2019.12.1.2 5c87371

Startet av Toalmar, torsdag 02. mai 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. mai 2019, klokken 09:40
Ved å trekke spaken to ganger til deg, følger (av og til) bilen veimarkeringer. Det er det faktisk flere andre biler som også gjør uten NN. Adaptiv Cruise Control er tilnærmelsesvis lik det flere andre biler har. Forskjellen har neppe noe med NN å gjøre. Bremse for sykelister og fotgjengere har også flere andre. Hvis det er noe forskjell, så er min påstand at dette er tunet bruk av sensorer, og dermed ikke har noe med NN å gjøre. Hvis virkelig NN er i bruk, så måtte det enkleste av all verden være å kunne lese fartsskilt. (Noe som faktisk ganske mange andre biler kan).
Det er ikke NN i bilene .... bilene er en del av NN.
Jo mer jeg leser av det du skriver, desto mer får det meg til å tro at du missforstår grovt hva NN dreier deg om.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. mai 2019, klokken 12:07
Ved å trekke spaken to ganger til deg, følger (av og til) bilen veimarkeringer. Det er det faktisk flere andre biler som også gjør uten NN. Adaptiv Cruise Control er tilnærmelsesvis lik det flere andre biler har. Forskjellen har neppe noe med NN å gjøre. Bremse for sykelister og fotgjengere har også flere andre. Hvis det er noe forskjell, så er min påstand at dette er tunet bruk av sensorer, og dermed ikke har noe med NN å gjøre. Hvis virkelig NN er i bruk, så måtte det enkleste av all verden være å kunne lese fartsskilt. (Noe som faktisk ganske mange andre biler kan).
Jo mer jeg leser av det du skriver, desto mer får det meg til å tro at du missforstår grovt hva NN dreier deg om.
Eller kanskje viljen til å forstå det jeg mener? Altså: Dagens Tesla-biler har ingen nytte av de innsamlede NN-data i forhold til det andre kan klare. Får slenge på IMO  en gang til  :D .......
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Fornybarbil

Vi har vel nytte så lenge den forbedrer seg hver gang de oppdaterer den?

Motorwatt

Heldiggris. Min har ikke forandret seg siden 2018.50.7 som faktisk var bedre enn de påfølgende. Her er mine oppdateringer:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. mai 2019, klokken 12:15
Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. mai 2019, klokken 12:07
Eller kanskje viljen til å forstå det jeg mener? Altså: Dagens Tesla-biler har ingen nytte av de innsamlede NN-data i forhold til det andre kan klare. Får slenge på IMO  en gang til  :D .......
Det er jo nettopp det jeg er uenig i! Bilene gjør seg absolutt nytte av NN og innsamlede data.
At det ikke går fort nok er an annen diskusjon.

Motorwatt

Bra! Da er vi enige om å være uenige. Men et lite sluttkommentar kan jeg ikke dy meg for:  :D
SitatAt det ikke går fort nok er an annen diskusjon.
Tror det av og til går litt for fort....
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. mai 2019, klokken 13:06
Bra! Da er vi enige om å være uenige. Men et lite sluttkommentar kan jeg ikke dy meg for:  :D
SitatAt det ikke går fort nok er an annen diskusjon.
Tror det av og til går litt for fort....
Det kan jeg være enig i!

mthoring

Kort fortalt, slik jeg forstår det:

Bilen har hardware (AP2.0/2.5: nvidia drive px) som er egnet for å simulere et nevralt nettverk. På denne hardwaren lastes det så inn software, et ferdigtrent nevralt nettverk. Signal fra kamera, radar, ultrasoniske sensorer, mm. mates inn, og ut kommer en modell av omgivelsene som kan benyttes til å ta beslutninger om hva bilen skal gjøre.
Jeg tror, som sagt, at NN per i dag i hovedsak benyttes til å danne en modell av omgivelsene. Men etter å ha sett video fra Tesla Autonomy Investors day så fikk jeg i hvertfall inntrykk av at de jobbet med å benytte maskinlæring også til selve kjøringen/beslutningstakningen.

Treningen av nettverket gjøres sentralt hos Tesla. Det unike med Tesla er at de har en stor flåte biler ute i den virkelige trafikken, mange med helt identisk sensorpakke som den de trener nettet for. Tesla kan be flåten av biler om å sende inn bilder av bestemte gjenstander/hendelser for å kunne benytte disse til videre trening av nettet.

Hvorfor bruke maskinlæring? Jo fordi det er en utrolig enkel og effektiv måte å drive bildegjenkjenning på, for eksempel gjenkjenning av veimerking i forskjellige værforhold. Vil tro at all moderne lane-keep funksjonalitet er bygget på denne måten, å kode slikt for hånd er tilnærmet umulig.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Motorwatt

Godt skrevet, Mthoring (hva det nå enn det synonymet står for  ;D). Nå er det bare å sette seg tilbake og vente på fortsettelsen.
Tesla S75D - 09/2018

cra

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. mai 2019, klokken 13:39
Godt skrevet, Mthoring (hva det nå enn det synonymet står for  ;D). Nå er det bare å sette seg tilbake og vente på fortsettelsen.

Flere enn meg som syntes det lignet på Turing, ja?  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:58
Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:13
Men hva er det som tolker om det er en veikant/linje/hindring der eller ikke? Kan det tenkes at det er et NN?
Evnen til å følge veibanen er det flere andre bilmerker som har. I hvilken grad de skiller mellom markert veibane eller veikant kan være forskjellig. Men da er det kun snakk om tuning/oppløsning i kameraene/sensorene. og ikke noe med NN å gjøre.
Nå tror jeg du er ute på feil bærtur, Motorwatt. :P Det er et NN som kjører på Nvidia-chippen i Autopilot som driver med bildegjenkjenning på videostrømmen fra kameraene, og viser et annet program som tar seg av kjøringen hvor det er trygt å kjøre. Det er også NN som ser på andre kjøretøy ute på veien og som kjenner igjen sedaner, SUV, van, buss, lastebil, syklist, motorsyklist og fotgjengere og viser disse forskjellig på skjermen.

Treningen av NN derimot skjer i Palo Alto hos Tesla. Og så sender de ut oppdaterte versjoner av dette til bilene etterhvert som de har gjort endringer/forbedringer.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Så er vi igang igjen. Hvis du så bildet over hvor små tilhengere blir oppfattet som personbiler og lastebiler, og en pall med skifer lik en buss, så er jeg fremdeles ikke så sikker. Så er det neste: Hvis det er så at dette er en nesten pålitelig informasjon, er neste spørsmål hva denne informasjonen brukes til som påvirker kjøringen med AP? Idag!

Men jeg skjønner at jeg bedriver en håpløs kamp mot overmakten (overbeviste Tesla-eiere  :D), så derfor legger jeg motvillig inn årene, og håper at framtiden blir mye klarere.
Tesla S75D - 09/2018

Thomas Parsli

Jeg henger ikke helt med i hva som diskuteres her lenger, men her er min erfaring med 2019.12.1.2

* Problemer med å starte bilen to ganger (MCU kommer ikke på, må resette bilen)
* ACC tror skiltene før trafikkøyer er mennesker og bråbremser selv om det ikke er mennesker der (ikke et problem med 2019.8.x)
* ACC tror det er 40km/t på E18 ved avkjøringen til Slependen og bråbremser, både sørover i 80km/t og nordover i 90km/t (ikke et problem med 2019.8.x)
* ACC foretrekker fortsatt venstrekjøring på to-felts vei (ikke motorvei), denne uken virret den tom. over dobbel sperrelinje (omtrent like dårlig 2019.8.x)
* ACC liker å bråbremse så mye at familien blir sur hvis jeg kjører på ACC (omtrent like dårlig 2019.8.x)

I tillegg er ACC "nølende", med brems og gass om hverandre :(

For meg fungerer både ACC og AP bra på motorvei, mens ACC på vanlig vei er på kanten til ubrukelig.
Litt overrasket over hvor lite bedre ACC har blitt siden 2019.8.4

Min erfaring er i stor grad fra Røykenveien, Slemmestadveien, Heggedalsveien og E18 (mellom Asker og Oslo).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. mai 2019, klokken 15:16
Så er vi igang igjen. Hvis du så bildet over hvor små tilhengere blir oppfattet som personbiler og lastebiler, og en pall med skifer lik en buss, så er jeg fremdeles ikke så sikker.

Det er mye som oppfattes "merkelig" av Tesla enda. Leafen til kona oppfattes som en buss når den står parkert ved siden av (trur kanskje dette har bedra seg litt i det siste), og rekkverket på brua oppfattes også som en buss. Sistnevnte kan til dels være forståelig.

Den brua har forøvrig også et punkt der jeg ofte (men ikke alltid) får melding om at førerassistanse kobles ut. Trodde det var støy fra bomsystemet som gjorde det, men bomstasjonen er fjerna nå. Det i seg selv er forøvrig en hån mot oss som kjøte elbil for å spare miljøet. Nå koster det jo ikke noe for fossilbilene heller! (jada, jeg tuller)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. mai 2019, klokken 15:16
Så er vi igang igjen. Hvis du så bildet over hvor små tilhengere blir oppfattet som personbiler og lastebiler, og en pall med skifer lik en buss, så er jeg fremdeles ikke så sikker. Så er det neste: Hvis det er så at dette er en nesten pålitelig informasjon, er neste spørsmål hva denne informasjonen brukes til som påvirker kjøringen med AP? Idag!

Men jeg skjønner at jeg bedriver en håpløs kamp mot overmakten (overbeviste Tesla-eiere  :D), så derfor legger jeg motvillig inn årene, og håper at framtiden blir mye klarere.
Forstår jeg deg riktig i at fordi den tar feil, så ressonerer du deg frem til at den ikke bruker NN? Det er vel ingen som har hevdet av NN er perfekt eller ufeilbart? Og iallfall ikke enda?

Har du sett denne?

https://www.youtube.com/watch?v=_1MHGUC_BzQ

Lurer på om denne var en nederlandsk "hacker" som har jailbreaka/roota bilen sin, eller mulig det ikke er det siden det er i Paris, men iallfall ligger det diverse slike videoer på Youtube.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA