Standard regenerering - Lav regenerering - Hva er best for bremsene?

Startet av Toalmar, tor 09. mai 2019, kl. 22:49

« forrige - neste »

Toalmar

Vet at på elbiler så brukes bremsene svært lite pga regenereringen.
På min forrige elbil en I3 brukte jeg å trekke i knappen for det elektriske håndbrekket i fart for å få aktivert bakbremsen skikkelig inne i mellom. Da bilen hadde 2 års service etter 42' km var det ingen anmerkning fra verkstedet angående rust på skivene.
På TM3 har jeg kjørt mest på standard regenerering og merker at jeg da nesten aldri bremser i det hele tatt og er derfor redd for hva som skal skje med bremsene. Ønsker ikke å få en ekstra kostnad på bremseskift om 2 år pga at jeg har kjørt med feil innstilling i bilen
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

ok67

Sjølv tenker eg å køyre med standard om sommaren og low om vinteren. På vår og haust litt etter som om vegen har vore salta eller ikkje.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Tom

Ta noen kraftige oppbremsinger innimellom,finne deg en øde vei..
Selv på en diesel/bensin bil er det lurt å gjøre dette av og til..
Regen setter du til det du synes er best..

Handyman

Sitat fra: Toalmar på tor 09. mai 2019, kl. 22:49
Vet at på elbiler så brukes bremsene svært lite pga regenereringen.
På min forrige elbil en I3 brukte jeg å trekke i knappen for det elektriske håndbrekket i fart for å få aktivert bakbremsen skikkelig inne i mellom. Da bilen hadde 2 års service etter 42' km var det ingen anmerkning fra verkstedet angående rust på skivene.
På TM3 har jeg kjørt mest på standard regenerering og merker at jeg da nesten aldri bremser i det hele tatt og er derfor redd for hva som skal skje med bremsene. Ønsker ikke å få en ekstra kostnad på bremseskift om 2 år pga at jeg har kjørt med feil innstilling i bilen
Kjøre selv i Low (liker ikke standard), og setter den av og til i Neutral i lange nedoverbakker og bremser kraftig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thomas Parsli

Det viktigste er å bremse ordentlig før du parkerer om vinteren, så det ikke blir liggende salt på skivene. Jeg tror ikke lav regenerering hjelper så mye, hvis det ligger salt på skivene :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

Sitat fra: Thomas Parsli på tor 09. mai 2019, kl. 23:02
Det viktigste er å bremse ordentlig før du parkerer om vinteren, så det ikke blir liggende salt på skivene. Jeg tror ikke lav regenerering hjelper så mye, hvis det ligger salt på skivene :(
Det er helt riktig, jeg har prøvd å fange Musk sin oppmerksomhet på Twitter med melding om at Teslaer automatisk bør legge på litt bremser før ankomst hjemme og på jobb (som med on route battery warm up). Da vil det være god lunk i dem når man parkerer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Toalmar

Sitat fra: Handyman på tor 09. mai 2019, kl. 23:12
Det er helt riktig, jeg har prøvd å fange Musk sin oppmerksomhet på Twitter med melding om at Teslaer automatisk bør legge å litt bremser før ankomst hjemme og på jobb (som med on route battery warm up). Da vil det være god lunk i dem når man parkerer.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Inop

Mulig jeg har feil men tror ikke instillingen på regen har så mye å si på hvor mye bremsene blir brukt.

Hvis du setter instillingen på svakest regen og bremser med bremsepedalen vil den uansett bruke regen så mye som mulig og deretter gå over på bremsene når regen ikke bremser nok.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

GOS

Sitat fra: Inop på fre 10. mai 2019, kl. 11:48
Mulig jeg har feil men tror ikke instillingen på regen har så mye å si på hvor mye bremsene blir brukt.

Hvis du setter instillingen på svakest regen og bremser med bremsepedalen vil den uansett bruke regen så mye som mulig og deretter gå over på bremsene når regen ikke bremser nok.

Du tar feil. Det er ikke slik.

Målinger med CanBus viser at så ikke skjer.
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Inop

Aha, ikke brake blending på Tesla altså. Har hatt det på de andre bilene og antok at Tesla også hadde det.

Trenger foråsvidt ikke canbus for å sjekke det - bare å følge med på om regen-streken under speedometeret endrer seg med bremsebruken.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Spiro

Fin en øde slette akslerer til ca 200kmt +- 60 kmt så bremser du ned til 0. Anbefalt dose 1 gang i uka
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Autowinder

Sitat fra: Spiro på fre 10. mai 2019, kl. 12:23
Fin en øde slette akslerer til ca 200kmt +- 60 kmt så bremser du ned til 0. Anbefalt dose 1 gang i uka
Yeah - right  8)
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Jiiz, bruk bilen som normalt. Høy regen på sommer (hvis du liker det) men alltid lav på vinteren, så slipper du at bremser fryser fast i ekstremtilfeller.
Bruk uansett bremsepedalen en gang i blant ved nedbremsing så er du home safe.

Jeg akselererer hardt rett før innkjørselen hos oss og bremser ned med bremsepedalen før jeg svinger inn - en gang i blant når jeg husker det. Både med vår TMS og BMW i3.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Inop på fre 10. mai 2019, kl. 11:54
Aha, ikke brake blending på Tesla altså. Har hatt det på de andre bilene og antok at Tesla også hadde det.

Trenger foråsvidt ikke canbus for å sjekke det - bare å følge med på om regen-streken under speedometeret endrer seg med bremsebruken.
Stemmer det, men kjører man på aktiv cruise eller autopilot så styrer den såklart regen selv, og innstillingen betyr lite, men ellers, kjør på standard regen, og ta heller noen harde oppbremsinger når det har vært mye vått.

Lach

Jeg setter bilen i N (nøytral) og bremser ned siste bakken før jeg parkerer (når det regner) Har fortsatt fine og blanke skiver etter ca 4000km og 2mnd
Sjekket på naboens bil (TM3), og den var ikke like blank. Tipset han om min rutine, så får vi se om de blir blanke på den også.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA