Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

Tom

Sitat fra: Fornybarbil på søndag 12. mai 2019, klokken 22:08
Er det ingen av dere som har lagt mattene i trunk som hører mer motorlyd ved akselerasjon?!
Hører motoren ja,kankje litt mer enn før jeg la mattene..

Autowinder

Sitat fra: offpist på lørdag 11. mai 2019, klokken 20:28
Tror også det er viktig å kombinere matter av butyl og skumgummi matter for best resultat.

Butyl mattene er veldig effektive å stabilisere og dempe vibrasjoner, og de gir best effekt på store flater som ikke har så mye struktur bak. Men de absorberer faktisk ikke så mye lyd som allerede har oppstått på utsiden av bilen for eksempel. Der er det "PE Closed cell foam" som gjelder.
Så på skjermbuene bak for eksempel bør man først legge butyl matter først, og så foam matter oppå.

For at det skal være plass bør de nok ikke være så alt for tykke.
Kikket på Butylmattene der, det løsnet småbiter fra dem opp bare jeg bøyde dem, så jeg droppet det. Trådstarters produkt er mye mer stabilt.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

helge89

Her er mitt forsøk.

Jeg kjøpte først et sett med matter på Biltema (ljudempningsmatta eller hva det var).

Én pakke viste seg å ikke være nok til mer enn bunn og front. Deretter bar det tilbake til Biltema for et nytt sett, som holdt godt til bakre del og sidene. Litt ekstra ble det også til overs, øremerket til eventuell spontandemping av andre ting.

Det ble to øl i prosessen så ingen empiriske data fra meg dessverre.

Likevel, som fler andre her har opplevd, hørte jeg nå mer til motorlyden baki der, på veien andre gang til Biltema. Jeg tar dette som slående vitenskapelige bevis på at veilyden er dempet og motorlyden har fått spillerom.

Jeg har en basismåling fra før arbeidet startet, så skal teste igjen i morgen hvis været holder seg likt.

Veldig fint materiale å jobbe med, enkelt å kutte og forme. Tillatter også et par forsøk før man bestemmer seg. Naturligvis tunge og tipper jeg har lagt på kanskje 10 kg (?) med støydemping.


E_S

Jeg la samme i dørene på Model S, og det var "dag og natt". Dekket ikke hele døren innvendig, men bare for å unngå resonanser i "blikket". Tro om dette vil ha noe for seg på Model 3 også?
:)

ok67

Vil tru at demping av dørene har noko for seg. For når eg vaskar bilen og brukar hageslangen og spyler på dørplatene (på utsida  ;D) så hører du godt på gjennklangen av at vatnet treff dørene at det er lite demping av metallplatene som døra er bygd opp av.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

olavxxx

Sitat fra: helge89 på mandag 13. mai 2019, klokken 23:36
Her er mitt forsøk.

Jeg kjøpte først et sett med matter på Biltema (ljudempningsmatta eller hva det var).

Én pakke viste seg å ikke være nok til mer enn bunn og front. Deretter bar det tilbake til Biltema for et nytt sett, som holdt godt til bakre del og sidene. Litt ekstra ble det også til overs, øremerket til eventuell spontandemping av andre ting.

Det ble to øl i prosessen så ingen empiriske data fra meg dessverre.

Likevel, som fler andre her har opplevd, hørte jeg nå mer til motorlyden baki der, på veien andre gang til Biltema. Jeg tar dette som slående vitenskapelige bevis på at veilyden er dempet og motorlyden har fått spillerom.

Jeg har en basismåling fra før arbeidet startet, så skal teste igjen i morgen hvis været holder seg likt.

Veldig fint materiale å jobbe med, enkelt å kutte og forme. Tillatter også et par forsøk før man bestemmer seg. Naturligvis tunge og tipper jeg har lagt på kanskje 10 kg (?) med støydemping.


Hadde vært moro om noen tok å lyddempet bare platen over rommet du har lyddtempet og at dere deretter kjørte samme ruten med samme lufttrykk og målte. Den platen som er over rommet veier jo type 0.00001 Kg, så jeg tror kanskje man kunne dempet ved å dempet den platen. Men vet ikke om effekten blir like bra da, man har jo da fermdeles resonnans i bunnen der kanskje? Uansett en interessant test for min del hvis du kjenner noen andre med Model 3 som vil teste litt  og har samme dekk/hjul.

offpist

Bruker dere rulle og får presset dette skikkelig på plass? Tror det er litt viktig.. både for effekt og for at det ikke skal løsne på sikt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

mkj


[/quote]
Hadde vært moro om noen tok å lyddempet bare platen over rommet du har lyddtempet og at dere deretter kjørte samme ruten med samme lufttrykk og målte. Den platen som er over rommet veier jo type 0.00001 Kg, så jeg tror kanskje man kunne dempet ved å dempet den platen. Men vet ikke om effekten blir like bra da, man har jo da fermdeles resonnans i bunnen der kanskje? Uansett en interessant test for min del hvis du kjenner noen andre med Model 3 som vil teste litt  og har samme dekk/hjul.
[/quote]

Demping av vibrasjon og isolering er to forskjellige måter å senke støy i bilen på. For absolutt best effekt kan man legge dempematte av butyl, så skummatte og deretter mass loaded vinyl. Problemet med mass loaded vinyl er at du trenger en lufttett sperre av vinyl samtidig som vinylen må være isolert fra støykilden (det er dette man bruker skummatte til).

hanjan

Dere som plages med støy - gjelder dette også biler som leveres nå, eller er det tidlige biler dere har? Så en test Tesla Bjørn hadde hvor han mente at det var gjort forbedringer i støydemping underveis...

Jeg har nettopp bestillt M3, men ikke fått den enda, så håper at støy er redusert litt i nylig produserte biler...

olavxxx

Sitat fra: hanjan på onsdag 15. mai 2019, klokken 14:44
Dere som plages med støy - gjelder dette også biler som leveres nå, eller er det tidlige biler dere har? Så en test Tesla Bjørn hadde hvor han mente at det var gjort forbedringer i støydemping underveis...

Jeg har nettopp bestillt M3, men ikke fått den enda, så håper at støy er redusert litt i nylig produserte biler...
Tesla forbedrer hele tiden så det kan godt være. Min med VIN 223xxx er langt fra ulevelig, men de første 1500 km med R3 rumlet en del

chargedup

Tesla gjør visstnok forbedringer hele tiden, dvs at det kan være forskjell på bilene. Ikke forvent deg at støynivået er som i Rolls Royce, er kun små forskjeller dersom de har gjort endringer.
Tipper det er støyforskjell (målt med ordentlig desibelmåler) i 2 biler som er produsert rett etter hverandre pga dører/paneler/glasstak er montert med maskiner som har større toleranser enn andre produsenter (evt at kvalitetskontroll slipper igjennom biler med større forskjeller enn andre produsenter) og at det derfor blir forskjell på bilene. Da er det i hovedsak vindstøy og lyder som slipper igjennom glipper jeg tenker på.
Virker som den kanskje største lydkilden er hjulbuene (som kun har "hardplast før stål", der de fleste premiumprodusenter bruker noe mykere) og hvor mye lyd som slipper igjennom fra de, tydeligvis igjennom bagasjerommet.
Personlig synes jeg støynivået er litt høyt mtp bilens prisklasse, men tar meg ikke råd (20' fra bilkomponenter) eller orker å bygge om bilen. Når det er sagt tar jeg av meg hatten for dere som tester forskjellige løsninger og deler de her!
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Pallesnekkern

Ingen som har tenkt på det mest effektive tiltaket?  Finne en dekk og felgkombinasjon som tillater å bruke 205 eller 215 dekk.

Ellers så råder jeg alle til å være litt kritiske til støymålinger og synsing rundt forbedringer.  Jeg opplever om dagen mye lavere støynivå om ettermiddagen enn om morgenen. Dette er trolig pga temperatur i dekk og asfalt. (dette påvirker mer enn noen dempeplater i bagasjerommet).  Jeg tok også en langtur i Sverige for noen uker siden, med litt varmt vær var dekkstøyen MYE lavere enn jeg opplever til daglig.


RuneW

Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 16. mai 2019, klokken 14:40
Ellers så råder jeg alle til å være litt kritiske til støymålinger og synsing rundt forbedringer.  Jeg opplever om dagen mye lavere støynivå om ettermiddagen enn om morgenen. Dette er trolig pga temperatur i dekk og asfalt. (dette påvirker mer enn noen dempeplater i bagasjerommet).  Jeg tok også en langtur i Sverige for noen uker siden, med litt varmt vær var dekkstøyen MYE lavere enn jeg opplever til daglig.

Enig. Temperatur-endinger, placebo-effekt og cherrypicking av målinger er skumle saker når man holder på med slikt som dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

E_S

Den ekstremt grove og piggslitte asfalten i Norge er også en viktig bidragsyter til hjulstøy. Selv i kjøligere vær er det betydelig stillere for eksempel i Tyskland enn i Norge.
:)

Autowinder

Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 16. mai 2019, klokken 14:40
Ingen som har tenkt på det mest effektive tiltaket?  Finne en dekk og felgkombinasjon som tillater å bruke 205 eller 215 dekk.

Ellers så råder jeg alle til å være litt kritiske til støymålinger og synsing rundt forbedringer.  Jeg opplever om dagen mye lavere støynivå om ettermiddagen enn om morgenen. Dette er trolig pga temperatur i dekk og asfalt. (dette påvirker mer enn noen dempeplater i bagasjerommet).  Jeg tok også en langtur i Sverige for noen uker siden, med litt varmt vær var dekkstøyen MYE lavere enn jeg opplever til daglig.
Alle biler støyer fra hjul. I Elbiler høres det ekstra godt. I BMW i3 med karbonbur romler topplagrene mer enn ønskelig, og jeg spår at en kan lydisolere i eninga uten at dekkstøy blir akseptabel for feinsmeckerne. Romling fra norsk piggslitt grov asfalt vil forplante seg gjennom dekksider til akslinger og over i ramme og karosseri. Tror vi bare må «deal with it».
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA