Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i3 spores selv når GPS-sporing er av

Startet av Lasse Karstensen, fredag 10. mai 2019, klokken 12:20

« forrige - neste »

Lasse Karstensen

Hei.

Jeg har nylig kjøpt en brukt BMW i3 2016, og det viser seg at den sender posisjon til BMW uansett hva man gjør?

Valget "GPS-sporing" er av i menyene, connecteddrive-appen sier den er i Helsinki, men likevel vet de hvor den er, ref cardata -eksport.

Jeg har skrevet litt mer om det her: https://lassekarstensen.wordpress.com/2019/05/10/bmw-i3s-are-tracking-you/

For meg er dette ikke ok.

Vet noen hvordan man får den til å slutte å sende telemetri til bmw?



Klykken

Det er ikke "sist kjente posisjon" etter at GPS-tracking ble slått av du har fått der da?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lasse Karstensen

Det er ikke så lett å si sikkert, men postene i XML-filen fra cardata er merket med både "fetchTimestamp" og "valueTimestamp".

Sistnavnte er 9. mai 2019 17:49:55 på samtlige datapunkter, inkludert de med lat/lon.

"GPS-sporing" i menyen har vært av helt siden jeg overtok den.

Ingeniøren

#3
Jeg tror at om du skal slippe unna dette nå så må du kjøpe gammel bil. Tror de fleste nye biler logges mer enn vi ønsker å vite i dag og om noen år kjøre nok alle biler rundt med en brikke som registrer hvor har vært og hva det koster.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Lasse Karstensen

Det er flere momenter her, det viktigste at de fortsetter å samle inn posisjon etter at UI-et gir inntrykk av at det er slått av.

Jeg har eksplisitt gitt dem beskjed om at de ikke har mitt samtykke til å innhente posisjonsinformasjon, og likevel gjør de tilsynelatende det.

Om det skal være mulig å eie en bil uten at den forteller alle/mange hvor den er, har jeg ikke overraskende også en mening om, men det er en annen diskusjon enn denne.

bobakka

Sitat fra: Lasse Karstensen på fredag 10. mai 2019, klokken 19:07
Det er flere momenter her, det viktigste at de fortsetter å samle inn posisjon etter at UI-et gir inntrykk av at det er slått av.

Jeg har eksplisitt gitt dem beskjed om at de ikke har mitt samtykke til å innhente posisjonsinformasjon, og likevel gjør de tilsynelatende det.

Om det skal være mulig å eie en bil uten at den forteller alle/mange hvor den er, har jeg ikke overraskende også en mening om, men det er en annen diskusjon enn denne.

Det er jo litt avhengig av hvordan man tolker GUI'et.
Slik jeg forstår det slås funksjonen av hvor man på App eller Web kan finne ut hvor bilen står.

Jeg mener at jeg da fremdeles fikk vite informasjon om lengden på siste kjøretur.
Om dette da er sporing eller avlesning av km-teller står det ikke noe om.

Det er vel ikke innsamling av GPS informasjon som er viktig, det er lagring og tilgjengeliggjøringen av den som er problemet med hensyn på personvernet. Det er jo også mulig at EU har noen direktiver som gjør at GPS informasjonen må sendes over i forhold til ulykker og nødknapp etc.

Du mener at du har observert at GPS informasjonen sendes kontinuerlig til server.

Har du noen formening om dette lagres eller at noen har tilgang til dette?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

1317142119

Sitat fra: Lasse Karstensen på fredag 10. mai 2019, klokken 12:20
Hei.

Jeg har nylig kjøpt en brukt BMW i3 2016, og det viser seg at den sender posisjon til BMW uansett hva man gjør?

Valget "GPS-sporing" er av i menyene, connecteddrive-appen sier den er i Helsinki, men likevel vet de hvor den er, ref cardata -eksport.

Jeg har skrevet litt mer om det her: https://lassekarstensen.wordpress.com/2019/05/10/bmw-i3s-are-tracking-you/

For meg er dette ikke ok.

Vet noen hvordan man får den til å slutte å sende telemetri til bmw?
Har du forsøkt å skru av alt som har med navigasjon å gjøre? BMW må for eksempel vite hvor du er for å kunne gi deg sanntidsdata om trafikksituasjonen rundt deg. Bilen din innhenter ikke data om veiene i hele verden, så jeg gjetter på at bilen din sender GPS data til BMW uansett nettopp for å kunne gi deg alle online-tjenestene bilen tilbyr.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Lasse Karstensen på fredag 10. mai 2019, klokken 19:07
Det er flere momenter her, det viktigste at de fortsetter å samle inn posisjon etter at UI-et gir inntrykk av at det er slått av.

Jeg har eksplisitt gitt dem beskjed om at de ikke har mitt samtykke til å innhente posisjonsinformasjon, og likevel gjør de tilsynelatende det.

Om det skal være mulig å eie en bil uten at den forteller alle/mange hvor den er, har jeg ikke overraskende også en mening om, men det er en annen diskusjon enn denne.

Benytter du BMW CarData, så er det vel du selv som henter data ut av bilen? Posisjonsinformasjon vil jo finnes i bilens navigasjonsenhet uansett. Spørsmålet er om bilen deler data med andre parter, og det har du ikke klart å vise oss her.

BMW CarData offers you the option of accessing telematics data from BMW and MINI vehicles. The only requirement is that a customer must give his explicit permission for the release of his data and must have a telematics-enabled vehicle allocated to a valid BMW ConnectedDrive or MINI Connected customer account respectively. Based on these data, you can offer your customers tailor-made, personalised services. The required telematics data will be made available to you at reasonable conditions: Because you only pay for the provision of the telematics data that you have actually requested and received.

Lasse Karstensen

Jeg har egentlig ingen intensjon om å bevise noe, folk får gjøre sin egen vurdering. Jeg hadde håp om at noen hadde en løsning på lager.

Først og fremst: jeg har ingen grunn til å tro at innhentet posisjonsdata misbrukes av BMW.

Det er en ganske stor forskjell rundt om en navigasjonsenhet vet hvor den selv er, og at en annen part har mulighet til å (potensielt uten min kjennskap) spørre den om hvor den er, når de måtte føle for det.

I det siste tilfellet har jeg ingen kontroll over hvem som sjekker hvor jeg er, ut over hva den andre parten lover.

Om jeg har slått på dette gjennom å melde meg på connecteddrive, gjort for å få stengt app-tilgangen til forrige eier, hadde jeg egentlig noe reelt valg?

@bobakka: for meg er innsamlingen vel så viktig som deling. Delingen har vi personopplysningsvern for, om jeg kan bevise at dataene er på avveie, har blitt misbrukt og er villig til å ta krangelen. Innsamlingen gjør at det ligger et sted, hvor jeg ikke har innsyn eller egentlig kjennskap til at det finnes. Når disse blir hacket og hele databasen deres kommer på avveie, hva slags vern har jeg da? Eneste måten er å ikke samle det inn i utgangspunktet.

@bobakka: det ser ut til at det hentes inn når bilen er parkert, evt når bilen er parkert og jeg er hjemme og ber om dataeksport. Det spiller egentlig ingen større rolle, all den tid de kan polle og få bilen sin posisjon når de vil uten at jeg får noen indikasjon om at det er gjort.

Egil Fonn

Ta ut simkortet. Da blir den offline. SOS knapp mm vil heller ikke virke.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Er vel så enkelt at man kan sperre GSM/LTE modulen. Enten jamme den eller fysisk koble fra. Er man paranoid er det eneste måten.

Tviler foresten på at BMW kan polle, men at bilen sender siste posisjon når den parkerer. Så er "GPS sporing" bare en innstilling som påvirker uthenting. Dette er uansett brudd på personvern hvis det ikke er gitt samtykke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Strøm Tycoon

#11
Sitat fra: Lasse Karstensen på søndag 12. mai 2019, klokken 23:09
Jeg har egentlig ingen intensjon om å bevise noe, folk får gjøre sin egen vurdering. Jeg hadde håp om at noen hadde en løsning på lager.

Først og fremst: jeg har ingen grunn til å tro at innhentet posisjonsdata misbrukes av BMW.

Det er en ganske stor forskjell rundt om en navigasjonsenhet vet hvor den selv er, og at en annen part har mulighet til å (potensielt uten min kjennskap) spørre den om hvor den er, når de måtte føle for det.

I det siste tilfellet har jeg ingen kontroll over hvem som sjekker hvor jeg er, ut over hva den andre parten lover.

Om jeg har slått på dette gjennom å melde meg på connecteddrive, gjort for å få stengt app-tilgangen til forrige eier, hadde jeg egentlig noe reelt valg?

@bobakka: for meg er innsamlingen vel så viktig som deling. Delingen har vi personopplysningsvern for, om jeg kan bevise at dataene er på avveie, har blitt misbrukt og er villig til å ta krangelen. Innsamlingen gjør at det ligger et sted, hvor jeg ikke har innsyn eller egentlig kjennskap til at det finnes. Når disse blir hacket og hele databasen deres kommer på avveie, hva slags vern har jeg da? Eneste måten er å ikke samle det inn i utgangspunktet.

@bobakka: det ser ut til at det hentes inn når bilen er parkert, evt når bilen er parkert og jeg er hjemme og ber om dataeksport. Det spiller egentlig ingen større rolle, all den tid de kan polle og få bilen sin posisjon når de vil uten at jeg får noen indikasjon om at det er gjort.

Dette tror jeg er unødvendig, det hadde holdt at selger tok bilen vekk fra sin konto.

Jeg gravde videre på dette med BMW CarData og fant følgende:

https://faq.bmw.no/t5/Account/How-can-I-access-BMW-Car-Data/ta-p/2724

SitatHow can I access BMW Car Data?

‎07-12-2018 04:29 PM

Direct access to the telematics data for your vehicle is not possible. However, you have the option of requesting a BMW CarData data archive for your vehicle at any time of your choice via the BMW ConnectedDrive customer portal. The BMW CarData data archive contains the most important telematics data that your vehicle transfers to BMW servers, along with the last value saved on the BMW server.

Og

https://faq.bmw.no/t5/Services/How-can-I-stop-BMW-Car-Data-from-transferring-data-to-BMW/ta-p/2650

SitatHow can I stop BMW Car Data from transferring data to BMW?

‎07-12-2018 04:29 PM

You can completely deactivate the data transfer function via your BMW Service Partner. Following this the "Intelligent e-Call" and all ConnectedDrive Services will be deactivated as well.

Så her har du løsningen du leter etter. Men det ser ut til at du har rett, posisjonen ser ut til å overføres til BMW sine servere, men jeg har ikke funnet noe informasjon om denne posisjonen brukes til noe av noen. Rettelse, for meg ser det ut som om posisjonen i det minste blir brukt i forbindelse med nødanrop. Spørsmålet er om posisjonen blir brukt til noe annet enn det.

Sungrazer

Sitat fra: Lasse Karstensen på fredag 10. mai 2019, klokken 19:07
Det er flere momenter her, det viktigste at de fortsetter å samle inn posisjon etter at UI-et gir inntrykk av at det er slått av.

Jeg har eksplisitt gitt dem beskjed om at de ikke har mitt samtykke til å innhente posisjonsinformasjon, og likevel gjør de tilsynelatende det.

Om det skal være mulig å eie en bil uten at den forteller alle/mange hvor den er, har jeg ikke overraskende også en mening om, men det er en annen diskusjon enn denne.

Du syns sikkert det er problematisk helt til du ligger i grøfta etter en ulykke. Mens livet ditt sakte renner ut angrer du bittert på at du sa i fra deg muligheten til at intelligent nødanrop kunne visst hvor du var, og det slett ikke er redningsmannskap på vei til deg for å redde livet ditt...
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Ingeniøren

I tillegg regner jeg med at trådstarter ikke har mobil da denne legger igjen spor absolutt over alt (men det har han gjerne ikke tenkt på )  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Lasse Karstensen

#14
Ikke for å mate trollene, men mobilen kan legges igjen hjemme om jeg ønsker. Ikke så lett med bilen.

Når det gjelder å blø i en grøft, er vel utfordringen å finne en dyp nok grøft til å få det til innenfor ring3 der bilen stort sett brukes. Uansett er det min vurdering å ta, ikke BMW sin.

Jeg har sendt mail til serviceverkstedet til Bavaria for å høre om de kan gjøre jobben model3citizen foreslår. Håper jeg får positivt svar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA