Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS Adapter - Info fra tesla.com

Startet av ejo8210, tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:23

« forrige - neste »

elbil-1

Spørsmål: etter oppgradering til CCS - vil man da kunne lade på både «vanlig» supercharger plugg og ny supercharger CCS plugg?

Polestar

2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev


Øyvind.h

Litt på siden, men ser en kar betalte 2150,- for ettermontering av CCS på sin Model X. Ned fra 3550,- forrige uke.
Da begynner prisen å bli ok å betale selv for de som egentlig mener det burde vært kostnadsfritt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AndreasRingdal

#169
Er 2150,- nå gjeldende listepris for dette? Inkludert adapteren?

Supportsidene har fortsatt gammel pris https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
>Hvor mye koster et servicebesøk for ettermontering av CCS Combo 2?
> Servicebesøket for ettermontering av CCS Combo 2 koster kr. 4873, inkludert kostnaden av en CCS Combo 2-adapter (kr. 1657 (når kjøpt separat).


Begynner å komme seg.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Wibla

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. august 2020, klokken 14:14
Litt på siden, men ser en kar betalte 2150,- for ettermontering av CCS på sin Model X. Ned fra 3550,- forrige uke.
Da begynner prisen å bli ok å betale selv for de som egentlig mener det burde vært kostnadsfritt :)

Det hørtes jo veldig billig ut?
2018 Tesla Model S 75D

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Sitat fra: Wibla på lørdag 08. august 2020, klokken 22:44
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. august 2020, klokken 14:14
Litt på siden, men ser en kar betalte 2150,- for ettermontering av CCS på sin Model X. Ned fra 3550,- forrige uke.
Da begynner prisen å bli ok å betale selv for de som egentlig mener det burde vært kostnadsfritt :)

Det hørtes jo veldig billig ut?

Prisen ble visst gitt ved en feil. Riktig pris er 3550 eller noe sånt.
Og ja - det burde egentlig vært gratis. Men jeg har solgt bilen og således hoppet over den kampen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MuskElBil

Sitat fra: AndreasRingdal på onsdag 05. august 2020, klokken 15:47
Er 2150,- nå gjeldende listepris for dette? Inkludert adapteren?

Supportsidene har fortsatt gammel pris https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
>Hvor mye koster et servicebesøk for ettermontering av CCS Combo 2?
> Servicebesøket for ettermontering av CCS Combo 2 koster kr. 4873, inkludert kostnaden av en CCS Combo 2-adapter (kr. 1657 (når kjøpt separat).


Begynner å komme seg.

Tesla har oppdatert offisiell info og pris, nesten helt nederst på siden: https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
Hvor mye koster et servicebesøk for ettermontering av CCS Combo 2?
Serviceavgift for ettermontert reparasjon av CCS Combo 2 er kr. 3550, inkludert prisen på en CCS Combo 2-adapter.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

RJK

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 08. august 2020, klokken 22:48
Burde vel egentlig vært gratis?

Hvorfor det? Stasjonene vil jo fremdeles støtte den gamle kontakten, bare ikke på alle laderne. Så lenge mange nok ikke bygger om, så må Tesla støtte begge typene.

Klart, om Tesla bestemmer seg for "å ta en Mac" og helt og fullstendig velger å kutte støtte for gammel plugg, så må de selvsagt betale selv for dette.

Og det kan nok sikkert bli løsningen om andelen som bygger om blir så stor at Tesla ser det formålstjenlig å kutte den gamle pluggen helt og holdent fra sine SuC-stasjoner.

Tror dessuten at folk selv finner det formålstjenlig om man kjører endel, for å få tilgang til flere ladere som ikke er SuC. Ser jo ut som mange Tesla-førere glatt betaler mer for annet ekstrautstyr, så hvorfor skulle Tesla da velge å gjøre det gratis?

Koster dem uansett verkstedtid, lønn til ansatte mm, så klart de vil ha dekt kostnaden, og kanskje at på til tjener en liten bit ekstra på å selge det til de som føler behovet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

AndreasRingdal

Sitat fra: RJK på søndag 09. august 2020, klokken 18:34
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 08. august 2020, klokken 22:48
Burde vel egentlig vært gratis?

Hvorfor det? Stasjonene vil jo fremdeles støtte den gamle kontakten, bare ikke på alle laderne. Så lenge mange nok ikke bygger om, så må Tesla støtte begge typene.

Klart, om Tesla bestemmer seg for "å ta en Mac" og helt og fullstendig velger å kutte støtte for gammel plugg, så må de selvsagt betale selv for dette.

Og det kan nok sikkert bli løsningen om andelen som bygger om blir så stor at Tesla ser det formålstjenlig å kutte den gamle pluggen helt og holdent fra sine SuC-stasjoner.

Tror dessuten at folk selv finner det formålstjenlig om man kjører endel, for å få tilgang til flere ladere som ikke er SuC. Ser jo ut som mange Tesla-førere glatt betaler mer for annet ekstrautstyr, så hvorfor skulle Tesla da velge å gjøre det gratis?

Koster dem uansett verkstedtid, lønn til ansatte mm, så klart de vil ha dekt kostnaden, og kanskje at på til tjener en liten bit ekstra på å selge det til de som føler behovet.

Med mindre det er/blir mulig å bruke s/x uten retrofit med adapter på v3 ladere. Da kan de gi bort adapter uten at biler må inn på verksted.

Akkurat det ble diskutert for et par sider siden i denne tråden men jeg fant aldri noen konklusjon på om det er støttet pr i dag.

Noen som har testet bil uten retrofit med adapter på v3?
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

RJK

#176
Sitat fra: AndreasRingdal på søndag 09. august 2020, klokken 21:06
Sitat fra: RJK på søndag 09. august 2020, klokken 18:34
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 08. august 2020, klokken 22:48
Burde vel egentlig vært gratis?

Hvorfor det? Stasjonene vil jo fremdeles støtte den gamle kontakten, bare ikke på alle laderne. Så lenge mange nok ikke bygger om, så må Tesla støtte begge typene.

Klart, om Tesla bestemmer seg for "å ta en Mac" og helt og fullstendig velger å kutte støtte for gammel plugg, så må de selvsagt betale selv for dette.

Og det kan nok sikkert bli løsningen om andelen som bygger om blir så stor at Tesla ser det formålstjenlig å kutte den gamle pluggen helt og holdent fra sine SuC-stasjoner.

Tror dessuten at folk selv finner det formålstjenlig om man kjører endel, for å få tilgang til flere ladere som ikke er SuC. Ser jo ut som mange Tesla-førere glatt betaler mer for annet ekstrautstyr, så hvorfor skulle Tesla da velge å gjøre det gratis?

Koster dem uansett verkstedtid, lønn til ansatte mm, så klart de vil ha dekt kostnaden, og kanskje at på til tjener en liten bit ekstra på å selge det til de som føler behovet.

Med mindre det er/blir mulig å bruke s/x uten retrofit med adapter på v3 ladere. Da kan de gi bort adapter uten at biler må inn på verksted.

Akkurat det ble diskutert for et par sider siden i denne tråden men jeg fant aldri noen konklusjon på om det er støttet pr i dag.

Noen som har testet bil uten retrofit med adapter på v3?

Slik jeg har forstått det, så må det settes inn en styre-enhet, og derved og en ny kabel imellom som gir strøm og kontrollsignaler til denne boksen, for at den skal forstå CCS-signalet og tillate lading der. Uten kitet får du altså ikke brukt V3-ladere, men må bruke V1 eller V2 lader. Tror ikke Tesla setter opp nye SuC-stasjoner uten å ta hensyn til dette, og derved setter opp noen V2-ladere.

Dersom du ser TeslaBjørn sin video om åpningen av Circle K Bamle, så er han innom innholdet i en Service-bil basert på TMS, der den bl.a. har med seg noen slike kit. De åpner den ene pakken for å vise hva denne faktisk inneholder.

https://www.youtube.com/embed/yXjjl-RYbVg?start=362
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stig-Arne

Sitat fra: RJK på søndag 09. august 2020, klokken 18:34
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 08. august 2020, klokken 22:48
Burde vel egentlig vært gratis?

Hvorfor det? Stasjonene vil jo fremdeles støtte den gamle kontakten, bare ikke på alle laderne. Så lenge mange nok ikke bygger om, så må Tesla støtte begge typene.

Klart, om Tesla bestemmer seg for "å ta en Mac" og helt og fullstendig velger å kutte støtte for gammel plugg, så må de selvsagt betale selv for dette.

Og det kan nok sikkert bli løsningen om andelen som bygger om blir så stor at Tesla ser det formålstjenlig å kutte den gamle pluggen helt og holdent fra sine SuC-stasjoner.

Tror dessuten at folk selv finner det formålstjenlig om man kjører endel, for å få tilgang til flere ladere som ikke er SuC. Ser jo ut som mange Tesla-førere glatt betaler mer for annet ekstrautstyr, så hvorfor skulle Tesla da velge å gjøre det gratis?

Koster dem uansett verkstedtid, lønn til ansatte mm, så klart de vil ha dekt kostnaden, og kanskje at på til tjener en liten bit ekstra på å selge det til de som føler behovet.
Er ikke mulig å bruke S og X på V3 ladere uten CCS. Og siden alle nye lokasjoner skal være V3 ladere så stenger Tesla ute de som ikke ønsker å bruke pengene for å oppgradere bilene. Så man er polka nødt å bruke pengene for å kunne lade bilene på SuC som kommer i Finnmark f.eks

RJK

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 09. august 2020, klokken 22:55
Sitat fra: RJK på søndag 09. august 2020, klokken 18:34
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 08. august 2020, klokken 22:48
Burde vel egentlig vært gratis?

Hvorfor det? Stasjonene vil jo fremdeles støtte den gamle kontakten, bare ikke på alle laderne. Så lenge mange nok ikke bygger om, så må Tesla støtte begge typene.

Klart, om Tesla bestemmer seg for "å ta en Mac" og helt og fullstendig velger å kutte støtte for gammel plugg, så må de selvsagt betale selv for dette.

Og det kan nok sikkert bli løsningen om andelen som bygger om blir så stor at Tesla ser det formålstjenlig å kutte den gamle pluggen helt og holdent fra sine SuC-stasjoner.

Tror dessuten at folk selv finner det formålstjenlig om man kjører endel, for å få tilgang til flere ladere som ikke er SuC. Ser jo ut som mange Tesla-førere glatt betaler mer for annet ekstrautstyr, så hvorfor skulle Tesla da velge å gjøre det gratis?

Koster dem uansett verkstedtid, lønn til ansatte mm, så klart de vil ha dekt kostnaden, og kanskje at på til tjener en liten bit ekstra på å selge det til de som føler behovet.
Er ikke mulig å bruke S og X på V3 ladere uten CCS. Og siden alle nye lokasjoner skal være V3 ladere så stenger Tesla ute de som ikke ønsker å bruke pengene for å oppgradere bilene. Så man er polka nødt å bruke pengene for å kunne lade bilene på SuC som kommer i Finnmark f.eks

Er det satt at alle laderne skal være V3, eller at det hovedsaklig skal være V3 på nye stasjoner?

Tar gjerne i mot link som bekrefter det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Den nye store stasjonen på Lier har vel bare CCS? Og Bamble? Om de kun setter opp nye stasjoner med CCS bryter de med markedsført egenskap i bilen. Heldigvis har de laget en løsning for det og kan levere markedsført egenskap med adapter.

Det kan være det kommer noen nye stasjoner med gammel plugg, men virker ikke som v3 får det. Eventuelt steder med få ladere, samt midlertidige som i Lofoten i sommer?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA