Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 28. april 2019, klokken 13:44
Men hadde nok hatt en annen bil om jeg ukependlet Bergen-Stockholm og hadde uhelbredelig flyskrekk.
Det trenger ikke være så ekstremt. Selv sykler jeg eller går på rulleski til jobb og trenger ikke rekkevidde i det daglige. Vår i3 120Ah gjør fint resten til vanlig. Men vi har hytte som vi drar til 15-20 ganger i året som kun Tesla når uten stopp på vinterstid, og det er stort sett mye trafikk på SuC og andre ladere når vi reiser opp. I tillegg har vi familie 70 mil unna som vi besøker flere ganger i året, og kjører på ferie i Europa innimellom. Skulle gjerne hatt dobbel rekkevidde av vår X100.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. april 2019, klokken 09:27
Blir litt matt at at rekkevidde alltid skal være tema !

Jeg er vel så opptatt av komfort, kvalitet, kjøreegenskaper, tekniske løsninger mm og lite opptatt av rekkevidde. For de som ikke vet det så finnes det ladestasjoner og har enda ikke forstått det store problemet i å bruke en time eller så på en ladestasjon de få gangen man reiser langt. De fleste kjører ikke mer enn 4 mil dagen i det daglige og jeg har klart meg snart 4 år med en i3 med 10-15 mil rekkevidde.

Design, kvalitet og kjøreegenskaper styrer mitt neste valg, og litt frykten for avgiftene - IKKE rekkevidde  :)
Greit at det er dine prioriteringer men enig med Turfsurf du projiserer. Jeg tror du tar feil av en annen grunn også. Over tid kommer elbilene til å ha mye lenger rekkevidde, og jeg tror ikke «over tid» er så veldig lenge til. De kommer også til å lade fortere. All empiri opp til nå tilsier begge deler. Rekkevidde kombinert med ladehastighet og behovet for ladestasjoner er omvendt proporsjonalt. Jeg tror vi tenker behovet for ladestasjoner ut fra dagens Golfer og Leafer, og at vi om ikke veldig lenge finner at behovet reelt sett er mye mindre. I en slik fremtid er biler med dårlig ladehastighet og rekkevidde mindre attraktive, og derfor tenker jeg at det ikke er så helt sikkert at momsen avhjelper verditapet ved en høyt spekket bil særlig mye. Dessuten tyder Tesla prising i andre markeder på at fabrikanten tar en del av avgiftene på egen kappe. Har ihvertfall tidligere observert lavere utsalgspriser eks avgifter andre steder i Europa. Slik er det vel med Audi også?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Er det noe etron-eiere som har kjørt over 400 km enda?
Hva er status for de bilene som har stått en måned på verksted nå?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: JorEl på søndag 28. april 2019, klokken 12:10
Rekkevidde er vel viktig for de fleste, spesielt for de som tar seg råd og hoppe fra et 75kw-batteri til 100kw-batteri ;D

Filosoferte litt over dette igår.
Man betaler 80000 ekstra for 30% mer rekkevidde i Tesla. Samtidig kan jeg få 15% mer rekkevidde i I-Pacen ved å kjøpe et sett originale 18" som ligger på finn.no for 12000 kr. Burde vel bare kjøpt et sett og hatt i tilfelle langtur. 22" er for det looks only.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 28. april 2019, klokken 14:53
Sitat fra: JorEl på søndag 28. april 2019, klokken 12:10
Rekkevidde er vel viktig for de fleste, spesielt for de som tar seg råd og hoppe fra et 75kw-batteri til 100kw-batteri ;D

Filosoferte litt over dette igår.
Man betaler 80000 ekstra for 30% mer rekkevidde i Tesla. Samtidig kan jeg få 15% mer rekkevidde i I-Pacen ved å kjøpe et sett originale 18" som ligger på finn.no for 12000 kr. Burde vel bare kjøpt et sett og hatt i tilfelle langtur. 22" er for det looks only.
Det der er et godt poeng selv om det er litt utenfor tråden.
Et sett med aerodynamiske lettrullende hjul for langtur er et rimelig alternativ for alle elbiler.

Pneg

Sitat fra: daktari på søndag 28. april 2019, klokken 14:37
Er det noe etron-eiere som har kjørt over 400 km enda?
Hva er status for de bilene som har stått en måned på verksted nå?

Jeg er en av de som har bil stående på verksted i fra den 5april. På den 4 uka nå, ingen info i fra Møller annet enn frasen som gjentas ukentlig «vi håper den snart er klar». Vognkortet har jeg fått men ikke sett bilen enda..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Imagine

Sitat fra: Pneg på søndag 28. april 2019, klokken 18:21
Sitat fra: daktari på søndag 28. april 2019, klokken 14:37
Er det noe etron-eiere som har kjørt over 400 km enda?
Hva er status for de bilene som har stått en måned på verksted nå?

Jeg er en av de som har bil stående på verksted i fra den 5april. På den 4 uka nå, ingen info i fra Møller annet enn frasen som gjentas ukentlig «vi håper den snart er klar». Vognkortet har jeg fått men ikke sett bilen enda..

Samme her. Bilen står i ro og jeg har lånebil som fungerer perfekt. Begynner å bli skikkelig klar til å få min egen bil tilbake nå, selv om gratis km i e-tron i utgangspunktet ikke er å forakte.

Pneg

Sitat fra: Imagine på søndag 28. april 2019, klokken 18:36
Sitat fra: Pneg på søndag 28. april 2019, klokken 18:21
Sitat fra: daktari på søndag 28. april 2019, klokken 14:37
Er det noe etron-eiere som har kjørt over 400 km enda?
Hva er status for de bilene som har stått en måned på verksted nå?

Jeg er en av de som har bil stående på verksted i fra den 5april. På den 4 uka nå, ingen info i fra Møller annet enn frasen som gjentas ukentlig «vi håper den snart er klar». Vognkortet har jeg fått men ikke sett bilen enda..

Samme her. Bilen står i ro og jeg har lånebil som fungerer perfekt. Begynner å bli skikkelig klar til å få min egen bil tilbake nå, selv om gratis km i e-tron i utgangspunktet ikke er å forakte.

Heldige du som i hvert fall kan ha glede av en tilsvarende bil som du har kjøpt og betalt. Burde være en selvfølge.
Hos min forhandler virket det ikke som de hadde planer om og tilby lånebil overhodet. Jeg måtte spørre og fikk tilbud om en Q2. Fikk etter en del frem og tilbake låne en E-tron i påsken (etter mere mas i fra meg) måtte ha en større bil da vi var 5 som skulle på tur.. den måtte jeg derimot bytte tilbake til Q2 første dag etter påske.

På min kjøpe kontrakt står det: seneste leveringsuke/år: 13/19. Vi starter i morgen på uke 18. Humper rundt i en bil til halve prisen.. Vurderer sterkt og annulere hele greia. Det som plager meg mest er usikkerheten hva de egentlig holder på med? Deler i fra Tyskland får man på 24timer. Føler de holder tilbake informasjon. Forbannet... ja!!
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Imagine

#38
Utrolig kjedelig opplevelse. Jeg hadde ikke vært fornøyd med annet enn en e-tron som lånebil. Da hadde jeg blitt utrolig vrang. Men tro meg, bilen er verdt å vente på. Men må si jeg er skuffet over hvor lang tid de bruker bare for å utbedre det som virker å være en software-feil. Tror ikke de aner noe som helst av hva de skal gjøre. Kanskje de må bytte deler etc?
Jeg føler Møller ikke får noe info som helst fra fabrikken.

elektro

Sitat fra: daktari på søndag 28. april 2019, klokken 14:37
Er det noe etron-eiere som har kjørt over 400 km enda?
Hva er status for de bilene som har stått en måned på verksted nå?

Greia er at jeg aldri har anledning til å ta en sånn tur, for det tar fort seks timer, og egentlig bør man kjøre samme strekning tur/retur eller en runde med samme start- og stoppested. Regner med at det gjelder flere. :)

Det hender jeg kjører så langt i jobb ol, men da er det alltid en del motorvei, og jeg ligger ikke under fartsgrensen altså. :police: Da lader jeg heller noen minutter. Må uansett stoppe på en sånn distanse.. Har kjørt 354,6 km. + 22 km. igjen på GOM, totalt 376,6 km, med 20 tommers vinterhjul Hakka 3. Problemet er at det var ned mot -6 grader, samt at jeg hadde en times stopp hvor bilen ble kald.

Forbruket må ligge under 20,9 Wh/100 km. da, sånn ca.. For å nå 400 km.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

Du trenger ikke kjøre tur retur samme vei. En rundtur er litt morsommere  :)
Har tenkt å teste ut I-Pacen på en 400+ Km landeveitur i løpet av sommeren. Gjerne med Amperaen på slep. Hadde vært gøy å se hvilken som går lengst. På vinteren og i høy hastighet vinner I-Pace, men Amperaen er utrolig gjerrig i sommertemperaturer. Kan bli close race

PF

Sitat fra: elektro på mandag 29. april 2019, klokken 22:07
Sitat fra: daktari på søndag 28. april 2019, klokken 14:37
Er det noe etron-eiere som har kjørt over 400 km enda?
Hva er status for de bilene som har stått en måned på verksted nå?

Greia er at jeg aldri har anledning til å ta en sånn tur, for det tar fort seks timer, og egentlig bør man kjøre samme strekning tur/retur eller en runde med samme start- og stoppested. Regner med at det gjelder flere. :)

Det hender jeg kjører så langt i jobb ol, men da er det alltid en del motorvei, og jeg ligger ikke under fartsgrensen altså. :police: Da lader jeg heller noen minutter. Må uansett stoppe på en sånn distanse.. Har kjørt 354,6 km. + 22 km. igjen på GOM, totalt 376,6 km, med 20 tommers vinterhjul Hakka 3. Problemet er at det var ned mot -6 grader, samt at jeg hadde en times stopp hvor bilen ble kald.

Forbruket må ligge under 20,9 Wh/100 km. da, sånn ca.. For å nå 400 km.

Sist jeg kjørte min ice-bil 70mil stoppa jeg ikke.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: PF på mandag 29. april 2019, klokken 22:30
Sist jeg kjørte min ice-bil 70mil stoppa jeg ikke.

Oj, det klarer ikke jeg ihvertfall. Blir jo fort 9-10 timer her til lands.

Jeg har brukt TeslaFI for statistikk det siste halvåret og sjekket lengste kjøretur i ett strekk nå. Den var på 164km (og jeg kjører i hovedsak langkjøring).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. april 2019, klokken 23:38

Oj, det klarer ikke jeg ihvertfall. Blir jo fort 9-10 timer her til lands.

Jeg har brukt TeslaFI for statistikk det siste halvåret og sjekket lengste kjøretur i ett strekk nå. Den var på 164km (og jeg kjører i hovedsak langkjøring).
Vi kjører innimellom til Vinstra for første ladestopp på vei til slekta, det er ca 35 mil. Sjelden noe problem. 70 mil kan jo være på Autobahn, da trenger det ikke være mere enn 5-6 timer. Men da skulle jeg startet rimelig dehydrert og ligget unna kaffe....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA