Forskjell i forbruk når bilen er ladet til 80 % vs 100 %

Startet av Siggenjr, fre 26. apr 2019, kl. 13:46

« forrige - neste »

Siggenjr

Hei.

Jeg har letet en stund etter svar på dette, men finner det ikke. Henvis meg gjerne til annen tråd om det finnes en.

Når jeg lader min 2015 modell 24kw til 80 % bruker den omlag 25% på turen til jobb. Når jeg lader den til 100 % bruker den mellom 15-17 %. Hva skyldes det høyere forbruket ved lading til 80 %?

JBS

Har du brugt Leafspy til det ?
Eller er det ud fra bilens display ?
Jeg stoler ikke på bilen, bla. er den 12 streg jo dobbelt så meget energi som resten af de 11, det giver et falsk indtryk om hvor meget Kwh der er totalt.
En anden måde at finde dit forbrug, er at måle hvor mange kWh du bruger for at lade samme kørsel, husk at trække 15% fra i ladetab.
Men som sagt, brug Leafspy, da får du bedst måleresultater.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Trekkoppbil

Det kommer litt ann på om man regner % av energi eller % av lading.  Dvs % av kwt eller % av Ah.

100% lading går til 4,1V mens 80% går til ca 4V. Så ved høy spenning skulle du få mer energi ut fra hver Ah, men det burde ikke bli så stor forskjell.

Er det mulig at når ladinga stopper på 4V, så har man ikke så mye som 80% lading?
Ellers har jeg opplevd at Leaf kan gjøre plutselig drop i % når man kjører.

Siggenjr

Jeg har aldri prøvd leafspy. Hvor anbefaler dere å kjøpe den dingsen som må til for å bruke leafspy?

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

ThomasEL

Som andre er inne på over her:

Prosentskalaen dashboard viser er dessverre ikke lineær. Det vil si at det er ikke like mye energi i hvert prosentpoeng den går ned...

Jeg regner med ditt REELLE energiforbruk på turen til jobb er like stort uansett om du lader til 80 eller 100%. Men utfra bilens prosentvisning bruker du TILSYNELATENDE mer i det ene tilfellet.

Leaf Spy vil gi deg svaret. Der ser du nøyaktig hvor mange kWt du bruker reelt.
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tomrh

Sitat fra: ThomasEL på søn 12. mai 2019, kl. 15:45
Prosentskalaen dashboard viser er dessverre ikke lineær. Det vil si at det er ikke like mye energi i hvert prosentpoeng den går ned...
Eksempelvis, på vår '12 Leaf har batteristrek nr 9 blitt tynnere og tynnere etterhvertsom batteriet har tapt seg, varer nå bare 4 Gids mens resten varer 15-17 Gids.

Verken prosentskala eller batteristreker er absolutte fordi batteriet gradvis taper kapasitet, så målingene gjort i år vil uansett være annerledes neste år. Den eneste innebygde skalaen i bilen som er absolutt er ladetid, hvor mange timer til fulladet. Vår '12 Leaf viste tidligere ladetid 7:00 til fullt når vi kjørte helt tom, da vi kjøpte den brukt i 2014, men viser nå 5:30 (16A). Heller ikke den er lineær fordi de siste prosentene før fulladet tar uforholdsmessig lang tid. Så ingen(!) skalaer i bilen kan faktisk brukes som absolutt og lineær referanse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA