Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Long range delivery i Norge

Startet av Seigmann, torsdag 09. mai 2019, klokken 16:20

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Newbee på mandag 13. mai 2019, klokken 18:05
Tesla må tape mye penger på dette?
Fortløpende oppdateringer er kanskje ikke så lurt allikevel?
Innen folk har fått bilene sine er noe nytt kommet, så de blir kansellert eller returnert, for så å bestille ny.
Og hos andre produsenter er det er halvt år uten bestillinger hver gang der er annonsert en facelift eller modellbytte - og siden det også gjøres andre endringer juli-aug hvert år, så er man i saksa om man først har bestilt, mens hos Tesla kan man kansellere når som helst. Litt uforutsigbart, men veldig trygt og ufarlig!

stenvik

Angående tilbud på ny tesla for tesla eiere der ludricious er gratis og en kan ta gammel bil i innbytte... spørsmålet er hvor mye får en i innbytteverdi på tms 85D 2015 modell som har gått 110k km ?  får en markedspris eller hvilket pris sjikt kan en regne med ?

TeslaK

Sitat fra: stenvik på tirsdag 14. mai 2019, klokken 17:43
Angående tilbud på ny tesla for tesla eiere der ludricious er gratis og en kan ta gammel bil i innbytte... spørsmålet er hvor mye får en i innbytteverdi på tms 85D 2015 modell som har gått 110k km ?  får en markedspris eller hvilket pris sjikt kan en regne med ?

Hvorfor ikke selge den på finn?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

stenvik

#18
Sitat fra: TeslaK på tirsdag 14. mai 2019, klokken 19:09
Hvorfor ikke selge den på finn?

For at jeg vet ikke om Tesla har fått bort feil på min bil ->
1: førerassistanse systemene ramler ut i lengre perioder ved kraftige regnskyll.
     på under 4 år har jeg vært uten førerassistanse systemer tilsammen nesten et år siden høsten 2015
2: nettleser/browser henger/låst og går ikke å resette. I det siste har den KUN 'våknet' igjen etter software oppdatering... dog trenger en bare å bla på 3-4 sider på vg.no før den har låst seg igjen. (ikke fått dette fiksa til tross for at dette har vært anmerket på service fra meg)

tornaldo

Hvor mange ganger har Tesla forsøkt å rette opp feilen?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

stenvik


tornaldo

Sitat fra: stenvik på onsdag 15. mai 2019, klokken 05:49
4-5 ganger

Er ikke det grunnlag for heving av kjøp? Vi snakker ikke om en litt ustabil skjerm, dugg i lykter, eller defekt håndtak, men assistentsystemer som er vitale for bilen. Etter forbrukerkjøpsloven kan man i utgangspunktet kreve heving av kjøp når de ikke klarer å rette det etter to forsøk. Det er til slutt du som sitter med problemet, for når du skal selge bilen videre, må du opplyse om en eksisterende feil, noe som betyr betydelig tap for deg. Tviler på at du i det hele tatt får solgt bilen for en ok pris med feil som Tesla ikke klarer å rette på. For å heve kjøpet må feilen ikke være uvensentlig.

Tesla har sikkert gjort så godt de kan, men hvis du er interessert i å kjøpe en ny bil av de, er det minste de kan gjøre å gi deg prisavslag på den nye bilen, eller en god innbyttepris, eller kompensasjon for mangelen på bilen din.

Nå er vi dog et stykke unna trådens tema...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Sense

#24
Jeg bestilte en model S 100d den 26. april, etter at siste spec ble annonsert. Fikk bestillingsnummer umiddelbart, men har ennå ikke fått VIN, 23 dager etter bestilling. Skal normalt ta ca 17-18 dager å få VIN nr, eller?

Kom over en video på Youtube med en amerikansk kunde som heller ikke hadde mottatt VIN nr etter flere uker. Når han kontaktet Tesla fikk han beskjed om at amerikanske myndighetene anså siste spec så radikale at det var å anse som en ny bil og ville ikke godkjenne den uten videre. (Sikkert tilsvarende det vi i Norge kaller typegodkjenningssystemet:)
Dermed hadde alle nyproduserte model S og X blitt stående på fabrikk i påvente av ny godkjenning av myndighetene.

Så da er det bare å håpe at dette ikke berører bilder ment for europa og alle kundene som trodde de skulle på bilferie.

Hvis jeg tolket det korrekt, så var det biler produsert etter 1. mai som fikk oppgradert hastighet på superlading til 200 kw, bedre kjøling på inverter eller drive unit, aktive luftfjærer og bedre akselerasjon. På min bestilling bedret 0-100 fra tiden fra 4,3 sek, til 3,8 km/t.

Det er surt for de som akkurat har mottatt bil før oppdateringen.

PF

Sitat fra: gr på mandag 13. mai 2019, klokken 18:59
Sitat fra: Newbee på mandag 13. mai 2019, klokken 18:05
Tesla må tape mye penger på dette?
Fortløpende oppdateringer er kanskje ikke så lurt allikevel?
Innen folk har fått bilene sine er noe nytt kommet, så de blir kansellert eller returnert, for så å bestille ny.
Og hos andre produsenter er det er halvt år uten bestillinger hver gang der er annonsert en facelift eller modellbytte - og siden det også gjøres andre endringer juli-aug hvert år, så er man i saksa om man først har bestilt, mens hos Tesla kan man kansellere når som helst. Litt uforutsigbart, men veldig trygt og ufarlig!

Sikkert kjempefint for de som jobber på delelager, når ingen biler er like, og deler passer kun på biler produsert i noen uker. Er nok en grunn til at de etablerte ikke driver å endrer konstant.

1000kwh

Sitat fra: PF på søndag 19. mai 2019, klokken 06:53
Sitat fra: gr på mandag 13. mai 2019, klokken 18:59
Sitat fra: Newbee på mandag 13. mai 2019, klokken 18:05
Tesla må tape mye penger på dette?
Fortløpende oppdateringer er kanskje ikke så lurt allikevel?
Innen folk har fått bilene sine er noe nytt kommet, så de blir kansellert eller returnert, for så å bestille ny.
Og hos andre produsenter er det er halvt år uten bestillinger hver gang der er annonsert en facelift eller modellbytte - og siden det også gjøres andre endringer juli-aug hvert år, så er man i saksa om man først har bestilt, mens hos Tesla kan man kansellere når som helst. Litt uforutsigbart, men veldig trygt og ufarlig!

Sikkert kjempefint for de som jobber på delelager, når ingen biler er like, og deler passer kun på biler produsert i noen uker. Er nok en grunn til at de etablerte ikke driver å endrer konstant.
Hvilke deler tenker du på da?

Øyvind.h

Om det kommer en ny og forbedret del er min erfaring at man stort sett får den av Tesla om den gamle går i stykker.

Kanskje annerledes hos andre produsenter som heller gir deg den gamle delen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TeslaK

Sitat fra: Sense på søndag 19. mai 2019, klokken 02:11
Jeg bestilte en model S 100d den 26. april, etter at siste spec ble annonsert. Fikk bestillingsnummer umiddelbart, men har ennå ikke fått VIN, 23 dager etter bestilling. Skal normalt ta ca 17-18 dager å få VIN nr, eller?

Kom over en video på Youtube med en amerikansk kunde som heller ikke hadde mottatt VIN nr etter flere uker. Når han kontaktet Tesla fikk han beskjed om at amerikanske myndighetene anså siste spec så radikale at det var å anse som en ny bil og ville ikke godkjenne den uten videre. (Sikkert tilsvarende det vi i Norge kaller typegodkjenningssystemet:)
Dermed hadde alle nyproduserte model S og X blitt stående på fabrikk i påvente av ny godkjenning av myndighetene.

Så da er det bare å håpe at dette ikke berører bilder ment for europa og alle kundene som trodde de skulle på bilferie.

Hvis jeg tolket det korrekt, så var det biler produsert etter 1. mai som fikk oppgradert hastighet på superlading til 200 kw, bedre kjøling på inverter eller drive unit, aktive luftfjærer og bedre akselerasjon. På min bestilling bedret 0-100 fra tiden fra 4,3 sek, til 3,8 km/t.

Det er surt for de som akkurat har mottatt bil før oppdateringen.

De skal jo levere i Juni, så bilen må jo være på båt nå
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Sense

Det er det vel omtrent ingen som vet noe om.
Har hørt om kunder som får en mail der det står at bilen din ble i dag lastet ombord i skip på vei til deg, og etter to timer ringer delivery-manager og forteller at bilen står klar hos forhandler og venter på kunde.

Så "oppdateringen" må ha en annen funksjon enn å fortelle hvor i prosessen bilen betinner seg.

Noen av dere andre som har bestilt model S eller X etter siste spec som vet om det er forsinkelser i leveringene?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA