Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

25 kg kajakk på taket

Startet av Jorgen Bjerke, lørdag 20. april 2019, klokken 21:30

« forrige - neste »

machineboy

Beklager å grave fram en gammel tråd, men lurte på om det er noe festepunkt bak på bilen hvis man vil feste en stropp bak på kajakken? Har ikke hengerfeste. Foran går det nok greit å bruke tauekroken, men ser ikke noe sted man kunne festet bak på bilen.

jlan

#31
Jeg vil ikke direkte anbefale det, men på en tidligere bil festet jeg en tynn dyneema line til selve låsebøylen for bakluken, og lot den klemmes av luken. Det finnes også ferdige stropper med "anker" som kan klemmes fast, eller med hull for å feste i en bolt:
https://www.amazon.com/KAPMOZ-Anchor-Straps-Transport-Lashing/dp/B07GF8FSF5

https://www.youtube.com/watch?v=htsyubu8EHc
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: machineboy på torsdag 08. april 2021, klokken 09:38
Beklager å grave fram en gammel tråd, men lurte på om det er noe festepunkt bak på bilen hvis man vil feste en stropp bak på kajakken? Har ikke hengerfeste. Foran går det nok greit å bruke tauekroken, men ser ikke noe sted man kunne festet bak på bilen.

Jeg har en tidlig Model 3 som ikke hadde hengerfeste. Jeg registrerte meg på Jetcarrier og bestilte krok fra etrailer for ca $600. Monterte selv etter video (ble med firkantrør og curt).
https://www.etrailer.com/hitch-2020_Tesla_Model+3.htm?&Redirect=8

Ser og noen tilbyr å montere for intet mindre enn 16.000 inkl krok. Hvis du har nyere bil kan gjerne Tesla montere.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=183032848

Tesla Model Y                         2021-

machineboy

Takk for tips!
Kanskje det er mulig å dra stroppen fra baksiden og under bilen og feste i slepekroken foran? Får kikke og teste litt og se om det fins muligheter. Det beste hadde jo vært å fått montert hengerfeste ja, men litt høy pris for å kunne feste kajakkstropp :)

Ingeniøren

#34
Har kjørt mye med kajakk på taket og aldri brukt snorer i enden. Dette var dog på en stødig Subaru Outback. Denne veide dog bare 19 kg men tror ikke 25 kg gjør stor forskjell.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Ser det er noen som bekymrer seg for at den vil bevege seg opp og ned foran og bak, og at en tau vil hindre den å gå opp på hver ende. Kanskje en løsning kunne være å binde en karbonstang eller fiskestang foran, fra øyebolten til fremsiden av kajakken. Da ville gjerne ikke kajakken vippe verken opp eller ned. Hørtes jo ikke veldig dumt ut med bånd fra øyebolten, under bilen, og opp bak. Sikkert lurt å ha et bredt bånd (stram line type?) Og gjerne en klebrig mobiltelefongummimatte i vinkelen før fauen går opp bak...
Tesla Model Y                         2021-

jlan

#36
Det er helt klart vippebevegelsen som er bekymringsfull.  En stang er ikke så dumt. I USA er det ganske vanlig å ha en stang på tilhengerfestet, en såkalt goalpost. Jeg har ikke funnet det for kulekobling, men jeg har laget en tilsvarende løsning med en bøyle på sykkelstativet, som jeg bruker for kano. (Problemet med en "indianerkano" i balanse på bøylene  på Model 3 er at tuppen fremme kommer nesten ned på panseret. Derfor måtte jeg få trukket den bakover).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ladov

Om kanoen er stiv nok kan du kanskje snu den 'riktig vei'?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

DagfinnN

Sitat fra: ladov på fredag 09. april 2021, klokken 18:21
Om kanoen er stiv nok kan du kanskje snu den 'riktig vei'?
Hm, fungerer ikke på alt :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

trykkertor

Sitat fra: ladov på fredag 09. april 2021, klokken 18:21
Om kanoen er stiv nok kan du kanskje snu den 'riktig vei'?
Det sa bruden også.

jlan

Sitat fra: ladov på fredag 09. april 2021, klokken 18:21
Om kanoen er stiv nok kan du kanskje snu den 'riktig vei'?
Ja, vi snur den riktig vei når vi skal padle, eller sammenligne med amerikansk øl. Men når den er på taket så liker ikke min kone å sitte oppi og øse. Jeg har vel vist dette bildet før, men tar en reprise for nye lesere:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA