Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade e-tron med tesla wallmount

Startet av Theotokos, mandag 06. mai 2019, klokken 23:49

« forrige - neste »

Theotokos

Hei,
jeg har konvertert fra Tesla til Audi. Jeg har derfor en Tesla wallmount installert i garasjen. På etronen jeg fikk låne fikk jeg bare beskjed om "ingen nettspenning" når jeg forsøkte å lade med den. jeg har blitt tipset om at jeg må inn i wallmounten og endre noen switcher. Er det noen her som har forsøkt å lade, eller lader, sin e-tron med Teslas wallmount og kan gi meg noen tips?

SurSnasen

Det går helt fint å lade e-tron med Tesla sin wallcharger. Gjorde det selv, og fikk 10-11 kW.
Men den må konfigureres riktig. Wallchargeren, altså. Inne i boksen er det noen vippebrytere som må stå i riktig posisjon. Du har sannsynligvis et oppsett slik at den er satt til "Tesla only". Litt usikker på om elektrikeren som gjorde jobben med å sette den opp er den som må gjøre det, eller om du kan gjøre det selv (og husk naturligvis i så fall å ta sikringen før du åpner boksen!).

Her finner du installasjonsveiledning:
https://www.tesla.com/no_NO/support/installation-manuals-wall-connector

elektro

Følger, er i samme situasjon selv. Dvs. jeg har en uåpnet eske med en wallcharger liggende i boden, som jeg skal få skrudd opp i nær fremtid. Har nyere 400V 3-FAS anlegg her, hvis det har noe å si. Uansett interessert i utfallet. :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Theotokos

Jeg får besøk av elektriker til fredag. De skjønte ikke helt hva som kunne være problemet, men tar med kommentarene jeg får her til elektriker. Holder tråden oppdatert når elektriker har vært her.

daktari

Bryter nr 2 på bildet her kan være problemet, fint hvis du tester.

Det kan også være at strømmen i din er montert på Tesla-vis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Theotokos

Hei, ja det tipset har jeg fått et annet sted og. Men jeg blir skeptisk når det står at dip 2 ALLTID skal være opp. Hva gjør den, og hva skjer om jeg setter den i ned?

daktari

Sitat fra: Theotokos på tirsdag 07. mai 2019, klokken 18:30
Hei, ja det tipset har jeg fått et annet sted og. Men jeg blir skeptisk når det står at dip 2 ALLTID skal være opp. Hva gjør den, og hva skjer om jeg setter den i ned?
Har hatt den ned i et halvt år og den lader som tidligere. Men den styrer kommunikasjonsprotokoll bare. I en gammel versjon av manualen stod det noe annet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Sitat fra: Theotokos på tirsdag 07. mai 2019, klokken 18:30
Hei, ja det tipset har jeg fått et annet sted og. Men jeg blir skeptisk når det står at dip 2 ALLTID skal være opp. Hva gjør den, og hva skjer om jeg setter den i ned?
DIP 2 opp setter boksen til å prøve å snakke med bilen via CANbus før den evt. går over til J1772 (vanlige protokollen for ladestasjoner). Ned setter den til å snakke J1772 med én gang.
Det er ikke alle biler som blir like glad for CANbus-forsøket og nekter å snakke mere med ladestasjonen. Mens andre blir litt konfus, men kjører på som vanlig når ladestasjonen gir opp og forsøker seg på "den gode, gamle måten".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Theotokos

Hoppet i det i dag og åpnet opp, endret switch 2 til ned..lader etronen fint nå

Helidoc

Dette var nyttig info og nytt for meg ! Har ikke lest den gamle veiledningen.
Jeg har 32A 230V IT (3-fas, men har oppsett som enfas etter skjema i veiledningen med L1-N ), to TWC med lastdeling og kabel mellom. Har ladet en Model X og en e-Golf. Ser at Golfen står litt og venter før ladingen starter, og det er nok kommunikasjonen som tar tid. Nå er X-en solgt og jeg får snart inn en e-tron, så da skal jeg jammen sette DIP2 ned på begge boksene. Kanskje Golfen også starter ladingen raskere da :-)
VW e-Golf 2015
VW e-Golf 2017
Audi e-tron 55 quattro 2019 (kommer i mai)
TMX 90D 2016 solgt :-)
VW Alltrack med juksediesel 2012 - backupbilen

elektro

Takk for nyttig info, da skal jeg få somlet meg til å bestille elektriker for å montere min TWC som ligger i boden også. Har 400V TN nett her.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

zbk

#11
Satte nettopp opp 2 stk Tesla Wall Connector med lastfordeling for å lade en ModelX og en Ampera-e. Ampera-e nekter blankt å lade med dip 2 opp og avslutter forsøket lenge før boksen avslutter. Har satt bryteren ned på begge boksene og alt fungerer som det skal. Lader begge bilene får de 10A hver (trefase der kun ModelX utnytter alt) eller 20A alene.

Aner ikke hva man egentlig mister på å skippe canbus-oppstarten, men det var i alle fall ikke noe merkbart for meg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

MallaBerg

Er i samme situasjon som flere og har en TWC som fungerte feilfritt med Tesla. Men etter bytte til Audi eTron får jeg ikke laderen til å virke. Har forsøkt å endre innstilliger som foreslått på DIP2 uten at det hjalp. Har også endret innstilling på DIP1, og dreiebryter for utgangsstrøm, men det hadde heller ingen virkning. Noen som har tips til hva som kan være årsaken og hva som kan gjøres? 

daktari

#13
Sitat fra: MallaBerg på torsdag 02. januar 2020, klokken 18:45
Er i samme situasjon som flere og har en TWC som fungerte feilfritt med Tesla. Men etter bytte til Audi eTron får jeg ikke laderen til å virke. Har forsøkt å endre innstilliger som foreslått på DIP2 uten at det hjalp. Har også endret innstilling på DIP1, og dreiebryter for utgangsstrøm, men det hadde heller ingen virkning. Noen som har tips til hva som kan være årsaken og hva som kan gjøres?
Har du trefase 230V IT? TWC funker ikke med e-tron da. Jeg har enfase 230V IT og det fungerer på TWC
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hybrid88

Hva er status på dette? Er det mulig å lade en Audi etron med tesla Wall Connector? Den er satt opp med 3-fase 230V med 32A sikring.
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA