2019.12.1.2 5c87371

Startet av Toalmar, torsdag 02. mai 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på søndag 12. mai 2019, klokken 15:23
Mener fremdeles at bilene må ha markeringer (av ett eller annet slag) på hver side av veibanen. Nå på våren er det dårlig med maling, og flere steder er midtmarkeringen slitt vekk. Da legger bilen seg umiddelbart midt i veien. Kan ikke skjønne hvordan den skal forstå at et plutselig fravær av en av strekene ikke er noe å bry seg om. Hvordan skal den skjønne det?
Den kan skjønne det akkurat på samme måte som du - lære...
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Motorwatt

Det kommer ikke før NN og HW3 kommer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 12. mai 2019, klokken 16:03
Det kommer ikke før NN og HW3 kommer.
Joda, det fungerer allerede slik med dagens NN.
Hvis man er ute etter info om hvordan NN og AP/EAP/FSD fungerer vil jeg anbefale å se presentasjonene på "Tesla autonomy investor day". Varer lenge, men er meget interessant.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Da er den isåfall jammen treg til å lære. Har kjørt 8000 km på samme strekning på E18 i 7 måneder, og den har ikke lært en verdens ting, og i tillegg er det mange andre Teslaer som kjører E18 i Vestfold.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 12. mai 2019, klokken 17:12
Da er den isåfall jammen treg til å lære. Har kjørt 8000 km på samme strekning på E18 i 7 måneder, og den har ikke lært en verdens ting, og i tillegg er det mange andre Teslaer som kjører E18 i Vestfold.
Da bør du absolutt se videoen. Det er ikke slik at bilen lærer seg selv, det er ikke AI.
Enkelt fortalt er det personer hos Tesla som jobber seg gjennom område for område/tema for tema og mater systemet bilder med eksempler på hva bilene skal skal gjøre i spesifikke situasjoner, som lastes ut til bilene. I mellomtiden kjører AP i "skyggemodus" og når den oppfører seg tilfredsstillende, kan AP aktiveres på dette "området". Det er altså en stor jobb for mennesker som skal gjøres og en validering som skal til før man ser resultatet i bilene. Tesla konsentrerer innsatsen om "vikte områder" først og eksempelvis ikke rundkjøringer eller øde veier i Norge.

RuneW

Sitat fra: Handyman på søndag 12. mai 2019, klokken 15:00
Med hånda på hjetet...ingen placebo.

Ikke for å være vrien, men med mindre dere foretok en dobbelt blindtest så kan du ikke utelukke Placebo...  :laugh:

Selv gikk jeg fra 8.5 mulig det er større forskjeller mellom 8.4 og 12.1.2 enn mellom 8.5 og 12.1.2, skjønt jeg merket ikke stort mellom 8.4 og 8.5 heller...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på søndag 12. mai 2019, klokken 18:11
Sitat fra: Handyman på søndag 12. mai 2019, klokken 15:00
Med hånda på hjetet...ingen placebo.

Ikke for å være vrien, men med mindre dere foretok en dobbelt blindtest så kan du ikke utelukke Placebo...  :laugh:

Selv gikk jeg fra 8.5 mulig det er større forskjeller mellom 8.4 og 12.1.2 enn mellom 8.5 og 12.1.2, skjønt jeg merket ikke stort mellom 8.4 og 8.5 heller...
Helt greit ;)
Men man trenger ikke mistenke placebo når det er helt konkrete målbare forskjeller jeg referer til.
Det at andre kommenterte forbedringer skjedde senest for en time siden da min sønn øvekjørte. Ved et kryss der veien blir bredere så man kan kjøre forbi biler som skal til venstre holdt godt i rattet for å overstyre AP, siden vilen alltid la seg midt i "feltet", men denne gangen holdt den sammen avstanden til gul-linja, og han kommenterte straks at det er første gang han hadde opplevd. Det er slike ting jeg referer til.
Det at jeg også synes den kjører bedre i kø og tar svingene bedre er vanskelig å bevise og kan være farget av placebo.

Motorwatt

"So in other words, we are currently at a place where we've trained large Neural Networks that work very well but we are not able to deploy them to the fleet due to computational constraints. So all of this will change with the next iteration of the hardware, and it's a massive step improvement in the compute capability. And the team is incredibly excited to get these networks out there."
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 12. mai 2019, klokken 20:20
"So in other words, we are currently at a place where we've trained large Neural Networks that work very well but we are not able to deploy them to the fleet due to computational constraints. So all of this will change with the next iteration of the hardware, and it's a massive step improvement in the compute capability. And the team is incredibly excited to get these networks out there."
Det stemmer at dagens NN er sterkt begrenset av maskinvaren i bilene, og med FSD-computeren vil de kunne rulle ut kraftigere versjoner og ta i bruk nye funksjoner. Det blir meget spennende.

RuneW

Sitat fra: Handyman på søndag 12. mai 2019, klokken 19:25
Det at andre kommenterte forbedringer skjedde senest for en time siden da min sønn øvekjørte. Ved et kryss der veien blir bredere så man kan kjøre forbi biler som skal til venstre holdt godt i rattet for å overstyre AP, siden vilen alltid la seg midt i "feltet", men denne gangen holdt den sammen avstanden til gul-linja, og han kommenterte straks at det er første gang han hadde opplevd. Det er slike ting jeg referer til.

Mulig jeg har misforstått men, øvelseskjøring med AP???

For meg blir det galt på omtrent alle måter...  :)  Det AP gjør (holde fart/avstand) og plassering i veibanen er jo nettopp det man skal øve på når man øvelseskjører. På den annen side kan AP finne på plutselige ting som man egentlig bør være en erfaren sjåfør for å kunne takle på en sikker måte.

AP er framtiden, det er så, men likevel...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Mener fremdeles at det ikke blir sendt ut noen deler av NN med nåværende hardware. Tilfellene hvor en bil oppførerer seg forskjellig på samme sted til en annen tid kan bero på andre omstendigheter, deriblant lysbilde. Tesla har selv sagt at de kjenner tilfelle hvor bilen bl. a. annet oppfatter skygger som den ser som en hindring som må unngås, og da ved hjelp av oppbremsing og/eller unnamanøver. Ville også være mer enn merkelig hvis man sender ut NN-data om småveier i Norge, men ser bort fra de store trafikkårene. Nå skal det sies at jeg tar mye av det som kommer fra Tesla og EM med en stor grad av skepsis, og det gjelder også videoen fra Autonomy Investors Day som IMO til tider var en klein forestilling. Nå har det også kommet fram at Autonomy-avdelingen til Tesla er i en heller kaotisk tilstand, og årsaken til at det blir selvsagt bare en spekulasjon.   
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: RuneW på søndag 12. mai 2019, klokken 22:27
Sitat fra: Handyman på søndag 12. mai 2019, klokken 19:25

Mulig jeg har misforstått men, øvelseskjøring med AP???

For meg blir det galt på omtrent alle måter...  :)  Det AP gjør (holde fart/avstand) og plassering i veibanen er jo nettopp det man skal øve på når man øvelseskjører. På den annen side kan AP finne på plutselige ting som man egentlig bør være en erfaren sjåfør for å kunne takle på en sikker måte.

AP er framtiden, det er så, men likevel...  :laugh:
Stemmer...helt korrekt, skulle bare mangle. Når du har nådd et nivå der fart og plassering er "plankejøring", så er mengdetrenging med å lese trafikkbildet mye viktigere. Han har over 5000km bak rattet. Jeg føler meg mye tryggere som passasjer når sønnen min kjører en mange andre "erfarne" jeg har sittet på med opp gjennom tidene.
I tillegg skal han kjøre TM3 alene om ikke lenge og da er det bra at han vet hvordan AP/EAP fungerer og kjenner til farene ved teknologien.Blant annet at man må holde i rattet hele tiden. Å la ham lære å bruke AP alene mener jeg vil være mye mer risikabelt.
AP er nå! Selvkjøring er fremtiden! Å ikke lære å kjøre med AP er fortiden spør du meg. Så forskjellig kan man se det ;)

Fornybarbil

Tenk å være en del av generasjonen som ikke kan bruke gir.

Handyman

Sitat fra: Fornybarbil på mandag 13. mai 2019, klokken 09:34
Tenk å være en del av generasjonen som ikke kan bruke gir.
Blir ikke vanlig med girbiler fremover, det er helt klart. Vi har lånt et dieseldyr med manuelt gir slik at han ikke trenger å bruke kjøretimer på dette.
Det fokuseres veldig mye på dette med manuelt gir, men min påstand (og erfaring) er at det er veldig lett å lære når man først har har lært å kjøre og har oversikt i trafikken.
Jeg ser det som en stor fordel å starte øvekjøring i bil uten manuelt gir, for så å låne en girbil nå man skal lære giringen. Det tok for vår del 3 turer på ca 30min, før giringen satt.
Min påstand er at starte øvekjøring med manuelt gir har en mye høyere terskel , og at de totalt sett går med mer tid.

cra

Helt enig i at det kan være lurt å starte øvelseskjøring i elbil (evt. automatgir) slik at man kan fokusere på å lære seg å tolke trafikken, og slippe å samtidig skulle lære seg all koordinering av armer og bein som sal til for å få bilen til å flytte seg dit man vil. :)

Vi gjør det på same måte; øvelseskjøring i elbil til vanlig (vi er helelektriske), og så får jentungen øvelseskjøre med manuelt gir med besteforeldre og søsken etterhvert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA