Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Holtsmark på banen om elbil....

Startet av kjekk, tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:41

« forrige - neste »

kjekk

Ser at Postdoktor og forsker Katinka Holtsmark anbefaler kutt i elbilfordelene:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jW4lL/rapport-kutt-elbil-fordeler-skattlegg-bensinbiler-mer?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

  Er hun gift/i nær slekt med elbilhateren og SSB-forskeren Bjart Holtsmark som har hatt en rekke mindre gjennomtenkte og negative utspill om elbiler og elbilordningene?
https://www.nrk.no/viten/uenige-om-elbilen-som-miljotiltak-1.8326232
https://www.tv2.no/a/4152155/

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HCO

De to Holtsmark-ene har iallefall gitt ut flere artikler sammen, så det er nok litt menings-kontaminering ute og går.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Vollis47

Mye synsing og påstander på tynt grunnlag. Hun sier bl.a. at om Norge kutter i oljeproduksjonen, så vil verdens samlede produksjon gå ned. Uten samtidig å nevne at dette sannsynligvis fører til økt bruk av kull.

Selv ikke i storbyene er det så lett å få flere over på kollektivtrafikk. I de travleste periodene er jo kapasiteten sprengt. Og mange plasser finnes der ikke gode nok kollektivtilbud.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TrondT

Sitat fra: kjekk på tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:41
Ser at Postdoktor og forsker Katinka Holtsmark anbefaler kutt i elbilfordelene:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jW4lL/rapport-kutt-elbil-fordeler-skattlegg-bensinbiler-mer?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

  Er hun gift/i nær slekt med elbilhateren og SSB-forskeren Bjart Holtsmark som har hatt en rekke mindre gjennomtenkte og negative utspill om elbiler og elbilordningene?
https://www.nrk.no/viten/uenige-om-elbilen-som-miljotiltak-1.8326232
https://www.tv2.no/a/4152155/

Dere må lese hele innlegget.
Hun sier det er BEDRE å ØKE avgifter på Bensin og Diesel (det vi ikke liker) SAMTIDIG som vi minsker elbil-fordelene. Det vil gi øket overgang til kollektivmidler.
DET ER HELT RIKTIG TENKT.
Men dessverre, bensingjengen vil jo aldri synes det er fornuftig! Der er det tut og kjør (utfor stupet) som vanlig.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

Ketill Jacobsen

Synes nok at Holtsmark er både moderat og fornuftig i sine utspill. Siden 2013 er engangsutgifter redusert med kr 40.000 per bil sier Siv Jensen. Og mye av grunnen til dette er "svindel" med oppgitte utslipp fra bilprodusentene (stadig mer kreativ tilpassing til testkrav for NEDC) og noe reel reduksjon i drivstofforbruk.
I følge Siv en altså reduksjonen i avgifter i 2018 på 5,9 milliarder kroner (i forhold til 2013). Avgiftstapet på grunn av elbiler i 2018 er ca 3,8 milliarder (47.600 biler, ca kr 80.000 i tapte avgifter per bil).

Det ble solgt ca 16.500 flere elbiler i 2018 enn året før. Dette representerer et avgiftstap på ca 1,32 milliarder kroner når en regner bortfall av moms ca 50.000 kr og bortfall av engangsavgift ca kr 30.000 (det meste er vektavgift). Jeg har tatt utgangspunkt i en bil som en forhandler skal ha kr 200.000 og veier 1365 kg og null CO2-utslipp, hvilket skulle være en typisk elbil (med unntak av Tesla S og X og noen få andre).


Siv Jensen angir at nedgangen i avgifter på elbiler er hele 3 milliarder. Det forutsetter at elbilsalget i 2018 skulle være mindre enn halvparten av salget i 2017. En merkelig antagelse!

xyzzy

#6
Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 14. mai 2019, klokken 09:08
Mye synsing og påstander på tynt grunnlag. Hun sier bl.a. at om Norge kutter i oljeproduksjonen, så vil verdens samlede produksjon gå ned. Uten samtidig å nevne at dette sannsynligvis fører til økt bruk av kull.

Selv ikke i storbyene er det så lett å få flere over på kollektivtrafikk. I de travleste periodene er jo kapasiteten sprengt. Og mange plasser finnes der ikke gode nok kollektivtilbud.

De har laget en slags rapport om det.

Det er tilogmed endel matematikk og formler der...

Hovedproblemet er hva som føres inn i formlene. OPEC nevnes såvidt, som i "In our main case we model OPEC as a strategic player that seeks to maximize its income from annual oil production, while other producers are price takers". Det er nok en sannhet med veldig store modifikasjoner... og med slike forutsetninger inn, blir resultatet GIGO.

Om Norge kutter, er nok resultatet nærmere "Takk, da skrur vi opp produksjonen tilsvarende og beholder balansen i markedet - takk for pengene!" fra de liberale menneskevennene ved Gulfen.

Steinalderen sluttet ikke pga. mangel på stein, og å begrense oljeproduksjonen ensidig i Norge vil heller ikke hjelpe noe. Det som hjelper er å kutte forbruket - elektrifisere transport, sentralisering, mer kollektivtransport, gå over til ikke-karbonbasert elektrisitetsproduksjon, fly mindre etc.


Vollis47

Kommer litt utenfor topic her, men skal oljeforbruket ned, så må en redusere på vareflyten mellom landene såvel som mye reising. Dette kan føre til stort tap av arbeidsplasser og få enorme følger for verdensøkonomien. Da blir det mindre penger til å lønne politikere og halvseriøse forskere. - men det er kanskje like bra det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

xyzzy

Sitat fra: Vollis47 på mandag 20. mai 2019, klokken 12:51
Kommer litt utenfor topic her, men skal oljeforbruket ned, så må en redusere på vareflyten mellom landene såvel som mye reising. Dette kan føre til stort tap av arbeidsplasser og få enorme følger for verdensøkonomien. Da blir det mindre penger til å lønne politikere og halvseriøse forskere. - men det er kanskje like bra det.

Vareflyt kan godt bidra positivt til miljøet - eks. er det mer miljøvennlig å kjøpe utenlandske grønnsaker fremfor norske dyrket i drivhus, inkludert transport.

Elefanten jeg glemte å nevnte: Befolkningsveksten må stoppes.


TrondT

Litt supplement.
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/b5QbzB/Vi-kan-na-elbil-malet-uten-a-blakke-staten--Marius-Holm-og-Christine-Holtan-Bogh

Her sier forfatterne:
"... Fra 2008 til 2018 har provenyet fra engangsavgiften på nye biler sunket med om lag seks milliarder kroner. Mye av dette skyldes elbil, men reduserte avgifter på fossilbiler har bidratt mest. (Understreket av meg).
... Dersom engangsavgiften på nye bensin- og dieselbiler hadde vært den samme i 2018 som i 2008, ville det gitt om lag fem milliarder kroner mer i skatteinntekter. ..."

Og så klager man på manglende inntekter fra Elbiler!

Det er fint at FrP ønsker lavere statlige avgifter. Men ønskes en bedre verden MÅ man kunne ha 2 tanker i hodet samtidig.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

TB

En ting som ikke blir nevnt så høyt når det omtales nedgang i avgifter er at omregistreringsavgiften siste år har blitt kraftig redusert. Høyeste sats er nå 6 253 kr, som er ca 1/5 del av satsen i 2010.

For elbil ble den helt fjernet så sent som i januar 2018, før den tid var den likt som for fossilbiler.

Fordel med at avgiften ble fjernet er at brukte elbiler blir rimeligere å kjøpe, prisene har ligget høyt der, så det gjør at flere kan kjøpe en slik bil - og gjør det mer lønnsomt å reparere en eldre biler.

Omregistreringsavgiften finnes i stedet for moms på brukte biler, og gjøre det mulig for firma å kjøpe og selge brukte biler uten at bilene blir 25% dyrere mot å kjøpe privat ved at omregistreringsavgiften er lik uansett omsetningsform.

For brukte sykler er det ikke like enkelt, der blir mange uheldigvis vraket - ref: «Den grønne sykkel» i Bergen
https://www.nrk.no/hordaland/vil-nekte-a-betale-moms_-_-jeg-motsetter-meg-enhver-straff-for-a-resirkulere-gamle-sykler-1.14038048
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA