Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tungvindt med hurtiglading?

Startet av Nitrius, søndag 05. juli 2020, klokken 22:58

« forrige - neste »

daktari

Ser det er flere som ikke leste hele posten min over.
For egen del har jeg bare behøvd hurtiglader på 1000 km tur de siste 30.000 km disse 2 årene.
Men vi har forskjellige behov, uten tvil.

Hovedpoeng, i klartekst: Det kan være lurt å starte med en analyse av eget kjøremønster og kikke på kartet før man registrerer seg hos 15 ladeoperatører i inn- og utland.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Etter noen år med elbil nå, så har vi 2 stk elbilforeningen-brikker som begge er koblet til Fortum, Grønn Kontakt, BKK og Circle K. Og i tillegg Easypark-appen. Har en brikke i Niroen og en i Model X-en (CCS-bil). Niroen har vært ladet på GK, Fortum og Ionity (via Circle K), Teslaen har vært ladet på GK, Fortum og Circle K (i tillegg til Teslas egne), pluss såvidt innom e-On i Danmark med Easypark-appen. Har aldri hatt behov for noen andre, så dette fungerer greit, men problemfritt er det ikke, stod på BKK her om dagen og måtte oppdatere kredittkortdetaljer før lading, vipps var ti minutter gått.

automat

Ikke helt helt knirkefritt å fylle bensin heller. Kan gå opp til en uke før reservasjonsbeløpet på 1500kr på bankkortet slettes. Kjipt hvis kontoen er slunken.

https://www.dinside.no/motor/bruk-denne-nar-du-fyller/72745248
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på søndag 23. august 2020, klokken 09:47
Ikke helt helt knirkefritt å fylle bensin heller. Kan gå opp til en uke før reservasjonsbeløpet på 1500kr på bankkortet slettes. Kjipt hvis kontoen er slunken.

https://www.dinside.no/motor/bruk-denne-nar-du-fyller/72745248

Har opplevd at svensketurer førte til at man måtte fylle 2x om man trengte å fylle for over 600.- SEK. Det er jævlig irriterende når det er regn/snø/sludd og vind samtidig, og det kanskje ikke er tak over pumpa engang. Trodde dette var for å sikre at man kunne fylle for et slikt "minimumsbeløp" når det ikke var mulig å få kontakt via Visa/Mastercard og utenlandsk konto, så hadde jo egentlig akseptert det, men prøvde å heller betale i kasse for å slippe klusset.

At det er et behov for å innføre tilsvarende drittordning i Norge for norske kunder, har jeg absolutt null forståelse for. Og når de i tillegg reserverer så høyt beløp uten å garantere at overskytende frisleppes umiddelbart etter fylling, er dette fullstendig uakseptabelt. Det er rett og slett råttent dårlig gjort overfor kundene.

Er veldig glad for at jeg har gått over til elbil av mange grunner, men dette var jammen en grunn jeg ikke så for meg. Dog klarer jeg ikke fri meg for tanken om at dette fort kan komme til oss elbilister også, spesielt om vi skal få muligheter til å betale rett fra kort/konto.

Derfor synes jeg det er veldig greit å et eget kort for "transport", som inkluderer både bil og kollektivtrafikk. Men om dette kommer, så måp man kanskje ha enda et kort, for å skille kollektiv-trafikk fra "reisepengene" ellers. Kan jo ikke risikere at jeg får problemer med å betale for bussbilletten til jentungen fordi jeg hurtigladet bilen i helga.

Og så til slutt, det litt kyniske spørsmålet. Hvem får rentepengene når beløpet reserveres over flere dager? Greit at det kun er snakk om noen små kroner og/eller ører, men om dette er gagner selskapet som reserverer beløpet, eller banken, så er det jo dobbelt kynisk, og på grensen til svindel.

Når det blir mange nok kunder, så blir småkronene fort til endel kroner totalt, så man må jammen stille spørsmål om dette er kalkulert inn som ekstra inntekt. I tilfelle så er det jo svindel. Før gikk jo dette via bank aksept og ble direkte trukket av konto, uten noen forhåndsreservasjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ellemelle

Forklaringen på hvorfor de må gjøre det slik er veldig enkel: Utenlandske kriminelle bander.

Tidligere sjekket bensinstasjonene hvor mye penger du hadde tilgjengelig på kontoen, og så fikk du fylle for dette beløpet.

Disse utenlandske bandene satt da inn et kort med mange tusen kroner på konto, men samtidig som de fylte opp store tanker med hundrevis av liter, overførte de alle pengene fra kontoen slik at den var tom når de var ferdige med å fylle drivstoff. Bensinstasjonene fikk dermed ingenting.
Det er mulig at fremgangsmåten krever anonyme prepaid kredittkort for å lykkes, men kan også hende det fungerte med vanlige kredittkort.

Trekkoppbil

Sitat fra: Kristian O på søndag 05. juli 2020, klokken 23:27
Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
Det er ikke fullt så enkelt.

  • Brikka fra el-bilforeningen kan ikke brukes i Sverige, så man kan trenge brike fra hver operatør alikevel
  • Har du brikker eller app fra Fortum, som du skal bruke i Sverige, så må du knytte opp kredittkort til hver brikk i en app. Du får ingen forklarende feilmelding om lading i Sverige ikke fungerer fordi du bruker brikke fra El-bilforeningen, eller om ta du trenger å registrere kredittkort
  • Man bør ha flere betalingsløsniger tilgjengelig når man reiser, for man veit aldri hva som virker og ikke.
  • Erfaringen min er at brikker er det kjappeste og mest pålitelige betalingsmiddellet å bruke, men det krever en forberedelser, da man må opprette konto hos hver operatør, og registrere brikkene sine hos hver enkelt operatør
  • I sommer har jeg stadig opplevd at brikker ikke godtaes. Så det virker som at operatørene går bort fra det, men man får jo ingen forklaring på hvorfor brikkene ikke godtaes.
  • Det er fascinerende å se hvor mye kluss bilistene er villige til å leve med. Kommer man til nye steder og nye operatører, kan det være et mareritt å få regisrtert nye konto når man er på reise.

Amatøren

Sitat fra: Ellemelle på mandag 24. august 2020, klokken 00:06Det er mulig at fremgangsmåten krever anonyme prepaid kredittkort for å lykkes, men kan også hende det fungerte med vanlige kredittkort.

Leste en artikkel om det og forsto det slik at det ble brukt vanlig debitkort (minibankkort) ikke kredittkort når penger ble flyttet bort fra kortet mens fyllingen ble foretatt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA