Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Forsøk på kapasitetsmåling i 2015 og i 2019  (Lest 1204 ganger)

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12900
    • Vis profil
Forsøk på kapasitetsmåling i 2015 og i 2019
« på: Mandag 13. Mai 2019, klokken 13:00 »
I romjula 2015 kjørte jeg vår P85 helt ned til den slo seg av, og ladet opp til 100%. Den ble kjørt forsiktig, og når begrensningen lå på 20kW ble den holdt i drive med creep på slik at det trakk litt effekt til den stengte ned. Bilen viste 3,2kWh brukt fra 0 til den slo seg av.  Lading til 100% ble gjennomført med 32A enfase. I startet ladet den på ca. 1kW, før den økte til de sedvanlige 7,3. Påfylt energi under 0 registreres ikke av bilen, men ble beregnet ut fra effekt/tid til å utgjøre ca 4kWh fra veggen. Når bilen var ferdig ladet viste den 72kWh påfylt.

Gjorde mye samme øvelse nå; valgte en dag soc var relativ lav og kjørte deretter ned til 10-12%. Satte så bilen i camper mode med varmen på fullt. Logget med Visible Tesla. Dessvere sloknet jeg og kom ut til bilen igjen ca. 0330 på natta. Da stod den fremdeles på. Varmen fra klima var borte (dette ble endret fra -1,5kWh til ved 0 eller litt over i software på et tidspunkt). Begrensningen lå på like over 20kW, så her var det like før den stengte ned uansett. Den hadde vært under 0 i et par timer i følge grafen i VT. Sjekket canbusdata, og 12v spenningen var helt sunn og likestrømskonverteren leverte effekt, så det virker som 12v batteriet lades selv ved så lave nivåer.  Denne gangen ventet jeg ikke til bilen slo seg av før jeg satte på lading. Her ble 7,3kW i "kvasi-trefase" koblet til. Denne gangen lå den også på 1kW en stund, før den økte effekten. Heller ikke nå ble tilført energi under 0 telt opp på skjermen, men jeg beregnet det til å ligge på omlag 2,5kWh. Hvis vi tar utgangspunkt i at det ville gått an å lure ut 1kWh mer før shutdown kan man kanskje gå ut fra at det fremdeles lå ca. 3kWh tilgjengelig under 0.

Etter fullading viste bilen at det var fylt på 73kWh, 1 kWh mer enn ved forsøket for snart 3,5 år siden. Det er _litt_ usikkerhet knyttet til nøyaktigheten under 0 her, men magefølelsen sier at antagelsen over er best guess og det ligger sannsynligvis ikke store usikkerhetsmomenter her. At bilen viser 1kWh MER påfylt mellom 0-100% tipper jeg skyldes enten at "reserven" under 0 er flyttet, eller at enfase vs kvasi trefase lading har ulik virkningsgrad selv om effekten er den samme.

Ved første forsøk var bilen gått ca. 95k. Nå nærmer den seg 160k. Det er altså over 60k mellom målingene, og nesten 3,5 år. Dataene er ikke nøyaktige nok til å fastslå kapasitetstapet med stor nøyaktighet, men tror det er trygt å anta at her har det vært svært lite tap. Hvis jeg skulle gjette ligger tallet mellom 0,5 og 1%, men det er umulig å si helt sikkert basert på forsøket. Batteriet er i perioden holdt konsekvent mellom 35-70% bortsett fra ved langtur en sjelden gang. Superlading har også vært en sjelden tildragelse i perioden.

Man må også ta med at batteriet sikkert har fått mulighet til å stabilisere seg i løpet av de første 95.000km og at det bidrar til at kapasitetsreduksjonen mellom 2015 og 2019 fremstår som såpass beskjeden.

Nominell verdi for kapasitet avlest via canbus kan vi ikke ta i betraktning da bilen har slitt med en softwarefeil som gav feilberegning. Den var inne til "kalibrering" hos Tesla i 2016 og verdien krøp deretter opp til normalt intervall i løpet av et par år. Å se utviklingen der vil altså ikke ha noen verdi. Jeg hadde heller ikke mulighet for lesing av canbus før et stykke ut i 2016.

85D`en vår er nå gått 150k, og jeg gjorde tilsvarende måling når den var gått bare 4,5k om jeg ikke husker feil. Her beregnet jeg påfylt under 0 til omtrent det samme som 2013`en, men her rapporterte bilen 78kWh påfylt ved fullført lading. Tar sikte på å gjennomføre en ny test på denne når jeg rekker det; her bør det gå an å se signifikante forskjeller siden denne bilen var lite brukt  ved første måling. I tillegg er den litt hardere brukt med mangedobbelt supercharging, til dels i tropiske temperaturer. Canbus @ 20k var 76,9kWh, ved 80k 77,2kWh og nå ligger den på 75,6.  Poster her når jeg har fått testet på ny - her vil det være 145.000km mellom :)
« Siste redigering: Mandag 13. Mai 2019, klokken 13:58 av Muffinman »

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3937
    • Vis profil
Sv: Forsøk på kapasitetsmåling i 2015 og i 2019
« Svar #1 på: Mandag 13. Mai 2019, klokken 14:16 »
Dette stemmer jo overens med det vi har sett tidligere, hvor variasjonen var større på nye pakker enn reduksjonen etter flere år (Roadster og Model S).

Denne er nå (desember 2018) oppdatert: https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12900
    • Vis profil
Sv: Forsøk på kapasitetsmåling i 2015 og i 2019
« Svar #2 på: Mandag 13. Mai 2019, klokken 15:48 »
Viktig å få med seg at verdiene over absolutt ikke er å betrakte som verdier for tilgjengelig energi til forbruk. Det bilen rapporterer påfylt og det man klarer å få ut er forskjellig. I tillegg er nok beregnet energi ut fra vegg også ulikt de to andre. Men tallene kan settes opp mot hverandre og vurderes i forhold til endringer mellom målinger.

RaBalder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1281
  • Oslo, Model S, P85-2014
    • Vis profil
Sv: Forsøk på kapasitetsmåling i 2015 og i 2019
« Svar #3 på: Mandag 13. Mai 2019, klokken 18:06 »
:
:
:

Meget bra testet  :+1:
Takk for at du deler.

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12900
    • Vis profil
Sv: Forsøk på kapasitetsmåling i 2015 og i 2019
« Svar #4 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 17:57 »
Test av 2015 85D i gang. Den ble testet på denne måten samtidig som 2013`en; i romjula 2015 - altså nærmere 3,5 år siden. Da var den kjørt 4500km.

Den er nå gått nøyaktig 150.000km

Her tror jeg BMS er litt på tull, for effekten i klimaanlegget ble redusert like før bilen slo seg av. I 2015 reduserte begge klima ved 1,5kWh kjørt under 0, lenge før shutdown. I senere tid har jeg fått redusert klima på 2-3%, like før kobling til supercharger. Nå hadde jeg vært en stund under 0, men bilen slo seg faktisk av mens begrensningen fremdeles lå så høyt som nærmere 70W. Normalt har det skjedd ved 20kW.

12v-batteriet ble ladet hele tiden helt til bilen slo seg av, og gjenopptok ladingen øyeblikkelig når lading ble startet.

HV-batteriet lå på like over 270v når det ble kveld, noenlunde likt den andre bilen. Nå er vi kommet opp på 1%, og hvis jeg legger tiden VT viser 0,x km i rekkevidde som nullpunktet beregner jeg 1,6kWh påfylt under 0 denne gangen. Det betyr at reserven under 0 er kraftig redusert. Sist kunne jeg beregne ca. 4kWh tilført under 0 og avlest 3,7kWh kjørt ut, og 78kWh påfylt avlest i displayet.

Spørs om BMS korrigerer seg litt etter denne øvelsen.

« Siste redigering: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 18:18 av Muffinman »

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12900
    • Vis profil
Sv: Forsøk på kapasitetsmåling i 2015 og i 2019
« Svar #5 på: Fredag 17. Mai 2019, klokken 08:06 »
Da har vi et resultat. Bilen rapporterer 75kWh påfylt over 0. Hvis vi legger til grunn 78+4 første gang, og 1,6+75 denne gangen har det forsvunnet 6,6% siden første måling. Dette er naturligvis ingen måling av absolutt batterikapasitet, men regner med tallene er noenlunde brukbare til å sammenligne. Fulladet viser den 405tkm.

Denne bilen er ladet over 8200kWh på supercharger og er til dels hardkjørt på Autobahn i 35 grader + til tider. Canbus viser nominel verdi 75,5kWh, så får vi se om den justerer seg etterhvert.
« Siste redigering: Fredag 17. Mai 2019, klokken 12:43 av Muffinman »

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2271
    • Vis profil
Sv: Forsøk på kapasitetsmåling i 2015 og i 2019
« Svar #6 på: Fredag 17. Mai 2019, klokken 08:55 »
Da har vi et resultat. Bilen rapporterer 75kWh påfylt over 0. Hvis vi legger til grunn 78+4 første gang, og 1,6+75 denne gangen har det forsvunnet 6,6% siden første måling. Dette er naturligvis ingen måling av absolutt batterikapasitet, men regner med de er noenlunde brukbare til å sammenligne. Fulladet viser den 405tkm.

Denne bilen er ladet over 8200kWh på supercharger og er til dels hardkjørt på Autobahn i 35 grader + til tider. Canbus viser nominel verdi 75,5kWh, så får vi se om den justerer seg etterhvert.


Spennende, er de 75,5 kwh fra CanBus nå etter at du ladet den opp? Lade den til 90% nå så burde vel CanBus rapportere ganske riktig. Interessant om den da fremdeles rapporterer ca 1 kwh mindre enn det du faktisk fikk på den, men med litt usikkerhet i metodene så er det jo ganske god samsvar.
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021
VW ID4 GTX, reservert, ikke tatt ut
Model Y, LR, AWD, Reservert
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Audi E-tron 55 Quattro * 2, reservert, men ikke tatt ut
Jaguar i-Pace, reservert, men ikke tatt ut
Hyundai Kona, reservert oktober 2017
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016
S85 blå, levert juni -14, solgt 2019

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12900
    • Vis profil
Sv: Forsøk på kapasitetsmåling i 2015 og i 2019
« Svar #7 på: Fredag 17. Mai 2019, klokken 11:14 »
Lik verdi fra canbus både før og etter, men den justerer seg neppe på direkten. Slike ting bruker å ta litt mer tid. Uansett, om man legger disse tallene til grunn vil batteriet ha 70% restkapasitet etter ca 750.000km og fremdeles 30 mil brukbar rekkevidde, forutsatt samme harde bruk. Men her et nok mye av det innledende tapet med i første måleperiode, så jeg tipper det blir lavere i fortsettelsen.
« Siste redigering: Fredag 17. Mai 2019, klokken 11:32 av Muffinman »

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12900
    • Vis profil
Sv: Forsøk på kapasitetsmåling i 2015 og i 2019
« Svar #8 på: Fredag 17. Mai 2019, klokken 11:39 »
Sitat
Interessant om den da fremdeles rapporterer ca 1 kwh mindre enn det du faktisk fikk på den, men med litt usikkerhet i metodene så er det jo ganske god samsvar.

Viktig å ikke sammenligne verdier fra canbus med det som ble målt her, for det er nok helt forskjellig. Det er jo også  brukt verdier med ulikt grunnlag i selve målingene; det under 0 er bergnet ut fra strøm/spenning/tid og det over 0 er ganske enkelt lest av på skjermen etter fullført lading. Dermed vil disse kun være brukbare til å sammenliges med målinger gjort på samme måte (forutsatt at intet er endret i software mtp beregning av verdien på skjermen, og det er jo ikke utenkelig...). Det vil med andre ord være meningsløst å sammenligne målingene direkte med det canbus viser av nominell verdi.

Ved måling av energi trukket fra vegg ville man fjernet mange usikkerhetsmomenter, men fremdeles ville nok ikke målt verdi kunne sammenlignes med nominell fra BMS og og gitt særlig mening.

Hensikten her var ene og alene å påvise om det er en målbar reduksjon i perioden, og om den er såpass stor at man kan sannsynliggjøre om lag i hvilken størrelsesorden den ligger. Men jeg tror nok at man må ta høyde for en feilmargin i de prosentene som ble målt her.
« Siste redigering: Fredag 17. Mai 2019, klokken 12:44 av Muffinman »

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12900
    • Vis profil
Sv: Forsøk på kapasitetsmåling i 2015 og i 2019
« Svar #9 på: Fredag 17. Mai 2019, klokken 12:55 »
Dette stemmer jo overens med det vi har sett tidligere, hvor variasjonen var større på nye pakker enn reduksjonen etter flere år (Roadster og Model S).

Denne er nå (desember 2018) oppdatert: https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/
Sett litt på denne nå. Hvis man korrigerer for raskere tap de første 50.000km (usikker på om det er mye "ny" kjemi her, den later å droppe raskere i starten...) er det ikke usannsynlig at det stemmer som artikkelen sier; gode sjanser for 80% restkapasitet etter 800.000km. Det skulle tilsi 34-35 mil brukbar rekkevidde, og fremdeles mye levetid igjen.

Så med mindre man får en feil som gjør at batteriet svikter vil dette faktisk holde vanvittig lenge, og det mangedobbelte av hva en fossilbil vil klare. Spørs om vi bare skal betrakte bilene våre som plattformer for å henge stadig nye slitedeler på lenge etter at salgsverdien er blitt ubetydelig :)