Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan konfigurerer du din EQC ?

Startet av Trond.m, tirsdag 21. mai 2019, klokken 09:18

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: boppus på mandag 27. mai 2019, klokken 13:23
Felger til AMG-line: Synes vi 5-eiket 19" som er inkludert er OK, eller multieiket 20" for kr 6 450? Og hva gjør det med forbruk?




Liker ikke de fem eikede selv.

Men 20' vil koste litt rekkevidde.

Synd en ikke kan få disse 19' på AMG, de er nok de som er best på rekkevidde.

Trond.m

Velger selv 20 tom AMG felg. Ser ikke hvorfor det skulle påvirke rekkevidden så lenge dekkbredden er den samme. Gir lavere profil alltid større rullemotstand ?

chargedup

Sitat fra: TM på mandag 27. mai 2019, klokken 14:07
Velger selv 20 tom AMG felg. Ser ikke hvorfor det skulle påvirke rekkevidden så lenge dekkbredden er den samme. Gir lavere profil alltid større rullemotstand ?
Har vært diskutert endel på elbilforum tidligere. En av grunnene til dårligere forbruk er selvfølgelig dekkbredden (den fysiske rullemotstanden på kontaktflaten) som du nevner, men vekten på hjulet har også en god del å si.
1 tomme dekk veier normalt sett mindre enn 1 tomme alu felg. Dersom man har "ballong"dekk og mindre felg (19" istedenfor 20") vil det kreve mindre kraft å få hjulet til å gå rundt. Er mange faktorer som spiller inn, ikke bare dekkenes bredde.

Se også her hvor det er testet en Golf 2010 modell med forskjellige felgstørrelser og dekkstørrelser (der det blir diskutert fysikken og evt testing rundt det hele):
https://elbilforum.no/index.php?topic=21523.0
Der kan man se at det er en god del forskjell på 245/40/18 vs 245/45/17.

Dersom oppgitt rekkevidde er mer enn nok, velg 20". Blir X% rekkevidde"tap" for lite for deg velger du 19". Jeg valgte kjipeste felg på både I-pace (18" der man kunne få 22") og Model 3 (18" aero, men tatt av kapsler) først og fremst pga pris, men bonusen er rekkevidden (med motorveihastighet i venstre fil er EPA og WLTP rekkevidde uansett langt unna virkeligheten).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

På sykkeldekk sier man må at litt bredere dekk med lavere lufttrykk gir mindre rullemotstand, men bare opp til en grense. Jeg vil derfor tro at dekk som gir etter mer mot ujevnteher i underlaget kan redusere forbruket litt. En annen faktor vil være forskjellig rulleomkrets som vil lure kjørecomputer litt. Er toleransen +/- 5% ?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#34
Sitat fra: boppus på torsdag 23. mai 2019, klokken 20:27
Batteribil "is the new shit", så bare å hive på utstyr. Vet ikke hva denne konfigurasjonen lander på, men selv er jeg oppe i 749 skinn
Ok, får hive på litt mer utstyr da:

AMG line
Premium Plus pakke
Kjøreassistentpakke
3-soners klima
Airbag i baksete
Smartelefon tilkobling (Carplay / Android Auto)
Hengerfeste
Graphite grey metallic
20 tom RRR felg

Dat skulle bli 724 uten vinterhjul og jeg har gått over budsjett.
Men utstyret er nærmest subsidiert i forhold til Audi-priser, så da er det litt mer fristende å strekke seg lenger. Tipper det er BOS sin plan også  :)


Øyvind.h

#35
Hva er fordelen med 3 soner klima? Kun styring av vifte og temp i baksete? Eller ligger det mer i pakken? Jeg kjører så mye med unger at jeg ikke tar sjansen på eget panel bak der.

Har også forsøkt å finne ut av hva multifunksjon telefon er. Dvs ikke smarttelefon, men den andre pakken. Kanskje mulighet for å koble til flere telefoner samtidig?

Står over airbag i seter bak også pga barneseter.

I tillegg til den solide standardutstyrslisten er jeg på ca dette:

Mørk grå metallic
Sorte skinnseter
Burmester anlegg
Solgardiner baksete
Kjøreassistent-pakke (må ha det som ligner på autopilot og adaptiv cruise). Dvs distronic pluss?
Hendler på ratt for regenerering. Er vel kanskje standard?
Girspak på rattstammen er vel standard?
Rattvarme
Parkeringspakke 360 view
Speilpakke
Energizing pluss pakke med massasjeseter med klimatisering/kjøling.
Electric art interiør. Dvs jeg vil ha sort eller grått skinn på dash (kan være kunstskinn) og dekoren bør være alu. Jeg vil ikke ha treverk på dash eller dører.
AMG front. Dette ivaretas kanskje best med AMG Line Eksteriør og Electric Art Interiør. Men skulle gjerne beholdt standardfelgene selv om  fronten endres om det er mulig. I konfig faller AMG automatisk ut om jeg velger standardfelger.
Premium pluss pakken med soltak, HUD, El seter med minne osv.
Hengerfeste
Varme i seter bak
MBUX + MBUX assistent
Smartphone integrasjon
Smarttelefon nøkkel
MBUX AR

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#36
Mulig at 3-sone klima ikke er noe stort poeng. Når det gjelder airbag bak, så er vel ikke det noe problem med barneseter ?

Fra Trygg Trafikk:

«Sideairbag
Sideairbager er ikke farlige for barn som sitter riktig sikret. Men verken barn eller voksne bør lene hodet mot døren hvis det er sideairbager der»

MBUX + MBUX assistent ? Hva er det ? Er ikke det standard ?

boppus

#37
Min spesifikasjon:

Kjøreassistentpakke
Premium Plus
AMG Line
designo diamond white bright
To-farget designo nappaskinn platinum white pearl / black (puh!)
20" AMG Lettmetallfelg multieiket
Listverk - black open-pore ash wood
Hengerfeste
Stigtrinn (mulig denne ryker ut)
Oppvarmede seter bak (mye brukt i Teslaen, så ...)
Digital nøkkel for mobil
Smartphone Integrasjonspakke (mulig denne ryker ut, Android Auto med kabel ...)
MBUX Augmented Reality
Sideairbags for baksetet




Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

boppus

Sitat fra: TM på mandag 27. mai 2019, klokken 19:44
MBUX + MBUX assistent ? Hva er det ? Er ikke det standard ?

MBUX Interiør Assistent er vel at du kan veive med armene for ditt og datt, samt kamera over ved bakspeilet som ser hvor du holder hånden og gjør noen halvsmarte valg basert på det.


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Trond.m

#39
Flott bil. Fint at flere legger ut spesifikasjoner. Den eneste ulempen jeg kan se er at så lenge min bil ikke er låst, så risikerer jeg at den blir enda dyreree.

Er også usikker i forhold til Smartphone integrasjonspakke. Nå er det vel ingen biler som støtter trådløs tilkobling av Android Auto. Men det er også usikkert om den støtter CarPlay trådløst som BMW har gjort i mange år. MBUX skulle i teorien støtte det, men jeg vet ikke om noen har fått det til å virke i A-klasse.
Hvis integrasjonen bare er SW burde det kunne bestilles senere hvis man ser behovet, som hos BMW. Problemet hos Mercedes er at ingen ser ut til å vite noe.

Øyvind.h

Sitat fra: TM på mandag 27. mai 2019, klokken 19:44
Mulig at 3-sone klima ikke er noe stort poeng. Når det gjelder airbag bak, så er vel ikke det noe problem med barneseter ?

Fra Trygg Trafikk:

«Sideairbag
Sideairbager er ikke farlige for barn som sitter riktig sikret. Men verken barn eller voksne bør lene hodet mot døren hvis det er sideairbager der»

MBUX + MBUX assistent ? Hva er det ? Er ikke det standard ?
Jeg har ikke lest meg godt nok opp, men det vanlige er sideairbag som dekker øvre del av dør/vindu.
Men den ekstra sideairbag`en kommer ut av setet nede ved hofta. Barnesetene jeg har dekker delvis over sidevangen med egen sidestøtte. Jeg er usikker på resultatet om en airbag blåses opp der.

Når det gjelder MBUX - det er standard med MBUX, men ikke assistenten. Dvs styring av anlegget med håndbevegelser. Jeg tror det kan fungere bra når man vet hvordan man skal gi tegnene. Men det er veldig "nice to have". Også litt i tenkeboksen ift agumented reality. Det ser kult ut og kan kanskje gi noen spennende nye funksjoner på sikt. Men jeg tror kanskje det er mer gimmick enn nødvendig pt.

Sitat fra: TM på tirsdag 28. mai 2019, klokken 05:45
Er også usikker i forhold til Smartphone integrasjonspakke. Nå er det vel ingen biler som støtter trådløs tilkobling av Android Auto. Men det er også usikkert om den støtter CarPlay trådløst som BMW har gjort i mange år. MBUX skulle i teorien støtte det, men jeg vet ikke om noen har fått det til å virke i A-klasse.
Hvis integrasjonen bare er SW burde det kunne bestilles senere hvis man ser behovet, som hos BMW. Problemet hos Mercedes er at ingen ser ut til å vite noe.
Jeg tar det med uansett. I praksis antar jeg at jeg ikke kommer til å gidde å plugge i på småturer. Men på lengre turer har det en verdi. Tror jeg. Uansett liten kost for en funksjon som mange etterspør.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#41
Lurer på hvor nyttig det er med 3 sone klima. Hvordan er ventilasjonen / varme for baksetene med 2 sone klima. Kan man regulere varmen med å justere blandingsforholdet manuelt mellom friskluft og varmluft  ? Eller kan man bare regulere luftmengden, og temperaturen på luften er avhengig av innstillingen for forsetene ?

Øyvind.h

På bildet jeg tok baki utstillingsbilen var det tre brytere. Så ut til å være vifte, temp og åpne/lukke spjeld.
Så tipper det er det man får med 3 sone. Faren for sånne som meg er at ungene trykker i hytt og gevær slik at det aldri er fornuftig innstilt. Jeg dropper den.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Ja, men jeg lurer mer på hva man får hvis man ikke velger 3-sone  ;)
Jeg får sjekke GLC eller en annen nyere Mercedes i morgen. Det gir nok en indikasjon på hva vi kan forvente.

Perro

Hva er bør / må ha av tilleggsutstyr ? Skal ha bil for å kjøre fra a til b og eneste kravet er hengerfeste. Blir pensjonist snart så det blir for det meste til og fra hytta. Tips ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA