Ting som overrasket ved bilen

Startet av Vesel, lørdag 27. april 2019, klokken 20:17

« forrige - neste »

Vesel

Lurer på hva som overrasket folk ved bilen, både positivt og negativt, stort og smått, etter at de fikk den i sitt eie.

Min liste:

• Frunken er utrolig praktisk. Da jeg reserverte og bestilte bilen tenkte jeg at den var så liten at den sjelden kom til å bli brukt, men der tok jeg feil. Det er kjempepraktisk å ha et lite rom man kan legge ting som man bruker eller kan få bruk for underveis, som spylervæske, førstehjelpsskrin, drikkevarer og bilstøvsuger, slik at man slipper å lete og grave etter det i det store bagasjerommet. Man kan også bruke det lille rommet litt som kjølerom for mat, siden det svinger mer med utetemperaturen enn temperaturen i kupeen og bagasjerommet.
  • Det tok lang tid å lære bilen ordentlig å kjenne. Tok meg nesten en måned før jeg fikk skikkelig følelse for hvor lang og bred den er, hva den ville klare av manøvrering på trange plasser og hvor godt (eller heller dårlig) bremsene ville ta i. Aldri opplevd en bil som har tatt like lang tid å bli kjent med.
  • Ladehastigheten ved supercharging synker dramatisk fra ca 50% SOC. Jeg trodde bilen ville lade med 100+ kW hele veien til 70-80%, men den lader faktisk bare med ca 40 kW ved 70-80%. På den annen side har jeg supercharget anslagsvis 15-20 ganger, men likevel aldri opplevd ladekø. Iverstefall har jeg måttet dele ladepar, men selv det har skjedd ved bare 2-3 anledninger.
  • Høyt tempo på programvareoppdateringene. Bare i løpet av de 6,5 ukene jeg har hatt bilen så har det vært 3-4 oppdateringer. Vi har blant annet fått dog mode og sentry mode (begge fantastiske funksjoner), økt ytelse, lengre rekkevidde, en selvstyring som gikk fra å ha bilen liggende nesten helt inntil midstripa til å legge seg nærmest perfekt i veibanen, og en autovisker som gikk fra å være ubrukelig til å bli rimelig god.
  • Bilen blir veldig varm, på flere måter. Når man skrur på kupevarmen kommer det varm luft ut nesten på sekundet, og det tar bare et par minutter før hele bilen har en behagelig lunk selv når det er minusgrader ute. Forvarming er derfor knapt nødvendig. På den annen side kan bilen stå ute i 10-12 grader under en lettere overskyet himmel, og man må likevel bruke aircondition eller lufte når man setter seg inn. Lurer på hvordan det blir til sommeren om man setter bilen under en stekende sol en varm sommerdag. Må jo bli interiørsmeltende varmt der inne.
  • Mye vampire drain, spesielt når det er kaldt ute. Tror jeg har opplevd å tape opp mot 4% bare i løpet av en kald natt. Til vanlig, når det er mildt ute, trekker bilen ca 1% i løpet av et døgn. Sentry mode trekker også usedvanlig mye strøm til å bare være elektronikk.

Overall er jeg ihvertfall kjempefornøyd med bilen. Jeg hadde skyhøye forventninger, men den har virkelig innfridd dem også. Har kjørt like langt med bilen på disse 6 ukene som jeg gjorde med gamlebilen på et år før, og gleder meg ennå til hver eneste kjøretur. Verdt hver krone. Hvorfor folk ennå kjøper ny e-Golf, Leaf m.m. når man nå kan få Model 3 fra 368 000 kr er meg et mysterium.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

olavxxx

Jeg ble egentlig ikke overrasket over så mye annet enn at jeg hver gang jeg kjører bilen blir forbløffet over hvor bra den akser og hvor sinnsykt bra den henger på veien. Det er riktignok en 3 Performance, men den bare er limt fast og svingingen er helt sykt bra.

Performance bremsene er også veldig bra.

Det eneste "eureka"-opplevelsen jeg fikk, var etter 3 uker eller noe kom jeg til å tenke på at jeg aldri hadde reflektert over at det ikke er skjerm bak rattet. Jeg trodde på forhånd det ville være litt rart, men i realiteten er kanskje Model 3 sin løsning bedre. Man har da store siffer som viser hastigheten de få gangene man må sjekke den, fremfor å myse bak et lite ratt som ofte er vanskelig når man svinger osv..

I tillegg en annen bonus er jo at man får et større mørkt område foran rattet, som jeg synes er bra om natten.

Jeg er ellers klar over hvordan lading virker osv., siden jeg hadde X før 3.

Skal ellers sies at på langtur med vinter og sommerhjul har jeg landet på respektive 147 kW på langkjøring med vinterhjul og 143 kW på langkjøring med sommerhjul. Da er det vestlandsfjell-kjøring med aktiv aks osv., samt kolonne som gjerne ligger 10-20 over skiltet grense. Føre var dog tørt på begge langkjøringsturene.

Med Model X på samme rute hadde jeg nok brukt ca 180 kW, men jeg hadde jo ikke klart samme aksen med Model X (5.2 0-100 mot 3.4 0-100).

Forresten, jeg trodde jeg kom til å savne elektrisk bakdør og luftfjæring, men jeg har egentlig ikke savnet det heller :P Så det var kanskje en eureka-opplevelse.

Ellers har jeg brukt bilen også til å kjøre treverk til å bygge terrasse osv. Jeg bare legger da matter i interiøret og har bjelkene gående fremover og kjører da hjem på en treg vei, så jeg ikke risikerer å få kjempeflis.

Lynkjapp

Jeg ble overrasket over hvor stor omstilling det er å komme fra FWD med 110 hk til noe som som selv med AWD blir rimelig overstyrt når man gir på. Jeg er vant til å kjøre aktivt med den gamle FWD-bilen, som måtte legges i roll for å få til å overstyre. Nå får jeg nakkesleng og logring hver gang jeg gir på ut av rundkjøringene. :) Må vel ta meg en sesjon på en stor øde parkeringsplass og bli kjent med hvordan den slipper taket. Noen breie svenske grusveier kunne også ha vært moro.

pekle

gruffalo

Kjøreegenskaper på vinterføre.  Helt suverent!

E-tron 55 sportback 2022

Philip Marlowe

Sitat fra: olavxxx på lørdag 27. april 2019, klokken 20:29
Det eneste "eureka"-opplevelsen jeg fikk, var etter 3 uker eller noe kom jeg til å tenke på at jeg aldri hadde reflektert over at det ikke er skjerm bak rattet. Jeg trodde på forhånd det ville være litt rart, men i realiteten er kanskje Model 3 sin løsning bedre. Man har da store siffer som viser hastigheten de få gangene man må sjekke den, fremfor å myse bak et lite ratt som ofte er vanskelig når man svinger osv..

I tillegg en annen bonus er jo at man får et større mørkt område foran rattet, som jeg synes er bra om natten.

Det la jeg heller ikke merke til før etter noen dager da en passasjer spurte meg om det var rart å ikke ha speedometeret foran rattet. Nå synes jeg plasseringen i Model 3 er perfekt.

Vesel

Blitt godt vant med plassering av speedometer og skjerm jeg også. Da jeg kjørte Peugeot-en igjen etter noen uker med Model 3, så tenkte jeg ikke noe over plasseringen av speedometer, men da jeg satte meg bak rattet på en Model S-lånebil så føltes plasseringen av speedometeret der "rart". :)
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Counterpointer

Jeg er overrasket over:

Hvor greit det er å sitte lavt.

Hvor morsomt det er å komme på siden av Porche, BMW eller andre muskelbiler og bare skyte fra dem.

At akselerasjon er MYE bedre med sommerdekk enn vinterdekk.

At det egentlig ikke har vært noe feil med bilen siden jeg fikk den i februar

Hvor mye noen har behov for å rakke ned på Tesla uten noen saklig grunn.

Hvor positive folk som ikke aner noe om Tesla er når de kjører/sitter på/ser bilen.

Hvor mye småstein Pilot Sport 4 klarer å kaste opp i innerskjermene spesielt i forhold til Nokian R3 som omtrent ikke gjør det

Premium19

Hvor sinnsykt kjapp bilen er (selv om jeg ikke har P)

hvor utrolig veigrepet er, og at jeg oppsøker litt smale og svingete veier  :)

Hvor positiv alle som sitter på er til bilen

Hvor hysterisk jeg har blitt på å parkere lengst mulig unna 7 seter biler med barneseter

Hvor bra musikkanlegget virker

Hvor positiv jeg er til det minimalistiske og «no nonsens» dashbordet :+1:

Hvor ofte jeg har lyst til vaske bilen  :D
2019 TM 3 AWD LR

indianrunner70

Positivt;

- Meget bra rekkevidde, lader typisk en gang i uken etter å ha kjørt 35-40 mil (~ 25-30% igjen på batteriet) T/R jobb
- Lavt energi forbruk, første 4 ukene med 157 Wh/km i snitt. Etter varmen kom og viften for det meste er av er jeg nede i 123 Wh/km i snitt. Har enda ikke skiftet til sommerdekk.
- App styring via IP fungerer utmerket
- Skjermen er behagelig og enkel å betjene, glad for å slippe alle slags knapper og brytere overalt
- AP er OK, men krever tilvenning (har aldri brukt hverken ACC eller AP før)
- Ingen store feil eller mangler. Utvendig lakk arbeid er perfekt, mens det er en del "helligdager" innvendig ifm dører
- Leser at flere nevner høyt Vampire drain.. føler ikke dette er noe problem, har typisk 0-1%/12 timer. Sentry mode har jeg ikke prøvd over lenger tid enda, men har ikke merket noe graverende engergi forbruk etter 3-4 timer
- Økt interesse for bil generelt, inkludert håndvask (mba kaldt vann) og diverse pimping av bil 8)
- Akselerasjonen!
- Musikk anlegget!

Negativt:
- Syns enda at støynivå er for høyt. Dyp romling fra dekk/fremre motor.. derimot er vindstøy totalt fraværende. Blir kankje en forandring med sommerdekk?

mrslovvo

Positivt:

- Mye penere enn forestilt! De hvite setene er så vakre, og blå lakk er ultrafint! En overfladisk ting kanskje, men det gir meg lyst til å pleie bilen i mye større grad enn med gamle bilen min..

- Lydsystemet er fantastisk bra

- Appstyringen. Helt utorlig praktisk

- Hvor raskt bilen blir varm/kald.. Veldig praktisk å bruke app til å styre tempen i bilen

- Hvor deilig interiøret er uten knapper. Syns mye er intuitivt, så har ikke tatt meg lang tid å lære, da det meste er lett å tenke seg til..

Negativt:

- Mye støy fra hjul.. hører ikke særlig vindstøy, men på motorvei rumler det veldig av 18" sommerdekk..

- ACC og autopilot er for ustabil for min smak.. jeg kommer fra vanlig AC, så er en stor forandring, men syns begge deler "napper" mye, og fører bare til stress og at jeg kjører "manuelt" istedet..

Tøvdall

- LR er mer komfortabel på dårlig vei enn antatt, men sitter likevel godt på veien.
- Overrasket over hvor bra skjermen fungerer i praksis.
- Overrasket over at samboer også syns at skjermen fungerer godt. Har ikke klagd enda!  :laugh:
- Hvor stor glede det var å få på sommerdekkene!
- At bilen som hadde oppgitt 0-100 på var det ikke 4,8 sekunder det stod da jeg bestilte(?), i praksis skyver unna på 4,2.
2019 Model 3 (Midnight Silver metallic)
SOLGT - 2018 e-Golf FL (Atlantic Blue)

GOS

Sitat fra: Tøvdall på mandag 29. april 2019, klokken 09:32
100 på var det ikke 4,8 sekunder det stod da jeg bestilte(?), i praksis skyver unna på 4,2.

Hvor får du 4.2 fra? Målt med skikkelig instrumenter? Har ikke sett noen Youtube videoer som dokumenterer ett slikt tall.....men så har jeg ikke letet etter det heller.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Fornybarbil

Sitat fra: Tøvdall på mandag 29. april 2019, klokken 09:32
- At bilen som hadde oppgitt 0-100 på var det ikke 4,8 sekunder det stod da jeg bestilte(?), i praksis skyver unna på 4,2.

Hvordan har du målt dette? Er også interessert i å måle 0-100, men ingen av appene jeg finner takler den kraftige aksellerasjonen.

Vesel

En annen ting som overrasket meg, og som jeg måtte le litt av, er da jeg oppdaget at musikken automatisk dempes når man åpner en dør og er ved en supercharger, men tilsynelarende ingen andre steder

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA