Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

Ingeniøren

Hvis man har fulgt men på Bjørn Nyland så vet man at han er veldig opptatt av vind og retning, trolig men god grunn og basert på erfaring...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Fra rekkeviddetråden, hvor 90 km/t T/R med 18 km/t med/motvind er beregnet å tilsvare å kjøre samme tur i 95 km/t i vindstille:
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 26. mai 2019, klokken 10:08
Luftmotstanden øker i tredje potens, men i vindstille beveger bilen seg med samme hastighet som den relative vindhastigheten. Dvs 90³/90. Man må dele på hastigheten man kommer frem i geografisk for å finne luftmotstand pr tilbakelagt distanse, som er det relevante.
I dette tilfellet blir regnestykket slik:
√((108³/90)+(72³/90)/2)=95,2 km/t

Dersom man kjører med like stor hastighet som vinden blåser vil man t/r få samme luftmotstand som om man kjørte dobbelt så fort som man egentlig gjorde.
Ene veien ville luftmotstandenkraften være 0 ,men andre veien ville den vært 4 ganger så stor. 4 ganger kraft/tur-retur=2.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Polarbear

Da har jeg kjørt Oslo - Gøteborg - Oslo (samme dag) med en e-tron 55.
Limitied editon med medfølgende 21 felg/dekk.
2 personer i bilen
Ingen bagasje
Ingen forvaring av bil
Sol, tørt, ikke vind og ikke nevneverdig trafikk. 10-15 varmegrader
Totalt 610 km
Ladet på Ionity Strømstad begge veier
Pluss tesla vegglader ved hotel i Gøteborg
Kjørte som jeg ville gjort med en hvilken som helst bil, cruisecontrol på 120 - 130 (i 110 soner), ellers i fartsgrense +.

Positivt (de viktigste)
- Meget god bil til langkjøring
- Virtuelle speil funker, spesielt bra i mørke
- Støy (fravær)
- ionity funker bra

Negativt (de viktigste)
- brukergrensesnittet (GUI) har mye å gå på
- frykter dessverre at ikke Audi kommer til å oppgraderer GUI etc. i bilens levetid
- Snittforbruk 347 watt per km. LANGT over forventet. det er mulig man kan hente litt på dekktrykk, bestemorkjøring, etc. men dette er ikke bra. ser for meg tur til fjells med slaps, vind og skiboks.


Trond.m

#153
34,7 kwh/100 km !!  Da snakker vi under 20 mil mellom hver ladestopp forutsatt at 80 % av batteriets netto kapasitet benyttes og en maks rekkevidde på 24 mil. Men vi snakker her om kjøring i hastigheter langt over det normale i Norge.

Ikke akkurat den perfekte bil lange strekk med motorvei. Heldigvis ligger jeg oftest med et snitt under 70 km/t på landeveiskjøring, men det skal bli interessant å teste e-tron 50 i praksis.

hemi

#154
imho høres det riktig ut, selv model 3 balja mi brukte i snitt 21 kwh per 100 TR danmark nå, vi måtte lade hver 20-25 da.

Har ikke nissan leaf kjørestil, mer audi.

eivhelle

#155
Bjørn Nyland hadde en såkalt 1000km challenge med etron 55 i går. Han hadde et forbruk på  29,1 kWh/100 km med et snitt på rundt 97,6 km/t inklusive lading. Dvs at turen stort sett gikk i 120 km/t. Så det er stor variasjon i hvilket forbruk man har. Den bilen hadde også vanlige speil som gir større luftmotstand (Cv = 0.28) enn biler som har kameraspeil (Cv = 0.27).

https://www.youtube.com/watch?v=TFu9pkpunuo

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Fart er jo e-trons største fiende med tanke på forbruk, ser ut som det er en markant økning rundt 110-120km/t. Her jeg bor er det jo 300km til nærmeste vei med over 80, så det er ikke akkurat et problem og jeg er nede i 20kWh/100km da. Tipper kameraspeil og max 20'' felger pluss bra dekktrykk har god effekt for de som er så heldige å bo i nærheten av 110-sone og opp. Om vinteren går jo hastigheten naturlig ned, og det vil ha minst like mye positiv effekt på e-tron som snø og slaps har negativ.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

eivhelle

Sitat fra: Crown på mandag 23. september 2019, klokken 17:49
Fart er jo e-trons største fiende med tanke på forbruk, ser ut som det er en markant økning rundt 110-120km/t. Her jeg bor er det jo 300km til nærmeste vei med over 80, så det er ikke akkurat et problem og jeg er nede i 20kWh/100km da. Tipper kameraspeil og max 20'' felger pluss bra dekktrykk har god effekt for de som er så heldige å bo i nærheten av 110-sone og opp. Om vinteren går jo hastigheten naturlig ned, og det vil ha minst like mye positiv effekt på e-tron som snø og slaps har negativ.
Høy hastighet slår negativt ut for alle biler. Men i etrons tilfelle er høy vekt vel så viktig. Vi ser dette spesielt i kombinasjon med 21" dekk som har større rullemotstand. Så jeg tror man bør holde seg til 19" eller 20" felg og sette dekktrykket til minst 2.8 bar for å holde rullemotstanden lavest mulig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

PF

Merker veldig godt på min med 21» at den øker veldig i forbruk når 120km/t blir passert. Som beboer i Oslo er det enten eller når det gjelder fart. Alle steder man kjører uten for byen er nå 100/110 soner, mens i byen går det sakte. Ingen av delene optimalt forbruket, men siden jeg nesten aldri kjører langt, betyr det ingen ting. Holder å lade hjemme i 360 av 365 dager i året.

SurSnasen

Sitat fra: Polarbear på mandag 23. september 2019, klokken 15:49
Limitied editon med medfølgende 21 felg/dekk.
...
- Virtuelle speil funker, spesielt bra i mørke

Limited har da vel ikke virtuelle speil?

Amatøren

Det blir positivt resultat på veldig lang tur (> 1000 km).  :+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Polarbear

#161
Edition one med virtuelle speil

nosi1202

På det sentrale Østlandsområdet er jo ikke 120-130 (speedometerhastighet) noe spesielt ekstrem hastighet. Det er jo lange strekninger med 110-vei. 
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

opheim

Sitat fra: Polarbear på tirsdag 24. september 2019, klokken 13:28
Limitied Edition one med virtuelle speil

Begrepsforvirring. Det var tre ulike lanseringsmodeller av e-tron 55; "Edition One", "Limited" og "Advanced Plus Intro". Av disse var det kun "Edition One" som hadde virtuelle speil, mens "Limited" og "Advanced Plus Intro" hadde tradisjonelle speil.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

eivhelle

#164
Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 24. september 2019, klokken 13:42
På det sentrale Østlandsområdet er jo ikke 120-130 (speedometerhastighet) noe spesielt ekstrem hastighet. Det er jo lange strekninger med 110-vei.

Ikke ekstrem, bare ulovlig. 110 skiltet betyr faktisk maksimal lovlig hastighet og ikke anbefalt hastighet. Jeg fikk oppklart den misforståelsen for noen år siden, da jeg fikk to fartsbøter med kort mellomrom. :-[ :police:

Men det er jo opp til en selv å velge om en tar risken på å bli stoppet. Samtidig må man ha i bakhodet at luftmotstanden går opp med 40% om en kjører i 130 i stedet for 110.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA