EQC - Endelig en Tesla-killer?

Startet av Bjoris, man 06. mai 2019, kl. 21:31

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: My2cents på tir 07. mai 2019, kl. 13:14
Vår familie (2 voksne og 2 ungdommer) hadde egentlig bestemt seg for E-Tron, men den ble frafalt fordi;

1) Den så veldig stor ut utvendig men var ikke større enn en Golf innvendig
2) For lite bagasjerom
3) Altfor dyr med tilleggsutstyret vi ville ha med

Hadde tenkt på EQC også faktisk men den kom(mer) for seint ut. Model X utgikk da den ikke kunne ha takboks (Thule bl.a. anbefaler ikke "likkista" på hengeren da dette gjør at deformasjons sonens karakteristikker bak endres for mye ved en evenutell påkjørsel bakfra) og også var for dyr. Så vi endte opp med en Model 3 Long Range firehjulstrekker som vi fikk i Mars. For vår familie er denne perfekt og kjørte med takboks fra Stavanger til Geilo uten problemer og med veldig lavt forbruk. Pluss i boka for at den er mange hundre tusen billigere enn alternativene som gjaldt den gang (og enda) og at det var uproblematisk med at all den vinterbagasjen vi skulle ha med gikk glatt inn i trunk og frunk. Og så er typegodkjenning for hengerfeste på plass i Europa så da kommer det også ettermontert om litt. Synes forøvrig det er kanonbra at flere leverandører kommer på markedet nå med sine alternativer - da blir det mindre eksos i gatene rundt omkring ihvertfall :-) Håper bare at de klarer å gå all in!

Ikke for å være spydig og ikke har jeg sett E-Tron heller, men du valgt altså TM3 fordi bagasjerommet på E-Tron var for lite, blant andre ting, ser den med pris. Jeg sliter der selv, har specet den med lite utstyr og skal prøve den i morgen, men ser jo at det blir vanskelig å bestille den med så lite utstyr. Er isåflall avhengig av at det er innertier bil for oss som vi beholder lenge.

Bjoris

Sitat fra: OhmPaPa på tir 07. mai 2019, kl. 12:11
Siden du har slik en clickbait-overskrift...

Sitat fra: Bjoris på man 06. mai 2019, kl. 21:31
EQC - Endelig en Tesla-killer?

Hvis du med Tesla-killer mener en bil som selger i bøtter og spann så Tesla ikke får solgt sine biler?

Nei. EQC må slåss om de samme batteriene som alle andre enn Tesla allerede slåss om. Så Tesla kommer til å selge mange flere biler av den enkle grunn at de vil ha biler å selge. Mens EQC sin produksjon vil stå batterifast.

Hvis du med Tesla-killer mener en bil som teknisk sett er bedre enn Tesla?

Nei. EQC er en bil som er laget i all hast under tvang og bærer preg av å være en fossilbil som noen har dyttet batteripakke inni. Og ikke noe som er laget fra grunnen av. Isolert sett er det en praktisk bil som mange kan ha stor glede av. Men den bærer desverre preg av å være en nødløsning for å tekkes våre utslippsregler.

Hvis du med Tesla-killer mener en bil som folk heller vil ha?

Tja. Som gammel MB-eier skjønner jeg at en del er merke-lojale. Og at den stjerna på rattet gir en god og velkjent følelse av status og soliditet. MB er kjent for å lage konservative biler som bruker velkjente løsninger og ikke er først ute med det nye. Og slik sett passer EQC godt inn.
Men er man interessert i det som er nytt, spennende og moderne er Tesla et mere naturlig valg.

TL;DR: Det er kjempebra at MB kommer med EQC og jeg håper de selger i bøtter og spann! Men bilen er ingen Tesla-killer.

På hvilken måte mener du dette er en hastverksbil? Den har jo ikke ille spec ifht pris slik jeg ser det. Jo Y har kanskje bedre spec/pris, men hadde du akseptert en MB/AUDI med det støynivået 3 har f.eks? Det ER enn annen kvalitet Tesla levere ut

My2cents

Sitat fra: Bjoris på tir 07. mai 2019, kl. 15:25
Ikke for å være spydig og ikke har jeg sett E-Tron heller, men du valgt altså TM3 fordi bagasjerommet på E-Tron var for lite, blant andre ting, ser den med pris.

Opplevd innvendig plass og pris - det stemmer :-)

Disqusor

Faktum er er alt yder på at hele bilen er basert på bensineren ! Kardang midtkanal, halllo, 7,4 kwt ombordlader blir rett og slett rimelig ynkelig ! Hele fronten er stappfull av en gigantisk elmotor...give me a break, ingen frunk ?

Øyvind.h

Sitat fra: Disqusor på ons 15. mai 2019, kl. 19:45
Faktum er er alt yder på at hele bilen er basert på bensineren ! Kardang midtkanal, halllo, 7,4 kwt ombordlader blir rett og slett rimelig ynkelig ! Hele fronten er stappfull av en gigantisk elmotor...give me a break, ingen frunk ?
Hva synes du om matrix-lysene, masserende seter, 360 view opplegget, elektrisk hengerfeste, støydemping, head-up og de andre løsningene som Mercedes byr på? Viktigere med frunk? Bare ett merke som leverer frunk med brukbar størrelse, men det merket mangler ganske mye utstyr som mange ønsker seg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vw e up

Hei. Noen som vet om det er varme i rattet. Kopierer en artikkel fra bil24.no hvor det beskriver forvaring.
Forvarming klimaanlegg:
Her er det snakk om å oppvarme bilens interiør ‒ ratt, bakrute og førersetet eller alle setene før du starter – må fungere perfekt. For å gjøre rekkevidden så lang som mulig, anbefales det å lade bilen på en ladestasjon, slik at energien som trengs for klimaanlegget kommer fra strømnettet, og ikke fra batteriet.

chargedup

Varme i rattet er mulig å kjøpe ja. Kan visstnok ikke kombineres med amg ratt. Anbefaler at du går inn på nettsiden deres og bygger en bil selv, evt tar en kikk på prislisten.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Vw e up

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Vw e up på ons 15. mai 2019, kl. 20:46
Takk for det, om det medfører riktighet at ved forvarming så kan ågså rattet varmes i
opp ved en ekstra kald vinterdag.
Det ville jeg spurt spesielt om, det er ikke mulig å styre på I-Pace ihvertfall.
Ikke at jeg har savnet det heller, når kupeen er varm, rutene er varme og isfrie og rattet blir varmt på et halvt minutt er ting egentlig greit. Varmen i rattet er noe jeg helst bruker når man plutselig skal hive seg i bilen for å kjøre en tur og alt er kaldt, ikke ved forvarming/planlagt tur.
mvh, Arne :)

2014 Porsche Cayenne S diesel | 2005 Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på ons 15. mai 2019, kl. 19:52
Hva synes du om matrix-lysene, masserende seter, 360 view opplegget, elektrisk hengerfeste, støydemping, head-up og de andre løsningene som Mercedes byr på? Viktigere med frunk?
Alt dette er nice, men ikke mere. Og de gidder ikke gjøre en innsats for å utnytte mulighetene en elbil gjør. Ja, frunk er nyttig. Kardang tunnel er idiotisk. Og så greier de ikke lage gode brukeropplevelser. Tviholder ved fossilkonvensjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Hvilke ulemper opplever du ved kardangtunnelen?
Opplever du at frunk er viktigere enn det jeg nevnte av utstyr?
Og hvilken brukeropplevelse mener du de ikke klarer lage? Testerne virker jo ganske så fornøyd? Bortsett fra at de ikke har vært innovative og utnyttet hva en ny drivlinje kan medføre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Det er ingenting som tyder på hastverk ved EQC, det er en elektrifisert GLC med de ulempene det gir på karosserisiden, men som samtidig nok har spart Daimler for masse utviklingskost.
Desto mer jeg ser på videoene og testene desto mer synes jeg dette virker som en bra bil, min største utfordring er designet som jeg ikke liker, men ellers er jeg positivt overrasket på flere felt, ikke minst prismessig.

Det er jo ikke slik at en elbil må ha frunk for å være bra, selv om enkelte stadig drar fram det.
mvh, Arne :)

2014 Porsche Cayenne S diesel | 2005 Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor

OhmPaPa

Sitat fra: Øyvind.h på ons 15. mai 2019, kl. 22:40
Hvilke ulemper opplever du ved kardangtunnelen?
Bortsett fra at de ikke har vært innovative og utnyttet hva en ny drivlinje kan medføre.

Nettopp dette. Før elbiler var MB the shit! Nå er det mere blæh...

Ser ingen grunn til å bytte ut TMX men håper mange bytter ut GLC ol. Håper MB fortsetter å satse så jeg får lyst til å sege TMX etter hvert...

Trond.m

Det er naturligvis mulig å kritisere MB for å lage en bil som ikke er som elbil fra bunnen. Likevel er vel de fleste som har testet bilen imponert over komfort (støysvak, fjæringskomfort), generell kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper. Når de da kan levere dette til en lavere pris enn konkurrentene, så synes jeg de kompromissene de har gjort er akseptable. Men den er ikke utviklet for å kjøre på traktorveier eller i terrengen, så de som trenger det må se på andre alternativer. Det er nok likevel mange som nå vil velge Mercedes framfor Tesla. Men Tesla vil nok ha et marked, og presse de etablerte leverandørene til å tenke nytt. Forøvrig synes det tittelen på denne tråden er mer egnet til å provosere framfor å gi grunnlag for en saklig diskusjon. Foregående innlegg er et godt eksempel i så måte, men noen har jo ikke kommet over barnehagestadiet når det gjelder argumentasjon.

z4rd

Sitat fra: 4Matic Fanatic på ons 15. mai 2019, kl. 23:17
Det er ingenting som tyder på hastverk ved EQC, det er en elektrifisert GLC med de ulempene det gir på karosserisiden, men som samtidig nok har spart Daimler for masse utviklingskost.
Desto mer jeg ser på videoene og testene desto mer synes jeg dette virker som en bra bil, min største utfordring er designet som jeg ikke liker, men ellers er jeg positivt overrasket på flere felt, ikke minst prismessig.

Det er jo ikke slik at en elbil må ha frunk for å være bra, selv om enkelte stadig drar fram det.

Veldig enig med deg her. Sitter med det samme inntrykket nå, og må innrømme at den egentlig har overrasket på en positiv måte. Store trekk fra  mitt ståsted må være ladingen og trolig forbruk/rekkevidden. Design og størrelse blir smak- og behovsstyrt. Ser frem til ordentlige rekkeviddetester av denne.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA