Så, konseptet "lading av elbil" er etter ditt skjønn i orden på EQC?
Lister bilen opp kun Ionity eller også andre tilbydere? Kan du velge hvilke?
Ser jeg glemte å svare på denne gamle posten. Konseptet lading av elbil – ja og nei. Det kommer an på hva du sammenligner med. Jeg synes navigasjonen fungerte bra. La jeg inn en destinasjon kom informasjon om restprosent opp på venstre side av skjerm, så det fungerte fint. Ladeforslag la den også inn på lengre turer og det var greit å kikke igjennom ruteforslaget, ladetilbyder, ledige ladere etc. Det står også at en kan starte ladingen rett fra skjermen i bilen, noe jeg regner med en må ha Mercedes charge for at skal fungere. Alle tilbydere som er med i informasjonsdelingsnettverket (husker ikke hva det heter i farten) er ferdig integrert. Det dekker Ionity og mange flere. Når jeg testet var i hvert fall Grønn kontakt en av de foreslåtte ladepausene. Men en får jo raskt en vekker når det står 2 av 4 ledig istedenfor 30 av 44.
Det er en god del som er på plass. Men – sammenligner du dette med den grafiske og gjennomførte fremstillingen hos Tesla er de et stykke bak. Det er lettere å navigere i kart og rute i Teslaen og oversikt over ledige ladere og effekt er lettere tilgjengelig. Tesla har rett og slett et mye bedre brukergrensesnitt enn det Mercedes har.
Om det faktisk fungerer å trykke start lading og deretter gå ut og plugge i vet jeg ikke. I Teslaen trenger en ikke tenke på slikt. En bare plugger i og har langt bedre oversikt.
Så «lading av elbil i orden» tenker jeg blir et ja om du er litt teknisk anlagt. Eller nei om du er lite teknisk/praktisk. Eksempelvis passe på å finne/starte rett stolpe osv. Da er det nesten like griet å følge navi, men heller bruke brikke på stolpen du ønsker.
Fikk svar fra selgeren min her nå.
NFC er fjernet som opsjon fra EQC.
Leste i FB gruppen at NFC i appen erstattes med NFC klistremerke.