Skrevet av Emne: Audi e-tron. Erfaringer så langt  (Lest 24876 ganger)

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5269
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #165 på: tirsdag 24. september 2019, klokken 17:30 »
Ikke ekstrem, bare ulovlig. 110 skiltet betyr faktisk maksimal lovlig hastighet og ikke anbefalt hastighet. Jeg fikk oppklart den misforståelsen for noen år siden, da jeg fikk to fartsbøter med kort mellomrom.
Joda, men du skal være ekstremt uheldig for å bli stoppet i 120km/t i 110 sone. I 130 blir du nok stoppet.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5154
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #166 på: tirsdag 24. september 2019, klokken 18:43 »
La oss ikke ta debatten om fartsgrenser her. Nå viser jo dessuten at e-tron tross høy luftmotstand i høy hastighet kan holde en god snittfart på lange etapper grunnet høy ladehastighet  ;)

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2224
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #167 på: onsdag 25. september 2019, klokken 12:04 »
Har ikke fått levert bil, men legger ut en erfaring fra prøvekjøring:

Fikk låne en e-tron 55 i helgen med HUD.

Da jeg på grunn av ryggen trenger å sitte høyt over gulvet i bilen (holder ikke bare at bilen er høy) med tanke på inn og ut stigning så hadde jeg setet på maks høyde. Selv om jeg er kort i overkroppen i forhold til kroppslengen (lange ben) så forsvant en del av informasjonen fra HUD. Det var som om toppen av bildet ble klippet bort. Jeg måtte faktisk bøye meg ned for at all informasjonen ble synlig!

En annen sak at med polariserte solbriller, noe jeg bruker mye, så forsvant informasjonen. Kunne bare så vidt skimtes når jeg så godt etter og fokuserte godt på det i stedet for på trafikkbildet.

Dette er ikke skrevet for å skremme folk bort fra å velge HUD, men tips om at man før bestilling, tester ut funksjonen godt slik man selv vil bruke bilen. Det er jo ikke helt billig tilvalg og da er det jo dumt hvis man blir skuffet etterutlevering.
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5154
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #168 på: onsdag 25. september 2019, klokken 12:09 »
Det er helt sikkert en måte å justere høyden på HUD. Det er det på min BMW, og jeg antar at det er vanlig. At bildet forsvinner med polariserte briller er det neppe noe å gjøre med annet enn å bytte briller.

AJ82

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 611
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #169 på: onsdag 25. september 2019, klokken 12:30 »
Det er helt sikkert en måte å justere høyden på HUD. Det er det på min BMW, og jeg antar at det er vanlig. At bildet forsvinner med polariserte briller er det neppe noe å gjøre med annet enn å bytte briller.

Høyden, lysstyrke og t.o.m. tilt på HUD kan justeres. I tillegg til hvilken informasjon som skal vises.

A.J.

svitun

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #170 på: onsdag 25. september 2019, klokken 12:30 »
Fullt mulig å justere både høgde og rotasjon på HUD👍
Passat GTE
- Bestilt Audi e-tron -

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2044
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #171 på: onsdag 25. september 2019, klokken 12:45 »
Ref polariserende briller: HUD er en refleksjon i frontruten, og polariserende briller er laget nettopp for å ta bort refleksjoner. Hold brillene på høykant, og HUD (og andre refleksjoner) blir tydeligere. Hadde det vært et fornuftig sted å sette HUD så projeksjonen kom fra siden (i stedet for nedenfra) tror jeg det også ville fungert med polariserende briller.

Setter du bilen opp med flere brukerprofiler, tror jeg også at høyde på HUD følger bruker- og seteinnstillinger.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2224
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #172 på: onsdag 25. september 2019, klokken 12:47 »
Fullt mulig å justere både høgde og rotasjon på HUD👍

Flott med oppfølging!  :+1:

Takk til ALLE samen (selv om bare en ble sitert)!
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2685
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #173 på: onsdag 25. september 2019, klokken 14:51 »
Du fikk ikke problem at synslinjen ble blokkert av øvre del av taket? Jeg synes frontruta er litt smal, ville gjerne sittet litt høyere men får da problem med "duknakke". Det var forøvrig mye verre i Model S en e-tron, men bedre i I-pace som har stor moderne frontrute.

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2224
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #174 på: onsdag 25. september 2019, klokken 16:24 »
Du fikk ikke problem at synslinjen ble blokkert av øvre del av taket?
Nei, jeg synes ikke det.

Som jeg skrev: Lengden på overkroppen er kort i forhold til hele kroppslengden så jeg fikk vel ikke hodet høyt nok til at det problemet oppsto.
« Siste redigering: onsdag 25. september 2019, klokken 16:26 av Amatøren »
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

vtk

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 22
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #175 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 00:48 »
Jeg lurer litt på hvor effektiv denne effektivitetsassistenten er. Noen som har sammenliknet forbruk med bruk av effektivitetsassistenten vs. vanlig «fri» kjøring? Feks kjørt samme strekning med og uten assistenten (under mer eller mindre like forhold)?

jonste

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 124
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #176 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 07:31 »
Jeg lurer litt på hvor effektiv denne effektivitetsassistenten er. Noen som har sammenliknet forbruk med bruk av effektivitetsassistenten vs. vanlig «fri» kjøring? Feks kjørt samme strekning med og uten assistenten (under mer eller mindre like forhold)?

Om man aldri har kjørt(kjørt lite) elbil før, kan den nok være en veileder til å kjøre litt mer effektivt(om man har et unormalt høyt forbruk pga hard høyrefot). Etterhvert blir den for det meste visuell støy. Har også e-Golf med ca samme funksjon. Gir ingen merkbar gevinst på forbruk for vår del.
20 Audi e-tron 50 advanced business (bestilt)
20 Audi e-tron 55 exlusive
18 VW e-golf 300 (solgt)
18 Nissan Leaf Tekna 40Kw (solgt)
15 VW e-golf 190 (solgt)

vtk

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 22
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #177 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:01 »
Jeg lurer litt på hvor effektiv denne effektivitetsassistenten er. Noen som har sammenliknet forbruk med bruk av effektivitetsassistenten vs. vanlig «fri» kjøring? Feks kjørt samme strekning med og uten assistenten (under mer eller mindre like forhold)?

Jeg omformulerer spørsmålet mitt; til dere som skriver om forbruk rundt 2.2-2.4kwh/mil (også ved 0-5 grader etc), har dette stort sett vært forbruk når adaptiv cruise controll brukes, evt. med effektivitetsassistent? Eller er dette også et ca. forbruk når dere kjører «fritt»?

Grunnen til at jeg spør er at jeg lånte demobil over helgen og hadde typisk et forbruk på rundt 2.6 kWh/mil. Noe jeg syntes var høyt sammenliknet med hva som beskrives her. Jeg kjørte en strekke på 10mil i lett kupert terreng, det var tørr asfalt og rundt 0-2 grader, hastighet var typisk rundt 80km/t og jeg mener selv jeg kjører økonomisk (er vant til å kjøre elbil). Bilen hadde 19’’ hjul (vel og merke med pigg). Den adaptive kjøreassistenten funket ikke så var derfor tvungen til å kjøre fritt.

Så da er spørsmålet; er den adaptive kjøreassistenten virkelig så god at forbruket går ned betraktelig selv når man i utgangspunktet kjører ganske så pent (og økonomisk)? Eller kjører jeg ikke så økonomisk som jeg trodde...

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2685
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #178 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 22:26 »
Bruker stort sett cruise/adaptiv på langkjøring, så kan ikke si noe om effektiviteten. Det er en merkbar forskjell i akselerasjon knyttet til kjøreprogram, dvs eco er tregere og mykere i aks enn de andre. Dette betyr nok noe for forbruk. Dessverre blir bilen lavere og stivere i fjæringen også...
« Siste redigering: fredag 01. november 2019, klokken 07:15 av daktari »

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2044
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #179 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 22:45 »
Jeg har brukt den adaptive fartsholderen lite, først og fremst da den (i standardinnstilling) bremser for mye ned før svinger etter min smak. Det er mulig å sette den til å være litt mer pågående, men har inntil videre kjørt mest "fritt" for å lære bilen å kjenne. Kjører en blanding av e-tron og i3, og det blir nødvendigvis en annen kjørestil med dobbel vekt.

Har kjørt tilsvarende din test med 19" og vinterdekk (men piggfrie) til hytta noen helger nå. Det er 360km T/R, 80 km på motorvei (men ofte mye trafikk, så snitt her er rundt 90-100 km/t), resten en miks av 50-90-soner. Snitt for hele turen blir typisk 65km/t, så det er moderat hastighet. Krysser en en fjellovergang på 1250 moh begge veier. Snittforbruk T/R på siste tre turer - alle med +5C eller lavere temperatur - er 21.3, 22.8 og 21.0 kWh/100km. Den midterste hadde nedbør og våt vei det meste av turen, derfor litt høyere forbruk. Bruker eco-modus på motorvei og 90-sone, comfort på resten. Starter disse turene med forhåndsvarmet bil begge veier, som nok teller en del på forbruket.

Skal nok prøve litt mer med adaptiv fartsholder også etterhvert.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55