Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3

Startet av Anders9, onsdag 08. mai 2019, klokken 05:14

« forrige - neste »

Speeder

At noen nærmest forventer å kunne få hengerfeste på en bil de har bestilt uten hengerfeste er for meg meget snodig. Vil det samme gjelde hvis Tesla kommer med en stajonsvognutgave av Model 3?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

larssr

Noen som vet om en kan legge til hengerfeste på LR RWD også?

ok67

Har rygga med hengar før....

Så klok av skade har eg kjøpt ein gammal varebil som fungerer glimrande når du har mange oppussingsprosjekt på gang.

Men når dei intensive oppussingsprosjekta er avslutta om (forhåpentlegvis) ein 2 - 3 - 4 år så ser eg for meg å kvitte meg med varebilen og mytte ut TM3en i ein ny med hengarfeste for å sporadiske transportbehov. Kanskje har Tesla då oppdatert den med bedre støydemping og elektriske trunk og frunk luker også.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

DagfinnN

Jeg har forståelse for at noen er skuffet fordi de i sitt hode hadde trodd at det skulle komme hengerfeste. Men denne skuffelsen for man holde for seg selv.
I 2014 (ca) uttalte Elon at 4WD ikke var nødvendig. I 2015 kom det og flere var sure for det og noen mente at dette burde ettermonteres gratis.
Ja, Tesla roter med kommunikasjon av og til. Jeg tenker på prisjusteringene tidligere i år. Men vær nå litt grei før man lager baluba på et forum. Jeg klarer ikke å se at Tesla har gjort noe galt her.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Thalgar

Ein kan ikkje forventa hengarfeste om ein ikkje hadde det originalt.

Men her bør Tesla likevel ta ein ekstra runde og forklara spesifikt kva det er som skal forhindra ettermontering. Det held ikkje å koma med noko så ullent som "europeiske reguleringar". Gje oss konkrete punkt i regelverk eller fysiske årsaker, elles blir reaksjonen hos mange den me har sett i denne tråden: at ein ikkje trur på selskapet og mistenker andre grunnar (som manglande servicekapasitet) med tap av omdømme som resultat. Og Tesla treng ikkje meir slikt no. Dersom dei derimot kan skulda på EU, så ligg dei langt betre an.
Model Y LR Quicksilver, 2023

DeepFu

Dere må gjerne sammenlikne med melkekartonger og stasjonsvogner, men mitt poeng er: Hva er forskjellen på MIN bil og biler som blir KAN ha hengerfeste? Så langt har jeg ikke sett noe annet enn at det tyder på at det er et relativt vilkårlig satt tall, om det nå er en dato eller et VIN. Jeg har ingen store forventinger om at Tesla nærmest skal bygge om bilen min, men hvis det koker ned til et tall på et papir, så kommer jeg til å mene at det er all rimelig grunn til å bli forbanna. Men jeg skjønner jo også at konsensus er at det er helt urimelig av meg å forvente å få et svar på det. Vi får vel bare være enige om å være uenige når det gjelder hva man kan forvente av forutsigbarhet.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

My2cents

Så om jeg vil ha hengerfeste som kun skal brukes til maks 75kg, type sykkelstativ eller en Thule bagasjeboks, er dette lov? Må Tesla godkjenne? Må Vegvesenet godkjenne? Det er DET jeg skal bruke hengerfestet til i 99% av tilfellene.

Espen Hugaas Andersen

Det krever ikke godkjenning, og det finnes monteringskit for både Model S og Model 3.

Det er kun om man faktisk skal trekke henger at bilen må ha hengervekt oppgitt i vognkortet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Sitat fra: My2cents på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:33
Så om jeg vil ha hengerfeste som kun skal brukes til maks 75kg, type sykkelstativ eller en Thule bagasjeboks, er dette lov? Må Tesla godkjenne? Må Vegvesenet godkjenne? Det er DET jeg skal bruke hengerfestet til i 99% av tilfellene.

Jeg forstår reglene slik at du kun trenger godkjenning hvis du skal trekke tilhenger (det er ulovlig å trekke henger på en bil som ikke er godkjent for det)

Bruker du det til sykkel eller skistativ faller det under "bruksforeskriften".

Spørsmålet er hva Tesla sier om ettermontering (garanti) og hva det koster å montere det.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kirky

Sitat fra: DeepFu på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:29
Dere må gjerne sammenlikne med melkekartonger og stasjonsvogner, men mitt poeng er: Hva er forskjellen på MIN bil og biler som blir KAN ha hengerfeste? Så langt har jeg ikke sett noe annet enn at det tyder på at det er et relativt vilkårlig satt tall, om det nå er en dato eller et VIN. Jeg har ingen store forventinger om at Tesla nærmest skal bygge om bilen min, men hvis det koker ned til et tall på et papir, så kommer jeg til å mene at det er all rimelig grunn til å bli forbanna. Men jeg skjønner jo også at konsensus er at det er helt urimelig av meg å forvente å få et svar på det. Vi får vel bare være enige om å være uenige når det gjelder hva man kan forvente av forutsigbarhet.

Det er vel blandt annet noe ledningsnett som er ekstra i de nye bilene som klargjør for dette.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Handyman

Sitat fra: DeepFu på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:29
Hva er forskjellen på MIN bil og biler som blir KAN ha hengerfeste?
Svaret på dette er vel ganske enkelt:
Bilene er rimelig fysisk like (bortsett fra selve HF-bjelken og ledninger og hullet i støtfangeren), men har forskjellig typegodkjenning.
Altså er det pr definisjon forskjellige modeller.

Skal du ha HF på en som ikke er godkjent for det, blir dette pr definisjon en "ombygging", og dette må dokumenteres og godkjennes av biltilsynet, og nytt vognkort med merknad utstedes.
Det er vel dette ekstra arbeidet (fysisk ombygging, og dokumentasjon og kommunikasjon) Tesla ikke ønsker å belaste en allerede hardt organisasjon med. Det gjør de nok klokt i når man vet at de sliter så til de grader med kapasitet mm.
Dersom en tredjepartsleverandør kan dokumentere en HF løsning er det fritt frem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Smiling when sailing

I EU er det vel ganske så uavhengig av hva produsenten sier så lenge noen betaler for testene som må gjennomføres for å bevise at en bil takler hengerfeste:
Det er to tester som må gjennomføres ser det ut som. Den ene går på kjøreegenskapene den andre på simulert langtidsbelastning og mulige skader på bilen og hengerfeste.

Her er et prosjekt der de har begynt med typegodkjenning til model S.
https://www.kickstarter.com/projects/877280640/anhangerkupplung-fur-tesla-model-s?ref=project_build
MS har vel bestått de praktiske kjøretestene og venter nå på belastningstesten som fortsatt kan gå galt.

Samme person som står bak dette har lyktes med å gjennomføre lignende prosjekter til flere (små) biler og har (eller muligens hadde) også planer om å gjøre det med model 3.
https://www.misterdotcom.de/anhaengerkupplungen/tesla/

Om det er lønnsomt å blåse i garantien på en Tesla er en annen sak...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Thalgar

Sitat fra: Handyman på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:27
Sitat fra: DeepFu på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:29
Hva er forskjellen på MIN bil og biler som blir KAN ha hengerfeste?
Svaret på dette er vel ganske enkelt:
Bilene er rimelig fysisk like (bortsett fra selve HF-bjelken og ledninger og hullet i støtfangeren), men har forskjellig typegodkjenning.
Altså er det pr definisjon forskjellige modeller.

Skal du ha HF på en som ikke er godkjent for det, blir dette pr definisjon en "ombygging", og dette må dokumenteres og godkjennes av biltilsynet, og nytt vognkort med merknad utstedes.
Det er vel dette ekstra arbeidet (fysisk ombygging, og dokumentasjon og kommunikasjon) Tesla ikke ønsker å belaste en allerede hardt organisasjon med. Det gjør de nok klokt i når man vet at de sliter så til de grader med kapasitet mm.
Dersom en tredjepartsleverandør kan dokumentere en HF løsning er det fritt frem.

Om dette er slik det er, er det ei slik forklaring ein treng å få høyra direkte frå Tesla. Det ville gjera det mykje lettare å forstå og akseptera.
Model Y LR Quicksilver, 2023

GOS

Sitat fra: kirky på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:24


Det er vel blandt annet noe ledningsnett som er ekstra i de nye bilene som klargjør for dette.

Men det var på plass ifølge ryktene, på biler produsert 09.01.2019 og senere.

Se TMC norge (og andre nettsider) sine sider fra medio januar.

Personlig tok jeg kontakt med Tesla i den tiden for å få bekreftet at min bil var produsert 09.01 eller senere slik at om ryktene stemte så hadde jeg ledningsnettet. Tesla kunne ikke bekrefte/avkrefte om ryktene stemte, men bekreftet at min bil var produsert 11.01.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kartelaven

Sitat fra: larssr på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:04
Noen som vet om en kan legge til hengerfeste på LR RWD også?

Ja, du kan bestille LR RWD med hengerfeste.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA