Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektro på fredag 17. mai 2019, klokken 10:50
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mai 2019, klokken 09:59
Sitat fra: elektro på fredag 17. mai 2019, klokken 00:33
Hadde endelig mulighet til å teste dette i dag, kom til estimert 434,4 km. med 7% batteri igjen. 189Wh/km.
Snittfart på 68km/h sier sitt. Men bra man kommer over 40 mil hvis man er villig til å / må snilekjøre da.

——

Konklusjonen er vel at WLTP er greit oppnåelig på de fleste biler holder man seg til fartsgrensen på norske landeveier i sommerhalvåret.

Er ikke snakk om noen snilekjøring, utover stillestående kø gjennom Gjøvik begge veier, stopp ved veiarbeid og hårnålssvingene opp/ned hytta på delvis grusvei, parkering der, stopp for å late vannet, inn/ut av boligområde hjemme med 30-sone etc. Ville fått fartsbot flere steder ved kontroll, for å si det sånn, men utrolig hvor fort snittfarten går ned. Hadde vært like bra å hatt jevn fart på 85 km/t hele veien, men for å få til det in real life må du kjøre størstedelen av turen på motorvei med godt over 100 km/t.

Enig i det. Jeg har 283km til hytta, hvorav rundt 90km på motorvei. Resten er landevei, mye 80-sone. Allikevel er det vanskelig å komme noe særlig over 73-74km/t i snitt. Bl.a trekker 13km grusvei på slutten kraftig ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

Sitat fra: mtb_fh på fredag 17. mai 2019, klokken 10:04
Er det noen som har erfaring med å kjøre Oslo - Dombås på en lading i en e-tron?
I så fall, startet dere med 100% fra Oslo? Hva var batteristatus ved ankomst?

Det skal gå helt fint via RV4 i alle fall på tørr asfalt og plussgrader. 318 km. lite motorvei, eneste er høydemeterne.. E6 er 335 km, tar omtrent like lang tid, men mye flere kWh. Da ville jeg ladet 15 min. på Ionity på Circle K Dal for å være sikker. Kjøpt en kaffe og bolle. Trenger såpass tid pga. topplading. Derfra er det 280 km.

Returen går naturligvis mye lettere, men motorvei er motorvei.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Ionity eller de andre mangler en 150 kWatter mellom Dal Gardermoen) og Dombås.

Hva er rett sted? Brumunddal for tidlig, Vinstra for langt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pippus

=The decision is Lillehammer ;)
Ellers burde jo også østerdalen bli tilgodesett et eller to steder..

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. mai 2019, klokken 10:58

Enig i det. Jeg har 283km til hytta, hvorav rundt 90km på motorvei. Resten er landevei, mye 80-sone. Allikevel er det vanskelig å komme noe særlig over 73-74km/t i snitt. Bl.a trekker 13km grusvei på slutten kraftig ned.
Tja, på 22 mil i går med 50, 60, 70 og 80 soner uten en meter på motorvei endte jeg opp med 78 i snitt. Ikke vanskelig i det hele tatt. Hadde maks 95 på speedometeret. Men klart, kø ødelegger for mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pippus

Jeg vil tro at det kan være problematisk å ukritisk benytte gjennomsnittsfart som en form for "sannhetsvitne" i kombinasjon med forbruk. 8 mil i 80 km/t, eller 8 mil i 160 km/t+ en 1/2 time "kø". Gjennomsnittsfarten forblir den samme, men forbruket vil bli størst der farten er høyest..
I beste fall kan det være en indikator

turfsurf

Sitat fra: Pippus på fredag 17. mai 2019, klokken 16:49
Jeg vil tro at det kan være problematisk å ukritisk benytte gjennomsnittsfart som en form for "sannhetsvitne" i kombinasjon med forbruk. 8 mil i 80 km/t, eller 8 mil i 160 km/t+ en 1/2 time "kø". Gjennomsnittsfarten forblir den samme, men forbruket vil bli størst der farten er høyest..
I beste fall kan det være en indikator
Ja, gjennomsnittsfart er problematisk. Men nå skrev jo elektro ar det stort sett gikk i fartsgrensen +3-4km/t og noen avvik.  Det er ganske rolig og pent og gir lav snittfart og lavt forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mai 2019, klokken 16:37
Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. mai 2019, klokken 10:58

Enig i det. Jeg har 283km til hytta, hvorav rundt 90km på motorvei. Resten er landevei, mye 80-sone. Allikevel er det vanskelig å komme noe særlig over 73-74km/t i snitt. Bl.a trekker 13km grusvei på slutten kraftig ned.
Tja, på 22 mil i går med 50, 60, 70 og 80 soner uten en meter på motorvei endte jeg opp med 78 i snitt. Ikke vanskelig i det hele tatt. Hadde maks 95 på speedometeret. Men klart, kø ødelegger for mye.

Joa, om man ligger 15km/t over grensa og ellers definerer det som snilekjøring å holde fartsgrensa så går det selvsagt an å komme høyere opp i snitt. Mine tall er basert på kjøring etter fartsgrensene, korrigert for speedometerfeilvisning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

#68
Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. mai 2019, klokken 20:01
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mai 2019, klokken 16:37
Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. mai 2019, klokken 10:58

Enig i det. Jeg har 283km til hytta, hvorav rundt 90km på motorvei. Resten er landevei, mye 80-sone. Allikevel er det vanskelig å komme noe særlig over 73-74km/t i snitt. Bl.a trekker 13km grusvei på slutten kraftig ned.
Tja, på 22 mil i går med 50, 60, 70 og 80 soner uten en meter på motorvei endte jeg opp med 78 i snitt. Ikke vanskelig i det hele tatt. Hadde maks 95 på speedometeret. Men klart, kø ødelegger for mye.

Joa, om man ligger 15km/t over grensa og ellers definerer det som snilekjøring å holde fartsgrensa så går det selvsagt an å komme høyere opp i snitt. Mine tall er basert på kjøring etter fartsgrensene, korrigert for speedometerfeilvisning.

Enig, snilekjøring, da tenker jeg på kjøring under fartsgrensen, korrigert for misvisning. Min erfaring er uansett at 60-soner og lavere ikke er spesielt gunstig fordi det ofte er mange skarpe svinger hvor hjulene tverrstilles noe, og rullemotstanden øker, samt at veien generelt er av en karakter hvor det er vanskelig å holde jevn fart. Du har også ting som vikeplikt for buss, fotgjengeroverganger, trafikklys ol. Den lave farten bidrar selvfølgelig positivt, men totalen er ikke mer gunstig enn å kjøre i 80 km/t rett frem. Det er en grunn til at Bjørn Nyland ofte kjører en sommernatt nesten uten trafikk, oppover E6 i 80 km/t, nedover RV4 i 80 km/t, opp og ned E16 i 80 km/t og tilbake til Oslo, i stedet for på mindre bygdeveier, for å oppnå god rekkevidde.

Køkjøring er ikke gunstig over hodet, når 2,6 tonn+ stadig må settes i bevegelse. Og på vinteren eller i stekende sommersol, drar klima i tillegg mye strøm per km.

Sagt på en annen måte, lav snittfart er ikke alene en indikasjon på energieffektiv kjøring. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#69
Sitat fra: Pippus på fredag 17. mai 2019, klokken 16:18
=The decision is Lillehammer ;)
Ellers burde jo også østerdalen bli tilgodesett et eller to steder..

+1 x2 :)

Sjekk for øvrig https://abetterrouteplanner.com den treffer vanvittig godt, men husk å legge inn More Settings med vind, regn osv. Referanseforbruk kan stå på 250Wh/km.

Hvis du tvinger den til å stoppe på Ionity Dal krever den 5 min stopp, og lade fra 81-91% for å komme frem til Dombås med 10% SOC ved 20 grader og sol, 10% over fartsgrensen. Det går nok også via E6 uten lading på sommeren, hvis du liker litt spenning og tar det veldig pent. Worst case vinterforhold vil nok også skape spenning, selv med et stopp på Dal, fordi den kommer for tidlig, selv om du lader til 100%. Men da snakker vi snittforbruk som må være over 290Wh/km. på de 280 km. til Dombås, for å ikke komme frem.

(Med veiarbeidet som er på E6 Hamar-Moelv velger jeg uansett RV4 for tiden, og innen det er ferdig vil det nok være flere ladealternativer på E6. Men også mer energikrevende, og nærmest umulig å kjøre til Dombås den veien med e-tron quattro, uten lading. Kan anbefale burger og Fortum sine tre 50 kW ladere på Lygnasæter, om man velger RV4 og har behov for lading, eller kombinasjon med handling på CC Gjøvik, men den stasjonen er ikke 100% køfri.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Captain Chaos

Denne er delt på FB gruppen Audi e-tron Owners Norway, men blitt oppfordret til å dele den her:

Oslo-Flensburg-Svenskegresen på 34 timer.

Tenkte jeg skulle dele en erfaring med e-tron på langtur. Siden vi fikk e-tron på tirsdag for en uke siden så hadde vi lyst å finne på noe og ta en real langtur for å bli ekstra godt kjent med bilen. Jeg hadde riktignok kjørt over 60 mil de 3 første dagene, men langtur ble bråbestemt. Siden vi først dro på tur så var Tysk Harryhandel målet.

Vi ønsket å kjøre hele veien så det ble ingen ferjer. Vi brukte https://abetterrouteplanner.com/ til å planlegge turen. Den er forøvrig helt magisk for e-tron folket da den prioriterer Ionity ladere, og den treffer godt. Ionity har såpass fin dekning HELE VEIEN at vi kunne lade kun på Ionity. Det ble lagt opp til ladestopp i Strømstad, Varberg og Malmø, i Sverige og 1 stopp i Fredricia ved lillebeltsbroen i DK. Dekningen av Ionity er enda bedre, så vi hoppet over noen mulige ladestopp.

Vi hadde ingen planer om å ta det med ro nedover. Oslo til Svenskegrensen ble fartsgrense i høljende regn. Ved ankomst Ionity Strømstad, hadde vi en del mindre strøm en planlagt slik at ladestoppen ble lenger en beregnet, men ikke mye da laderen startet med ca 90kW lading ved 10% og spratt opp til 130 på 2-35min for så å holde 151kw til 80-85. Fra 85-95% lå vi på rundt 100, og de siste 5% hadde vi 70-60kW i fart. I og med at vi hadde høyre forbruk en beregnet så ladet vi til 100% for å være sikre på å nå Varberg. På vei til Varberg var høyrefoten meget tung og vi lå sjelden i høyre fil...Historien gjentok seg, lite strøm igjen ved Varberg og fra Varberg til Malmø. Men man rekker ikke en stor meny hos Mc Donald før bilen er ferdig ladet. Tok inn på hotell i København på kvelden og satte kursen mot Fredricia lørdags morgen. En fullading her igjen da vi ville nå Tyskegrensen og rekke tilbake til Fredricia uten ny ladestopp. Fylte opp bilen med Harryvarer... mye varer... Da vi har "et sted" i Sverige så kan man jo ta en EU kvote... Det er mer en det er plass til i en e-tron... Med ca 700kg "nyttelast" satte vi kursen hjemover. Det passet seg slik at vi kunne reversere turen og treffe de samme Ionity stasjonene. Med stor nyttelast gikk forbruket litt opp i høye hastigheter (110 og oppover) men ikke noe av betydning i lavere.

Så til poenget med tråden. e-tron er en helt magisk bil for langtur. Maken til komfort og støynivå finnes ikke maken til. Den er litt sulten på elektroner i høy hastighet, og fartssperren på min er 201 på meteret :o På grunn av planlagt uøkonomisk kjøring brukte vi nok 1 time eller 3 lenger tid en planlagt da ladestoppene ble lenger en optimalt. Abetterrouteplanner planlegger raskest mulig tur med kortest mulig ladestopp.
Skal du kjøre med tung høyrefot så legg inn 10% ekstra forbruk i ruteplanleggeren på så raske veier. Jeg var villig til å ofre denne tiden da jeg ville kjøre turen som jeg ville gjort med en sprek bensinbil.

Ionity Nordic har fått opp et nettverk som allerede nå egner seg for bilferie til mange destinasjoner og ladehastigheten er bedre en forvenetet. I Tyskland begynner også dekningen å bli bra for biler med rekkevidde som Audi. Keep up the good work!

Litt om forbruk: 20" Bridgestone sommer.
Oslo - Strømstad / Styrtregn og mye vann i veien: Snitt litt over 85 km/t, Forbruk 31,2kwh/100km.
Strømstad - København: Snitt med ladestopp (tenning på) 90 km/t. Forbruk: 31,4 (tørre veier) ( Kjørt snitt over 110)
København - Fredricia, Forbruk 30,3 Snitt: over 110 :O
Fredricia-Tyskland (Harrisle) Forbruk 27,3. Snitt 100 km/t (en del kø :) )

Hemmelig sted: Snitt 120 km/t med over 600kg nyttelast over 221 km kjørt: Forbruk 34,5 kw/t

elektro

#71
Takk for interessant lesning! :+1: Kjørte du mest i Efficiency/Auto/Comfort/Dynamic Mode? Normal eller Sport?

Når det gjelder https://abetterrouteplanner.com/ har jeg lekt litt med den, og den virker som nevnt tidligere imponerende treffsikker både mht. forbruk og ladetid når jeg har plottet inn faktiske turer jeg har kjørt i Norge. Igjen, viktig å legge inn vind, regn, temperatur, hastighet etc. Men det er jo bare å legge inn litt slakk, som du sier, ved å lade litt mer, eller følge med på ruteplanleggeren i bilen (trykk på flagget på høyre side i kartet, så viser den estimert batteri i % ved ankomst veldig presist) og dempe farten noe om nødvendig om man i utgangspunktet ligger godt over fartsgrensen. Hvis ikke er det bare å gi gass! :police:

Ekstra gøy å se at man allerede kan kjøre mange steder i Europa nå, kun på lynladere, hovedsakelig Inonity og Fastned HPC. Men også andre operatører. Sør i Spania og Øst-Europa, inkl. Kroatia/Hellas, byr på litt større utfordringer i form av noen lengre ladepauser pt, men dette blir bedre fra uke til uke.

Under er et eksempel fra Oslo til Milano om noen skulle føle seg fristet, ved gode sommerforhold 10% over fartsgrensen, men max 150 km/t, med 11 ladestopp på i gjennomsnitt 25 minutter. I praksis ville man vel også sakteladet minst én natt på hotell eller lignende.. (Ønsker man færre ladestopp og lengre kjørestrekk, kan man kutte minst to stopp til, og øke kjørestrekkene til 2-2,5 timer, ved å senke hastigheten til fartsgrensen, men max. 130 km/t (ca. 135 km/t på speedometeret)). Total reisetid går da opp med én time men total ladetid ned med en halv. :) Sånn kan man holde på, men det fortjener vel en egen tråd..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

AJ82

Ja, det begynner å bli veldig bra med lynladere nedover. Har sjekket mange ruter og foreløpig er det stort sett nedover i Italia og Spania man må over til hurtigladere. Men det kommer stadig nye til  :)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Captain Chaos

Sitat fra: elektro på torsdag 23. mai 2019, klokken 12:40

Takk for interessant lesning! :+1: Kjørte du mest i Efficiency/Auto/Comfort/Dynamic Mode? Normal eller Sport?


Det ble mest Dynamic og Individual. På individual har jeg "motor" på balansert. Understell og styring på "sport"
Når jeg fikk rekkeviddeangst ble det gjerne de 5 siste mila på Efficiency... og tilnærmet fartsgrense.. Da "lurer" du gjett 'o meter... og får mer en forventet... :)

Litt skuffet over ladeplanlegging i bilen... Den er for snill, og vil ha for mye strøm igjen ved ankomst. Den ville legge inn stopp mellom planlagte fordi bilen mente det ikke var nok igjen... Selv med historikk av høyt forbruk og nok igjen på GOM...

Carkub

For å svare på trådstarter er jeg veldig fornøyd med følgende:
• Standardsetene i delskinn
• Delskinn medførte også at deler av dører og dashbord kom i skinn/delskinn (positiv overraskelse!)
• Belysning på setebelter (trodde ikke vi fikk det med vårt oppsett)
• Galaxy blue er en fantastisk fin farge

Må kjøre mer før jeg har andre erfaringer å dele.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA