Å installere hjemmeladestasjon til e-Golf. Hva anbefales?

Startet av sybo, man 06. mai 2019, kl. 12:48

« forrige - neste »

sybo

Noen som har erfaringer med hjemmeladere? Hva er ok, hva bør man holde seg borte fra?
Erfaringer mottas med takk

elektrolux

Det meste er nok bra, så gå etter funksjon og pris.

e-Golf kan lade med enten 32A enfase eller 2 x 16A fra et 400V 3 fase TN nett. Derfor er det fint å klarlegge om du har IT eller TN nett der du skal lade.

Skal du lade 1 fase inntil 32A er det lurt å se etter en ladestasjon som tar hensyn til ledig kapasitet på hovedsikringen. Flere og flere leverandører tilbyr dette, men obs på at det kan kreves ekstrautstyr og "abbonement" avgift for slik funksjon. ( Alle våre løsninger over 16A kommer nå med dynamisk lastballansering, og alle bortsett fra Zapcharger Home uten bruksavgifter. )

Dynamisk lading gir deg også mulighet til å sette et forbrukstak som kan komme til nytte om det innføres tariff
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vronn

Blå 16A industrikontakt holder i mitt tilfelle. Enklest, lovlig og billigst. Må da kjøpe ny ladekabel, men de koster ikke all verden.

thrain

Har en "Salto" veggboks. Den likte ikke type 2 kabelen som VW leverte, og jeg endte med å måtte kjøpe en ny.

elektrolux

Har trådstarter frittliggende garasje med egen kurs kan faktisk billigste løsning være en ordentlig mode 3 ladestasjon. Koster ned mot 7990.- ferdig montert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Eivind S

Jeg installerte Keba P30X og P30C i lastbalansert oppsett for et par år siden. De fungerer helt utmerket og var det som passer meg best når jeg trenge å installere ladestasjonene. Men jeg ville ikke valgt det på nytt i dag. De har blitt dyrere enn de var og er egentlig beregnet på store ladeanlegg med opp til 16 ladere i lastbalansert oppsett. Det finnes mye rimeligere og mindre (Kebaboksen er stor) ladebokser nå.

Generelt ville jeg kjøpt en 22kW lader som kan nedjusteres (tror alle kan det). Det koster bare marginalt mer og da er det ikke boksen det står på hvis du bytter bil til noe som støtter raskere lading.

Easee ser fornuftig priset ut, støtter 22 kW og kan settes opp 3 i lastbalansert oppsett. Du trenger ikke Tibberabonnement hvis du ikke vil ha det.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

sybo

Sitat fra: elektrolux på tir 07. mai 2019, kl. 07:45
Har trådstarter frittliggende garasje med egen kurs kan faktisk billigste løsning være en ordentlig mode 3 ladestasjon. Koster ned mot 7990.- ferdig montert.

Tilbyr dere noen av disse til 7990 ferdig montert?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA