Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da har de tre første hurtigladerene kommet til Trøndelag.

Startet av wat, torsdag 05. januar 2012, klokken 19:53

« forrige - neste »

wat

Jeg har forståelse for, og ser nødvendigheten av at strømleverandører skal tjene penger på og bygge hurtigladere. Hvis ikke de ser et potensiale for business i dette, vil utbyggingen stoppe opp.

Men det må være konkurransedyktig betingelser i forhold bruk av bensin-/dieselbiler. Hvis EV-Power hadde tatt 10 kroner minuttet i går formiddag når hurtigladeren indikerte over 80 minutter lading, hadde jeg måtte betale over 800 kroner for 8 mil rekkevidde. Selv med Statoil sine priser på 29 kroner pr. 10 minutt ville dette kostet 230 kroner. Og da kjører jeg heller diesel SUVen min.

Jeg er enig i at vi som forbrukerer ikke må straffes av vårt kalde klima, derfor syns jeg en pris pr. kwh er mye mer riktig. F.eks 3. kroner pr. kwh. Løsningen som jkirkebo foreslår kan også være grei nok.

Jeg har i hvert fall lært en ting av gårsdagens 80 minutters opplevelse: Hvis man må bruke hurtiglader, bør man lade underveis eller mot slutten av turen når batteriene er varmere. Ikke på starten av en tur, med kalde batterier. Som fersk elbilist er det fint å gjøre seg slike erfaringer :-)
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Lynet

Det enkleste for hurtigladetilbyderne er nok å ta betalt pr lading, da slipper vi krangel om antall kWh.

Tilbyderne kan tilby RFID-abonnement tilpasset hver enkelt bil, Leaf med 21kWh, Tesla med 35/55/85kWh en opplading kan koste antall kWh som batteripakken maksimalt kan ta ganget en faktor. Mitt forslag er da x2.

Enkelt å administrere og rimelig rettferdig for oss kunder.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Joachim

I det lange løp vil strømleverandørene antageligvis tjene penger på å bygge hurtigladere. Jo flere hurtigladere -> jo flere elbiler -> større strømregninger hos elbileierene. Men de må jo være attraktive å bruke også.

arnejorg1

Da var det vist offisiell åpning av ladestasjonen på Værnes i dag. Blr spennende og prøve denne, men det blir nok noen måneder til jeg får bruk for den.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

flux

Sitat fra: Lynet på mandag 09. januar 2012, klokken 22:12
Det enkleste for hurtigladetilbyderne er nok å ta betalt pr lading
Enig og med makstid 30 eller 45 min.
Hvorfor bruke rfid, med mange aktører blir det mange kort osv. styr med tap av kort, fakturering osv.

Kan de ikke bare bruke vanlig kort betaling?

Kan og gjøres billig slik som på parkeringsautomater, evt med maks sum under 100 kr så kan en betale med kort uten kode.

Skal de bruke rfid bør de kunne brukes med bombrikker, slik at en slipper å ha ulike kort osv.

Ser at Estland har bestillt 200 hurtigladere fra ABB, de skal dekke hele landet med 50km avstand, det er en bra start!




elektrolux

Så et meget brukervennlig system i Viena: En brukte parkeringskortet til parkeringshuset til å aktivere laderen, og betalte for parkering og lading når en kjørte ut. Mener en betalte for Kwt ikke timer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

flux

Sitat fra: Joachim på mandag 09. januar 2012, klokken 22:20
I det lange løp vil strømleverandørene antageligvis tjene penger på å bygge hurtigladere. Jo flere hurtigladere -> jo flere elbiler -> større strømregninger hos elbileierene. Men de må jo være attraktive å bruke også.

Om en ser på elbiler som "hus" med hjul og med en strømmåler i "nettskyen", kan elbiler inngå som et "anlegg/målerpunkt" i strømavtalene våre. Da vil vi på samme måte som i husene våre kjøpe strømmen av den leverandøren som tilbyr best strømavtale, og vi betaler nettleie til de som eier ladepunktene vi bruker, for den tiden vi bruker de. Nettleien kan da variere i forhold til hvilken type ladepunkt vi bruker, hurtigladere kan ha en høyere nettleie en normalpunkter osv.

I fremtiden kan og "husene med hjul" selge strøm tilbake til nettet om de ønsker, på tilsvarende type avtale som hus med solcelleanlegg.

Morbus_76


Var innom på Værnes i går ettermiddag, tenkte å hurtiglade før jeg skulle hjem igjen, men der var det behov for kort før fylling.
Er det noen som vet hvor mye vi må betale for en ladning?

Jostein
Melhus
Hvit Leaf (levert 12/12/11)

jkirkebo

Sitat fra: Morbus_76 på lørdag 21. januar 2012, klokken 08:05

Var innom på Værnes i går ettermiddag, tenkte å hurtiglade før jeg skulle hjem igjen, men der var det behov for kort før fylling.
Er det noen som vet hvor mye vi må betale for en ladning?

Jostein

Var det ikke disse som kostet 10kr pr. minutt da, evt. 299,- pr. mnd. i abonnement ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

wat

Det stemmer. EV Power tilbyr forskjellige abonnement. Et hvor man betaler 10 kr pr. min., og et der man betaler 299 kr pr. mnd. Jeg har tegnet det siste, og da betaler jeg ingenting pr. min.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

jkirkebo

Sitat fra: wat på lørdag 21. januar 2012, klokken 22:39
Det stemmer. EV Power tilbyr forskjellige abonnement. Et hvor man betaler 10 kr pr. min., og et der man betaler 299 kr pr. mnd. Jeg har tegnet det siste, og da betaler jeg ingenting pr. min.

Du får notere ned hvor mye du bruker de hver måned da, i tilfelle det skulle vise seg å bli billigere uten abonnement.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Dette er helt håpløse betingelser for en stakkar som passerer et slikt ladepunkt en eller 2 ganger i året.

Enten 300-600 kr for en full tank, eller starte og stoppe et abonement til 299 for å få fyllt "tanken"

Med slike avtaler er det ikke rart folk kjører bensin og diesel som er fritt tilgjengelig uten slike idiotavtaler. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Ja tenk deg avtalen med Statoil:

Velg en av disse:

- For 299,- pr mnd fyll så mye bensin du vil!

- Fyll bensin for 100kr minuttet!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

wat

Jeg kjører en del mellom Trondheim og Verdal eller Steinkjer. Jeg har regnet ut at turen opp til Steinkjer koster meg i underkant av 300 kroner i bom og drivstoff med fossilbilen min. Allerede fra mai kommer det flere hurtigladestasjoner på denne strekningen. Hvis jeg kan begynne å bruke i-Mieven på disse turene, vil abonnementet til 299 pr. mnd lønne seg allerede fra første tur pr. mnd. Dessuten kjører jeg på km-godtgjørelse på disse turen. Denne er noe høyere på elbiler, som bidrar til å gjøre regnestykket enda bedre for min del.

I tillegg har vi hytte uten lademuligheter midt mellom Trondheim og Steinkjer. Tur/retur mellom hjemme og hytta er ca. 11 mil. Selvom vi brukte i-Mieven til hytta i fjor sommer også, er 11 mil helt i grenseland for rekkevidden med fullastet bil(familie på tre med barnevogn o.s.v.) og en skikkelig bratt bakke den siste biten til hytta. Vi måtte derfor være forsiktige med å bruke bilen til butikken o.s.v. mens vi var på hytta. Hurtigladestasjonen på Værnes ligger nesten midt mellom hjemme og hytta, som bidrar til at vi får mer å gå på med hensyn til bruk av bilen mens vi er på hytta.

Så for min familie vil abonnementet til 299 lønne seg. Men jeg er helt enig i at EV Power sine løsninger er dårlig tilpasset de som bare hurtiglader en gang i blant.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA