VIN nr tildelt, hva nå?

Startet av Elgolferen, tirsdag 14. mai 2019, klokken 07:54

« forrige - neste »

teslakris

Bestillte Model 3 tidlig i April, fikk VIN i går, som sluttet på 239xxx. Tesla påstår levering 27 Mai, men har ikke hørt noe fra de (verken på mail eller sms) så tviler litt på de... MEN; Hvorfor i alle dager så lavt VIN nummer? Sjekket på nettet, biler produsert 14. Januar hadde høyeste VIN på 240000. Betyr dette at min bil ble produsert før 14. Januar?? Er dette en bil noen har fått utlevert, kjørt svin med i en dag eller to, for så å returnere til Tesla, som igjen sender den til meg?? Og viktigst av alt: Med så lavt VIN, er denne bilen utstyrt med HW2.5? Hmmm.... What to do...

Handyman

Kun Tesla kan svar på når bilen er produsert.
Hvilken nettside fikk du oppgitt prod dato?
Søk på VIN på Statens Vegvesen så ser du om bilen har vært registrert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

teslakris

Det er sant, skal sjekke opp på Statens Vegvesen. Tesla selv kunne ikke svare på det før jeg tok levering av bilen... Nå vet jeg ikke hvordan det er med pasting av linker her inne, men fant prod dato ifm VIN nummer på https://twitter.com/model3vins?lang=en Det som står her er bare høyeste VIN registrert for hver dag, så om det stemmer for et tilfeldig VIN er en annen sak...

Handyman

Det var denne kilden jeg antok at du hadde brukt, men den viser bare når VIN-serier er registrert hos NHTSA. Dette sier "ingenting" om når bilene er produsert, bilene kan bli produsert ganske lenge etter at VIN ble registrert. Det er helt vanlig.

teslakris

Joda, er enig i det. Men når bilen er bestilt 12. April, som ihht Model3VINs på twitter skulle hatt VIN 360000~ (på bestilling), så blir jeg litt bekymret. VIN 239xxx korresponderer jo med en VIN som er bestilt i Januar. Igjen, det betyr ikke nødvendigvis at bilen ble bygget i Januar, og blitt kastet frem og tilbake før den er landet hos meg. Men det ser ut som det ihvertfall betyr at den er bestillt i Januar, og så spørs det da hvorfor den ikke er sendt ut før nå, og når den faktisk er bygget....

Handyman

Ser den, men nå skal det også sies at det har vært mye rot med tildeling av VIN.
Kanskje dette VIN allerede er levert ut?
Det kan også være at den eksempelvis har stått i Zeebrugge i påvente av nytt batteri. Vet at det noen biler har hatt batterifeil som gjorde at kunden fikk en annen bli.
Etterspør garanti fra Tesla om at dette ikke er en bil med stor transportskade som er blitt fikset.
Tesla bør kunne svare.

N0ya

Sitat fra: teslakris på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:39
Joda, er enig i det. Men når bilen er bestilt 12. April, som ihht Model3VINs på twitter skulle hatt VIN 360000~ (på bestilling), så blir jeg litt bekymret. VIN 239xxx korresponderer jo med en VIN som er bestilt i Januar. Igjen, det betyr ikke nødvendigvis at bilen ble bygget i Januar, og blitt kastet frem og tilbake før den er landet hos meg. Men det ser ut som det ihvertfall betyr at den er bestillt i Januar, og så spørs det da hvorfor den ikke er sendt ut før nå, og når den faktisk er bygget....

Hmm. Min kansellerte LR-bestilling fra desember hadde 2169XX. Neste P-bestilling i 05.03.2019 fikk 2183XX (utlevert til noen andre på Østlandet). Begge disse VIN som jeg opprinnelig fikk var da meget lave. Da er jeg rimelig spent på hva nytt VIN havner på...
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

Ivorei

I dag når jeg logget meg inn på min side på Tesla.com, er siden forandret siden i går. Tidligere har jeg bare hatt "ta levering" igjen av de fire punktene man må gjennom, men nå står det at jeg kun har utført "bestill". Noen andre som har opplevd det samme?

Larmod3

Sitat fra: Ivorei på torsdag 16. mai 2019, klokken 12:28
I dag når jeg logget meg inn på min side på Tesla.com, er siden forandret siden i går. Tidligere har jeg bare hatt "ta levering" igjen av de fire punktene man må gjennom, men nå står det at jeg kun har utført "bestill". Noen andre som har opplevd det samme?

Virker som en bug i systemet. Vært fra og til her i hele dag. Nå sist jeg sjekket var alt tilbake som vanlig hos meg.
TM3 LR AWD
Bærum

Boga

Sitat fra: Larmod3 på torsdag 16. mai 2019, klokken 12:31
Sitat fra: Ivorei på torsdag 16. mai 2019, klokken 12:28

Virker som en bug i systemet. Vært fra og til her i hele dag. Nå sist jeg sjekket var alt tilbake som vanlig hos meg.

Opplevde det samme. Ringte Tesla og alt var i orden men sannsynligvis en bug
- 2019 Tesla model 3 LR AWD (Venter levering)
- 2015 Nissan e-NV200 Evalia
- 2015 Kia Soul EV

Ivorei

Forbannet, hadde håpet på en endring. Bestillte 21. april, Sort/Sort/LR AWD. Ingen krok. Har hørt om flere som har bestillt samme spec lenge etter meg og mottatt VIN. En smule forutsigbarhet mtp bilsalg og sommerferie hadde vært aldeles utmerket kjenner jeg.

Elgolferen

Fikk mail om at det var kommet VIN nr på bilen og at bilen står i Belgia for øyeblikket. Tenker at dette med disse VIN numrene umulig kan være tilfeldig. (?) bestilte bilen 30. April, nå står den i Belgia to uker senere. (3-5 dager gikk bort i påvente på tilbakemelding fra fabrikken om at det skulle være en rwd, ikke awd.)

Får bare avvente å se om noen finner en forklaring på dette med VIN nr, for jeg synes det er merkelig at selv med så stor pågang på produksjon av biler til hele verden, kan få en bil fra fabrikk til Belgia på under to uker. (merk. Jeg aner ikke om fabrikk ligger i Belgia, Kina eller USA).

Killingen

Sitat fra: Elgolferen på torsdag 16. mai 2019, klokken 16:58
Fikk mail om at det var kommet VIN nr på bilen og at bilen står i Belgia for øyeblikket. Tenker at dette med disse VIN numrene umulig kan være tilfeldig. (?) bestilte bilen 30. April, nå står den i Belgia to uker senere. (3-5 dager gikk bort i påvente på tilbakemelding fra fabrikken om at det skulle være en rwd, ikke awd.)

Får bare avvente å se om noen finner en forklaring på dette med VIN nr, for jeg synes det er merkelig at selv med så stor pågang på produksjon av biler til hele verden, kan få en bil fra fabrikk til Belgia på under to uker. (merk. Jeg aner ikke om fabrikk ligger i Belgia, Kina eller USA).

Nei, bilen kan ikke fraktes så fort over atlanterhavet. Bilene sendes per nå fra San Francisco via båt (som regel) via Panamakanalen til Zeebrugge i Belgia. Selve båtturen tar rundt 4 uker (pluss minus). Det betyr at de produserer litt av hvert og regner med det blir solgt.

Larmod3

Sitat fra: Elgolferen på torsdag 16. mai 2019, klokken 16:58

Du kan se fra VIN hvor bilen er laget. Det er tall nummer 11 i VIN nummeret som sier noe om dette. Hos meg er det F for Freemont.
TM3 LR AWD
Bærum

Elgolferen

Jeg har bare fått beskjed på mail fra selger at jeg har blitt tildelt VIN nr, har kun reservasjonsnr tilgjengelig. Okei, men da har vi vel svaret da. Selgerne hos Tesla gir deg som kjøper ett inntrykk av at bilen blir bygget osv, men det som egentlig skjer er at de finner lagringsbiler basert på ordren din (?)

Om så kan vel bilen være produsert når som helst igrunn, ettersom den da ikke bygges på oppfordring fra kjøpers bestilling? Er jeg helt på jordet med den teorien?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA