Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestille TMX nå eller vente?

Startet av stianolsens, mandag 29. april 2019, klokken 10:02

« forrige - neste »

stianolsens

Hei dere!

Sitter litt på gjerdet om dagen, og håper at noen innspill fra dere kan hjelpe meg med å ta en endelig avgjørelse.

Har en aktiv bestilling liggende på TMX per i dag og fikk (akkurat) med de nye endringene som kom i forrige uke. Bilen er i skrivende stund i produksjon, men jeg vurderer å kansellere ordren da det ryktes en ytterligere oppgradering (ref. electrek.co) av interiøret senere i år (Q3). Er klar over at dette er relativt gamle rykter, men ble først gjort oppmerksom på dette nå. Uansett, om ryktene stemmer betyr det at dette mest sannsynlig vil skje bare et par måneder etter overlevering av bestilt bil, og i så måte vil verditapet på bilen økes betraktelig antar jeg.

Hva ville du gjort? Setter pris på alle tilbakemeldinger!

https://electrek.co/2018/07/30/tesla-model-s-x-interior-refresh-q3-2019/

creal

#1
Kjøper du Model X kommer du til å få et ganske kraftig verdifall enten du kjøper før eller etter interior-refresh. Det skyldes både Model Y, Model 3, el-SUVer på løpende band fra andre produsenter osv osv. Så det betyr neppe så mye å få med seg interior-refresh mtp verdifall i den store sammenhengen. At du har fått med deg rekkeviddeoppgraderingen har nok litt mer å si, men heller ikke det så alt for mye.

Det som kan bremse verdifallet er innføring av moms/annen avgift for de største elbilene. Ikke utenkelig at å vente på interiør-refresh gjør at du kan gå glipp av 0-momsen. (1. januar 2020 en høyst reell mulighet).

Thomas Parsli

Hvis den bestilte bilen har oppgradert motor, batteri, adaptive dempere og AP3-hardware ser jeg ingen grunn til å vente :)

Verditap på interiør utgjør uansett noen få prosent og det er lite som er "galt" på dagens modell.

Hvis det derimot var en fullstendig oppdatering, hvor de også endret produksjonen (så de ble like bra som Model 3) ville jeg definitivt ventet -det er mye av problemene på Model X som kommer av gammeldags produksjonslinje med mye håndarbeid.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: creal på mandag 29. april 2019, klokken 10:14
Kjøper du Model X kommer du til å få et ganske kraftig verdifall enten du kjøper før eller etter interior-refresh. Det skyldes både Model Y, Model 3, el-SUVer på løpende band fra andre produsenter osv osv.

Det er pt. kun Audi e-tron (E55) og Mercedes ECQ som kan sammenlignes med Model X, og begge de bilene er ganske forskjellige dyr som først og fremst appellerer til sine egne kunder.

De fleste kjøper nok Model X fordi de trenger plassen, enten bagasjeplassen (med fire eller fem) i bilen eller muligheten til å kjøre flere enn fem (med seks eller syv-setere).

Hvis en Model 3 eller en KONA electric dekker behovet, betaler man vel ikke dobbelt så mye for en Model X?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Noen har nok gjort det i mangelen på alternativer. Samme med e-tron og EQC, begge to er eneste konkurrentene til X om man vil trekke noe annet enn en trillebåre.

creal

Ja, det er nok mange som har kjøpt og som kjøper Model X uten at de trenger hver eneste mm i lengde, bredde og høyde. Bilkjøp og bruktbilmarkedet er mye mer sammensatt som så. Tipper nok Model Y dekker behovet til minst 80% av de som har kjøpt Model X, og den er jo her om ikke så forferdelig lenge. Verditap må man regne med uansett, er nå mitt poeng.

o.b.lix

Hvis du skal ha siste nytt på en Tesla, må du vente resten av livet. Det kommer hele tiden noe nytt. I sin tid sa Musk at de gjorde ca 20 forbedringer på model S i uken, i tillegg sier han at batteriene blir ca 5% bedre hvert annet år.

Litt som mobiltelefoner altså.

Så om din bil har fått HW3, nye motorer, ny ladehastighet og alt det der, er det et kjempekjøp. Model Y er to år unna og kan ikke konkurrere.

Det som kan dra opp prisen på både nye og brukte elbiler er at det kan komme mva + andre avgifter samtidig, elbilfritaket er bare fredet ut denne stortingsperioden.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Kim-

Hadde ikke ventet. At du får med de nye endringene og hvertfall med FSD computeren på plass
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Epleskreller

Det skal være en kampanje med inkl. Ludi på Performance, må man gå i butikken for å få dette?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

RonnyØ2

Sitat fra: Epleskreller på søndag 05. mai 2019, klokken 11:51
Det skal være en kampanje med inkl. Ludi på Performance, må man gå i butikken for å få dette?

Hva slags kampanje?

TeslaK

Sitat fra: RonnyØ2 på søndag 05. mai 2019, klokken 16:42
Sitat fra: Epleskreller på søndag 05. mai 2019, klokken 11:51
Det skal være en kampanje med inkl. Ludi på Performance, må man gå i butikken for å få dette?

Hva slags kampanje?

Hvis man eier en Model S eller X og oppgraderer til en Performance, får man Ludi gratis. Sparer 99.100
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

RonnyØ2

Sitat fra: TeslaK på søndag 05. mai 2019, klokken 18:06
Sitat fra: RonnyØ2 på søndag 05. mai 2019, klokken 16:42
Sitat fra: Epleskreller på søndag 05. mai 2019, klokken 11:51
Det skal være en kampanje med inkl. Ludi på Performance, må man gå i butikken for å få dette?

Hva slags kampanje?

Hvis man eier en Model S eller X og oppgraderer til en Performance, får man Ludi gratis. Sparer 99.100

Holder det at det er en non-performance?

TeslaK

Sitat fra: RonnyØ2 på søndag 05. mai 2019, klokken 19:36
Sitat fra: TeslaK på søndag 05. mai 2019, klokken 18:06
Sitat fra: RonnyØ2 på søndag 05. mai 2019, klokken 16:42
Sitat fra: Epleskreller på søndag 05. mai 2019, klokken 11:51
Det skal være en kampanje med inkl. Ludi på Performance, må man gå i butikken for å få dette?

Hva slags kampanje?

Hvis man eier en Model S eller X og oppgraderer til en Performance, får man Ludi gratis. Sparer 99.100

Holder det at det er en non-performance?

Det er ikke noe krav til type S/X du har nei. Jeg syns det er et bra og veldig fristende tilbud, men nytt interiør som sannsynligvis kommer i Q3 er jo også nice. Kan jo komme mer enn kun interiør.. Uansett, jeg tenker at de viktigste oppgraderingene er gjort nå, med nye motorer/inverter, CCS og støtte for Supercharger v3.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Epleskreller

Sitat fra: TeslaK på søndag 05. mai 2019, klokken 19:56
Sitat fra: RonnyØ2 på søndag 05. mai 2019, klokken 19:36
Sitat fra: TeslaK på søndag 05. mai 2019, klokken 18:06
Sitat fra: RonnyØ2 på søndag 05. mai 2019, klokken 16:42
Sitat fra: Epleskreller på søndag 05. mai 2019, klokken 11:51
Det skal være en kampanje med inkl. Ludi på Performance, må man gå i butikken for å få dette?

Hva slags kampanje?

Hvis man eier en Model S eller X og oppgraderer til en Performance, får man Ludi gratis. Sparer 99.100

Holder det at det er en non-performance?

Det er ikke noe krav til type S/X du har nei. Jeg syns det er et bra og veldig fristende tilbud, men nytt interiør som sannsynligvis kommer i Q3 er jo også nice. Kan jo komme mer enn kun interiør.. Uansett, jeg tenker at de viktigste oppgraderingene er gjort nå, med nye motorer/inverter, CCS og støtte for Supercharger v3.

Er det bekreftet CCS på nye MX og MS?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA