Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig årsak til død MCU

Startet av OlaM, tirsdag 07. mai 2019, klokken 19:17

« forrige - neste »

Muffinman

#15
Dette handler vel ikke om hvor ofte bilen sender fra seg data, men hvor ofte operativsystemet dundrer systemlogger som er unyttige for alle andre enn softwareutviklere på denne "ssd"`en. Og i videoen ser vi at det skrives kontinuerlig, selv på en bil hvor skjermen ikke brukes.

Men skulle jo tro at dette kunne endres i software, f.eks. at man enten ikke logget slik - eller plasserte loggen et sted hvor den ikke skadet den aktuelle komponenten.

Muffinman

#16
Nå sier faktisk herremannen i videoen at når han får inn en MCU som skal fikses slår han faktisk av subsystemloggingen. Da bør det være verdens smaleste sak for Tesla å fikse dette OTA. Skulle egentlig ikke forundret meg om de allerede har gjort det.

Man kan jo ikke bare kjøpe en brukt skjerm heller når man ikke vet hvor "slitt" denne chip`en er på enhetene i bruktmarkedet.

Stig-Arne

Teslabjørn sin X som har rullet over 213 000 km, har vel aldri byttet MCU som jeg har fått med meg. Og det simulerer jo raskt 10 års bruk for de fleste.
Så veldig bekymret er jeg ikke.

I videoen beskrives jo problemet på biler som brukes nye med mye tid hvor skjermen er aktiv.

jkirkebo

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 12. mai 2019, klokken 15:10
Teslabjørn sin X som har rullet over 213 000 km, har vel aldri byttet MCU som jeg har fått med meg. Og det simulerer jo raskt 10 års bruk for de fleste.
Så veldig bekymret er jeg ikke.

I videoen beskrives jo problemet på biler som brukes nye med mye tid hvor skjermen er aktiv.

I linken for hvordan man skal reparere dette står det at det kun gjelder pre-facelift Model S? I så fall vil vel ikke Bjørns Model X få dette problemet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#19
Hvis det ikke er rettet i software har vi med andre ord 90.000 i kommende utgifter på tunet om vi velger å beholde bilene. Det begynner å ha gått langt begge to  ???

EDIT: Ut fra diskusjon på TMC forumet ser det ut til å ha vært en prisreduksjon på bytte av MCU. Ser ut som de har justert fra $4500 til $2200 der borte.

stenvik

Er det noen sammenheng mellom MCU og nettleser som ikke responderer/henger?
Går ikke å restarte skjermene for å få liv i nettleser. Innimellom får jeg imidlertid brukt nettleser etter at software på bilen har blitt oppgradert -> 3-4 vg sider og nettleseren har hengt seg igjen og har ikke fungert på 2 uker...  Noen som kjenner til dette problemet ?

Muffinman

Vet ikke hvordan det arter seg mellom softwareversjoner, men nettleseren har stort sett vært treig/ubrukelig siden de første bilene ble levert i Norge høsten 2013. :)

stenvik

Oppgraderte 3G modulen til 4G/LTE  og tenker dette var å kaste penger på søppeldynga isåfall..

emmern

Sitat fra: stenvik på mandag 13. mai 2019, klokken 21:16
Er det noen sammenheng mellom MCU og nettleser som ikke responderer/henger?
Går ikke å restarte skjermene for å få liv i nettleser. Innimellom får jeg imidlertid brukt nettleser etter at software på bilen har blitt oppgradert -> 3-4 vg sider og nettleseren har hengt seg igjen og har ikke fungert på 2 uker...  Noen som kjenner til dette problemet ?

Har du MCU1 så er du mer eller mindre dødsdømt hva browser angår. La oss håpe de kompilerer en chromium til arm 32 bit.

En ting man kan gjøre som hjelper litt, er å ha tegnebrettet som bakgrunn.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

OlaM

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 12. mai 2019, klokken 15:10
Teslabjørn sin X som har rullet over 213 000 km, har vel aldri byttet MCU som jeg har fått med meg. Og det simulerer jo raskt 10 års bruk for de fleste.
Så veldig bekymret er jeg ikke.

I videoen beskrives jo problemet på biler som brukes nye med mye tid hvor skjermen er aktiv.

Nja, ikke hvis maskinen spytter ut de samme loggene hele tiden. Det er nok mer operativsystem-logging, mens man kjører, men likevel massevis av det når man står i ro. Så det kan godt tenkes at det er kalendertid som påvirker mest. Minner om at det ikker kjøretøylogger av typen "autopilot aktivert, advarsel om spylervæskenivå", men på operativsystemnivå av typen "datamaskin startet opp, prosess ba om tilgang nettverksdriver, systemtid korrigert" osv.

Men i og med at vi som nevnt ikke hører så mye om et ras av feil fra 2014-15, så tror jeg dette har blitt fikset.
'21 3LR

Muffinman

Eller utsatt muligens. Om den emmc komponenten er blitt hamret med skriving i 2-3 år før loggingen ble redusert er mye av levetiden oppbrukt. Havari vil nok komme, men når avhenger av hvor mye det skrives etter endringen. Bilene som hackeren i videoen til Rich er sannsynligvis biler med "salvage title" som Tesla nekter å støtte, dvs de får bl.a. ikke oppdateringer. Det kan derfor tenkes at de er stuck på software som fremdeles logger heftig.

Den som lever får se, som de så fint sier.

petersv

Tesla lever av å selge, holder det 5 år er det godt nok for de. Veldig mye logging enda, som fint kunne vært flyttet til en ramdisk, eller skrudd av. MCU1 er jo død for Tesla, så lite håp for oss her. MCU2 har ikke samme problemet, og i tillegg dobbelt så mye plass, så vil dermed holde dobbelt så lenge. Uheldigvis har de brukt billigste/dårligste flash fra hynix. Blir et ras av slike tilfeller, så kan bli bra butikk for mobilsjappee om de er gode på bga-lodding

stenvik

Tesla logget mye på bilene våres for å lære funskjonaliteten på AP (2014/2015/2016 - AP1) og trolig har det gått mye data fra bilen til tesla's innsamling av data. Kan det tenkes at denne loggingen har slitt ut eMMC - "Tesla MCUs contain an eMMC (memory chip) that commonly fails after heavy write cycles. " ?
På min bil MS 85D 2015 var det en feil på en eller flere log filer (vinter 2017/2018) som gjorde at disse ikke ble slettet og sendte disse loggene til tesla kontinuerlig og tesla måtte sperre sim kortet på bilen min. Derav var mobilnettet ikke tilgjengelig på bilen og prøvde å bruke min telefon som wifi hotspot. På 30 min hadde bilen brukt 1.6GByte på mitt mobil data. Allerede høsten 2018 har jeg hatt store problemer med å bruke nettleseren på bilen da denne henger seg opp etter noen få nettsider. I den siste tiden har det ikke vært mulig å resette for å tilgang på nettleseren. Kan dette skyldes at eMMC er utslitt ?

Muffinman

Det er jo ikke logging av data fra selve bilen som er problemet, men at selve operativsystemet skriver logger til emmc`en. Det er data som ikke blir sendt fra bilen, og som ingen mekaniker vil se på i forbindelse med feilsøking (i følge videoen). Temmelig unyttig med andre ord.

Thomas Parsli

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. mai 2019, klokken 11:52
Temmelig unyttig med andre ord.

Hvis det var unyttig, ville de bare skrudd helt av logging.

Tesla gjør denne loggingen fordi det er en forutsetning for å feilsøke krasj!

Jeg har gjort en del feilsøking på Linux gjennom årene (kjerne, user space og applikasjoner) og kan love deg at dette er helt nødvendig. Det eneste verd å diskutere er hvor mye (log level) man skal logge.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA