Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

Imagine

Etter å ha lagt om til 21» sommerdekk må jeg si bilen ble enda bedre å kjøre. Nydelig styrefølelse og enda bedre retningstabilitet. Merker ingen forskjell i hjulstøy - står goodyear dekk på den.

cyber

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. april 2019, klokken 06:40
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. april 2019, klokken 23:38

Oj, det klarer ikke jeg ihvertfall. Blir jo fort 9-10 timer her til lands.

Jeg har brukt TeslaFI for statistikk det siste halvåret og sjekket lengste kjøretur i ett strekk nå. Den var på 164km (og jeg kjører i hovedsak langkjøring).
Vi kjører innimellom til Vinstra for første ladestopp på vei til slekta, det er ca 35 mil. Sjelden noe problem. 70 mil kan jo være på Autobahn, da trenger det ikke være mere enn 5-6 timer. Men da skulle jeg startet rimelig dehydrert og ligget unna kaffe....
i tråden " Audi e-tron. Erfaringer så langt "  :+1:

elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. april 2019, klokken 06:40
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. april 2019, klokken 23:38

Oj, det klarer ikke jeg ihvertfall. Blir jo fort 9-10 timer her til lands.

Jeg har brukt TeslaFI for statistikk det siste halvåret og sjekket lengste kjøretur i ett strekk nå. Den var på 164km (og jeg kjører i hovedsak langkjøring).
Vi kjører innimellom til Vinstra for første ladestopp på vei til slekta, det er ca 35 mil. Sjelden noe problem. 70 mil kan jo være på Autobahn, da trenger det ikke være mere enn 5-6 timer. Men da skulle jeg startet rimelig dehydrert og ligget unna kaffe....

Oi da! 35 mil fra hvor da? Fredrikstad området? Det tar ca. 4t30min. Tipper alle i bilen vil sette pris på 10 min stopp på Ionity på Dal, nord for Gardermoen. Ev. kan dere kjøre RV4. Det er to mil kortere, men lavere hastighet og tar like lang tid. Da kommer man også til Vinstra med e-tron uten å gå ut av bilen, hvis det er et poeng.

La oss gå tilbake til ERFARINGER med e-tron, ok? Det er en egen Tesla vs. Audi tråd under Tester. (Veldig spesielt å forsøple et dedikert forum for annet bilmerke, ved kun å fremsnakke sitt eget i grunn. Det finnes også egne forum for å dyrke Tesla, men det er kanskje ikke like morsomt?)

Jeg brakte rekkevidde på banen ved å si at min erfaring er at rekkevidden jevnt over et bedre enn EPA tilsier. Relativt til andre merker som folk gjerne sammenligner med, i mangel av WLTP tester. Og i den tro at EPA er en bedre test. Nå finnes det en egen tråd for dette, så da foreslår jeg at vi fokuserer på andre erfaringer.

En ting er at selv om navigasjon fungerer veldig bra, med rutevalg, waypoints osv, så ligger ikke ladestasjoner inne. Da blir ruteplanleggeren m. lading verdiløs. Selv ikke Ionity ligger inne, og det går ikke an å søke dem opp manuelt med Google kartsøk heller. Har meldt fra til begge selskaper. Fikk kartoppdatering OTA i går, så det bør være mulig.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 06. mai 2019, klokken 08:41
Oi da! 35 mil fra hvor da? Fredrikstad området? Det tar ca. 4t30min. Tipper alle i bilen vil sette pris på 10 min stopp på Ionity på Dal, nord for Gardermoen. Ev. kan dere kjøre RV4. Det er to mil kortere, men lavere hastighet og tar like lang tid. Da kommer man også til Vinstra med e-tron uten å gå ut av bilen, hvis det er et poeng.
Vi kjører fra Åsgårdstrand. Da er det motorvei typisk i 120-125 i ca 18 mil. Tar typisk litt over 4 timer, ingen av oss føler noe særlig for stopp på det strekket.

Poenget her er ikke sammenligning med Tesla, men typisk bruk av bilen. Skal høre med Møller om å låne en etron en helg, og få prøvd noen typiske strekk. Verken jeg eller fruen liker å økokjøre på langtur, så forbruk ved "normal" kjøring er viktig. Dvs ligger ikke og pusler i høyrefila på motorveien, og ligger ikke først i køa på landevei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. mai 2019, klokken 09:13
Sitat fra: elektro på mandag 06. mai 2019, klokken 08:41
Oi da! 35 mil fra hvor da? Fredrikstad området? Det tar ca. 4t30min. Tipper alle i bilen vil sette pris på 10 min stopp på Ionity på Dal, nord for Gardermoen. Ev. kan dere kjøre RV4. Det er to mil kortere, men lavere hastighet og tar like lang tid. Da kommer man også til Vinstra med e-tron uten å gå ut av bilen, hvis det er et poeng.
Vi kjører fra Åsgårdstrand. Da er det motorvei typisk i 120-125 i ca 18 mil. Tar typisk litt over 4 timer, ingen av oss føler noe særlig for stopp på det strekket.

Poenget her er ikke sammenligning med Tesla, men typisk bruk av bilen. Skal høre med Møller om å låne en etron en helg, og få prøvd noen typiske strekk. Verken jeg eller fruen liker å økokjøre på langtur, så forbruk ved "normal" kjøring er viktig. Dvs ligger ikke og pusler i høyrefila på motorveien, og ligger ikke først i køa på landevei.

På 35 mil med såpass mye motorvei, kan jeg fortelle deg allerede nå at du vil trenge å lade med e-tron, nesten uansett om du kjører RV4. Kanskje du klarer det på E6 med Model X 100D (Long Range), men da må du ha særs gode forhold. Og ila. år/neste år neste år blir det 43 km. mer motorvei på E6, fra Kolomoen til Moelv.. Er nok kun S100D du gjør dette med uten lading, helt ubekymret. Sikkert mulig med M3 og S90D også..

Hvis dere skal låne bilen likevel, prøv å få en med 20-tommers hjul (om dere ikke har noe mot det) og kjør den i Efficiency og A/C ECO men m. girvelgeren i Sport. Og kjør et stykke, den har høyest forbruk første halvtimen. Prøv også gjerne lynlading på Ionity, hør om Møller har et kort, ellers må dere bruke app.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 06. mai 2019, klokken 20:09

På 35 mil med såpass mye motorvei, kan jeg fortelle deg allerede nå at du vil trenge å lade med e-tron, nesten uansett om du kjører RV4. Kanskje du klarer det på E6 med Model X 100D (Long Range), men da må du ha særs gode forhold. Og ila. år/neste år neste år blir det 43 km. mer motorvei på E6, fra Kolomoen til Moelv.. Er nok kun S100D du gjør dette med uten lading, helt ubekymret. Sikkert mulig med M3 og S90D også..

Hvis dere skal låne bilen likevel, prøv å få en med 20-tommers hjul (om dere ikke har noe mot det) og kjør den i Efficiency og A/C ECO men m. girvelgeren i Sport. Og kjør et stykke, den har høyest forbruk første halvtimen. Prøv også gjerne lynlading på Ionity, hør om Møller har et kort, ellers må dere bruke app.
Har kjørt det strekket med X100 mange ganger, pleier å gå helt greit sommerhalvåret. X LR med 10-12% lengre rekkevidde bør greie det helt fint.

Skulle gjerne prøvd med 20" ja, det er samme som vi har på X100. Har testet Ionity med PlugSurfing BTW, det funket helt greit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. mai 2019, klokken 21:44
Sitat fra: elektro på mandag 06. mai 2019, klokken 20:09

På 35 mil med såpass mye motorvei, kan jeg fortelle deg allerede nå at du vil trenge å lade med e-tron, nesten uansett om du kjører RV4. Kanskje du klarer det på E6 med Model X 100D (Long Range), men da må du ha særs gode forhold. Og ila. år/neste år neste år blir det 43 km. mer motorvei på E6, fra Kolomoen til Moelv.. Er nok kun S100D du gjør dette med uten lading, helt ubekymret. Sikkert mulig med M3 og S90D også..

Hvis dere skal låne bilen likevel, prøv å få en med 20-tommers hjul (om dere ikke har noe mot det) og kjør den i Efficiency og A/C ECO men m. girvelgeren i Sport. Og kjør et stykke, den har høyest forbruk første halvtimen. Prøv også gjerne lynlading på Ionity, hør om Møller har et kort, ellers må dere bruke app.
Har kjørt det strekket med X100 mange ganger, pleier å gå helt greit sommerhalvåret. X LR med 10-12% lengre rekkevidde bør greie det helt fint.

Skulle gjerne prøvd med 20" ja, det er samme som vi har på X100. Har testet Ionity med PlugSurfing BTW, det funket helt greit.

Ja, du må vel holde deg under ca. 255Wh/km (gitt at du får 92kWh ut av batteriet). Det går sikkert greit, så lenge det er tørt i alle fall. Snitthastigheten i følge Google er 79 km/t. (360 km. fra Åsgårdsstrand til Vinstra Vegpark) i fartsgrensen per i dag. Kjører du på fite timer er snittfarten 90 km/t. Men den nærmer seg nok 100 km/t når veien er ferdig..

På vinteren vil jeg tro du må lade også med X LR med den farten, og da bruker du nok ikke noe lengre tid enn med e-tron, inntil V3 kommer, gitt at du får brukt en lynlader.. Men det er klart, du må verdsette de andre egenskapene med e-tron. Ev. det at den er noe billigere. For akkurat den turen går enklest med Model X 100D/LR året rundt, i overskuelig elbilfremtid. Men åpner f.eks. Tesla Superchargerne for andre, skal du være bra opptatt av å ikke stoppe 10-15 min. ekstra for å la det styre. Da har du drøssevis med mulige steder. :)

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 06. mai 2019, klokken 23:25

På vinteren vil jeg tro du må lade også med X LR med den farten, og da bruker du nok ikke noe lengre tid enn med e-tron, inntil V3 kommer, gitt at du får brukt en lynlader.. Men det er klart, du må verdsette de andre egenskapene med e-tron. Ev. det at den er noe billigere. For akkurat den turen går enklest med Model X 100D/LR året rundt, i overskuelig elbilfremtid. Men åpner f.eks. Tesla Superchargerne for andre, skal du være bra opptatt av å ikke stoppe 10-15 min. ekstra for å la det styre. Da har du drøssevis med mulige steder. :)
Nå er det strekket kun ett eksempel. Det viktigste er egentlig opp til hytta, 25 mil + 800hm (+6kWh etron). I tillegg så er det forbruk nedover Sverige og Danmark / Tyskland. Akkurat nå er etron avskrevet grunnet plassbehov og mangel på ladenettverk, men dette endrer seg. Prismessig ender jeg opp på 70k mere for X LR enn etron etter å ha konfigurert begge bilene som jeg vil ha de.

Men når jeg etter hvert ikke trenger så mye plass er jo alternativene mange, spesielt eqc seiler opp som en prisvinner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. mai 2019, klokken 23:43
Sitat fra: elektro på mandag 06. mai 2019, klokken 23:25

På vinteren vil jeg tro du må lade også med X LR med den farten, og da bruker du nok ikke noe lengre tid enn med e-tron, inntil V3 kommer, gitt at du får brukt en lynlader.. Men det er klart, du må verdsette de andre egenskapene med e-tron. Ev. det at den er noe billigere. For akkurat den turen går enklest med Model X 100D/LR året rundt, i overskuelig elbilfremtid. Men åpner f.eks. Tesla Superchargerne for andre, skal du være bra opptatt av å ikke stoppe 10-15 min. ekstra for å la det styre. Da har du drøssevis med mulige steder. :)
Nå er det strekket kun ett eksempel. Det viktigste er egentlig opp til hytta, 25 mil + 800hm (+6kWh etron). I tillegg så er det forbruk nedover Sverige og Danmark / Tyskland. Akkurat nå er etron avskrevet grunnet plassbehov og mangel på ladenettverk, men dette endrer seg. Prismessig ender jeg opp på 70k mere for X LR enn etron etter å ha konfigurert begge bilene som jeg vil ha de.

Men når jeg etter hvert ikke trenger så mye plass er jo alternativene mange, spesielt eqc seiler opp som en prisvinner.


Nå har jeg kjørt noen ganger til fjellet, samme høydeforskjell men 155 km. Velger jeg ruta uten særlig motorvei, kjører vi lett tur/retur uten lading. Velger vinden litt lengre med motorvei, må det lades 10-15 min. på 50kW. Men vi stopper uansett grunnet ungemas, behov for handling etc. :)

25 mil tilsier et forbruk på max 330Wh/km. Det tror jeg nesten ikke «du klarer» uansett vær. Da må det i så fall være en del motorvei, og ev. takboks. Selv om e-tron har noe høyt basisforbruk, spesielt første halvtimen- til timen, er det ikke sånn at snittet på langtur blir urovekkende høyt. Ei heller om vinteren. De fleste i pressen kom 32-35 mil i en testperiode med ned mot 10 minus i vinter ved «fra byen til fjellet- kjøring». Og da er kupeen av de fleste beskrevet som varmere enn andre biler i samme klasse.

Nedover i Europa har jeg regnet meg frem til at du kan reise ca. like raskt som med en X LR med e-tron på lynladerne, i alle fall før V3. Ca. 100 km/t ved 130-150 km/t. m. stopp hver halvannen time omtrent. Hadde vært gøy å se en test av dette. Jeg ville nok kjørt litt saktere enn optimal hastighet og heller kjørt litt lengre per strekk, sånn sett er X LR litt bedre egnet. Pluss bedre ladenettverk, men Ionity «korridoren» nedover Sverige åpner jo denne uken, og det finnes flere tilbydere, så langs motorveier blir ikke dette et issue på sikt
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 07. mai 2019, klokken 08:28
25 mil tilsier et forbruk på max 330Wh/km. Det tror jeg nesten ikke «du klarer» uansett vær. Da må det i så fall være en del motorvei, og ev. takboks. Selv om e-tron har noe høyt basisforbruk, spesielt første halvtimen- til timen, er det ikke sånn at snittet på langtur blir urovekkende høyt. Ei heller om vinteren. De fleste i pressen kom 32-35 mil i en testperiode med ned mot 10 minus i vinter ved «fra byen til fjellet- kjøring». Og da er kupeen av de fleste beskrevet som varmere enn andre biler i samme klasse.
Nei, på kalde vinterdager pleier vi å ende opp med ett forbruk på 280Wh/km. Men har prestert å se 320Wh/km. Drøye 4 mil på motorvei i tillegg til svingete veier gjør sitt. Men så er det greit å komme frem med litt rekkevidde igjen og. Jeg tror dette er helt greit på sommeren, men type ukomfortabelt om vinteren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. mai 2019, klokken 10:09
Sitat fra: elektro på tirsdag 07. mai 2019, klokken 08:28
25 mil tilsier et forbruk på max 330Wh/km. Det tror jeg nesten ikke «du klarer» uansett vær. Da må det i så fall være en del motorvei, og ev. takboks. Selv om e-tron har noe høyt basisforbruk, spesielt første halvtimen- til timen, er det ikke sånn at snittet på langtur blir urovekkende høyt. Ei heller om vinteren. De fleste i pressen kom 32-35 mil i en testperiode med ned mot 10 minus i vinter ved «fra byen til fjellet- kjøring». Og da er kupeen av de fleste beskrevet som varmere enn andre biler i samme klasse.
Nei, på kalde vinterdager pleier vi å ende opp med ett forbruk på 280Wh/km. Men har prestert å se 320Wh/km. Drøye 4 mil på motorvei i tillegg til svingete veier gjør sitt. Men så er det greit å komme frem med litt rekkevidde igjen og. Jeg tror dette er helt greit på sommeren, men type ukomfortabelt om vinteren.

Ja, ligger du på 300Wh/km. i snitt over 25 mil med e-tron, har du ca. 10% igjen ved ankomst. 320W/km i snitt går også greit, hvis du startet med helt fullt, men da begynner det å bli stressende.. (Batteriet oppleves litt drøyere enn forbruket skulle tilsi, ettersom du mister minimalt i «heat loss».)

Erfaring 1) På 10% estimert rest v. ankomst, begynner bilen å skrike om at du ikke har nok batteri til å komme frem. Men ettersom fraværet av motorvei helt frem hytta, som regel veier opp for eventuelle høydemeter på slutten, er det oftest plenty.

Erfaring 2) Har du tastet inn målet for turen i Navi, kan du trykke på det lille flagget til høyre i kartet for å se estimert rest batteri i prosent v. ankomst, ganske presist ned til 0%. Savner for så vidt at det står der hele tiden, men ruteplanleggeren viser også prosent ved mellommmål og ev. ladepauser basert på oppgitt kW på stasjonen. Hvis estimatet i batteriprosent avviker, er det som regel et par prosent i «riktig» retning.

Erfaring 3) Har du tastet inn målet i Navi endrer også rekkevidden i instrumentene seg. Dette er litt uvant, hvis man er vant til å trekke fra litt for motorvei/kulde/høydemeter. Dette gjør bilen for deg, men naturligvis ikke hvis du kjører 20% over fartsgrensen. Likevel tar den det meste av dette på ren pessimisme (også kalt tysk realisme). :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#56
Sitat fra: daktari på søndag 28. april 2019, klokken 14:37
Er det noe etron-eiere som har kjørt over 400 km enda?

Hadde endelig mulighet til å teste dette i dag, kom til estimert 434,4 km. med 7% batteri igjen. 189Wh/km.

Turen gikk fra Oslo øst ca. 200 MOH. til hytte på Hafjell ca. 800 MOH. via RV4, Østsiden av Randsjorden til Fluberg, over Fagernesveien/Mustasroa 525 MOH. til Gjøvik, og samme vei tilbake, etter en kort stopp.

Vær: 18-22 grader ca. 3-6 m/s sørlig vind, tørr asfalt og sol.
Trafikk: middels til høy med noe kø (ettermiddag 16. mai før langhelg)
Hjul: 20 tommer dynamikkdesign m. Goodyear Alenza 001, 2,8 bar+
Annet: Efficiency Mode, mye ACC, ellers prediktiv regen PÅ, fartsgrense +GPS avvik 3-4 km/t + litt til for å unngå å lage kø enkelte steder, max. 100 km/t. på speedometer. Enkelte forbikjøringer, ellers veldig rolig. AC ECO (kun foran) 21 grader viftehastighet 1.

Sikker på at det er mulig å kjøre 450 km. uten sol/vind/trafikk og max 80 km/t, kanskje 475 km. på en flatere, mindre svingete rute. Mulig helt opp mot 500 km. med 19-tommere (ev. m.piggfrie vinterhjul. Noe søkt, kanskje, men mange rekkeviddetester er faktisk gjort med det). Uansett kun av teoretisk interesse, 430 km. nærmer seg nok max praktisk rekkevidde, sommer, på 20-tommer uten særlig motorvei.

Bjørn Nyland sitt testresultat 330 km. ved blandet kjøring vinter og antatt 400 km. sommer var nok ganske spot on, som en tommelfingerregel på langkjøring. :) Heller ingen norske media som har kommet særlig mye kortere ved typisk «hyttekjøring». Da må du ligge og presse på mye motorvei.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

#57
Sitat fra: elektro på fredag 17. mai 2019, klokken 00:33
Hadde endelig mulighet til å teste dette i dag, kom til estimert 434,4 km. med 7% batteri igjen. 189Wh/km.
Snittfart på 68km/h sier sitt. Men bra man kommer over 40 mil hvis man er villig til å / må snilekjøre da.

Kjørte 22 mil og +250hm i går med i3, snittfart på 78km/t. Brukte 76% av batteriet, dvs en reell rekkevidde på 29 mil ca. Mye 70-80 soner, pluss en del tettsteder. Lå 10-15 over fartsgrensen på speedometer.

Konklusjonen er vel at WLTP er greit oppnåelig på de fleste biler holder man seg til fartsgrensen på norske landeveier i sommerhalvåret.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mtb_fh

Er det noen som har erfaring med å kjøre Oslo - Dombås på en lading i en e-tron?
I så fall, startet dere med 100% fra Oslo? Hva var batteristatus ved ankomst?

elektro

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mai 2019, klokken 09:59
Sitat fra: elektro på fredag 17. mai 2019, klokken 00:33
Hadde endelig mulighet til å teste dette i dag, kom til estimert 434,4 km. med 7% batteri igjen. 189Wh/km.
Snittfart på 68km/h sier sitt. Men bra man kommer over 40 mil hvis man er villig til å / må snilekjøre da.

——

Konklusjonen er vel at WLTP er greit oppnåelig på de fleste biler holder man seg til fartsgrensen på norske landeveier i sommerhalvåret.

Er ikke snakk om noen snilekjøring, utover stillestående kø gjennom Gjøvik begge veier, stopp ved veiarbeid og hårnålssvingene opp/ned hytta på delvis grusvei, parkering der, stopp for å late vannet, inn/ut av boligområde hjemme med 30-sone etc. Ville fått fartsbot flere steder ved kontroll, for å si det sånn, men utrolig hvor fort snittfarten går ned. Hadde vært like bra å hatt jevn fart på 85 km/t hele veien, men for å få til det in real life må du kjøre størstedelen av turen på motorvei med godt over 100 km/t.

Enig ang WLTP. EPA er helt på jordet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA