Vask av Tesla Model S

Startet av Thomas, mandag 06. mai 2019, klokken 13:56

« forrige - neste »

Muffinman

Merk at begge variantene har sine særegenheter som det er viktig å ha i bakhodet ved bruk for at resultatet skal bli bra.

For begge gjelder skikkelig rengjort bil inkl avfetting og helst flyverustfjerner. Clay/polering er en fordel, men ikke et must. Tørk gjerne ned bilen med en blanding av vann/isopropanol på mikrofiber før påføring. Bruk helst en dedikert voksapplikator til påføringen. Disse finnes i både skum og mikrofiber. Begge funker bra. Bruk mikrofiber til buffing. Begge har godt av å "hvile" over natta uten å bli utsatt for regn/skitt for bedre holdbarhet. Bruk helst ikke noen av disse på frontruta da det kan gi "haze" og forstyrrelser i synsfeltet, spesielt ved bruk av vindusvisker. Velg heller en dedikert vannaviser beregnet til slik bruk.

Sollys er no-go uansett hva du gjør, så stå i skyggen.

Begge produktene er svært drøye i bruk, og jeg vil tippe at man får 50-100 påføringer ut av en burk/flaske om man er nøysom.

Fusso: Påføringssvampen som medfølger kan du bruke på felg, men den er i groveste laget til myk lakk. Bruk veldig lite produkt, og vær nøye med liggetiden før buffing. Er det varmt er 10-12 minutter nok, ved lave temperaturer kan 15-20 være nødvendig. Hvis du legger tynt nok og ikke venter for lenge med buffingen går det greit, men det blir en tung øvelse hvis du bruker for mye eller lar det ligge i overkant.

Collinite 845: Dette er et helt annet dyr enn Fusso. Produktet er stivt i flaska, så denne må legges i varmt vann en stund før bruk. Da blir det helt flytende. Prime opp applikatoren med en liten mengde, og etterfyll med en dråpe eller to i gangen mens du jobber. Denne skal buffes så fort du ser at den blir tåkete, så her kan man legge på et par paneler, og vente et minutt før man buffer. Denne blir _virkelig_ lei å buffe hvis den får tørke for mye, men om man ikke bommer er man ferdig med hele bilen på 20-25 minutter. Da går det ekstremt lett. Enda viktigere for holdbarheten med herdetid på 845 enn Fusso, så gjør gjerne dette om kvelden når dagens kjøring er unnagjort.

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at jeg forrige vinter la flere lag med jallaproduktet Mr. Fix på Vossen-felgene under vinterlagringen. Det fikk vesentlig dårligere holdbarhet enn Fusso på samme felger :)

JorEl

Meget gode tips Muffinman.
Jeg er virkelig noob på dette med å kose med bilen. Visste heller ikke at man legger dette på felgene :o
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Muffinman

Tja, man legger jo gjerne ett eller annet på felgene men da helst et dedigert produkt. Fusso er såpass holdbart at det fungerer det også. Men det er alltid best å fli felgene skikkelig når de ikke står på bilen. Her får sommerhjulene en omgang på vinteren; venter til den beste halvdelen er bortreist så jeg får brukt riktig redskap til rengjøring (les: dusjen  :D), og rekker som regel over 1 felg på en kveld. Da er den 100% ren med beskyttelse klar for sesongen :)

Klykken

Med felgrens i dusjen så bør fruen være borte noen måneder. Det lukter GYSELIG og sitter lenge. Hvis felgen er full av bremsestøv så vil den jo "blø" ganske kraftig, og det setter vel pene (permanente) flekker i dusjen... :S
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Nå er det ikke fritt for at hjulene er rengjort utendørs før de i det hele tatt tas inn i huset da, så det er egentlig ikke noe problem. Det er siste shiningen som tas i dusjen, dvs hver mm gås over grundig og alt som som finnes fjernes før det er på tide å legge beskyttelsen. Går så fint atte.

Klykken

Hehe, regnet med det. Men i disse "ta alt bokstavelig-tider" så er det viktig å måtte presisere. :P
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Et tips til ang Fusso: I enkelte tester bruker man skrujern for å få av lokket. Det er helt unødig, man tar av plastlokket for hånd og bruker kanten av det for å vippe løs metallokket  :)

Sjaugen

Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. mai 2019, klokken 10:33
(les: dusjen  :D)

hoho, jeg hadde blitt så prylt om jeg hadde prøvd meg på noe sånt hjemme  :'(
2017 S 75D

Klykken

"venter til den beste halvdelen er bortreist så jeg får brukt riktig redskap til rengjøring (les: dusjen  :D)"

Man sier selvsagt ingenting om dette ;)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Fint å være anonym på forum av og til  :D

JorEl

Sitat fra: Muffinman på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:18
Fint å være anonym på forum av og til  :D
Ja for pokker, ellers måtte jeg tenkt meg om hele tiden :o :)
Nå har jeg vasket bilen for første gang med høytrykkspyler og 2bøtter, og skal ut å legge på litt "goodie".

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Tok 2 dører.en og en dør. Først gnikket jeg på Meguiars Swirl Remover så buffet jeg av. Så gnikket jeg på Meguiars Ultimate Polish og buffet av. Vips kjempefin. Men jeg er usikker på om jeg brukte unødvendig mye, og om jeg skal la det ligge på en stund før jeg buffer av. Så får jeg jo Collinite og Fusso i posten. Skal dette legges på i tillegg, eller burde dette vært lagt først, eller blir det smør på flesk og kunne vært brukt helt alene?

Edit; tar meg en pause til i morgen, dette var jo gøy, men litt slit. Hjernen sa "wax on wax off" :P
Proffe detailere fortjener lønna si mener jeg :)

Klykken

Polish fjerner/skjuler riper og skal ikke "ligge på". Enten poleres til det "forsvinner" (typisk maskinpolering) og restene buffes av.
Når paneler er blanke og ripefri og du selv er fornøyd kan LSP legges. LSP, altså Last Step Product, er typisk voks, sealer, hybrid, coating etc, og skal beskytte arbeidet du har gjort i forkant.

Edir:
Swirl remover er en såkalt polish som skjuler riper en periode. Den fjerner ingenting.
Meg. Ultimate polish er en glanshever og kan i tilfeller fjerne lette riper, hvis du bruker maskin.

Meguiars produkter er gode de, men usaklig kostbare.

Hvis fusso/collinite skal legges om noen dager bør du vaske bilen grundig igjen i og med at den vil bli skitten og støvete, selv om den står i ro uten å bli brukt. Legges kun på lakkerte flater. IKKE plast og glass!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Klykken

La til litt presiseringer. Sjekk ut detsilersclub.no for å ta et lite dypdykk i materien
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA