Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: daktari på lørdag 22. juni 2019, klokken 10:20
Har hatt min e-tron en kort tid nå. Advanced med multikonturseter, støydempende vinduer m.m.

Positivt: veldig myk fjæring og myke seter. Komfortvidunder. De doble vinduene er på bakdøra også, så lydnivået er ekstremt lav. Mye mindre støy fra motorene enn i demobil i vinter, hører nesten ikke motoren. Kø-assistent kan startes fra stillestående. 20"

Negativt: regenereringssystemet. Det automatiske systemet er kjekt på landeveien, men ikke egentlig nødvendig føler jeg. I byen derimot er det dritt å ikke ha en fast innstilling som kan gi tilnærmet en-pedal. Den manuelle innstillingen mangler 1-2 trinn, og må aktiveres hver gang man starter i hver gang man har brukt cruise. Når jeg vasker bilen virker det også som det er en del bremsestøv.
Dyr bil. For mye info på instrumentdisplayet.
For dårlig innredet bagasjerom, her kunne man fått mye mer plass hvis de pakket det smartere.
Venter på ettermonteres hengerfeste.

Sammenlignet med I-pace: e-tron er komfort, Jaguar er sport med et stramt oppsett, meget presis styring, rask, faste seter.
Mot Tesla: Tesla S er rask, morsom og ironisk med  best brukervennlighet og de smarteste løsningene. For hard fjæring og støy.

Jeg synes det prediktive regenereringssystemet er helt gull. Føler at jeg aldri har kjørt mykere. Likte ikke at jeg ikke kunne seile på Teslaen og kjørte uansett alltid på regen low, av hensyn til passasjerene- og halve året av hensyn til glatt føre. Dessuten likte jeg ikke at det var rent energitap hver gang jeg rørte bremsepedalen. På e-tron koser jeg meg med å se mye av energien gå tilbake når jeg bremser.. Når det er sagt hadde jeg sagt ja takk til er regen trinn til. e-Golfen vår fungerer vel egentlig mer som du ønsker, men den er det veldig vanskelig å kjøre mykt med. Kona henger i stroppen på vei til jobb i Oslotrafikken, når jeg deaktiverer ACC og den står i regen 3 eller B.

Til dels enig i at de kunne fått mer ut av bagasjerommet, men det er en del plass under gulvet hvis man fjerner anordningen for reservehjul. Kjører med nettingveggen permanent oppe og har tatt ut bagasjeromstrekket. Fikk en Miele tørketrommel lett inn på tvers uten å felle ned setene i helga. Fornøyd ned det. Da var det kjekt med ganske flatt gulv, tross høy lastekant. Vurderer også å fjerne jekken og isopor i frunk for å frigjøre plass, men beholder kompresssorpumpe, tauekrok etc. Har ikke noe dekkreparasjonssett. Har dere, eller må man ev. kjøpe selv? Må man ha jekk for å bruke det?

Misunner deg doble ruter «rund baut». Har vurdert å sjekke pris på det, men etter å ha fått steinsprut på frontruta og sett prisen på den fra Møller, har jeg slått det fra meg. Filk forresten en softwareoppdatering mens jeg var inne, ingen som vet hva den gjaldt. Men jeg har ganske tidlig bil. Det hadde ikke noe med den omtalte tilbakekallingen å gjøre. Det ventes det visstnok en fiks på for de av oss det gjelder i august. Er vel også en fysisk sjekk/fix. Foreløpig har jeg ellers bare fått kartoppdateringer OTA..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Forhandleren tar inn jekken og bytter med en flaske tetningsmiddel til dekk. Nytter lite med 5 kg jekk i frunk når jeg ikke har reservehjul...

Hadde min bil parkert ved siden av en Q7, og fotavtrykket inkl. bredden over hoftene er nærmest lik. Dog har q7 en mer "transporter"-lignende karrosseriform, men jeg mener de kunne fått mer plass ut bak. Bla. Ved å legge subwoofer helt nederst i den dype delen av brønnen så kunne hele bagasjerommet blitt 255 mm ekstra i høyden!

Fikk testet en annen tysk elbil som hadde regenerering D-- som maks, men også en automatisk variant. Kjekt å ha valget. Det tok meg 2 minutter å kjøre jevnt igjen med D--. Så en-pedal i byen og automatisk på landeveien burde være mulig.

Har dere lagt merke til at nesekamera og ryggekamera svinger litt ved maks rattutslag?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 24. juni 2019, klokken 08:19
Forhandleren tar inn jekken og bytter med en flaske tetningsmiddel til dekk. Nytter lite med 5 kg jekk i frunk når jeg ikke har reservehjul...

Hadde min bil parkert ved siden av en Q7, og fotavtrykket inkl. bredden over hoftene er nærmest lik. Dog har q7 en mer "transporter"-lignende karrosseriform, men jeg mener de kunne fått mer plass ut bak. Bla. Ved å legge subwoofer helt nederst i den dype delen av brønnen så kunne hele bagasjerommet blitt 255 mm ekstra i høyden!

Fikk testet en annen tysk elbil som hadde regenerering D-- som maks, men også en automatisk variant. Kjekt å ha valget. Det tok meg 2 minutter å kjøre jevnt igjen med D--. Så en-pedal i byen og automatisk på landeveien burde være mulig.

Har dere lagt merke til at nesekamera og ryggekamera svinger litt ved maks rattutslag?

Ja, jeg synes også det ser ut som lastekanten kunne vært lavere/bredere og bagasjerommet burde kunne hatt mer høyde. Vet dog ikke om man da kunne fått full bredde hele veien, eller om hjulbuene ville tatt noen cm. på hver side? Med 8.000 km. i bilen har jeg imidlertid lært meg å sette pris på både det flate, firkantede gulvet og rommet under gulvet. Sist benyttet til både redningsvester og campingstoler. "Brønnen" med plastdunken man kan løfte ut, er perfekt til alt fra våte sko til vinflasker eller- matvarer som det kan bli søl av. :-) Eller ting man vil gjemme litt. Synes egentlig plass og brukervennlighet fungerer helt optimalt. Er dog ikke "bortskjemt" med nettingvegg fra før og er fortsatt fascinert av å endelig bare kunne lempe ting inn. Har man hund eller tre barn, ev. en stor barnevogn, skjønner jeg imidlertid at man savner ENDA mer plass. Men for meg er alle biler med plass til en vaskemaskin i bagasjerommet uten å gjøre noen tillasninger, stor nok. Husk bare å sette kassen med vin under gulvet først. :)

I forhold til regen. liker jeg nettopp det at jeg slipper å velge. Prediktiv regen. blir en slags ACC light som bla. tilpasser avstand til bil foran og bremser i nedovernbakker for meg meg. Det kan raskt oppheves ved å touche gassen, eller man kan bremse mer med spakene, eller enda mer med pedalen. Regen nok er det åkke som. Liker at bilen først og fremst vil fremover, ikke bremse. Nuvel, avslutter mitt forsøk på å overbevise deg om at løsningen er god, før vi når lyriske former her. :D Ser poenget ditt. ECQ sin løsning ser bra ut. Om mulig enda bedre. Men ifølge siste test i Dagbladet er den ikke like sømløs.

Ja, kult at kameraene svinger (og at man kan spyle bak manuelt). Gir enda bedre oversikt, men litt uvant og det kan føre til at man parkerer litt skjevt. Men da er det jo nok av andre kameraer å se på for de som har 360 view. Liker også veldig godt de røde pilene som varlser når det er biler/folk i bevegelse bak bilen. Er vel heller ikke mulig å åpne døren når det kommer trafikk bakfra. Dette er ikke unikt for Audi eller e-tron, men nyttig. Om jeg skal ha noe å utsette er det lysstyrken på ryggekamera, ev. ryggelysene.

Min favorittdetalj er og blir noe så enkelt som lyset i setebeltelåsene. Både nice og nyttig! :)

Høyt opp på ønskelisten kommer;
1) Google trafikk på ALLE større veier. Hvorfor er det ikke på RV4 f.eks? Her om dagen sviktet den litt på E18 på Frognerstranda i Oslo også, selv om det stod ONLINE.
2) Fungerende ruteplanlegger med alle ladestasjoner, også Ionity, og litt mindre pessimisme fra bilens GOM.
3) Mulighet til å stille lademål (og gjerne amperestyrke) fra appen. Kjedelig hvis du er et annet sted enn bilen, men trenger fullt batteri f.eks. fredag ettermiddag, eller har lagt deg om kvelden og må gå ut i snøføyka og endre for å få fulladet bil til dagen etter.
4) Spotify i stedet for Napster(!) integrasjon i bilen og/eller trådløst Apple CarPlay/Alexa. Det siste tror jeg fungerer på engelsk/amerikanske, franske og Tyske biler bla.
5) En bedre løsning for å holde bilen "på tomgang". F.eks. når jeg har vært ute av bilen for å fikse noe, som åpne en bom eller kaste søppel på fjellet. Er vel mer enn 30 sekunder. Så skrur musikk, Wifi sone etc. seg av for alle i bilen, i det jeg setter meg inn i bilen igjen! Tips mottas med takk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

Sitat fra: elektro på mandag 24. juni 2019, klokken 11:34
I forhold til regen. liker jeg nettopp det at jeg slipper å velge.

Så lenge man kan velge å velge eller velge å ikke velge så burde jo alle bli tilfredstilt.

Således finner jeg det ekstremt uforståelig at Audi har tatt bort valgmuligheten til å kunne ha "one pedal driving".
Siden jeg fikk min Ampera-E for et par år siden kjører jeg kun slik. Da jeg fikk I-Pace i fjor høst stilte jeg inn max regen og har siden latt den være.

Kona mi foretrekker svak regen. Å kunne velge kan vel umulig være negativt. Tipper Audi snart kommer med en slik funksjon Forhåpentligvis også slik at eksisterende biler vil kunne kjøres med kraftig regen som default.

daktari

Sitat fra: Tellus på mandag 24. juni 2019, klokken 12:14
Sitat fra: elektro på mandag 24. juni 2019, klokken 11:34
I forhold til regen. liker jeg nettopp det at jeg slipper å velge.

Så lenge man kan velge å velge eller velge å ikke velge så burde jo alle bli tilfredstilt.

Således finner jeg det ekstremt uforståelig at Audi har tatt bort valgmuligheten til å kunne ha "one pedal driving".
Siden jeg fikk min Ampera-E for et par år siden kjører jeg kun slik. Da jeg fikk I-Pace i fjor høst stilte jeg inn max regen og har siden latt den være.

Kona mi foretrekker svak regen. Å kunne velge kan vel umulig være negativt. Tipper Audi snart kommer med en slik funksjon Forhåpentligvis også slik at eksisterende biler vil kunne kjøres med kraftig regen som default.
Dette!

Jeg kjører kanskje mer aggresivt enn elektro, eller vi kjører forskjellige steder - bykjøring i Oslo med røde lys, brems/aks fortløpende for alt mulig favoriserer en-pedal. Med en myk kjørestil kommer man aldri ut i første rundkjøring pga alle fotgjengerne. Det går bare ikke an å planlegge kjøringen i sentrum.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#95
Sitat fra: Tellus på mandag 24. juni 2019, klokken 12:14
Sitat fra: elektro på mandag 24. juni 2019, klokken 11:34
I forhold til regen. liker jeg nettopp det at jeg slipper å velge.

Så lenge man kan velge å velge eller velge å ikke velge så burde jo alle bli tilfredstilt.
Det er i hvert fall vanskelig å tilbake til pedalhopping når man er vant med enpedals kjøring. Ja det krever en sensitiv fot for at det skal være komfortabel, noe ikke alle mestrer. Men så lenge man har god adaptiv cruise til avlastning opplever jeg ikke det som noe problem selv på lange turer. De timene jeg tilbragte bak rattet opplevde jeg dessverre regen som kaotisk. I blant gjorde den det jeg ville, i blant gjorde den det motsatte. Og der kommer poenget med å kunne velge; noen er fornøyd og har kjøremønster som passer med automatikken. Andre dropper hele bilkjøpet og er misfornøyd. Noe så enkelt som valgmulighet ville resultert i flere salg, og det hadde sw-messig kostet peanuts.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AJ82

Sitat fra: elektro på mandag 24. juni 2019, klokken 00:20
Sitat fra: daktari på lørdag 22. juni 2019, klokken 10:20
Har hatt min e-tron en kort tid nå. Advanced med multikonturseter, støydempende vinduer m.m.

Positivt: veldig myk fjæring og myke seter. Komfortvidunder. De doble vinduene er på bakdøra også, så lydnivået er ekstremt lav. Mye mindre støy fra motorene enn i demobil i vinter, hører nesten ikke motoren. Kø-assistent kan startes fra stillestående. 20"

Negativt: regenereringssystemet. Det automatiske systemet er kjekt på landeveien, men ikke egentlig nødvendig føler jeg. I byen derimot er det dritt å ikke ha en fast innstilling som kan gi tilnærmet en-pedal. Den manuelle innstillingen mangler 1-2 trinn, og må aktiveres hver gang man starter i hver gang man har brukt cruise. Når jeg vasker bilen virker det også som det er en del bremsestøv.
Dyr bil. For mye info på instrumentdisplayet.
For dårlig innredet bagasjerom, her kunne man fått mye mer plass hvis de pakket det smartere.
Venter på ettermonteres hengerfeste.

Sammenlignet med I-pace: e-tron er komfort, Jaguar er sport med et stramt oppsett, meget presis styring, rask, faste seter.
Mot Tesla: Tesla S er rask, morsom og ironisk med  best brukervennlighet og de smarteste løsningene. For hard fjæring og støy.

Jeg synes det prediktive regenereringssystemet er helt gull. Føler at jeg aldri har kjørt mykere. Likte ikke at jeg ikke kunne seile på Teslaen og kjørte uansett alltid på regen low, av hensyn til passasjerene- og halve året av hensyn til glatt føre. Dessuten likte jeg ikke at det var rent energitap hver gang jeg rørte bremsepedalen. På e-tron koser jeg meg med å se mye av energien gå tilbake når jeg bremser.. Når det er sagt hadde jeg sagt ja takk til er regen trinn til. e-Golfen vår fungerer vel egentlig mer som du ønsker, men den er det veldig vanskelig å kjøre mykt med. Kona henger i stroppen på vei til jobb i Oslotrafikken, når jeg deaktiverer ACC og den står i regen 3 eller B.


Helt enig med det ang regen og seiling. Helt nydelig. Behagelig å kjøre og føler jeg får utnyttet batteri bra. Har en E-Golf og kjører samme her, mest mulig seiling.
Sikkert smak og behag, men får noen ganger et inntrykk av så lenge det er annerledes enn ice biler er det bra, begynner det å ligne, er det dårlig. Creep som også kommer fra ice biler ser jo også mange på som en uting. Dette ville jeg heller ikke vært foruten.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Hvorvidt man liker creep eller ei virker ofte å være knyttet til hvordan man parkerer. Dvs de som må gjøre mange små justeringer frem og tilbake der de parkerer liker creep. Det er i hvert fall gjengangeren i argumentasjonen for å ha creep aktivert. Jeg kjørte med creep på fra 2013 til rundt 2015-2016 en gang. Testet deretter uten og synes kjøring er bedre uten creep aktivert. Men det skyldes sikkert at jeg ekstremt sjelden kjører i situasjoner hvor creep gir en fordel. For meg ender det creep i mer pedalbruk.
Men man er vel ikke tvunget til creep i E-Tron? Mener det var valg i en meny.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

AJ82

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. juni 2019, klokken 13:54
Hvorvidt man liker creep eller ei virker ofte å være knyttet til hvordan man parkerer. Dvs de som må gjøre mange små justeringer frem og tilbake der de parkerer liker creep. Det er i hvert fall gjengangeren i argumentasjonen for å ha creep aktivert. Jeg kjørte med creep på fra 2013 til rundt 2015-2016 en gang. Testet deretter uten og synes kjøring er bedre uten creep aktivert. Men det skyldes sikkert at jeg ekstremt sjelden kjører i situasjoner hvor creep gir en fordel. For meg ender det creep i mer pedalbruk.
Men man er vel ikke tvunget til creep i E-Tron? Mener det var valg i en meny.

For min del er det mest i bruk ved køkjøring. Der ville det blitt "slitsomt" å gått av og på brems og gass hele tiden... Jeg er tydeligvis fan av en-pedal kjøring i kø, men ikke ellers  :P

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Crown

Mulig jeg er blind, men jeg har ikke funnet creep i menyene? Kun hill holder sånn at den ikke går bakover når man slipper bremsen...
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. juni 2019, klokken 13:54
Men man er vel ikke tvunget til creep i E-Tron? Mener det var valg i en meny.
Har dessverre ikke funnet en måte å aktivere creep. Skulle gjerne hatt det. Savner også en skikkelig Hill hold som ikke avhenger av bremsepedalen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. juni 2019, klokken 12:37
Sitat fra: Tellus på mandag 24. juni 2019, klokken 12:14
Sitat fra: elektro på mandag 24. juni 2019, klokken 11:34
I forhold til regen. liker jeg nettopp det at jeg slipper å velge.

Så lenge man kan velge å velge eller velge å ikke velge så burde jo alle bli tilfredstilt.
Det er i hvert fall vanskelig å tilbake til pedalhopping når man er vant med enpedals kjøring. Ja det krever en sensitiv fot for at det skal være komfortabel, noe ikke alle mestrer. Men så lenge man har god adaptiv cruise til avlastning opplever jeg ikke det som noe problem selv på lange turer. De timene jeg tilbragte bak rattet opplevde jeg dessverre regen som kaotisk. I blant gjorde den det jeg ville, i blant gjorde den det motsatte. Og der kommer poenget med å kunne velge; noen er fornøyd og har kjøremønster som passer med automatikken. Andre dropper hele bilkjøpet og er misfornøyd. Noe så enkelt som valgmulighet ville resultert i flere salg, og det hadde sw-messig kostet peanuts.

Pedalhopping er vel ikke det første jeg tenker på i e-tron, men.. deg om det. Her har tydeligvis novisene i Tyskland mye å lære om bil. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Blir ikke alltid rett på første forsøk :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 24. juni 2019, klokken 16:30
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. juni 2019, klokken 13:54
Men man er vel ikke tvunget til creep i E-Tron? Mener det var valg i en meny.
Har dessverre ikke funnet en måte å aktivere creep. Skulle gjerne hatt det. Savner også en skikkelig Hill hold som ikke avhenger av bremsepedalen.

Tror ikke creep finnes nei. Det må jo gi pluss i boka her inne, siden det må sies å være veldig nytenkende og lite ICE-aktig. 😉 Hadde creep av i Teslaen, men har hele tiden hatt det på det på i e-golfen (der er det vel heller ikke et valg). Ser ikke problemet, ser heller ikke behovet, men synes det er veldig lett å venne seg til begge veier.

Mer interessant, hva er feil med Hill Hold? Opplever den som 100% fungerende f.eks. ved lukeparkering i bratte gater. Ikke behov for bremsepedalen for å hindre at bilen triller bakover som jeg har merket..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA