Bruker du AP like mye som EAP?

Startet av knut3448, onsdag 24. april 2019, klokken 10:30

« forrige - neste »

knut3448

Jeg leser stadig om folk som har brukt autopilot på langtur 9x% av tiden. Jeg har tidligere hatt EAP i en prøveperiode, og filskiftefunksjonen var litt omstendig å bruke. Men jeg lurer på om ikke mangel på filskifte gjør AP mye mindre anvendelig. AP er altså den litt billigere autopilotpakken som er standard nå, som mangler filskift, summon og noe greier.

Jeg kjørte 1000km+ i påska, mye på danske motorveier, og AP ble brukt maks 15%. Det ble endel bytting mellom høyre og venstre fil, og AP måtte deaktiveres hver gang. Det er forsåvidt til å leve med. Men den plinginga ble etterhvert ganske slitsom, og det kom etterhvert klager fra passasjerene. Forståelig nok man kan ikke høre på den hvert minutt i et par timer!

Er det flere som opplever dette?

1000kwh

Sitat fra: knut3448 på onsdag 24. april 2019, klokken 10:30
Jeg leser stadig om folk som har brukt autopilot på langtur 9x% av tiden. Jeg har tidligere hatt EAP i en prøveperiode, og filskiftefunksjonen var litt omstendig å bruke. Men jeg lurer på om ikke mangel på filskifte gjør AP mye mindre anvendelig.

Jeg kjørte 1000km+ i påska, mye på danske motorveier, og AP ble brukt maks 15%. Det ble endel bytting mellom høyre og venstre fil, og AP måtte deaktiveres hver gang. Det er forsåvidt til å leve med. Men den plinginga ble etterhvert ganske slitsom, og det kom etterhvert klager fra passasjerene. Forståelig nok man kan ikke høre på den hvert minutt i et par timer!

Er det flere som opplever dette?
Bruker det nok 80% av tiden på motorvei. Jeg takler å bli liggende en stund bak trafikk, så da kan gjerne farten gå ned fra 110 til 100-90 i perioder..

Enig i at det litt irriterende å måtte starte AP på nytt både i forbikjøringsfelt og høyre felt. Skulle ønske man satt på blinken, svingte og så poppet bilen tilbake til AP.

knut3448

Ja, en liten fartsreduksjon er helt greit, det blir kanskje greiere å leve med i Norge. I Danmark kunne det variere med 50+ km/t i de to filene. 130+ vs 80.

Elbil fundamentalist

Bruker den mye på motorvei. Endelig blitt bedre enn AP1. Spesielt filskift er blitt bra (dog litt treg), så her er min oppfatning anderledes enn 1000kw og Knut 3448. Må gi bilen plass i god tid før og etter andre biler ihøyre feltet. Har man man veldig «urban effektiv rushtid» kjørestil, hvor man kjører veldig tett opp før man skifter og kjører forbi samt skal legge seg inn rett foran etter passering, så funker «auto filskift» veldig dårlig.

Gjenstår en del på litt ukomfortabel akselerasjon og reduksjon ihht andre biler som skifter felt foran deg. Her må jeg overta ofte med kona og ungene i bilen. Burde kunne velge en mykere AP profil. Den er litt «MadMax». Det gjenstår en del før AP er komfortable i relativt tett motorvei trafikk.

Fantombremsing også blitt mye sjeldnere. Når det var på det værste brukte jeg nesten aldri AP. Bestilte FSD. Blir nok å beholde denne S75D «for ever». Ny S med model 3 interiør frister ikke...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

turfsurf

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 24. april 2019, klokken 11:41

Fantombremsing også blitt mye sjeldnere. Når det var på det værste brukte jeg nesten aldri AP. Bestilte FSD. Blir nok å beholde denne S75D «for ever». Ny S med model 3 interiør frister ikke...
Sjekk nye S SR. Lengre rekkevidde, adaptiv og prediktiv luftfjæring, 0-100 på 4,2s, toppfart 250. Og høyere ladefart...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: knut3448 på onsdag 24. april 2019, klokken 10:30
Det ble endel bytting mellom høyre og venstre fil, og AP måtte deaktiveres hver gang.

På vår Model X (AP2.5, EAP) med 2019.8.5 fungerer filskifte fortsatt.
Filskifte er litt for defensivt og går litt for treigt for min smak, men det fungerer.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

knut3448

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 24. april 2019, klokken 11:41Bruker den mye på motorvei. Endelig blitt bedre enn AP1. Spesielt filskift er blitt bra (dog litt treg), så her er min oppfatning anderledes enn 1000kw og Knut 3448.

Hmm....

Jeg spør om folk bruker AP like mye som EAP. AP har ikke filskift, jeg prøver å gjøre det litt tydligere i startinnlegget nå.

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Filskifte går da nesten automatisk nå? Jeg bare gir blinklyshendelen en liten vipp, så settes blinklyset på, bilen sjekker om venstre kjørebane er klart, foretar filskifte helt automatisk, og stopper blinklyset når filskifte er ferdig. Samme med retur til høyre felt. AP står selvsagt på hele tiden.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 24. april 2019, klokken 13:39
Jeg bare gir blinklyshendelen en liten vipp, så settes blinklyset på, bilen sjekker om venstre kjørebane er klart, foretar filskifte helt automatisk, og stopper blinklyset når filskifte er ferdig.
Det du beskriver er jo US-metoden.
Jeg antar at du drar hendelen for blinklyset helt til enden og ikke bare til "første trinn", og at også må rotere forsiktig på rattet (samme hvilken vei) for at bilen skal starte å feltbyttet?
Hvis ikke, hvilken versjon har du i så fall?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Bare en kort vipp til den første posisjonen. Ikke helt ned. Bruker det 10-15 ganger hver dag. Versjon 2019.8.5, men var også der på 2019.8.4. Er kommentert tidligere i denne seksjonen. Den amerikanske versjonen skifter fil uten bruk av hendelen.

Trenger ikke å rotere rattet, bare det vanlige presset.

Se her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45882.msg796420#msg796420
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 24. april 2019, klokken 14:39
Bare en kort vipp til den første posisjonen. Ikke helt ned. Bruker det 10-15 ganger hver dag. Versjon 2019.8.5, men var også der på 2019.8.4. Er kommentert tidligere i denne seksjonen. Den amerikanske versjonen skifter fil uten bruk av hendelen.

Se her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45882.msg796420#msg796420
OK, det var rart, jeg hadde definitivt ikke dette på på 8.4, men ble oppdatert til 8.5 i går og har ikke testet å bare vippe til første trinn. Skal sjekkes på vei hjem fra jobb snart.
Edit: kun når bilen er på NOA og skal av motorvei har den gjort alt selv.
Edit2: leste litt nøyere i tråden du linket til, og jeg mistenker at det kun gjelder TMS. var slik på lånebilen (TMS) jeg hadde.

Motorwatt

"Noa" for oss med S/X er bare navnet på en historisk båtbygger...
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Testet hjem fra jobb både med og uten NoA, og på min TM3 med 8.5 må jeg slå bliinkeren helt til endes og vri svakt på rattet en av veiene for at feltskifte skal starte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA