Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS Adapter - Info fra tesla.com

Startet av ejo8210, tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:23

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 09. august 2020, klokken 23:05
Den nye store stasjonen på Lier har vel bare CCS? Og Bamble? Om de kun setter opp nye stasjoner med CCS bryter de med markedsført egenskap i bilen. Heldigvis har de laget en løsning for det og kan levere markedsført egenskap med adapter.

Det kan være det kommer noen nye stasjoner med gammel plugg, men virker ikke som v3 får det. Eventuelt steder med få ladere, samt midlertidige som i Lofoten i sommer?

Om dette er slik de tenker å bygge ut videre, så er jeg enig i at da bør Tesla vurdere å ta dette som en gratis oppgradering ved service.

Men som jeg skrev over, prisen er ikke større enn hva en god del av eierne legger i ting som ikke nødvendigvis forbedrer bilen på noen som helst måte, men kan være av rent visuell karakter.

Dette er ikke noe som skremmer folk fra å betale for oppgraderingen. Jeg hadde helt klart fått gjennomført den endringen snarest mulig, om jeg hadde eid en TMS eller TMX.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Finner ikke at det står noe om adapter her:

https://www.tesla.com/no_NO/blog/introducing-v3-supercharging

Beginning today, we're opening the first public beta site in the Bay Area, which will incrementally be made available to owners in Tesla's Early Access Program. We're launching V3 Supercharging for Model 3, our highest volume vehicle, and we'll continue to expand access as we review and assess the results of millions of charging events. We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months. V3 Supercharging will roll out to the wider fleet in an over the air firmware update to all owners in Q2 as more V3 Superchargers come online. Our first non-beta V3 Supercharger site will break ground next month, with North American sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4.



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Har ikke tenkt så nøye over hva slags stolpe jeg stopper på når jeg er på SC; så langt har jeg ikke sett noen som ikke støtter gamlesorten (finnes/kommer sikkert), så for min del er det et stykke igjen før jeg føler det nødvendig å oppgradere. Kost nytte peker ikke i nytte sin favør, for å si det slik. For en tusenlapp inkl. alt hadde jeg kanskje gjort det "just in case".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 10. august 2020, klokken 00:04
Finner ikke at det står noe om adapter her:

I USA er det jo ikke noe adapter for X/S.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: cra på mandag 10. august 2020, klokken 00:06
Har ikke tenkt så nøye over hva slags stolpe jeg stopper på når jeg er på SC; så langt har jeg ikke sett noen som ikke støtter gamlesorten (finnes/kommer sikkert), så for min del er det et stykke igjen før jeg føler det nødvendig å oppgradere.
Her på Østlandet er det vel to rene v3 stasjoner langs E18. For de som pendler Oslo-Kristiansand vil jeg tro det er ganske kjekt med adapter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Det er jo riktig, men dette ligger på den norske Tesla-siden (www.tesla.com/no). Og avslutter slik: Our first non-beta V3 Supercharger site will break ground next month, with North American sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4..
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 10. august 2020, klokken 06:39
Det er jo riktig, men dette ligger på den norske Tesla-siden (www.tesla.com/no). Og avslutter slik: Our first non-beta V3 Supercharger site will break ground next month, with North American sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4..
Hva er egentlig poenget ditt? Artikkelen er fra 2019, omtrent samtidig som CCS adapter begynte å bli levert.

Som jeg ser det er v3 en ny arkitektur, og eiere av gamle Teslaer kan jo ikke kreve å være for alltid kompatibel med nye nettverk. At Tesla tilbyr en oppgradering for småpenger er mye bedre enn hva andre leverandører gjør. CCS adapter for leaf anyone?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. august 2020, klokken 07:19
Sitat fra: Motorwatt på mandag 10. august 2020, klokken 06:39
Det er jo riktig, men dette ligger på den norske Tesla-siden (www.tesla.com/no). Og avslutter slik: Our first non-beta V3 Supercharger site will break ground next month, with North American sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4..
Hva er egentlig poenget ditt? Artikkelen er fra 2019, omtrent samtidig som CCS adapter begynte å bli levert.

Som jeg ser det er v3 en ny arkitektur, og eiere av gamle Teslaer kan jo ikke kreve å være for alltid kompatibel med nye nettverk. At Tesla tilbyr en oppgradering for småpenger er mye bedre enn hva andre leverandører gjør. CCS adapter for leaf anyone?

Det er en forventning om å kunne lade på SuC-stasjoner, men man må vel kunne infinne seg i at ikke alle laderne er kompatible. Men mener helt klart at de bør ha ihvertfall ettpar ladere tilgjengelig for "gamle" Teslaer også på nye stasjoner. Man har tross alt vært med å bygge det ut.

Men samtidig, prisen er lav, og det å mukke på småkroner for dette, når man ellers slenger penger etter annet mer-eller-mindre unyttig fjas, da klager man for å klage.

Og, ja. Jeg forventer jo at Nissan kommer med et tilsvarende tilbud til alle Leaf-eiere, når de nå etterhvert går over til CCS de og.

Tipper at dems løsning fort blir like dyr, om ikke endel dyrere, siden de bør skifte hele innmaten i ladeporten, i og med at de nå kjører en 2-delt løsning, som er forskjellig på de nye og de gamle bilene.

De må kombinere ChaDeMo-porten og Type 2-porten på nyere Leaf, og ChaDeMo og Type 1 på de eldre modellene. Vil vi få se CCS-port fast montert, men stående sideveis (900 i forhold til det som er normalt?

Og sett opp mot prisen på bilen som ny, så er det en forholdsmessig dyrere affære.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på mandag 10. august 2020, klokken 09:19Det er en forventning om å kunne lade på SuC-stasjoner, men man må vel kunne infinne seg i at ikke alle laderne er kompatible. Men mener helt klart at de bør ha ihvertfall ettpar ladere tilgjengelig for "gamle" Teslaer også på nye stasjoner. Man har tross alt vært med å bygge det ut.

Det er jo det samme andre veien. I hvert fall sist jeg var innom Lier så var det bare Type 2-lading der, og Model 3 kan ikke bruke den. Vet ikke hvor mange steder det er snakk om.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

#189
Sitat fra: RJK på mandag 10. august 2020, klokken 09:19
Det er en forventning om å kunne lade på SuC-stasjoner, men man må vel kunne infinne seg i at ikke alle laderne er kompatible. Men mener helt klart at de bør ha ihvertfall ettpar ladere tilgjengelig for "gamle" Teslaer også på nye stasjoner. Man har tross alt vært med å bygge det ut.

Men samtidig, prisen er lav, og det å mukke på småkroner for dette, når man ellers slenger penger etter annet mer-eller-mindre unyttig fjas, da klager man for å klage.

Årsaken til at en juridisk kan kreve dette kostnadsfritt er fordi bilen er solgt og markedsført med lovnader om vekst i ladenettverket. De har lovet å utvide nettverket med nye ruter og nye ladere. Så lenge en har reklamasjonsrett kan en reklamere på avvik mellom markedsført egenskap og hva selskapet faktisk gjør.
I denne saken er det enkelt, for Tesla har allerede utviklet og leverer løsning på problemet de selv har skapt.
Om en kjøpte S eller X i 2018 og nå sitter med en bil som ikke lenger kan lade på nye ladere i nettverket fordi Tesla har valgt å endre plugg blir det opp til hver og en om en gidder ta kampen, eller bare betale.
Juridisk er jeg ikke i tvil. De nye laderne er utvidelse av supercharger-nettverket, og så lenge Tesla ikke lenger setter opp ladere overhodet som dekker eksisterende biler innenfor reklamasjonsrett er saken god. Tesla har ikke lagt noen tidsbegrensninger eller andre føringer i markedsføringen. De eneste med gammel plugg jeg har sett er i Lofoten, men de er vel kun midlertidige. De gigantiske nye stasjonene i Bamble og Lier har kun CCS. Og det blir interessant å se om de velger samme strategi på alle nye stasjoner, eller om de kun løser det slik på stasjoner langs ruter hvor de allerede har ladere med gammel plugg. Eksempelvis nordover eller andre steder i europa.

Når det er sagt, til 4850,- var jeg i tvil om jeg hadde giddet å dra saken hele veien bare for å slippe å betale.
Til 3550,- begynner tvilen å forsvinne. Med tiden kan det godt være prisen faller videre, for jo flere CCS superchargere de setter opp uten å støtte eksisterende eiere, jo mer åpenbar er saken juridisk.

Men - alle rutene jeg har behov for å kjøre er godt dekket av gammel plugg. Jeg gadd ikke oppgradere min X til CCS, for behovet var rett og slett ikke-eksisterende. Hadde perspektivet på eierskap vært kanskje 3-5 år til hadde jeg vurdert det, bare for moroskyld. Men behovet fantes ikke på kort sikt i hvert fall.
Ytre ramme for å klage på manglende egenskap iht markedsføring blir reklamasjonsfristen på 5 år. Dvs 2015-modeller og nyere. Ut over det blir det eventuell goodwill fra Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Men Tesla har ikke lovet at denne superladingen skal være gratis, etter 2017. (2018 for første eier?)

De som ikke har gratis superlader kan fint bruke oppgraderte ladere, mot betaling av ombygging.

Og antall superladere har jo økt siden bilen var ny, og da kan det jo sies at man har fått del i en utvidelse?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2020, klokken 10:01
Årsaken til at en juridisk kan kreve dette kostnadsfritt er fordi bilen er solgt og markedsført med lovnader om vekst i ladenettverket. De har lovet å utvide nettverket med nye ruter og nye ladere. Så lenge en har reklamasjonsrett kan en reklamere på avvik mellom markedsført egenskap og hva selskapet faktisk gjør.

Men har Tesla noen gang sagt at superladernettverket skal vokse til evig tid? Så sant det er bygd ut en eneste stasjon som man kan bruke etter man kjøpte bilen så har jo nettverket vokst. Jeg har ikke oversikt over nøyaktig når siste stasjon med Type 2-kontakter ble bygd og om dette var før eller etter at bilene ble levert med CCS-adapter. Mulig det er noen få mennesker innimellom der som faktsik ikke har opplevd noe vekst i nettverket, og de har i så fall en sak mot Tesla. Alle andre som har opplevd enorm vekst i antall superladere kan vel ikke kreve noe juridisk fra Tesla bare fordi nettverket ikke vokser til evig tid?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Stig-Arne

Problemet er jo i områder hvor det ikke er superlader idag. F. Eks Finmark. Om Tesla setter kun V3 her med kun CCS, så er jo samtlige biler ute mulighet for CCS ekskludert for lading på Tesla sine ladestasjoner der.

Om de da har noen få med Type 2, så er det jo OK. Da har man jo faktisk ett valg.

Øyvind.h

#193
Sitat fra: Rosstopher på mandag 10. august 2020, klokken 11:45
Men har Tesla noen gang sagt at superladernettverket skal vokse til evig tid?
Nei Tesla har valgt å ikke avgrense hverken tids- eller omfangsmessig. De har markedsført det som raskt voksende med stadige utvidelser. Og nettverket vokser jo fortsatt, de har bare valgt å ikke la det vokse for eldre biler. Når jeg kjøpte min første S85 på sensommeren 2013 var det bare en håndfull stasjoner i drift, men med lovnad om god vekst i nettverket fremover. Det har de overholdt. Hadde de i 2015 stoppet utbygging av nye stasjoner og avkrevd alle gamle eiere 3550,- for å lade på nye stasjoner hadde det blitt mye støy fra tidlige eiere. Nå er dekningen såpass god at det nok ikke er mange som vil ta den kampen. Og det er kommet opp mange CCS stasjoner, noe som gjør adapteret nyttig ut over nettverket. Men juridisk er situasjonen lik i 2020 som i 2015, ved samme alder på bil.

Sitat fra: automat på mandag 10. august 2020, klokken 11:41
Men Tesla har ikke lovet at denne superladingen skal være gratis, etter 2017. (2018 for første eier?)
Hva strømmen koster er ikke relevant. Har du kjøpt bil med gratis lading er dette uendret uavhengig av hvilken stasjon i nettverket du benytter. Det er tilgangen som er tema.

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 10. august 2020, klokken 11:48
Om de da har noen få med Type 2, så er det jo OK. Da har man jo faktisk ett valg.
Hadde de gitt en andel av stolpene type 2 kabel hadde de hatt markedsføringen i behold. Kjører de nå en clear cut overgang hvor alle nye stasjoner krever ombygging av bil bryter de med egen markedsføring, som de ikke har solgt inn tidsavgrenset. Dermed må de påregne reklamasjoner frem til bilen er 5 år gammel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2020, klokken 12:14
Sitat fra: Rosstopher på mandag 10. august 2020, klokken 11:45
Men har Tesla noen gang sagt at superladernettverket skal vokse til evig tid?
Nei Tesla har valgt å ikke avgrense hverken tids- eller omfangsmessig. De har markedsført det som raskt voksende med stadige utvidelser.

Hvis Tesla har sagt at nettverket er raskt voksende og har stadige utvidelser, er det uttaleleser om status per i dag (presens), ikke om at nettverket skal vokse for alltid. Jeg har enda til gode å se et eneste sitat fra Tesla som gir noen grunn til å tro at man vil vinne frem med en slik sak i rettssystemet. Hvis du har et slikt sitat å vise til vil jeg gjerne se det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA