Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsmell for regjeringa

Startet av ok67, torsdag 16. mai 2019, klokken 21:57

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Troald på tirsdag 28. mai 2019, klokken 06:13
Dette utspillet (elbil-moms) er endel av hatretorikken til FrP. Det begynte med Hagen spark mot alenemødre i Finnmark for mange år siden og er grunnlaget for hele FrP sin politikk. Hat. Hat mot kvinner, innvandrere, muslimer, klimaforkjempere og nå også elbileiere. Ille at et anstendig parti som Høyre helt selger seg til disse folkene.
Kunne ikke vært mer enig...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

freddy85

Sitat fra: Orbit på torsdag 16. mai 2019, klokken 23:17
Elbilene ville bidratt med 3 milliarder i kassa dersom de ble ilagt MVA og samme avgifter (dvs hovedsklig vektavgift) som fossilbiler - og salget var på samme nivå.

Men fra 2007 til 2018 har avgift på kjøp av biler (samlet) blitt halvert, og det meste kommer fra (delvis fiktivt) lavere utslipp fra fossilbiler, og dermed lavere avgift. Så det største inntektstapet kommer fra lavere bilavgifter generelt, ikke spesifikt elbiler.

Sitat fra: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Vy9xV/Bilavgiftene-har-sunket-25-milliarder-kroner-pa-ti-arDen største delen av fallet har kommet i «avgift på kjøp av bil». Her har statens inntekter sunket fra 34 milliarder kroner i 2007 til 17,4 milliarder kroner neste år, regnet i 2018-kroner.

Så langt er det kun et veldig lite fall i drivstoff-konsum, så mye av gevinsten med lavere forbruk er brent av (bokstavelig talt) i mer bilkjøring enn tidligere.


At det ikke har blitt konsumert mindre fossilt drivstoff når det har kommet så mange elbiler  kommer ikke av at bensin og diesel bilene kjører mer enn før men at vi har en eksplosiv befolkningsøkning.

Er vel også nærmest kun pga elbil fordelene at staten får inn mindre avgifter på bil enn før, regjeringen har justert avgiftene generelt men er primært de bilene med stor motor som ikke har høyt utslipp som har tent noe på det og de selges det ikke mange av.

Rollep

Sitat fra: z4rd på tirsdag 28. mai 2019, klokken 07:13
Hva med besparelser som gjøres innen helsesektoren når flere og flere kjører miljøvennlig? Jeg mener at elbiler allerede bidrar til statskassa. Slike besparelser bør jo strengt tatt være en del av regnestykket. Det er vel totalen som teller? Er jo samme "kassa" som forvalter pengene våre...
Med tanke på at det selges omtrent like mye bensin og diesel som før "elbilrevolusjonen" må eventuelle besparelser innen helsesektoren komme av at bensin og dieselmotorene har blitt betraktelig miljøvennligere enn før.

Wibla

Sitat fra: freddy85 på tirsdag 28. mai 2019, klokken 10:41
Sitat fra: Orbit på torsdag 16. mai 2019, klokken 23:17
Elbilene ville bidratt med 3 milliarder i kassa dersom de ble ilagt MVA og samme avgifter (dvs hovedsklig vektavgift) som fossilbiler - og salget var på samme nivå.

Men fra 2007 til 2018 har avgift på kjøp av biler (samlet) blitt halvert, og det meste kommer fra (delvis fiktivt) lavere utslipp fra fossilbiler, og dermed lavere avgift. Så det største inntektstapet kommer fra lavere bilavgifter generelt, ikke spesifikt elbiler.

Sitat fra: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Vy9xV/Bilavgiftene-har-sunket-25-milliarder-kroner-pa-ti-arDen største delen av fallet har kommet i «avgift på kjøp av bil». Her har statens inntekter sunket fra 34 milliarder kroner i 2007 til 17,4 milliarder kroner neste år, regnet i 2018-kroner.

Så langt er det kun et veldig lite fall i drivstoff-konsum, så mye av gevinsten med lavere forbruk er brent av (bokstavelig talt) i mer bilkjøring enn tidligere.


At det ikke har blitt konsumert mindre fossilt drivstoff når det har kommet så mange elbiler  kommer ikke av at bensin og diesel bilene kjører mer enn før men at vi har en eksplosiv befolkningsøkning.

Er vel også nærmest kun pga elbil fordelene at staten får inn mindre avgifter på bil enn før, regjeringen har justert avgiftene generelt men er primært de bilene med stor motor som ikke har høyt utslipp som har tent noe på det og de selges det ikke mange av.

Befolkningen har økt med 4,3% fra 2014 til 2019, i samme tidsrom har forbruket av fossilt drivstoff variert marginalt, og er likt i 2014 og 2018, ut ifra grafen.

Din påstand om at det er elbilene som er skyld i at staten får inn mindre avgifter faller på sin egen urimelighet. Elbilene utgjør en liten del av regnestykket, det meste av inntektstapet kommer av lavere (oppgitte) utslipp på bensin/dieselbiler, samt at hybridbiler lenge hadde meget fordelaktige avgifter, sistnevnte har siden blitt justert (noe) opp. kilde
2018 Tesla Model S 75D

Myrknir

Det er ikke sikkert alle de som kjøpte ny elbil ville kjøpt en ny bil, hadde det ikke vært for avgiftsfritaket. Selv ville jeg ikke tatt meg råd til å kjøpe ny bil / elbil hvis den var fullt avgitsbelagt.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Wibla

Sitat fra: Myrknir på onsdag 29. mai 2019, klokken 11:49
Det er ikke sikkert alle de som kjøpte ny elbil ville kjøpt en ny bil, hadde det ikke vært for avgiftsfritaket. Selv ville jeg ikke tatt meg råd til å kjøpe ny bil / elbil hvis den var fullt avgitsbelagt.

Jeg sitter i samme båt. Hadde nok beholdt min 2015 modell Mazda3 i noen år til.
2018 Tesla Model S 75D

Ketill Jacobsen

#21
Tiden begynner nok å nærme seg en endring av avgiftsreglene. Staten bør kun kompensere for batteriets høye kostnader for elbiler. Momsgrunnlaget kan reduseres med kr 1000 per kWh (noe under dagens produksjonspris) og batteriet vekt bør trekkes fra ved beregning av vektavgift (stor del av bilers engangsavgift). Mitt forslag er altså at en anvender samme avgiftsregler for både el og fossilbiler.


Eksempel elbil med 50 kWh (300 kg) batteri og vekt 1600 kg. Pris fra forhandler kr 250.000. Trekker fra 50.000 for batteriet (50 kWh x 1000 kr/kWh) gir momsgrunnlag på kr 200.000. Moms blir da kr 50.000 (25% av 200.000). Vektavgift blir ca 26.000 (1.300 kg). Total pris på bilen blir kr 250.000 + 50.000 (moms) + 26.000 (vektavgift)- 50.000 (fradrag for batteri) = totalpris til kunde kr 276.000.


Statens utgift blir 50.000 i batteristøtte og ca 6.000 i redusert engangsavgift (vektavgift).


Momsfrihet på masse ting som ikke har noe med elbiler å gjøre (luksusbiler, masse ekstrautstyr etc) må fases ut. Det er fint at også biler som Tesla S og X og Jaguar's, Mercedes' og Audi's mer kostbare elbiler også har nytt fordelene for elbiler. Når Norge er eneste massemarkeed for elbiler i verden, er det fint med erfaringer også med mer påkostede biler.

Chimp

Eller bare gå for laveste mva sats til elbiler når det er nok av dem på veiene, sikkert ok at det kommer i 2021 med da 12%. Ender ca likt som med ditt regnestykke uten å lage for mye hodeverk. Typisk staten å velge hodeverk riktignok

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Rollep på tirsdag 28. mai 2019, klokken 11:47
Sitat fra: z4rd på tirsdag 28. mai 2019, klokken 07:13
Hva med besparelser som gjøres innen helsesektoren når flere og flere kjører miljøvennlig? Jeg mener at elbiler allerede bidrar til statskassa. Slike besparelser bør jo strengt tatt være en del av regnestykket. Det er vel totalen som teller? Er jo samme "kassa" som forvalter pengene våre...
Med tanke på at det selges omtrent like mye bensin og diesel som før "elbilrevolusjonen" må eventuelle besparelser innen helsesektoren komme av at bensin og dieselmotorene har blitt betraktelig miljøvennligere enn før.
Frem til nå (og kanskje videre fremover også) har elbiler vært et byfenomen. Forbedringen i luftkvalitet i f.eks Oslo er målbar.
http://www.luftkvalitet.info/Libraries/Rapporter/oslo_historisk.sflb.ashx
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Wibla

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 31. mai 2019, klokken 03:27
Frem til nå (og kanskje videre fremover også) har elbiler vært et byfenomen. Forbedringen i luftkvalitet i f.eks Oslo er målbar.
http://www.luftkvalitet.info/Libraries/Rapporter/oslo_historisk.sflb.ashx

Hvor stor andel av endringen kan tilskrives elbiler?
2018 Tesla Model S 75D

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Wibla på fredag 31. mai 2019, klokken 13:41
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 31. mai 2019, klokken 03:27
Frem til nå (og kanskje videre fremover også) har elbiler vært et byfenomen. Forbedringen i luftkvalitet i f.eks Oslo er målbar.
http://www.luftkvalitet.info/Libraries/Rapporter/oslo_historisk.sflb.ashx

Hvor stor andel av endringen kan tilskrives elbiler?
Det er et produkt av den voldsomme økningen i bomavgift selvsagt, som igjen har fått elbilsalget til å ta skikkelig av. Må være mange elbiler for st det skal være målbart, og elbiler i slikt volum har først blitt etablert de siste par årene...
Åpen for andre tolkninger selvsagt, men trafikken har bar rgått ned litt, utslippene ned mer enn reduksjonen i trafikk. Det er satt i drift noen elbusser også. Ut over det har det vært dyr strøm som gjerne fører med seg mer vedfyring, og til tross for det, altså nedgang i luftforurensing...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Chimp på torsdag 30. mai 2019, klokken 20:03
Eller bare gå for laveste mva sats til elbiler når det er nok av dem på veiene, sikkert ok at det kommer i 2021 med da 12%. Ender ca likt som med ditt regnestykke uten å lage for mye hodeverk. Typisk staten å velge hodeverk riktignok

Det er tvert imot din løsning som skaper hodeverk! Den forutsetter en langsom oppjustering av momssatsen for biler. Min løsning er meget mer fleksibel og tilpasset realitetene ved at satsen per kWh (kr 1000) enkelt kan justeres ned i takt med minkende produksjonsomkostninger for batteriene. Vektfradraget (for batteriet) vil også automatisk justeres ned i takt med at energitettheten på batteriene øker.


Ellers er mitt forslag bare en variant av noe som ble foreslått for noen måneder siden. Forslaget går rett til kjernen (dyre batterier og vekt) og vil kunne anvendes helt til alle fossilbiler er vekke og lenger enn det!

jlan

Ketill Jacobsen, jeg synes forslaget ditt har mye for seg, men jeg får ikke detaljene i beregningen din til å stemme helt. Du trekker fra 50000 for batteriet før du beregner moms. Da "taper" vel staten 12500 i moms? Mens vektavgiften har fradrag for utslipp under 70 og 40 g/km.  Hvis du tar hensyn til det, så blir den vel 0 i ditt eksempel?

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/avgiftssatser-2019/id2614443/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jlan på lørdag 01. juni 2019, klokken 20:39
Ketill Jacobsen, jeg synes forslaget ditt har mye for seg, men jeg får ikke detaljene i beregningen din til å stemme helt. Du trekker fra 50000 for batteriet før du beregner moms. Da "taper" vel staten 12500 i moms? Mens vektavgiften har fradrag for utslipp under 70 og 40 g/km.  Hvis du tar hensyn til det, så blir den vel 0 i ditt eksempel?

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/avgiftssatser-2019/id2614443/


Ja det litt av poenget at moms og engangsavgift skal beregnes med dagens regler som om bilen ikke hadde batteri (-50.000 i verdi) og null vekt for batteri (vekt regnes som 1300 i stedet for 1600).


Har brukt statens beregning for import av ny bil og da får jeg følgende: 250.000 (bilens pris)+24.000 (vektavgift)+ 62.500 i moms. Med mine fradrag: 250.000+24000+50.000-50.000. Om bilens vekt var 1600 kg ville vektavgiften være 73.520 (altså mye høyere enn antatt i mitt første innlegg)!


Antar at regneprogrammet tar hensyn til dine modifikasjoner på vektavgiften ved lavt CO2-utslipp.


En bil med bensinmotor (1,8 liter, 100 kW, utslipp 110 g/km) og vekt 1300 kg vil koste følgende (ved import): 250.000 (bilens pris)+24.000 (vektavgift)+29.000 (CO2-avgift)+62.500 (moms). Ser bort fra vrakpant og NOx-avgift i eksemplene.

jlan

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 01. juni 2019, klokken 23:22
Ja det litt av poenget at moms og engangsavgift skal beregnes med dagens regler som om bilen ikke hadde batteri (-50.000 i verdi) og null vekt for batteri (vekt regnes som 1300 i stedet for 1600).
Jeg spinner litt videre på ditt forslag.

Ladbare hybrider får allerede et vektfradrag på 23 prosent (hvis de har elektrisk rekkevidde over 50 km). Så får de ytterligere fradrag basert på gjennomsnittlig utslipp. Det var jo dette som var utgangspunkt for den foreslåtte "Tesla skatten". Hvis man kalkulerer en ren elbil som hybridbil vil altså bare biler på litt over 2 tonn få engangsavgift.  Så kanskje man likegodt kan beholde den gjeldende modellen for vektavgift, og heller fokusere på ditt forslag for subsidiering av batteriet.  Altså ca 94000 i fradrag for en Tesla Model 3 LR, som nå har et momsfritak på ca 120000.

Årlige kostnader har også en betydning. Årsavgiften stimulerer jo folk til å kvitte seg med fossilbiler, mens omregistreringsavgiften gjør dem mindre attraktive å kjøpe. Det vil da antagelig øke vraking, noe som kanskje er greit nok. Men det vil også øke eksport av brukte fossilbiler fra Norge - det er kanskje ikke så bra.

Så er det kostnader ved bruk, her er det vel greit om man skiller kostnader til veikapasitet og kostnader ved forurensning. For eksempel slik at elbiler bare betaler rushtidsavgift, da de egentlig ikke  er til vesentlig plage når de kjører utenom rush.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA