Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

25 kg kajakk på taket

Startet av Jorgen Bjerke, lørdag 20. april 2019, klokken 21:30

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Jorgen Bjerke på søndag 21. april 2019, klokken 13:23
WOW! Da er det bare å si som Jon Almaas: Vi legger'n død :)

Takk. Da skal jeg bestille meg en bil :)

By the way: Jeg har noen eldre Thule kajakk-holdere, man trer inn i et T-spor på Thule takstativ. Vet du om Teslas stativ har samme størrelse, så jeg kan bruke Thule-holderne mine?
Har ikke prøvd Thules T-bolter, men sporet er 10mm bredt og fylt med en gummilist. Jeg klarte greit å skyve inn en 8mm vognbolt i sporet uten å fjerne gummilista. På bildet vises en mindre bolt:

PS: jeg har bare strammet mutterne som fester føttene til taket med fingrene. Bøylene sitter godt og man skal ikke bruke mye kraft. Mutterne låses med nøkkelen og kan ikke skru seg opp om man skulle stramme for lite.
Min hypotese er at om man strammer med stor kraft vil man kunne deformere festene slik at de til slutt treffer glasset.  Forhåpentligvis en ubegrunnet bekymring, men mange har en tendens til å skulle stramme ting alt for mye.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TimTom

Sitat fra: Jorgen Bjerke på søndag 21. april 2019, klokken 13:23
By the way: Jeg har noen eldre Thule kajakk-holdere, man trer inn i et T-spor på Thule takstativ. Vet du om Teslas stativ har samme størrelse, så jeg kan bruke Thule-holderne mine?

Rsk1 fikk festet Thule ProRide 598 sykkelholder med T-spor til Tesla-stativet, jfr diskusjon i tråden om takstativ.
https://elbilforum.no/index.php?topic=43492.525

Sitat fra: Rsk1 på torsdag 11. april 2019, klokken 12:53
Sitat fra: TimTom på torsdag 11. april 2019, klokken 12:37
Sitat fra: Rsk1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:11
Skal prøvemontere thule sykkelstativ i kveld (proride 598), så lurer jeg på den pakningen som ligger i t-sporet i takstativet, skal den fjernes, eller kan t-festet trykkes nedi pakningen?

Kom gjerne med tilbakemelding på om T-festet til Thule 598 passet inn i Tesla sitt T-spor.


T-festet passet ja. Eneste at det er litt tight å få skyvd den inn, ettersom den gummipakninga er i sporet. Men det går greit, måtte bare presse den litt ned når jeg skyvde t-bolten inn.

Jorgen Bjerke

#17
Da har jeg testet kajakk på taket. Kjørte ca. 230 km (t/r) fra Fornebu til padlevannet Fjorda i Gran kommune med en 25 kg havkajakk på Tesla-stativet med Thule kajakk-krybber. Mye langs E16 og noe på småveier. Forbruket var faktisk ikke mer enn 160Wh/km.

Her er en bildeserie som viser hvordan jeg gjør dette alene. Har i ettertid kjøpt bedre stropper til å ha foran og bak, så det ikke blir så mye til overs, som må surres fast. Leste et tips om å tvinne stroppene litt så de ikke blafrer i vinden. Funker som en kule. Men som du kan se på bildene, glemte jeg dette på de overskytende stroppene oppå taket som går ned gjennom vinduene.

Kajakken satt meget stabilt oppå taket. Ingen dansing selv på de humpete veiene mot vannet. Fant ingen antydning til skader på bilen da jeg tok av stativene igjen etter turen.

Har tilhengerkrok, og der er det ett feste på hver siden av kroken. Brukte ett av dem til stroppen bak, og slepekroken til stroppen foran. Da jeg skulle ta av kajakken hjemme, falt den bakerste jakka ned fra trunken mens jeg sto og holdt i rompa på kajakken. Måtte derfor finne en bedre løsning for lakkbeskyttelse. De tre siste bildene viser dette. Legg merke til hvordan den tykke hagestolputa stappes innunder takstativet så den ikke sklir av.

ladov

Ikke helt sikker på at jeg skjønte poenget med de putene, skyver du kajakken opp på taket bakfra? Er det ikke lettere å legge den på fra siden?


Snurre reimene ja, det hadde jeg ikke tenkt på men det er jo egentlig selvfølgelig. Samme teknikken brukes på bilantenner og fabrikkpiper. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Jorgen Bjerke

Sitat fra: ladov på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:33
Ikke helt sikker på at jeg skjønte poenget med de putene, skyver du kajakken opp på taket bakfra? Er det ikke lettere å legge den på fra siden?

Hehe. LEGGE den på, ja. 25 kg, løfte rett opp, bøye seg framover og så LEGGE 25 kg pent og sakte oppi krybbene. Nei, jeg er nok ingen vektløfter, så jeg skyver den inn bakfra, ja. Men hvis vi er to, er det enkelt å legge den rett på plass. Som regel padler jeg alene.

ladov

Sitat fra: Jorgen Bjerke på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:58
Sitat fra: ladov på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:33
Ikke helt sikker på at jeg skjønte poenget med de putene, skyver du kajakken opp på taket bakfra? Er det ikke lettere å legge den på fra siden?

Hehe. LEGGE den på, ja. 25 kg, løfte rett opp, bøye seg framover og så LEGGE 25 kg pent og sakte oppi krybbene. Nei, jeg er nok ingen vektløfter, så jeg skyver den inn bakfra, ja. Men hvis vi er to, er det enkelt å legge den rett på plass. Som regel padler jeg alene.
Det var omtrent sånn jeg satt på takboks før, sto på siden og plasserte den pent ned på bøylene. :)

Nå må jeg kompensere for manglende styrke* med teknikk. Jeg står ved siden av bilen med takboksen på skulderen, så roterer jeg den ene enden over bøylene, legger den ned og svinger den andre enden inn på taket. :)


*liker ikke å innrømme akkurat det der..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

litium

Sitat fra: Jorgen Bjerke på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:07
Her er en bildeserie som viser hvordan jeg gjør dette alene. Har i ettertid kjøpt bedre stropper til å ha foran og bak, så det ikke blir så mye til overs, som må surres fast.

Takk for at du deler dette. Jeg antar at stroppene foran og bak gir stabilitet ift "vipping" opp og ned? Jeg stusset også på at det var kort avstand mellom stativfestene, så skjønner at det gir mening - men er de strengt tatt nødvendig?

Autowinder

Jeg kjenner noen ihuga padlere som kjører landet rundt med 1 og 2 kajakker på taket på TMS. De sa at snorer ned foran og bak er alfa og omega for å unngå wobbling opp og ned og slitasje på stativ og fester. Så med mindre du skal kjøre bare et par kilometer i moderat fart, lønner det seg helt klart å stroppe kajakken.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Brita

Har noen erfaring med to kajakker på taket ifht vekt og størrelse?

Handyman

Sitat fra: litium på lørdag 20. juli 2019, klokken 01:50
........Jeg stusset også på at det var kort avstand mellom stativfestene, .......
Det er 71cm avstand mellom takbøylene, og det er rimelig standard, og ikke kort avstand.
På biler med rails kan man ofte få til en lengre avstand, men på biler med fast innfesting er dette en helt normal avstand.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ingeniøren

Sitat fra: Jorgen Bjerke på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:58
Sitat fra: ladov på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:33
Ikke helt sikker på at jeg skjønte poenget med de putene, skyver du kajakken opp på taket bakfra? Er det ikke lettere å legge den på fra siden?

Hehe. LEGGE den på, ja. 25 kg, løfte rett opp, bøye seg framover og så LEGGE 25 kg pent og sakte oppi krybbene. Nei, jeg er nok ingen vektløfter, så jeg skyver den inn bakfra, ja. Men hvis vi er to, er det enkelt å legge den rett på plass. Som regel padler jeg alene.

Thule har fester som er laget for å gli lett og ikke de gummi festene du har bak. Foran har du sef gummi slik at den ikke glir av... Om du bytter til disse er det mye enklere å legge kajakken på taket. Vet det finnes da jeg har det selv og da slipper du å styre med sitteputer langs enden på bilen. Men du må forsatt klare å løfte den opp på skuldra. Min veier 19 kg så da er det litt lettere....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Eirik_H

For dei som måtte lure: Ingen problem med to kajakkar på taket med Model 3. Thule kajakkhaldarar på Teslas takstativ.

knegg

2020 Model 3

ToWalkOrDrive

Dersom jeg hadde hatt krok på Teslaen og drev med kajakkpadling OG hadde hatt plass ville jeg kjøpt meg en strippet båthenger (altså uten alle de rullestengene), og laget den til en kajakk-henger. Dermed kan en bruke den både til oppbevaring og til frakt. Vi laget til det på forrige jobben min og bygget en boks oppå (spiss foran) med plass til to i høyden. Den forenklede båthengeren kjøpte vi på henger-butikken, som fikk rabatt pga forenklingen. Så litt kisteaktig ut, men.... fullt lovlig var den og (sjekket med Trafikkstasjonen/Vegvesenet). Dermed var den og en garasje, og bare å hekte på når en skulle padle. Går og an å gjøre det enklere, som vist fra et padleforum:
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Finnes jo og ferdigbygde kajakk-hengere...men da blir det jo en del dyrere (ca 18500,- for en ferdigbygget)

https://bakken-motor.no/fritid_single/brenderup-vannsporttilhengere/
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA