Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk filskifte fjernet fra AP

Startet av Kåre_S, tirsdag 23. april 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 23. april 2019, klokken 20:38
Joda, jeg ser den, at Autopilot liksom bare skal være for å kjøre rett frem uten å foreta seg noe som helst annet enn å ligge bak bilen foran. Men når Autopilot i tillegg gjør filskift irriterende, med lydsignaler og napp i rattet så er Tesla på ville veier. Som sagt så er jeg ikke opptatt av at bilen skal klare selve filskiftet på egen hånd. Det er en avansert manøver som nok er et stykke over mot FSD. Men de burde i hvert fall ordne en enkel måte å gå inn og ut av autosteer på isteden for at man skal dra i rattet.

Jeg ser to måter de kan gjøre det på:
1. Når AP ser at man kjører på flerfeltsvei så burde den kunne tolke blinklys på som "autosteer off" og blinklys av som "resume autosteer".
2. En eller annen hendelkombinasjon skulle kunne koble ut autosteer uten å koble ut ACC.

Igjen, det er noe galt når AP ergonomisk sett funker bedre på tofeltsvei enn på motorvei.
Løsningene du skisserer tror jeg absolut kunne vært en god ide.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Pecees

Ap=acc+autosteer.

Ta en titt i manualen; der fremkommer MANUELT startet filskift som del av autosteer. Fikk dette bekreftet av to Teslaselgere før kjøp...

Automatisk initiert filskift derimot er en del av NoA.

Sånn det er lagt opp nå bruker jeg bare Autosteer på tofeltsvei, blir for mye bråk og styr på firefeltsvei....
TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.


Lynkjapp

Sitat fra: Pecees på onsdag 24. april 2019, klokken 17:22
Ap=acc+autosteer.

Ta en titt i manualen; der fremkommer MANUELT startet filskift som del av autosteer. Fikk dette bekreftet av to Teslaselgere før kjøp...

Jeg tipper at Teslas manualforfattere ikke klarer å holde tritt med de kjappe kastene fra salgs- og utviklingsavdelingene. :)

Når det er sagt så skal det innrømmes at jeg ikke testet å blinke helt ned ved feltskifte, så kanskje det gjemmer seg funksjonalitet der. Noen som har vanlig AP som har fått det til å funke slik (den sannsynligvis litt gamle) manualen sier?

Premium19

Jeg har vanlig AP, og har blinket helt ned, uten at det skjer noe. Synes i bunn grunn hele autostyringsfunksjonen er ubrukbar på våre veier. Testet den i går på strekningen Trondheim - Stjørdal, og kan oppsummere opplevelsen som skrekkblandet fryd. Artig så lenge bilen ligger midt i kjørefeltet, men ikke så artig at den vrir seg inn avkjørsler og busslommer. I et tilfelle var den på vei mot enden på en midtdeler, for så å bråsnu, og bråstoppe. Etter dette ble riktig så stressende å sitte der å hold løst på rattet. Så nei...jeg kommer ikke til bruke denne funksjonen mye, og glad jeg ikke bestilte med alt det andre AP tilbehøret... Kjøpte AP på grunn av ACC.
2019 TM 3 AWD LR

Lynkjapp

Siden jeg har det med å ønske så innmari så ønsker jeg meg to ting til fra AP:

1. Mulighet til å velge CC isteden for ACC. Grunnen til at Tesla ikke gir oss den muligheten tror jeg rett og slett er at det ville være å innrømme at ACC ikke alltid funker perfekt.

2. Fartsperre som alternativ til CC/ACC. Den ville da funke slik at hvis man setter den til f eks 60 km/h så kan man selv tilpasse farten med pedalen, akkurat som ved vanlig kjøring uten CC, men man kan ikke kjøre fortere enn 60 km/h uten å enten stille om farten med hjulet på rattet eller ved å gjøre en kick-down hvis man trenger å gi full gass ut av en situasjon.

Svolar

Hvordan skal det vises på tesla kontoen?

Er det noen som har FSD der?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA