Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i3 spores selv når GPS-sporing er av

Startet av Lasse Karstensen, fredag 10. mai 2019, klokken 12:20

« forrige - neste »

Ingeniøren

Takk for den, men seriøst er dette alvor eller tuller du med oss ?

Uansett hva du gjør; kjører gjennom en bom, handler mat, tar ut penger, tar bussen osv så legger du igjen spor. Hvorfor ikke like godt flytte ut i ødemarka og leve av det den gir...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Tror nok han ønsker å begrense evt sporing der det i utgangspunktet bør være valgfritt. Altså via bilen.

Du ønsker vel å kunne velge det selv også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosson

Kan det vere så enkelt som å nappe ut en sikring for å deaktivere gps ? Jeg har ikke sjekket i bilen, men på oversikten her er 61 og 68 merket med "MAP" https://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=1271

Ser de samme sikringene går igjen på stereo og media, så det kan jo hende det deaktiverer mer enn kun navi..
BMW i3 2018

Ingeniøren

Søker man på nett så ser det ut til at SIM sitter under baksetet. Du må ta ut en boks som inneholder SIM kort. Dette klarer men selv.

https://www.youtube.com/watch?v=w8OHW4QijUY
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Bra funn Lasse. Er det en ide å sende mail til BMW Norge og spørre om hvordan de mener dette er GDPR compliant? Og i tillegg si at du trekker tilbake et hvert samtykke du eventuelt har gjort til at de kan spore deg. Dersom de sier at de trenger å spore deg for nødanrop så skal det ikke sendes posisjonsdata bortsett fra nødanrop så vidt jeg har forstått GDPR.

Til dere andre, at mobil, kort etc spores gjør det ikke mindre aktuelt at BMW må forholde seg til lovverket. Og dersom man ønsker å ikke bli sporet slik man har rett til, så er det ikke noe man skal stille spørsmål om. Det er lett å sanke data, så det samles mer enn man trenger i tilfelle man får bruk for det. Det firma ikke er gode på er å beskytte dataen som er samlet inn mot lekasje, kåthet for videresalg etc.

Jeg trives med at BMW vet posisjonen min, fordi Tibber har tilgang til den dataen og lader bilen basert på billigst strøm dersom gps posisjon sier at den er hjemme, men har full forståelse at andre ikke gjør det.

Jobber med IT og GDPR har vært litt slitsomt, men det er veldig bra for forbruker og for meg som tekniker siden det har kommet regelverk og plasserer ansvaret hos ledelse, noe som gjør at vi får gjennomført tiltak vi må gjøre.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

1317142119

Dette har skal ikke ha noe å si for eCall (SOS-funksjonaliteten). Den sender bare data i det noe trigger et event som ringer opp SOS-tjenesten (brannvesenet i Norge).

Jeg er ganske sikker på at sporingen er der for å gi brukeren av bilen tilgang til de tjenestene bilen bruker. Kall det dårlig design at det er en haug med tjenester som trenger posisjon for å virke. Fritt fra hukommelsen trenger nesten alle appene i bilen posisjonsdata, så skjermen i midten vil i praksis ikke ha noen funksjon uten denne sporingen.

Men jeg ser ikke hvordan det er i strid med GDPR, for det er ikke persondata at bilen din befinner seg et sted. BMW (eller noen ondsinnede skurker) aner ikke om det er Ola, Kari eller Nils Nordmann som har plassert bilen der.

Ingeniøren

Sitat fra: Lasse Karstensen på tirsdag 14. mai 2019, klokken 09:50
Ikke for å mate trollene, men mobilen kan legges igjen hjemme om jeg ønsker. Ikke så lett med bilen.

Når det gjelder å blø i en grøft, er vel utfordringen å finne en dyp nok grøft til å få det til innenfor ring3 der bilen stort sett brukes. Uansett er det min vurdering å ta, ikke BMW sin.

Jeg har sendt mail til serviceverkstedet til Bavaria for å høre om de kan gjøre jobben model3citizen foreslår. Håper jeg får positivt svar.

Hva sa Bavaria ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Lasse Karstensen

Jeg har dessverre ikke fått svar, selv etter purring for en ukes tid siden. De har det vel travelt.

Om jeg ikke hører noe får jeg prøve et annet serviceverksted, eller i siste instans se om jeg kan gjøre jobben selv. Om noen har servicemanual for 2016-modellen tilgjengelig og kan sjekke hvordan det gjøres, er jeg interessert.

Ingeniøren

Sitat fra: Lasse Karstensen på fredag 31. mai 2019, klokken 14:16
Jeg har dessverre ikke fått svar, selv etter purring for en ukes tid siden. De har det vel travelt.

Om jeg ikke hører noe får jeg prøve et annet serviceverksted, eller i siste instans se om jeg kan gjøre jobben selv. Om noen har servicemanual for 2016-modellen tilgjengelig og kan sjekke hvordan det gjøres, er jeg interessert.

Sjekk videoen jeg la ut over. Det sies det at telekom enheter med SIM er en boks under baksetet og tilgang vises.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA