Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det mulig med flere enheter tilkoblet HAN-porten?

Startet av zbk, torsdag 16. mai 2019, klokken 13:03

« forrige - neste »

zbk

Er det mulig å koble flere enheter til HAN-porten for å lese data til flere løsninger? Altså en form for HAN-port-hub?

Jeg har en enhet koblet til denne pr. i dag, men har lyst å bruke en annen løsning i tillegg. I alle fall i en overgangsperiode.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Måkemannen

Sitat fra: zbk på torsdag 16. mai 2019, klokken 13:03
Er det mulig å koble flere enheter til HAN-porten for å lese data til flere løsninger? Altså en form for HAN-port-hub?

Jeg har en enhet koblet til denne pr. i dag, men har lyst å bruke en annen løsning i tillegg. I alle fall i en overgangsperiode.
Om den funker som en alminnelig internett ruter trenger du bare en hub (eller switch).

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


sjokomelk

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 18. mai 2019, klokken 12:34
Om den funker som en alminnelig internett ruter trenger du bare en hub (eller switch).
Det er IKKE Ethernet i HAN-porten. Det er vel M-Bus?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jorgenbsk

MBus kan vel sendes via Ethernet som mange andre busstyper?

Dette er ikke mitt fag, for å si det forsiktig, men jeg har forstått det slik at HAN bruker en litt modifisert versjon av MBus, og at det ikke er master/slave funksjon der en enhet (master) må spørre en annen (slave) om informasjon, men mer en slags broadcast type der HAN-porten sender informasjon til det utstyret som måtte være koblet i uten at det må sendes forespørsel om info.

Med min begrensede kunnskap om slikt, så skulle en kanskje tro at to enheter parallellkoblet kunne motta samme datapakke.

Har sett det er litt tråder vedr HAN på hjemmeautomasjon.no og grupper som går på samme tema på FB.
Kanskje enklere å få svar der?

sjokomelk

M-Bus != Ethernet.
De kan begge sendes over UTP/STP-kabel og bruke 8P8C-plugger (RJ45), men de er på ingen måte like. Det er to helt forskjellige protokoller. Ethernet er en protokoll, ikke et overføringsmedie.

Blir litt som å si at siden mandarin og finsk begge er et språk, så kan man forstå hverandre uten å trenge å oversette :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

cra

Hvis trafikken på HAN er enveis er det vel bare å prøve å koble til to med en splitter? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

zbk

Det frister i teste med en splitter, men det er en kost involvert (med neste system) om man drar i gang, så det hadde vært greit å vite :).

Jeg antar største problemet er at (en del av) enhetene drives med strømmen fra porten og om man kobler flere med bare en splitter antar jeg de får for lite strøm. Mener jeg har lest 30mA et sted.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Og som et sidespor: Har noen erfaring med Tibber Pulse? Er dere fornøyd med denne?

Jeg tester for tidel "Oss", men her virker dataene til å være på bærtur.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

sjokomelk

Sitat fra: zbk på mandag 20. mai 2019, klokken 10:37
Og som et sidespor: Har noen erfaring med Tibber Pulse? Er dere fornøyd med denne?

Jeg tester for tidel "Oss", men her virker dataene til å være på bærtur.
Jeg satte meg på venteliste til "Oss", men har gitt opp der. Skaffet meg Tibber Pulse for et par uker siden, siden de har API som fungerer mot HomeAssistant som jeg har ganske mye smarthus-ting koblet opp mot.
Veldig fornøyd med Pulse så langt. Får data like ofte som HAN-porten sender de ut - hvert 2. sekund. Får også live prisinfo fra Tibber siden jeg kjøper støyten min derifra også.
Ikke vært noe problemer i det heletatt.

Legger inn et par screenshots fra HomeAssistant.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Sitat fra: zbk på mandag 20. mai 2019, klokken 10:33
Det frister i teste med en splitter, men det er en kost involvert (med neste system) om man drar i gang, så det hadde vært greit å vite :).

Jeg antar største problemet er at (en del av) enhetene drives med strømmen fra porten og om man kobler flere med bare en splitter antar jeg de får for lite strøm. Mener jeg har lest 30mA et sted.
Burde ikke være noen stor sak å heller kjøre på ekstern strøm. Det gjør de visst nok med Tibber Pulse på Aidon-AMSen som jeg har, fra Lyse. Selv om det står i dokumentasjonen til Aidon at den kan levere 700mW via HAN-porten.

https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/11/Aidon-HAN-Interface-Description-v10A-ID-34331.pdf

Ser ellers at for eksempel Anybus sin switch sier at man kan koble sammen opptil 64 M-bus enheter:

https://www.anybus.com/products/edge-products/detail/anybus-edge-gateway-m-bus-with-switch

Men i denne som ligger hos NEK, så står det at det KUN skal være EN M-bus slave tilkoblet:

https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/10/AMS-HAN-Port-Smart-Hus-og-Smart-Bygg-Gj%C3%B8r-det-selv-og-Pilotprosjekter-ver-1.16.pdf

Forøvrig masse informasjon der som kan være nyttig. Står bl.a. hvordan man kan koble seg opp med adapter fra Ali for å få dataene inn med USB til raspberry Pi, for å kunne bruke det videre på KNX, Z-wave etc...

Har kåken på Z-wave selv, men valgte allikevel å kjøpe Tibber Pulse nå, så får vi se hvordan det funker. Ikke klart før i juni til min AMS..

Erik Ola Ulvestad

Oppsummert; Ja, HAN port signalet kan delast til fleire MBus slavar. Men det avheng av strømtrekket til slavane om dette vil fungere dersom dei skal drivast kun via HAN Mbus porten, iom at forsyningskapasiteten frå AMS måleren er begrensa.
Best er det å derfor sørge for ekstra strømforsyning til slavane.

M-Bus er robust så antakeligvis er ein gammal 8-pin telefonsplitter for RJ45 (ikkje Ethernet varianten) heilt fin å bruke til paralellkobling/splitting av signalet.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

dissern

Løfter opp en gammel tråd igjen. Noen som har forsøkt med HAN port splitter til 2 enheter? Evt. om det eksisterer en type hub med ekstern strømforsyning som fungerer med HAN porten? Jeg ønsker å benytte OSS brikke og Tibber Pulse samtidig :)
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

geear

https://evasmart.no/produkter/produkter/eva-splitterkabel-til-han-port-rj45

SitatMed denne splitterkabelen kan du koble 2 smarthome produkter til HAN-porten av din AMS strømmåler.

Strømmålerne leverer bare litt strøm for å drive IoT produkter. Eva Måleravleser har derfor et backupbatteri som gjør den uavhengig av driftstrøm fra strømmåler og energi fra måleren vil være tilgjengelig for et annet produkt.

Vil anta at "batteriet" er en kondensator eller noe?

Resultatet kommer an på hvor mye strøm måleren din gir ut, og hvor mye strøm dingsene dine trenger. Det finnes vel en god del forskjellige AMS i Norge. Jeg har en irriterende Aidon som kun måler eller oppgir strøm på to faseledere...  >:( og vet at det finnes andre merker eller iallfall typer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA