Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla er verre enn Dieselbiler

Startet av JorEl, fredag 19. april 2019, klokken 12:45

« forrige - neste »

gigafactory

Kan vi roe ned den der skips-whataboutismen? Akkurat hatt hele regla med svogeren i påska, den perfekte selvforlatelsen for de litt konservative...

Noen som tror det er skipstrafikken som gjør at NOx-verdiene går i taket rundt ferdselsårene i rushtrafikken midt på vinteren? NOx-utslipp er veldig lokalt.

Vedfyring er generelt noe dritt i bykjerner, men det er forsvinnende lite NOx som dannes derfra. Det er i hovedsak dieselkjøretøyer som skaper NOx-problemet i Oslo om vinteren.

Men tilbake til CO2 som dette handlet om: hvorfor dra inn utslipp av svoveloksid (ref 15 skip blablabla) i en diskusjon om CO2? Minner meg om russisk desinformasjonstaktikk. Bare kast ut flest mulig teorier og anekdoter for å tåkelegge diskusjonen.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på mandag 22. april 2019, klokken 13:44
De slipper typisk ut gul svovelaktig eksos som bare ved stilleligge på tomgang er langt mer forurrensende enn 100 dieselbiler på en trackday

Skipstransport er viktige handelsbindeledd mellom verden, men når det er slik at det spekuleres i om 15 skip slipper ut mer enn hele verdens bilpark så setter det ting litt i perspektiv.
Man kan ikke bruke ord som slipper ut og forurenser uten å kvalifisere hva. I sammenheng med CO2 stemmer ikke disse utsagnene i det hele tatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jejl

Hvis jeg husker tallene rett, så står skipstrafikken for 2,6% av CO2-utslippet i verden. Og målt i antall tonn/kilometer fraktet så dekker skipstrafikken 90% av all frakt.


Taffelman

Tyskland egner seg nok dårligere for elbil enn mange andre europeiske land. Skitten strøm, høye hastigheter og stor bilindustri med økonomisk incentiv for å drøye utviklingen.

Men selv i Tyskland gir Elbiler umiddelbar miljøgevist og med valg av rett elbil til rett bruk blir det og en klimagevinst etter relativt kort tid.

Synd at mediene ikke evner å reflektere dette bedre. Rapporter som denne burde blitt "avkledd" tidligere og forskerne konfrontert.

X75D
TM3 LR AWD


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rollep på mandag 22. april 2019, klokken 12:48Men det tallet er jo for all veitransport, ikke bare det bilparken bruker.
Når jeg sa "bilparken", så mente jeg også lastebiler, busser, osv. Beklager om det ikke var klart nok.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Imagine på mandag 22. april 2019, klokken 13:27Skipsfart (alt fra cruise til transport) er langt verre enn alle verdens biler.
Absolutt ikke tilfelle når det gjelder CO2 og oljeforbruk. Veitransport står for noe sånt som 50-60% av verdens oljeforbruk, der skipsfart står for noe sånt som 7%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Jalla

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. april 2019, klokken 16:21
Sitat fra: Imagine på mandag 22. april 2019, klokken 13:27Skipsfart (alt fra cruise til transport) er langt verre enn alle verdens biler.
Absolutt ikke tilfelle når det gjelder CO2 og oljeforbruk. Veitransport står for noe sånt som 50-60% av verdens oljeforbruk, der skipsfart står for noe sånt som 7%.
Kan du vise hvor du har 50-60% fra, for det stemmer overhodet ikke med hva jeg finner.
The Energy Information Administration has released data showing that the transportation of people and goods accounts for about 25 percent of all energy consumption in the world and that passenger transportation, in particular light-duty vehicles, accounts for most transportation energy consumption. Light-duty vehicles alone consume more than all freight modes of transportation, such as heavy trucks, marine and rail.
https://www.maritime-executive.com/article/transport-uses-25-percent-of-world-energy

gigafactory


Espen Hugaas Andersen

Ja, energiforbruk er ikke det samme som oljeforbruk, akkurat som CO2-utslipp heller ikke er det samme som oljeforbruk.

Andel av verdens energiforbruk inkluderer kull, naturgass, atomkraft, vannkraft, osv. Andel av verdens CO2-utslipp inkluderer også kull, naturgass, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jalla

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 23. april 2019, klokken 19:21
OLJEFORBRUK

Har du problemer med synet ettersom du bruker så stor font?
Ja, var litt rask, men litt bedre søk gjorde utslaget. 50% ser ut til å stemme bra for 2017.
https://www.statista.com/statistics/307194/top-oil-consuming-sectors-worldwide/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA