EQC - Endelig en Tesla-killer?

Startet av Bjoris, man 06. mai 2019, kl. 21:31

« forrige - neste »

Bjoris

Sikkert litt provoserende, men slik jeg ser det så er dette virkelig ett bra alternativ til Model Y som du nå kan få mye tidliger enn Y. 0-100 på 5,1 sek og greier:)

EQC er langt fra pen, men Y er jo heller ikke spesielt pen. E-Tron er jo veldig bra syns jeg, men litt for stor og litt for dyr når jeg ser EQC, den er iallefall nok til oss som solgte X fordi den var altfor stor.

Nei, det ble veldig vanskelig dette, vi har jo 3 i bestilling som vi skulle bruke til sommeren. Mja, kanskje vi bare tar den ut og reserverer denne, tror E-Tron utgår litt nå, jeg har jobbet fælt med å finne en fornuftig spek, men det blir veldig fort 750...

Mao

EQC er nok et veldig godt alternativ for mange.

Høy hengervekt, mer passende størrelse enn e-tron og TMX, sannsynligvis velbygd og "premium" nok for de fleste. Prisen er også grei.
Minusene er først og fremst at EQC er bygd på en "fossil" plattform med dårlig plassutnyttelse og høy vekt, den lader sakte både på AC og DC og rekkevidden kunne vært bedre.

Sammenligning med Model Y er litt vanskelig, for det kan ta ganske lang tid før de første Y leveres i Norge. Men Y gir bedre plassutnyttelse, bedre lading og effektivitet og du drar nytte av Teslas innovative utvikling. Derimot er det ingen grunn til å tro at Y blir like velbygd som MB. Ladenettverket er et pluss for Tesla, foreløpig. Servicenettverket derimot....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Bjoris

Enig der, jeg tenker at mange nok vil tilbake til Audi, Bmw og MB når disse kommer med skikkelige elbiler, jeg har hatt 3 Teslaer og har vært fornøyd, men er skeptisk til kommende model 3, støy er litt voldsomt i den bilen og det frister rett og slett med noe mer forseggjort om de så har noen ulemper.

Prøver E-Tron nå kommende onsdag så får vi se da, fordelen med E-tron er at jeg kan få den før ferien. EQC høres ut som det blir ett år til og jeg har allerede solgt familiebilen... E-Tron ser for min del mye bedre ut også, men er både litt for dyr og litt for stor. Syns forøvrig det er merkelig at EQC er like tung som E-Tron, den er jo 20 cm kortere...

Øyvind.h

Jeg tenker dette blir et godt alternativ til Model Y. En god del dyrere, men lengre utstyrsliste.
Størrelsen blir grei. E-tron, EQC og Model Y er alle en god del mindre enn X.

Det jeg er spent på er hvordan den føles i kupeen. Har de vært flinke til å utnytte plassen? Jeg ser frunk utgår. Litt synd da jeg bruker den mye nå, men der er jo ikke Audi særlig bedre.
Spent på plassen under gulv i bagasjen samt bredde i baksete.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Bjoris på man 06. mai 2019, kl. 22:10
Syns forøvrig det er merkelig at EQC er like tung som E-Tron, den er jo 20 cm kortere...
14cm. Spørsmålet er om Mercedes har like langt panser og like lang avstand fra ende av støtfanger bak til bagasjerommet starter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Sitat fra: Bjoris på man 06. mai 2019, kl. 21:31
Sikkert litt provoserende,
Jeg blir i hvert fall ikke provosert. Synes det er grei at Tesla blir satt opp som referanse når man kjøper elbil. Et flott utgangspunkt når man skal veie for eller i mot.
Selv har jeg jo gått for S75D, men for mine foreldre så kommer jeg til å be dem ta en titt på EQC. De har Mercedes fra før, og setter nok pris på et verksted i samme by ???
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

OhmPaPa

Siden du har slik en clickbait-overskrift...

Sitat fra: Bjoris på man 06. mai 2019, kl. 21:31
EQC - Endelig en Tesla-killer?

Hvis du med Tesla-killer mener en bil som selger i bøtter og spann så Tesla ikke får solgt sine biler?

Nei. EQC må slåss om de samme batteriene som alle andre enn Tesla allerede slåss om. Så Tesla kommer til å selge mange flere biler av den enkle grunn at de vil ha biler å selge. Mens EQC sin produksjon vil stå batterifast.

Hvis du med Tesla-killer mener en bil som teknisk sett er bedre enn Tesla?

Nei. EQC er en bil som er laget i all hast under tvang og bærer preg av å være en fossilbil som noen har dyttet batteripakke inni. Og ikke noe som er laget fra grunnen av. Isolert sett er det en praktisk bil som mange kan ha stor glede av. Men den bærer desverre preg av å være en nødløsning for å tekkes våre utslippsregler.

Hvis du med Tesla-killer mener en bil som folk heller vil ha?

Tja. Som gammel MB-eier skjønner jeg at en del er merke-lojale. Og at den stjerna på rattet gir en god og velkjent følelse av status og soliditet. MB er kjent for å lage konservative biler som bruker velkjente løsninger og ikke er først ute med det nye. Og slik sett passer EQC godt inn.
Men er man interessert i det som er nytt, spennende og moderne er Tesla et mere naturlig valg.

TL;DR: Det er kjempebra at MB kommer med EQC og jeg håper de selger i bøtter og spann! Men bilen er ingen Tesla-killer.

Tellus

EQC vil vel primært konkurrere i markedet for dyre elbiler som i dag består av e-tron, I-Pace, TMS og TMX. Dette markedet er ikke veldig stort og Tesla merker allerede økt konkurranse (utenfor USA).

Øyvind.h

Det er da vel ingen som tror elbil-markedet er nullsum-spill?
VW ID4 GTX 2023

4Matic Fanatic

Sitat fra: OhmPaPa på tir 07. mai 2019, kl. 12:11
...MB er kjent for å lage konservative biler som bruker velkjente løsninger og ikke er først ute med det nye. ...
Dagens kommentar, her har vi kjennskap til bilmerket... ::)

Lurer på når Te**la og eventuellt andre ferskinger har registrert så mange 'first of' som Mercedes-Benz har, opp gjennom de siste +130 år...
De har ingen god track record på elbiler, heller ikke her, men det er ikke det MB er 'kjent for'.
mvh, Arne :)

2014 Porsche Cayenne S diesel | 2005 Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor

Thomas Parsli

Jeg tror ECQ først og fremst er en fantastisk bil for trofaste Mercedes-kunder!

Og for de som ikke har spesielle krav til plass, rekkevidde eller hurtiglading blir dette mye bil for pengene.

Konkurransen mellom Mercedes, Jaguar og Audi tror jeg kan bli hard, så gjenstår det å se om Mercedes har priset seg riktig.
Måtte jeg velge mellom disse tre, tror jeg det ville blitt Jaguar.

Som merke-agnostiker synes jeg fortsatt Tesla ligger langt foran konkurrentene -og det syntes jeg faktisk før jeg kjøpte vår Model X (når jeg trodde vi skulle kjøpe Jaguar) ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

My2cents

Vår familie (2 voksne og 2 ungdommer) hadde egentlig bestemt seg for E-Tron, men den ble frafalt fordi;

1) Den så veldig stor ut utvendig men var ikke større enn en Golf innvendig
2) For lite bagasjerom
3) Altfor dyr med tilleggsutstyret vi ville ha med

Hadde tenkt på EQC også faktisk men den kom(mer) for seint ut. Model X utgikk da den ikke kunne ha takboks (Thule bl.a. anbefaler ikke "likkista" på hengeren da dette gjør at deformasjons sonens karakteristikker bak endres for mye ved en evenutell påkjørsel bakfra) og også var for dyr. Så vi endte opp med en Model 3 Long Range firehjulstrekker som vi fikk i Mars. For vår familie er denne perfekt og kjørte med takboks fra Stavanger til Geilo uten problemer og med veldig lavt forbruk. Pluss i boka for at den er mange hundre tusen billigere enn alternativene som gjaldt den gang (og enda) og at det var uproblematisk med at all den vinterbagasjen vi skulle ha med gikk glatt inn i trunk og frunk. Og så er typegodkjenning for hengerfeste på plass i Europa så da kommer det også ettermontert om litt. Synes forøvrig det er kanonbra at flere leverandører kommer på markedet nå med sine alternativer - da blir det mindre eksos i gatene rundt omkring ihvertfall :-) Håper bare at de klarer å gå all in!

OhmPaPa

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tir 07. mai 2019, kl. 12:49
Dagens kommentar, her har vi kjennskap til bilmerket... ::)

Kjenner godt til de mange finessene MB har vært tidlig ute med. Deriblant elbiler for over 100 år siden. ABS. Night Vision Camera. Og mye mere.

Min utfordring med MB var vel at jeg aldri kjøpte S-klasse men mere folkelig prisete biler som selv om de var nye ikke hadde all moroa S-klassen hadde. Og dermed opplevdes som konservative i forhold til de nyvinningene de dyrere bilene hadde - eller rimeligere biler fra andre produsenter. Mercedes-eiere flest har ikke S-klasse desverre.

Sitat fra: OhmPaPa på tir 07. mai 2019, kl. 12:11
TL;DR: Det er kjempebra at MB kommer med EQC og jeg håper de selger i bøtter og spann!

4Matic Fanatic

Sitat fra: OhmPaPa på tir 07. mai 2019, kl. 13:19
Min utfordring med MB var vel at jeg aldri kjøpte S-klasse men mere folkelig prisete biler som selv om de var nye ikke hadde all moroa S-klassen hadde. Og dermed opplevdes som konservative i forhold til de nyvinningene de dyrere bilene hadde - eller rimeligere biler fra andre produsenter. Mercedes-eiere flest har ikke S-klasse desverre.
Det er tildels slutt på de tider også nå, siste A- og B-klasse kan fås med ganske mye fancy utstyr.
mvh, Arne :)

2014 Porsche Cayenne S diesel | 2005 Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor

DagfinnN

"Endelig en Tesla-killer"
Et slikt utspill må jo være den beste reklamen Tesla noen sinne kan få. At de andre annonserer at de kommer med en Tesla-killer betyr jo at det mener at Tesla er markedets beste elbil.
Ikke rart Tesla ikke trenger å bruker milliarder på reklame slik som mange andre bilmerker.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA