Ladehastighet Tesla S og SC

Startet av elektrolux, mandag 29. april 2019, klokken 10:25

« forrige - neste »

Contango

Kan alle dere som synes det er rasjonelt å «seile» med bilene sine finne et annet sted å diskutere det? Tittelen her er noe helt annet.

Min 75 vil med ny programvare få over 100kw maxeffekt. Skikkelig bra. Noen som har sett en revidert ladekurve? Er det noen som vet ved hvilken batteripakke denne oppgraderingen slutter? Altså om det er eldre pakker enn 100 og 75 som også får høyere hastighet?

Finnes det noe empiri på at høyere ladehastighet vil forringe batteriene raskere? Tenker særlig på de nye bilenes 200kw hastighet - på den gamle batteristrukturen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Wibla

Kan nok være at de har fått mer erfaringsdata og testet nok internt så de tør å sette opp farta. Selv om jeg er glad for at de setter opp farta på 75-pakkene (siden jeg har en S75D) har det mer å si for superlading generelt at bilene kan lade raskere, med mindre kø og venting på alle.
2018 Tesla Model S 75D

Thor2014

Jeg fikk 2019.12.1.1 i dag. Sto den skulle varme opp batteriet ved navigering til superlader. Økt ladehastighet var ikke nevnt. AP1 bil 85kw

elektrolux

Lader med 85 kW nå etter software oppdatering.

De som ikke tror på seiling kunne testet om de klarte å holde konstant hastighet i en berg og dalbane og om de da kom helt fram. Tror ikke det. Ville nok stått tom for energi i en av oppoverbakkene
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GOS

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. mai 2019, klokken 22:56
Lader med 85 kW nå etter software oppdatering.

De som ikke tror på seiling kunne testet om de klarte å holde konstant hastighet i en berg og dalbane og om de da kom helt fram. Tror ikke det. Ville nok stått tom for energi i en av oppoverbakkene

Skjønte ikke den. Du kommer jo ikke opp bakken om du kun seiler heller.

Batteriet må brukes i begge tilfeller.

Ingen har funnet opp evighetsmaskinen enda.

Vis meg gjerne beregningseksempel som viser at seiling er energisparende på landeveiskjøring versus å holde konstant fart (=seileren snittfart) med bruk av CC og regenerering.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Wibla

For å fortsette regen vs seiling-avsporingen:

Regen er ikke i nærheten av 100% effektivt, mens seiling ikke har noen særlige tap utover rullemotstand og luftmotstand. Luftmotstanden er i tillegg ikke en spesielt stor faktor så lenge farta er moderat (f.eks. <90-100 km/t). Her er det også verdt å nevne at luftmotstanden jobber bilen mot hele tiden, uansett om du kjører normalt eller seiler, så det er mest interessant med differansen når farta øker i en nedoverbakke som følge av at CC er avslått.

Har selv observert merkbart lavere forbruk ved å seile der det passer å gjøre dette, uten at det går utover snittfarta i det hele tatt. Typisk kjører jeg med TACC+AP helt til jeg treffer en nedoverbakke som er passende, så setter jeg bilen i nøytral og lar den seile avgårde helt til farta treffer det jeg hadde før bakken (typisk et stykke oppi neste bakke, eller etter et godt stykke på flatmark), da setter jeg bilen tilbake i gir og kjører som normalt.

På TMC har en del smarte hoder allerede brukt masse energi på å regne på dette, ser ikke noe poeng i å hverken fortsette denne avsporingen, eller bruke mer energi på å utlede og forklare fysikken bak. Hvertfall ikke på en sen fredagskveld etter et par pils ;)
2018 Tesla Model S 75D

GOS

I hastigheter 90-100 km/t er luftmotstanden den største faktoren.

Økt luft motstand fra 80 til 100 km/t er mer enn rullemotstand i 80 km/t.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Sandvika

Sitat fra: GOS på lørdag 04. mai 2019, klokken 00:44
I hastigheter 90-100 km/t er luftmotstanden den største faktoren.

Økt luft motstand fra 80 til 100 km/t er mer enn rullemotstand i 80 km/t.
Korrekt. Wilba er på sykkeltur, evt så er det det han bør gjøre for å forstå dette. Luftmotstanden er eksponensiell, seilingen kan naturligvis ha noe for seg, men det fordrer at man ruller over fartsgrensen og får mer motstand. I praksis vil man nok se at denne økte luftmotstand tar noe av gevinsten, men viktigst er at seilingen vil nok ofte resultere i endel mer bruk av bremsepedalen når man finner seg i litt for  hastighet her og der. I praksis så er det ikke så vanskelig å balansere pådraget rundt 0, tror de fleste ubevisst  har lært seg dette etter noen uker i elbil.

Wibla

Økningen i luftmotstand fra litt høyere fart medfører lavere tap av energi enn ved å regenerere ned samme bakke i konstant fart. Dette gir seg selv, da regenerering er langt ifra 100% effektivt.
Sitat fra: Sandvika på lørdag 04. mai 2019, klokken 09:01
Korrekt. Wilba er på sykkeltur, evt så er det det han bør gjøre for å forstå dette.
Jeg har syklet mye i mitt liv... Da får man også en god forståelse for bevaring av kinetisk energi :laugh:
Luftmotstanden er eksponensiell, seilingen kan naturligvis ha noe for seg, men det fordrer at man ruller over fartsgrensen og får mer motstand.
Eksempel: Ned en halvveis slak bakke som går rett over i en slak oppoverbakke så øker man farta fra f.eks. 80 til 92-93 km/t, og triller av farta igjen i oppoverbakken til man når 80 km/t og så setter bilen tilbake i D og cruise. Der jeg har prøvd dette (er et strekke mellom Sande og Holmestrand som er velegnet) har hvertfall jeg funnet ut at man sparer en del energi ved å seile, men da må man godta at farta går over fartsgrensa (oh noes).
I praksis vil man nok se at denne økte luftmotstand tar noe av gevinsten, men viktigst er at seilingen vil nok ofte resultere i endel mer bruk av bremsepedalen når man finner seg i litt for  hastighet her og der.
Eller så kan man sette bilen i D og la den regenerere ned farta, før man setter bilen tilbake i N for å seile videre? Uansett ikke et problem i praksis, og man trenger ikke røre bremsene med mindre man har bommet på noe banalt (som å f.eks. å la vær å følge med på trafikkbildet...).
Sitat fra: Sandvika på lørdag 04. mai 2019, klokken 09:01I praksis så er det ikke så vanskelig å balansere pådraget rundt 0, tror de fleste ubevisst  har lært seg dette etter noen uker i elbil.
Man kan gjøre begge deler... Har sett enkelte diskusjoner på TMC som hinter om at å sette bilen i N utgjør mer enn å balansere pådraget rundt 0, men jeg har ikke noe håndfast rundt dette. Det er også mer behagelig å sette bilen i N og la den trille avgårde. Kontroll har man uansett så lenge man følger med.
2018 Tesla Model S 75D

fonberg

Seriøst folkens, LAG EN EGEN TRÅD TIL DE DER SEILING-GREIENE DERES  :-*
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Muffinman

Haha, enda en fullstendig avsporet tråd  :D

Wibla

Kan vi kanskje spørre moderator om å få skilt ut seilingen til egen tråd, så slipper vi å avspore mer? Det er jo egentlig litt sært å ta opp dette på nytt i 2019, men greit å få landet den diskusjonen også? :D
2018 Tesla Model S 75D

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

ToWalkOrDrive

Når er det de skrur opp superlading-hastigheten opp til 145kW på v2 superladere i Norge? Ser at de har fått kjappere lading i USA nå, med f.eks. 144kW på Model 3.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA