Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading sameie hvor flesteparten er imot

Startet av Fred_05, søndag 05. mai 2019, klokken 19:17

« forrige - neste »

Fred_05

Vi er et lite sameie med noen titalls garasjeplasser. Enkelte ønsker seg elbil lader. For å få til dette må vi oppgradere el anlegget. Dette gjør at den totale kostnaden pr ladepunkt fort kommer på 30.000 +, noe mange ikke ønsker å være med på. I tillegg vil det komme ytterligere månedskostnad i tillegg til strøm.

Noen som vet hva slags løsning som kan være aktuell når majoriteten ikke er interessert?
Kjenner noen til om det er enkelte leverandører som er rimeligere enn andre?

e-curious

Hvor mye må eksisterende anlegg oppgraderes med?

Fred_05

Det kjenner jeg ikke til, vet bare at vi ikke kan ta elbil ladere over våre vanlige elektriske måler og at vi ikke har nok strøm for elbil ladere.

Carl Anton Stenling

Det kan være smart å ta kontakt med Elbilforeningens medlemsservice for å få råd rundt videre håndtering.
Det springende punktet er hvor mye tilgjengelig strøm man har i garasjen og dermed hvilke mulige løsninger som finnes. Det kan også være greit å ta kontakt med en elektriker for å gjøre en befaring.
Generelt vil det være slik at enkle og billige anlegg kan brukes hvis det er få punkter og mye strøm tilgjengelig. Hvis strømtilførselen er liten så vil det være nødvendig å ha et tilstrekkelig avansert lastbalanseringssystem til at det fungerer greit. Er det svært små kurser tilgjengelig så kan man måtte utvide inntaket.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Erik Ola Ulvestad

Er det umulig å få frigjort 1 x 10-16 A  og trekt kabel frå kvar enkelt leilighet? Kva er minimum effekt krav? Evt felles begrensing kan likevel etablerast sjølv om forsyning og avregning går gjennom leilighet.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

e-curious

#5
Artikkel i Teknisk ukeblad:
"LADEPLASSER I BORETTSLAG
Nå blir det plikt for borettslag til å montere ladeplasser for elbil"

https://www.tu.no/artikler/na-blir-det-plikt-for-borettslag-til-a-montere-ladeplasser-for-elbil/464370?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2019-05-06

Rav4_EV

Ja, men trådstarter bor i sameie og der har loven vært klar i ett år allerede.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

TB

Sitat fra: Fred_05 på søndag 05. mai 2019, klokken 19:17
Vi er et lite sameie med noen titalls garasjeplasser. Enkelte ønsker seg elbil lader. For å få til dette må vi oppgradere el anlegget. Dette gjør at den totale kostnaden pr ladepunkt fort kommer på 30.000 +, noe mange ikke ønsker å være med på. I tillegg vil det komme ytterligere månedskostnad i tillegg til strøm.

Noen som vet hva slags løsning som kan være aktuell når majoriteten ikke er interessert?
Kjenner noen til om det er enkelte leverandører som er rimeligere enn andre?

Sitat fra: Fred_05 på søndag 05. mai 2019, klokken 19:28
Det kjenner jeg ikke til, vet bare at vi ikke kan ta elbil ladere over våre vanlige elektriske måler og at vi ikke har nok strøm for elbil ladere.
Spørsmålet er hva som er årsaken til at der ikke kan hente strøm fra eksisterende måler, og hva som må oppgraderes? En må sjekke kapasiteten som er idag, hvordan kabler kan legges, hvor stort område er, om en kan flytte om på / samle plasser med strøm, osv. - samt vurdere ulike leverandører.

Har selv mottatt løsningsforslag på "samme løsning" med over 1 mill forskjell på kostnaden, så det er ikke slik at fasit alltid er første forslag.

Fordel med den løsning vi valgte, flatkabel med ZapCharger Pro ladesbokser er:
- flatkabel legges forbi alle plasser, gjør det mulig å koble til plasser senere.
- kan dele på kabel, og kurssikring. Resten sitter i ladeboksen, som kjøpes når det er behov for den.
- innebygget lastbalansering. Kan selv manuelt justere total effekt, t.d. vinter og sommer.
- kan kobles til hovedsikring for automatisk justering mot bygget. (Kan gjøres senere når behovet er der.)
- ikke noen faste kostnader til leverandør for basisfunksjonene. Kan selv hente ut forbruk, og fordele strømkostnaden.

Men, dette er ikke riktig løsning for alle - men en av flere mulige løsninger.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Fred_05

Det som er saken er at de fleste ønsker ikke å betale for noe felles anlegg. Rett og slett fordi dette er dyrt, flere titalls tusen er for mye for mange. Flertaller er rett og slett imot.

Hvordan bør dette da gjøres? Bør de få som ønsker seg en elbil lader bære hele kostnaden i første omgang. Og hva med de som senere ønsker seg en lader, disse må da kanskje betale penger de som første som sto for hele investeringen???

Har noen vært borti en liknende løsninger. For de første blir dette i første omgang ganske dyrt.




TB

#9
Sitat fra: Fred_05 på mandag 06. mai 2019, klokken 16:13
Det som er saken er at de fleste ønsker ikke å betale for noe felles anlegg. Rett og slett fordi dette er dyrt, flere titalls tusen er for mye for mange. Flertaller er rett og slett imot.

Hvordan bør dette da gjøres? Bør de få som ønsker seg en elbil lader bære hele kostnaden i første omgang. Og hva med de som senere ønsker seg en lader, disse må da kanskje betale penger de som første som sto for hele investeringen???

Har noen vært borti en liknende løsninger. For de første blir dette i første omgang ganske dyrt.
Om det skal koste flere "flere titalls tusen" pr. beboer å legge til rette for lading har en valgt feil løsning, eller installatør. De fleste borettslag og sameier har økonomi til å anlegge lekeplass utendørs med huske og sklie.
En slik koster gjerne rundt 500 000,- og det er normalt ikke myntinnkast på lekeplassen, kr 10 pr minutt...

Ladeplasser bør koste 2000 - 6000 pr plass å legge til rette for lading. Selve ladeboksen kan koste 10 - 20 000,- men den er det bare de som faktisk har behovet som kjøper. De andre venter med å kjøpe denne.

Beboere som ikke har ladbar bil idag, og ei planer om å kjøpe vil kanskje en gang ønske å selge sin leilighet. Da er det fint at det finnes tilrettelagt for lading for neste beboer.

Ikke gå i fella som flere borettslag og sameier har gjort, hver enkelt må ha sin egen løsning. Når kapasiteten da er brukt opp kan ikke flere få strøm, og det blir ugreie. Å installere nytt da betyr at de første må betale dobbelt, som er dårlig utnyttelse av resurser.

Å tilbakebetale til de som installerer fra start er ikke noen god måte, det blir komplisert å administrere, og ved flytting - hvem skal da ha tilbakebetalingen, ny eier, eller den som faktisk betalte?

Se også denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=46266.0
SitatDet var bare et par som allerede hadde elbil, men argumentene var slik:
- mulighet for elbil-lading viktig for å sikre verdienpå boligen
- samlet utbygging vil bli billigere og penere
- realistisk sett kommer alle til å bytte ut bilene sine med elbil før eller siden uansett, og neste eier kommer til å ha elbil
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mippen

#10
Hos foreldrene mine var det også slik. Der tok de som var interessert regningen selv med å legge til rette for felles lading fra Zaptek, også må de som senere vil være med betale de som la ut slik at det blir billigere for de som var med på spleiselaget først. En løsning kan være at sameiet legger ut penger dersom de har mulighet til å ta opp lån, eller det er penger i felles kassen de kan bruke til å legge ut. I ettertid er det mange som har blitt med når de først ser at elbiler er tingen og infrastrukturen for lading er på plass. På forhånd var det mange som syntes det var for dyrt.
Fremtiden er elektrisk.

Ingeniøren

Sitat fra: Fred_05 på mandag 06. mai 2019, klokken 16:13
Det som er saken er at de fleste ønsker ikke å betale for noe felles anlegg. Rett og slett fordi dette er dyrt, flere titalls tusen er for mye for mange. Flertaller er rett og slett imot.

Hvordan bør dette da gjøres? Bør de få som ønsker seg en elbil lader bære hele kostnaden i første omgang. Og hva med de som senere ønsker seg en lader, disse må da kanskje betale penger de som første som sto for hele investeringen???

Har noen vært borti en liknende løsninger. For de første blir dette i første omgang ganske dyrt.

Det folk ikke tenker på er at om det kommer lading på plass så vil alle husstandene gå opp i verdi. Klart om brorparten er pensjonister som skal bo der livet ut så er dette kanskje ikke så spennende, men de har vel arvinger å tenke på. Folk bruker glatt 200' på et bad men 50' på lading som kanskje gir betydelig større hopp i verdi på huset tenker de kanskje ikke på.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Carl Anton Stenling

De nye reglene for borettslag og sameier (se link tidligere i tråden) vil hjelpe godt på der hvor det er uenighet om oppgradering av infrastrukturen. I praksis kan sameiet ikke nekte med mindre oppgraderingen blir svært dyr.
Lovendringene er imidlertid bare på høring og det vil ta noe tid før de evt. vedtas og trer i kraft.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TB

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 08. mai 2019, klokken 18:01
De nye reglene for borettslag og sameier (se link tidligere i tråden) vil hjelpe godt på der hvor det er uenighet om oppgradering av infrastrukturen. I praksis kan sameiet ikke nekte med mindre oppgraderingen blir svært dyr.
Lovendringene er imidlertid bare på høring og det vil ta noe tid før de evt. vedtas og trer i kraft.
Det er godt poeng.

Avhengig av lokale forhold, oppgraderingen trenger ikke bli svært dyr så lenge som en velger en løsning som passer forholdene. Det er gjerne for kompliserte løsninger, og missforståelser som gjerne gjør det kostbart.

Om det skal dimensjoneres samtidig lading på alle plasser må gjerne inntak oppgraderes, som krever større trafo, som utløser anleggbidrag - da blir det kostbart.

Men, det går fint å starte med et mindre anlegg, som er mulig å utvide senere. Er det støtte for lastbalansering vil en komme langt med liten kapasitet. Gjennomsnitt kjørelengde pr dag er under 4 mil. Krever 6-10 kWh for å kjøre denne distansen. Om en har 3x32A IT = 12 kW * 10 timer mellom kl 20 - 06 = 120 kWh pr natt.
Da kan 10-20 biler lade 4 mil pr natt. Om noen jobber natt og kan lade på dagen vil det komme i tillegg.

Oppsummert: Det skal ikke så store mengder strøm til for noen titalls biler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elbil-1

Men hvis en av beboerne pendler noen dager 10 mil hver vei og trenger 50kw påfyll om natta - så sprekker regnestykket glatt...

Gjennomsnittsberegning tar ikke hensyn til de som trenger 7-8 timer med 8-11kw alene..

Hvordan tilfredstille de behovene samtidig som enkefru nilsen kan få ladet 4kw en gang i uka...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA