Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS Adapter - Info fra tesla.com

Startet av ejo8210, tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:23

« forrige - neste »

Øyvind.h

Det kan være en løsning. CCS som ren fysisk overgang, men uten mulighet for lading på alle andre CCS ladere. Hadde holdt lenge for min del. Bruker bare supercharger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ruslebiff

Sitat fra: sjokomelk på mandag 11. mai 2020, klokken 08:53
Vi skal ikke se bort i fra at Tesla etterhvert gir vekk CCS-adapteret til kunder med gamle biler, men da kun det fysiske adapteret som gjør at du kan plugge inn på Supercharger med Combo2-plugg. Men at du må betale for å få oppgraderingen til CCS-kommunikasjon som gjør at du kan bruke CCS-hurtigladere.

Funker det å bruke CCS-adapteret på SuC uten elektronikkoppgraderingen? Jeg har vært innom samme tanken, at de må/vil tilby disse adapterene gratis til folk med gammel bil. Men det er ikke gitt at de må gjøre det, de kan vel skylde på EU for å måtte bytte til CCS, og isåfall er det ikke gitt at det er Tesla som skal sitte med regningen for å oppgradere bilene.

Har selv betalt for oppgraderingen, litt fordi jeg vet hvordan andre bilprodusenter ville håndtert dette, de ville ikke tilbudt noe oppgraderingsvei i det hele tatt.

Øyvind.h

Tesla tok regningen når teleleverandørene kuttet 3G.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. mai 2020, klokken 09:14
Tesla tok regningen når teleleverandørene kuttet 3G.
Det hadde jo Tesla litt egeninterresse av da, så lenge de samler inn data.

Men hvis de følger samme strategi som med 4G, så venter de lengst mulig, slik at flest mulig gjør oppgraderingen for egen regning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sjokomelk

Sitat fra: ruslebiff på mandag 11. mai 2020, klokken 09:12
Funker det å bruke CCS-adapteret på SuC uten elektronikkoppgraderingen? Jeg har vært innom samme tanken, at de må/vil tilby disse adapterene gratis til folk med gammel bil. Men det er ikke gitt at de må gjøre det, de kan vel skylde på EU for å måtte bytte til CCS, og isåfall er det ikke gitt at det er Tesla som skal sitte med regningen for å oppgradere bilene.
Adapteret er bare en kort ledning. Kommunikasjon går rett gjennom uten å bli rørt på noen som helst måte. Og Tesla Supercharger bruker ikke CCS, men Tesla Supercharger-protokoll (J2411 Single Wire CAN) uansett hvilken plugg du bruker. Så adapteret vil gjøre nytten for å kunne koble til en hvilken som helst Model S/X til SuC v3.

Det er først når du skal bruke en CCS-lader at den lille boksen montert bak ladeluka som en del av CCS-ombyggingen begynner å oversette mellom bil og CCS (Homeplug GreenPHY).
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

automat

Sitat fra: sjokomelk på mandag 11. mai 2020, klokken 10:07

Adapteret er bare en kort ledning. Kommunikasjon går rett gjennom uten å bli rørt på noen som helst måte. Og Tesla Supercharger bruker ikke CCS, men Tesla Supercharger-protokoll (J2411 Single Wire CAN) uansett hvilken plugg du bruker. Så adapteret vil gjøre nytten for å kunne koble til en hvilken som helst Model S/X til SuC v3.


I så fall betyr det at Tesla aldri kommer til å tilby noen gratis CCS-oppgradering. Hvis presset blir for stort fra de med fri superlading, så kan de bare dele ut et adapter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Wibla

Det er et engelsk uttrykk - "this is why we can't have nice things" - som jeg føler passer i denne tråden.

Eller som Halvor sier på radioen omtrent hver dag... ta'ræ sammen!
2018 Tesla Model S 75D

geear

Selv om det er noe i dette med tilgsngen osv, så er det vel fortsatt et rimelig tenkt tilfelle og oppkonstruert problematikk. Selv i retten så hadde jeg ikke følt meg trygg på at ikke retten hadde vurdert laderne i bunn av bakken som tilstrekkelig nok til at faktisk behov for forbrukeren var dekket av Tesla. Begynner de derimot å kun bygge ut v3 nordover eller andre steder med lang avstand mellom laderne så stiller saken seg annerledes.

Sitat fra: sjokomelk på mandag 11. mai 2020, klokken 10:07
Sitat fra: ruslebiff på mandag 11. mai 2020, klokken 09:12
Funker det å bruke CCS-adapteret på SuC uten elektronikkoppgraderingen? Jeg har vært innom samme tanken, at de må/vil tilby disse adapterene gratis til folk med gammel bil. Men det er ikke gitt at de må gjøre det, de kan vel skylde på EU for å måtte bytte til CCS, og isåfall er det ikke gitt at det er Tesla som skal sitte med regningen for å oppgradere bilene.
Adapteret er bare en kort ledning. Kommunikasjon går rett gjennom uten å bli rørt på noen som helst måte. Og Tesla Supercharger bruker ikke CCS, men Tesla Supercharger-protokoll (J2411 Single Wire CAN) uansett hvilken plugg du bruker. Så adapteret vil gjøre nytten for å kunne koble til en hvilken som helst Model S/X til SuC v3.

Det er først når du skal bruke en CCS-lader at den lille boksen montert bak ladeluka som en del av CCS-ombyggingen begynner å oversette mellom bil og CCS (Homeplug GreenPHY).
Interessant, forstår jeg deg rett så kan en bil uten CCS-ombygging låne adapteret mitt og det vil fungere å lade på v3-stasjoner?

I så fall snakker vi ikke 5000,- men ca. 1900,- for å få tilgang til v3, mens resterende er for tilgang til kommersielle ladere.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på mandag 11. mai 2020, klokken 21:46Interessant, forstår jeg deg rett så kan en bil uten CCS-ombygging låne adapteret mitt og det vil fungere å lade på v3-stasjoner?
Høres usannsynlig ut. Det er svært overraskende om Tesla ikke har lagt inn noe som helst i adapteret som forteller til ladestasjonen at det benyttes adapter (kan være så enkelt som en motstand), og at dette da blokkerer for å lade med adapter med en bil uten CCS oppgradering.

Men det kan hende at det er så enkelt som at Tesla må oppdatere superladerne og eller bilene til å akseptere slik bruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Hvorfor skulle Tesla legge inn en sperre? Med mindre noe går istykker, eller feiler, så er det vel ingen grunn til det?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ruslebiff

Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 12:41
Hvorfor skulle Tesla legge inn en sperre? Med mindre noe går istykker, eller feiler, så er det vel ingen grunn til det?

Isåfall kan man vel også lage uoriginale overganger. Om det blir billigere vet jeg ikke.

automat

Sitat fra: ruslebiff på tirsdag 12. mai 2020, klokken 12:44

Isåfall kan man vel også lage uoriginale overganger. Om det blir billigere vet jeg ikke.

Med tanke på hvilke effekter som går igjennom et slikt adapter, så hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg hadde brukt et uorginalt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sjokomelk

Pinnene som går rett gjennom adapteret "uhindret" er:

Teslaplugg - Combo2
Jord -> Jord
N -> DC+
L3 -> DC+
L2 -> DC-
L1 -> DC-
CP -> CP (Control Pilot)

Mens PP (Proximity Pilot) skjer det noe med. Det er to låsehaker på adapteret som må feste seg til Combo2-pluggen. Så jeg regner med styring av dette skjer da via strøm/signal på PP-pinnen.

Kommunikasjon mellom ladestolpe og bil skjer via CP-pinnen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Hvis noen med en ikke-CCS-oppgradert Model S/X i Haugesundsområdet har lyst til å teste adapteret mitt på en Combo2-plugg på Supercharger på Aksdal, så er jeg med! :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

mthoring

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 12. mai 2020, klokken 16:05
Hvis noen med en ikke-CCS-oppgradert Model S/X i Haugesundsområdet har lyst til å teste adapteret mitt på en Combo2-plugg på Supercharger på Aksdal, så er jeg med! :D

Har lånebil for tiden, med EV-2xxxx. Regner med den ikke har CCS-oppgraderingen. Kunne kanskje testet med adapteret jeg har liggende på 250kw-laderen på Liertoppen. Men måtte vel nesten verifisert at den ikke lader på fortum samtidig..
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA