Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tyveri av ladekabel

Startet av erikf, lørdag 07. januar 2012, klokken 21:55

« forrige - neste »

erikf

Venter Leaf om en måneds tid, gleder meg grønn!

Det jeg lurer på er om det er noen fare for at kabelen kan stjeles. F.eks. hvis man står parkert på et litt avsides, mørkt sted og lader om natten. Kabelen er jo verdt litt. Selv om det neppe er noe bruktmarked for dette (enda) kan det jo hende at det er folk ute og pøbler seg i mørket.

På offentlige ladere trenger man jo nøkkel for å låse opp for å få tilgang til kontakten, og så låser man igjen boksen, går jeg ut i fra? Og så henger egentlig kabelen fast der på veggen i så fall?

Har foreløpig takket nei til låseluke for kontaktskapet foran på bilen. Mange som har dette ekstrautstyret? Vil det være en god forhindring av tyveri? Hva tror dere forsikringsselskapet sier om det skulle forekomme tyveri av ladekabelen?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

daggad

Du klarer deg med en billig hengelås !  ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Focus

Jeg lader ikke selv på andre steder enn i garasjen hjemme.
Men jeg har sett andre gjøre det og jeg så en elegant måte å sikre kabelen på ved kilden i stavanger. Der hadde eieren rett og slett parkert oppå kabelen. det ville vært helt umulig å få med seg kabelen uten å løfte bilen av.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

erikf

Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

cra

Det kan kanskje være en ide å merke kabelen med en slik "kode" som graveres inn? Eller kanskje gravere inn bilnummeret på bilen, hvis man har tenkt å la kabelen følge bilen i hele bilens levetid?

Og hva med å "standardisere" hvor på boksen man evt. graverer inn kode og/eller bilnr, slik at man vet hvor man skal være oppmerksom på unaturlig mye skraper (hvis man kommer over en på bruktmarkedet).

Ellers er jo det å parkere bilen oppå kabelen genialt enkelt, i alle fall så lenge kabelen ikke tar noe skade av det. Regner med den er laget for å tåle litt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA