Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vask av Tesla Model S

Startet av Thomas, mandag 06. mai 2019, klokken 13:56

« forrige - neste »

JorEl

#30
Er nå ferdig med sidene på bilen. Glad og forøyd og igjen takknemlig til forumet for hjelp og inspirasjon!
Det var Colonite 845 som ble lagt på til slutt, og den var jo midt i blinken for en som aldri har lagt noe på en bil før. Alltid vært stolt når bilen kom ut fra en børstevask, jeg ::) Aldri mer på denne bilen i hvert fall.
Fussoen sparer jeg til høsten, og skal da la den ligge over vinteren. Alt som jeg bruker av filler ol skal kastes pga PTFE :-X  Her skal det brukes hansker.

(NRK har en dokumentar om Teflon/PTFE, et giftig industrieventyr, i klasse med VW sin dieselskandale, altså stygge saker)Edit; etter denne dokumentaren så skønner man at det ikke er så lurt med metallredskaper når man lager mat med teflon-panner/stekepanner.
Kanskje jeg ikke er så prinsippfast som jeg liker å tro, men nå er jo Fussoen kjøpt, og legger jeg den på bilen hver høst så har jeg den lenge ::)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Fusso er ikke alene om ha ha PTFE som ingrediens, bare så det er sagt. Finnes i ulike produkter i alle prisklasser. Man bør bruke hansker nesten uansett hvilket produkt man bruker, men Fusso sier litt ekstra tydelig fra med parafinlukta.

Men bruk mikrofiber på bilen. Kjøp noen gode kluter (de på Biltema er billige og helt greie), og vask på 60 grader i Milo. Tørk i trommel, så blir de mye og fluffy igjen :)

Klykken

En del vokser fra Swissvax har også PTFE. Dette er jo vokser som lukter godteri, og i feil hender kan jo det være litt smått krise (barn f.eks).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Litt bedre samvittighet nå gutter :+1:
Fussoen digger jeg faktisk, før jeg har brukt den. 8) Forventer meg enda litt mer av den, enn Colonite.
Tror den beskytter bilen bedre. Håper det :) Men Colonite skal jeg alltid bruke, den var lett å jobbe med og resultatet ble topp.
For meg er det bekyttelse som veier tyngst, siden det er jo en jobb å gjøre bilen ren. Dette er ikke noe jeg kommer til å gjøre for ofte.(lazyman) Men er ikke redd for litt arbeid bare resultatet er bra. Derfor er jeg taknemlig for tipsene deres. Colonite og Fusso var jo også rimelige synes jeg.

Har dere et tips hva som kan brukes før Colonite og Fusso legges? Meguiar polish og swirl-remover, føltes nokså like. Var det smør på flesk og bruke begge? Bilen er bare 6mnd gammel og har ikke noen skavanker, utenom en stensprut-skade som jeg la lakk og klarlakk over. Ble egentlig bra mtp overflate og shine, men fikk en forhøyning på panseret ;) Etter flere steinspruter og flere forsøk, så kan jeg kanskje gjøre den jobben en gang til. Men ikke før jeg har lært meg hva jeg egentlig holder på med.. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Tja, en polering + wipedown er aldri feil. Ville satt "scratch removing" produkter på hylla, til det formålet er det nok en real maskinpolering som gjør jobben. Det er jo også polering som i størst grad gir glans, ikke det du legger utenpå til slutt :)

Men da trenger du maskin, pads og polish. Mulig vi er litt forbi "vask" her nå. Du finner mye bra på dcn.

JorEl

#35
Sitat fra: Muffinman på fredag 10. mai 2019, klokken 14:08
Tja, en polering + wipedown er aldri feil. Ville satt "scratch removing" produkter på hylla, til det formålet er det nok en real maskinpolering som gjør jobben. Det er jo også polering som i størst grad gir glans, ikke det du legger utenpå til slutt :)

Men da trenger du maskin, pads og polish. Mulig vi er litt forbi "vask" her nå. Du finner mye bra på dcn.
Da scratcher jeg scratch-removing. Meget fornøyd med det, siden jeg kjenner armene har gjort sitt i dag. Neste gang tar jeg kanskje frem poleringsmaskinen som kona kjøpte til meg, på biltema. Greit å kunne litt, før jeg begynner med maskin. Igjen takk.
Edit; så på youtube at en kar la Colonite på ruta, derfor gjorde jeg også det. Herlig med en fin og klar frontrute igjen. Lyktene fikk også litt.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Det er ikke "bare å kjøre polermaskina" på bilen altså. Du KAN gjøre mer skade enn nytte. Spesielt hvis det er denne med "originalhettene":



Som nybegynner bør man benytte oscillerende maskin, og man bør bruke puter og produkter til formålet. Håndprodukter er ikke alltid like medgjørlig på ei maskin som etteraper 2000 sirkelbevegelser for hånd i minuttet. Det blir varmgang, og du kan "brenne" produktet.

Les mer om maskinpolering: https://www.detailersclub.no/forums/topic/15789-guide-for-maskinpolering/
Les mer om forarbeidet (vask): https://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-guide-for-sk%C3%A5nsom-vask-av-bil/

Flere guider: https://www.detailersclub.no/forums/forum/19-guider/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

Sitat fra: Klykken på fredag 10. mai 2019, klokken 15:14
Det er ikke "bare å kjøre polermaskina" på bilen altså. Du KAN gjøre mer skade enn nytte. Spesielt hvis det er denne med "originalhettene":

Tesla er beryktet for tynn og myk lakk, neppe bilen å øve på...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

JorEl

Den poleringsmaskinen så veldig lik ut ja. Om jeg skulle tørre å bruke den, og spørre ::). Noen tips om hva jeg bør unngå og gjerne hva som bør gjøres? Skal se gjennom de linkene som ble lagt ut :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

#39
Kjøp pads (poleringsputer) tilpasset maskin og bruk, samt polish. Ville kjøpt en nybegynnerpakke og prøvd. Styr unna biltemamaskina der. Det gjør vondt verre.

Ha godt lys, god plass (helst innendørs) og god tid. Min første bil brukte jeg litt over to dager på.

Tesla sin lakk er kjent for å være myk, men det er ikke slik at du "gnir den utover" likevel, og den er ikke farligere å polere enn andre biler. Lakken er bare mindre tilgivende enn mange andre typer, som vil si at det kan bli hologram etter maskina og streaks etter buffinga. Men er grei å polere likevel, hvis man avslutter med fin polish og pute. Vær forsiktig rundt kanter og maskere deler du ikke vil røre med maskina (som sort plast, kanter etc).
Støter man på problemområder så rop ut her eller på dcn.no, og det vil komme råd og tips!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

#40
Linkene som dere(Klykken) la med var svært gode :+1: Jeg ser at dette blir for mye for meg, og vil holde meg til "manuelt" arbeid en stund til. Føler jeg i hvert fall ikke kan gjøre skade med noen forsiktige håndbevegelser. Kommer til å gi bort biltemamaskinen..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Det er absolutt ikke farlig med (riktig) maskin. Du sparer tid og vil få et fabelaktig resultat
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Thor2014

Sitat fra: JorEl på fredag 10. mai 2019, klokken 17:15
Den poleringsmaskinen så veldig lik ut ja. Om jeg skulle tørre å bruke den, og spørre ::). Noen tips om hva jeg bør unngå og gjerne hva som bør gjøres? Skal se gjennom de linkene som ble lagt ut :+1:
Den maskinen er jalla. Gjør seg best i EE avfallet. Tror ikke du klarer å ødelegge bilen med den, men ikke forvent underverker

JorEl

Sitat fra: Klykken på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:51
Det er absolutt ikke farlig med (riktig) maskin. Du sparer tid og vil få et fabelaktig resultat
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:37
Sitat fra: JorEl på fredag 10. mai 2019, klokken 17:15
Den poleringsmaskinen så veldig lik ut ja. Om jeg skulle tørre å bruke den, og spørre ::). Noen tips om hva jeg bør unngå og gjerne hva som bør gjøres? Skal se gjennom de linkene som ble lagt ut :+1:
Den maskinen er jalla. Gjør seg best i EE avfallet. Tror ikke du klarer å ødelegge bilen med den, men ikke forvent underverker
Skal prøve litt med den neste gang. Ser jeg må vaske bilen igjen, jeg la nemlig poleringsmidlene kun på sidene. Skulle forsette neste dag, men måtte leke taxi for familien. Dårlig planlegging. Men det gav mersmak med en pen bil. Kjekt å se når vannet sklir av bilen der jeg vokset :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA