Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kort analyse av TM3P ved sportslig kjøring

Startet av hemi, søndag 12. mai 2019, klokken 20:48

« forrige - neste »

hemi

Bilen er morsom, understell/dekk/felg fungerer i de fleste tilfeller overraskende bra, og er godt fornøyd med hvor sportslig det er, kontra hvor komfortabel den er på vanlig kjøring.

I vinter på is/snø har jeg testet å pushe endel, både vanlig modus, slip mode, track mode, har du nok batteri kan du holde den overstyrt og det er kult. Noe særlig under 50-60% har du ikke nok punch i motoren bak og må kjøre den som en gammel audi med 4x4.



Meeeeeeen så kommer sommern, det er grep, det er nye dekk og den føles som en GT-R, der noen har stjålet diffene dine og satt torque settings til å trekke mer forran enn bak.

På vått i sving glipper alltid innterhjulet bak, og den pusher torque forover, i hairpins på tørt skjer også det samme, si du er under 50kmh på tørt og har bratt nok sving er det enhjuls burning på innern bak..... =¤#?=#!%

Man får aldri kule overstyrte feelingen med mest torque bak som man f.eks. får på GT-R... ja ok det er jo en ganske sportslig bil, men selv 7 serie med nok motor, og audi RS har jo dette nå. Hadde v8 TT mercedes med 4x4, i dyno mode gjorde den noe lignende der diffene ikke lenger ble styrt, den var dog enda værre, den prøvde sende absolutt alt til 1 forhjul.

Veldig fornøyd med bilen som bil, men litt skufta over sportsligheten, hadde håpet det var M3 konkurrent i elbil.

Quaife laget en diff for TMS, og er rykter om at de skal lage for TM3, men føles litt.. meeeh på en  daily driver. 


Vet det er andre her inne som også har hatt litt "evo" biler og forstår hva jeg snakker om. Hva synes dere?

olavxxx

Jeg er veldig fornøyd med bilens egenskaper, utenfor Track Mode er det bare å peke den der man vil og gi gass...
Det føles som man jukser fysikkens lover, aksen og grepet er ut av en annen verden. Synes også bremser er bra, samt den er komfortabel til å levere/hente i barnehage og kjøre t/r jobb i kø.

Når man har på Track Mode er den et sintere vesen, Track Mode skal da selvsagt brukes på bane, der mister man en del krykker. Jeg personlig synes bilen er et veldig bra kompromiss, det er en "racerbil" som kan kjøres av "mannen i gaten" uten å ha veldig gode skills. Den tar jo BMW M3 på bane, men ikke i driftingøvelsene (
https://www.youtube.com/watch?v=DSRWKxytW40 ), så klart at en M3 vil være mer overstyrt og føles annerledes der Model 3 vil mer kjøre dit du vil ved hjelp av automagi.

hemi

Det med at den går der du vil er uten tvil ett poeng, selv venner som ikke er vant til raske biler, har kommet seg ut av litt rare situasjoner når jeg har vært med å øve på sladding. Du kan også egentlig bare peke på sjikaner og elektronikken gjør jobben (også i track mode) Der er den veldig Lik f.eks. en GT-R

Jeg er vant til å kontra styre når det slipper bak, for å holde pen bue og la ting rette seg mens du kjører  på med gass, prøver du det her ser du jo bare dust ut, siden den som du sier, følger der du peker rattet.


Jeg bare føler den kunne vært så kul med litt mer klassisk handeling. Jeg tror en diff bak, og programmering for å matche hadde vært alt som skulle til.

Sommerbilen har heldigvis over 500hk og trekker bak. Den kunne trengt litt mer hjerne og hjelp, for der prøver hekken stadig ta deg igjen ;)

olavxxx

#3
Sitat fra: hemi på søndag 12. mai 2019, klokken 21:06
Det med at den går der du vil er uten tvil ett poeng, selv venner som ikke er vant til raske biler, har kommet seg ut av litt rare situasjoner når jeg har vært med å øve på sladding. Du kan også egentlig bare peke på sjikaner og elektronikken gjør jobben (også i track mode) Der er den veldig Lik f.eks. en GT-R

Jeg er vant til å kontra styre når det slipper bak, for å holde pen bue og la ting rette seg mens du kjører  på med gass, prøver du det her ser du jo bare dust ut, siden den som du sier, følger der du peker rattet.


Jeg bare føler den kunne vært så kul med litt mer klassisk handeling. Jeg tror en diff bak, og programmering for å matche hadde vært alt som skulle til.

Sommerbilen har heldigvis over 500hk og trekker bak. Den kunne trengt litt mer hjerne og hjelp, for der prøver hekken stadig ta deg igjen ;)
Ja, jeg tror strengt tatt at de vil den skal være slik (pga sikkerhet osv).
Tanken er jo egentlig ikke at det skal være en banebil, men en bil for folk flest.

Men vil anta at roadster mk2 vil være mer "hissig" i den forstand :-) Men den blir dyrere da og kommer kanskje etter momsen er innført.

For øvrig ble jeg diskvalifisert fra street legal/bracket I går og i dag med 3P :-P
7.48 ble jeg disket på i dag @150.5 km/t ved 201 meter. (alt under 7,7 diskes).
Så det er jo imponerende for en hverdagsbil som koster mindre enn en Volvo dieselbil :P
I tillegg henger den jo i svingene, har bra anlegg og er "comfy nok".

Samt jeg tør la samboeren kjøre den, hadde ikke turt å la henne kjøre en RWD Volvo fra 90-tallet med 200 hk.... (Selv om den hadde gått mye dårligere, er det jo vanskeligere for folk flest).

Så for meg er dette et skikkelig Kinderegg, selv om jeg skal innrømme at jeg fantaserer litt om å bygge meg en street legal bil av en gammel Volvo (duett, 242 eller noe).

hemi

Aha, da vet jeg ish hvem du er, var vel en annen TM3P der som gjorde det ganske bra?

Du får venne deg til å la den rulle siste 20-30 meter ;)


Gjør ikke bilen breakout på 201 metern er det vel ikke vits å ha den? :D

Gammel volvo er jeg ferdig med, generelt biler der du sveiser rust, finnes nok gamle porsche og ymse da med helgalv, eller bare nyere ;)

olavxxx

Sitat fra: hemi på søndag 12. mai 2019, klokken 22:04
Aha, da vet jeg ish hvem du er, var vel en annen TM3P der som gjorde det ganske bra?

Du får venne deg til å la den rulle siste 20-30 meter ;)


Gjør ikke bilen breakout på 201 metern er det vel ikke vits å ha den? :D

Gammel volvo er jeg ferdig med, generelt biler der du sveiser rust, finnes nok gamle porsche og ymse da med helgalv, eller bare nyere ;)
Jo, han andre vant bad boys I går.
Han kjørte også en 242 GT med 400 Hk, meldte seg opp med begge bilene i går.

I dag kom han bare I GTen.

Jeg har forsåvidt "forklaring" På hvorfor jeg ble disket da:
I går var det det at jeg ikke trodde den ville gå så bra, siden det var +12C og bilen hadde stått i over 1 time med ca 90% SoC. SÅ jeg regnet med ytelsen ville være dårligere enn 7.7.

Så gasset jeg på og det gikk jo som det måtte.

SÅ I dag var det enda dårligere unnskyldning da, årsaken er bare at jeg er for noob.
Greien var at I bad boys så går jo lysene fra ingen ting til gul og så etter 0.4 sekunder går det til grønn.

Man skal jo egentlig gasse på gult, men jeg satt der i mine egne tanker og plutselig så jeg grønt.
AWD Cosworthen var da langt ute på banen og jeg tenkte: å shit, nå vinner han..

SÅ gasseg jeg på da og jeg vet jo at jeg ligger minst 1 sekund bak, men jeg haler innpå og kjører forbi kanskje midt på banen(?). Men så tror jeg i min noob-tilnærning at jeg da ikke kan bli disket siden jeg stod så lenge i ro i starten.
Det viser seg i ettertid at jeg hadde reaksjonstid på syke 1.8 sekunder :-P He he... Jada, veldig dårlig, jeg bare hadde tankene et annet sted.

Men så kommer han samme kisen som kom bort i går da og jeg bare sier: nå kan jeg ikke ha blitt disket i alle fall.
Så sier han: eh, jo... Så viser det seg at det er krysningen av lyset man teller fra, så man kan bli disket på 7,7 sekunder selv om man skulle stå 10 sekunder i pit :P

Så ja... Hadd jeg visst det hadde jeg KANSKJE reddet meg inn i dag, men litt usikker, jeg måtte jo da bremset hardt mot cosworthen og da hadde den kanskje tatt meg igjen, snakket med han i ettertid og han sa hans bil går på ca 7.9(?) hvis jeg husker rett. Han sa han tok en dårlig start da, men jeg startet jo LEEEENGE etter :P Men han kan jo ha bomgirt eller noe.. Uansett måtte jeg jo da ta igjen 1.8 - vanlig reaksjonstid på aks, uten å stryke på 7,7.. Så jeg var nok "doomed" uansett i dag.

Jeg kunne selvsagt meldt meg i bracket og tatt på chill mode.... Da hadde jeg nok ikke røket så fort, he he..

Hodetelefoner

Får kjøpt ferdige raspberry "kit" så du kan øve deg på en øde strekning.
Eller gå for en jetson nano og start med et "jukse kit"

olavxxx

Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 13. mai 2019, klokken 04:33
Får kjøpt ferdige raspberry "kit" så du kan øve deg på en øde strekning.
Eller gå for en jetson nano og start med et "jukse kit"

geear

Risky med fossilbil, ikke så risky med elbil. Så lenge du ikke ser noen (øde nok) så er det heller ingen som hører deg.  8)

P85TMS

Husk å slå av Controls > Autopilot > Obstacle-Aware Acceleration ved aktiv kjøring. Denne ser alt mulig rart som en hindring og begrenser akselerasjon når den finner det for godt. Litt som Autopiloten som tilsynelatende bremser for moroskyld. På bane, spesielt i krappe svinger, begrenset denne innstillingen meg mye. Forøvrig så kan 4x265/35-19 anbefales på Model 3.

olavxxx

Sitat fra: P85TMS på mandag 13. mai 2019, klokken 19:19
Husk å slå av Controls > Autopilot > Obstacle-Aware Acceleration ved aktiv kjøring. Denne ser alt mulig rart som en hindring og begrenser akselerasjon når den finner det for godt. Litt som Autopiloten som tilsynelatende bremser for moroskyld. På bane, spesielt i krappe svinger, begrenset denne innstillingen meg mye. Forøvrig så kan 4x265/35-19 anbefales på Model 3.
Hvilke hjul kjører du på da?


magnetic

#12
Sideways in a Tesla Model 3 Performance with Track Mode https://www.topgear.com/car-news/pebble-beach-2018/sideways-tesla-model-3-performance-track-mode

Unplugged Tesla Model 3 review: modified car rivals M3 https://www.topgear.com/car-reviews/tesla/unplugged-5dr-auto/first-drive

Tesla Model 3 Performance: Track Test  https://www.roadandtrack.com/new-cars/road-tests/a22625274/tesla-model-3-performance-track-test/

Could the Model 3 be lighter? Of course, and when I jokingly suggest a Club Sport version the Tesla engineers – car guys to a man – they admit they'd consider doing one for their own amusement.

short range + modellen som er 200kg lettere, er nermest Club Sport versionen. Man kan deaktivere med en bryter både stabilitet kontroller og anti spinn. kretsen.
SR+ har i tillegg 47% foran og 53% bak, vektfordeling. så den er mer tail happy/sving villig  enn 50/50 vektfordelinga på 4wd utgaven.

Bakhjuls trekk er tingen.

https://www.youtube.com/watch?v=4opX0XCc8xE

Will you be tuning the distribution of the two motors on the dual motor? Like getting it to drive with only the rear motor operating?

Svar

Sasha Anis
For 9 md. siden

That will be very difficult but we'll see about at least being able to disable the front motor.


https://www.youtube.com/watch?v=AKobATboIWY


https://www.youtube.com/watch?v=JOXDsUCZfgg

olavxxx

Skulle jeg kjøpt en Tesla for drifting, ville jeg nok gått for en LR RWD, så man har en del batterikapasitet for drifting lenge. Der P har fordel for herjing er track mode sin ekstra kjøling, men samtidig er det jo ikke RWD; så man får ikke overstyrt på samme måte. Man kan "drifte" med den også da, men det er ikke helt det samme som å ligge bredt med en RWD :-P

magnetic

#14
for noen miløsvin. drifting på snø er betraktelig mer miljøvenlig.
https://naturvernforbundet.no/mikroplast/
Fra teori til empiri
I 2014 skrev Mepex en rapport for Miljødirektoratet om mulige kilder til mikroplast-forurensning til det norske marine miljøet. Ifølge rapporten er den desidert største kilden slitasje av bildekk som står for cirka 4500 tonn, eller nær halvparten av de totale utslippene. Mepex anslår at rundt halvparten av dekkfragmentene havner i havet.


https://www.youtube.com/watch?v=H_AyNQtjOlQ

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA