Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diesel er mest miljøvennlig

Startet av Stikkkontakt, torsdag 18. april 2019, klokken 22:15

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Jørund på søndag 28. april 2019, klokken 11:48
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. april 2019, klokken 11:12
At NOx er eliminert ved kaldtstart og køkjøring vinterstid har jeg ca. null tro på for å si det pent. Og det er vinterstid vi har de største problemene med luftkvaliteten.
Her sammenlignes klimautslipp mellom fossil- og elbil. Om NOx-utslipp fra dieselmotoren skal være et argument må kanskje de samme utslippene fra kraftproduksjonen også være med? Eller hva med «lokaltforurensning" etter malmbryting og foredling i andre enden av verden hvor vi er så heldige å ikke bo?

Kraftproduksjon, malmbrytning og foredling skjer som regel ikke i sentrum av byene der dette er et problem. Vedfyring er f.eks et stort problem for luftkvaliteten i Oslo eller Bergen sentrum, men det er helt uproblematisk på bygda.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Øst

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. april 2019, klokken 11:09
Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 10:38
For skal man regne på noe, bør man faktisk ta med alt. Diesel+ 40% i følge TØI. Elbil ca 20+17 +5-10% for tap i ladeprosessen.

Enig eller uenig?

Helt enig. Og du kan nok regne ca. 11% tap i ladeprossessen etter mine erfaringer.

Da kommer man til ca. 114g/km for TM3 om man skal regne 550g/kWh, mot Mercedesen sine 198g/km. I dag altså. Om 10 år vil tallene være vesentlig bedre i TM3s favør, og da er bilen bare drøyt halvveis i levetiden sin.

Over 300.000km blir forskjellen 25,2 tonn med dagens tall, sannsynligvis 30+ tonn om vi regner med endringene fremover. Bruker man mer realistiske tall for batteriproduksjonen havner utslippet der på ca. 6 tonn for TM3, over levetiden. Ganske stor fordel TM3 der altså, nesten 20 tonn med dagens strømproduksjon.

Regner vi på NECD-tall blir besparelsen LANGT mindre enn 20 tonn, så å regne på NEDC favoriserer utvilsomt dieselbilen.
6 tonn er fullstendig urealistisk for batteriet. Det dobbelte er greit.  Man kan nesten ikke bruke fantasitall for fremtiden til å si at en rapport med dagens tall er feil.  Og skal man nå gjøre det, må man nå ikke gjøre samme generaltabbe som TØI. For en C220d har nok et lavere utslippstall i 2029 enn den har i dag. Det tar du ikke med i sammenligningen.  En 2009 modell C220d har et CO2 utslipp på 164g/km mot 117g/km på 2019 modellen (begge målt etter NEDC)Det er i løpet av 10 år en nedgang på nesten 30% det. 

Som sagt. Man må ta med alt når man skal sammenligne noe.  Men du gjorde ikke det. Ikke du heller.. Så langt er det bare den kritiserte rapporten som har gjort det, ikke noen av de som kritiserer rapporten



Knut Øst

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. april 2019, klokken 11:12
Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 10:52
CO2 er en klimagass, den påvirker alle steder uansett hvor det slippes ut. Og NOX er nå eliminert på de nyeste dieselbilene. Så da er problemt fjernet.

At NOx er eliminert ved kaldtstart og køkjøring vinterstid har jeg ca. null tro på for å si det pent. Og det er vinterstid vi har de største problemene med luftkvaliteten.

Tja. klarer ikke bilen avgasskravene etter 400 sekunder fra kaldstart blir den ikke godkjent..  Så hva du tror har fint liten verdi, så lenge andre vet.. 

Det er i hvertfll målt dette da, i stor kontrast til de ekstra 40% TØI brukte i påslag på dieselen.

Elbil fundamentalist

https://www.dinside.no/motor/ny-sjokkmaling-gir-dieselbilen-stryk/70819990

Hva har en 2009 dieselmotor som har kjørt 150'km i dag?
"Mye svart røyk ved pådrag er også vanlig med "høy" km, da det ofte er mye koks og sot i innsug, EGR, osv."

Vanlig å chip trimme også, og da fjerner man fokus på utslipp fremfor ytelse.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

#96
Utfordringen for diesel nå er at det er så skambelagt å kjøre og ryktet er så dårlig her vi bor at det ikke har noe å si at utslippene er på vei ned. Det er rett og slett for sent. Småkjøring med diesel i by er et fenomen som forsvinner over tid nå.
En kan alltids se bort ifra strømproduksjonens utvikling, se bort ifra resirkulering av batteri, se bort ifra reelle målinger av kjørelengde på batterier, se bort ifra hvordan rensing fungerer på kald motor, ad blues frysepunkt osv. Uansett hvordan man vrir og vender på det er elbilen mulig å kjøre svært ren på vannkraft, mens fossilbilen vil brenne drivstoff der den kjører til evig tid. Og med alderen kommer manglende vedlikehold, feil på renseutstyr, manglende fylling av ad blue osv. Kanskje biodrivstoff kan få utslipp fra fossiler ned, men vi snakker fortsatt lokal forbrenning der du bor og ferdes. Heldigvis forbi det her i Norge nå.

Og hadde miljøbelastningen mot formodning vært lik for begge drivlinje burde jo fortsatt så mange som mulig få slippe å kjøre fossil. Det føles gammeldags i 2019,så ser man bort fra miljø bør i det minste bruksopplevelsen få stå i fokus.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Knut Øst

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 28. april 2019, klokken 13:30
https://www.dinside.no/motor/ny-sjokkmaling-gir-dieselbilen-stryk/70819990

Hva har en 2009 dieselmotor som har kjørt 150'km i dag?
"Mye svart røyk ved pådrag er også vanlig med "høy" km, da det ofte er mye koks og sot i innsug, EGR, osv."

Vanlig å chip trimme også, og da fjerner man fokus på utslipp fremfor ytelse.
En 2009 modell har partikkelfilter, og det skal være i orden ved den lovpålagte EU kontrollen. Hvis det er svart røyk, så er noe galt med bilen.

For å svare på samme måte. En elbil fra 2009 er ikke lenger på veien, da batteriet har tatt kvelden


Man kan lade en elbil fra et urenset dieselaggregat også...

Hvis du reduserer overdrivelsene dine med noen 100% kan det kanskje hende noen tror på deg. Men jeg bryr meg ikke  lenger.

Burger

#98
Knut Øst: Du kommer med mange påstander uten dokumentasjon. Tar bare frem noen jeg husker i forbifarten.

1 - Du er belest. Det har du ikke dokumentert, bare hevdet.

2 - Nul NoX på nye diselbiler, dokumentasjon?

3 - Batteri varer ikke i 10 år, men heldigvis for deg så skjedde utrulling av vanlige biler rundt 2011 (Leaf og Tesla S). Roadster er så sær at den kan man egentlig se bort i fra. Så du har litt hold i at vi ikke har noe særlig med 10 år gamle biler.

Håper du kan roe ned litt og debattere med linker til påstander. Dersom du har hold i noe du hevder så er det av interesse, men debattformen din saboterer for deg og poengene dine forsvinner.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Knut Øst

#99
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. april 2019, klokken 13:45
Utfordringen for diesel nå er at det er så skambelagt å kjøre og ryktet er så dårlig at det ikke har noe å si at utslippene er på vei ned. Det er rett og slett for sent.
En kan alltids se bort ifra strømproduksjonens utvikling, se bort ifra resirkulering av batteri, se bort ifra reelle målinger av kjørelengde på batterier, se bort ifra hvordan rensing fungerer på kald motor, ad blues frysepunkt osv. Uansett hvordan man vrir og vender på det er elbilen mulig å kjøre svært ren på vannkraft, mens fossilbilen vil brenne drivstoff der den kjører til evig tid. Og med alderen kommer manglende vedlikehold, feil på renseutstyr, manglende fylling av ad blue osv. Kanskje biodrivstoff kan få utslipp fra fossiler ned, men vi snakker fortsatt lokal forbrenning der du bor og ferdes. Heldigvis forbi det her i Norge nå.
Elbilen er kun mulig å kjøre på vannkraft i en veldig veldig liten del av verden.

Og for å rydde opp litt i feiltagelsene dine. Fyller man ikke AdBlue vil bilen til slutt nekte å starte....

Hvorfor prøver dere hele tiden å gjøre dieselbilen mye verre enn den er?  Kan du svare meg på det?

Forøvrig så er konklusjonen din direkte feil, selv i siste måned, der leveringen av elbiler var rekordhøy, så kjøpte halvparten noe annet. Og i inneværende måned må det registeres nesten 800 biler for at antallet elbiler skal bli høyere enn i samme måned i fjor.

Hvorfor er det så vanskelig å forholde seg til virkeligheten?

Hvorfor påstå ting du selv bær vite at er feil.

Blir kvalmt når rapporter som faktisk illustrerer virkeligheten blir forsøkt latterliggjort av folk som selv har en så lemfeldig omgang med sannheten.


MODERATOR

Personangrep slettet.

Her blir det fra Øst satt fra en påstand om at en annen debattant lyver.
For det første, et debatt klima som tillater seg slike påstander vil jeg moderere.
For det andre, løgn er et bevist utsagn mot bedre vitende.  Det innebærer at den som fremsetter denne påstanden må bevislig ha forstått hva og hvordan den andre personen tenker.  Han må på en eller annen måte ha besøkt vedkommende sin hjerne.  Det finner jeg lite sannsynlig.

Det er mer enn nok å debattere i denne rapporten uten å måtte gå til personangrep på meddebattanter.

MVH
Moderator

Øyvind.h

#100
Du må se utviklingen og tallene over tid. Ikke et øyeblikksbilde :)
Strømmen blir jo heldigvis renere og renere. Norge flommer over av ren kraft og det jobbes globalt med utbygging av ren kraft. Ingen tror vel i dag det er bærekraftig å fortsette å brenne olje i økende tempo?


Her har du statistikk for måling av Teslas batterier og tap ift kjørelengde. Mye slik statistikk lett tilgjengelig. Tyskerne som nylig publiserte sin mening kunne fint hentet frem denne typene statistikk om de var interessert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Knut Øst

Sitat fra: Burger på søndag 28. april 2019, klokken 13:51
Knut Øst: Du kommer med mange påstander uten dokumentasjon. Tar bare frem noen jeg husker i forbifarten.

1 - Du er belest. Det har du ikke dokumentert, bare hevdet.

2 - Nul NoX på nye diselbiler, dokumentasjon?

3 - Batteri varer lengre i 10 år, men heldigvis for deg så skjedde utrulling av vanlige biler rundt 2011 (Leaf og Tesla S). Roadster er så sær at den kan man egentlig se bort i fra. Så du har litt hold i at vi ikke har noe særlig med 10 år gamle biler.

Håper du kan roe ned litt og debattere med linker til påstander. Dersom du har hold i noe du hevder så er det av interesse, men debattformen din saboterer for deg og poengene dine forsvinner.

1. Har jeg ikke? Hvordan kan jeg da si at f.eks TØI rapporter fra 2017 ikke omhandler de nyeste bilene. Da ingen biler hadde den nyete renseteknoliogien da rapporten ble utarbeidet. Hvordan kan jeg ellers vite at det skiller ca 20% mellom NEDC og WLTP uansett drivlinje?  Hvordan kan jeg ellers vite at den finske testen også var utført etter ECE15, altså NEDC?

2. Trodde det var allment kjent, og da spes fra folk med sterke meninger om emnet. https://www.nettavisen.no/na24/sjokkmaling-for-utslipp-fra-dieselbiler---i-positiv-forstand/3423597877.html
https://www.nettavisen.no/na24/--norge-lider-av-dieselhysteri/3423598936.html.

3. Det vet hverken du eller jeg, og jeg har ikke påstått at det ikke gjør det.

Jeg trodde vel at folk som kategorisk påstår at elbilen er bestfaktisk hadde satt seg litt inn i ting. Særlig ettersom de kommer med gamle utdaterte linker som sier det samme. Jeg tror kanskje du heller bør be f.eks Elbilfundamentalisten roe seg ned litt i stedet for meg. 
Ellers kan det virke som du også er mest opptatt av å fremme elbilen og overse virkeligheten

Knut Øst

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. april 2019, klokken 13:57
Du må se utviklingen og tallene over tid. Ikke et øyeblikksbilde :)
Strømmen blir jo heldigvis renere og renere. Norge flommer over av ren kraft og det jobbes globalt med utbygging av ren kraft. Ingen tror vel i dag det er bærekraftig å fortsette å brenne olje i økende tempo?


Her har du statistikk for måling av Teslas batterier og tap ift kjørelengde. Mye slik statistikk lett tilgjengelig. Tyskerne som nylig publiserte sin mening kunne fint hentet frem denne typene statistikk om de var interessert.

Rolig nå. Tyskerene leverte en forskingsrapport, ikke sin mening. Meningene er det Elbilforeningen, TØI og en del andre som står for.

Og noen slik statistikk du påstår er lett tilgjengelig, den finnes faktisk ikke. For bilene er ikke gamle nok enda, og tallene som finnes er ikke noe annet enn oens meninger.

Elbil fundamentalist


https://youtu.be/9jUmOjndVJc

"Dieseleksos kan skade hjernen"
https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--dieseleksos-kan-skade-hjernen/1675645.html

Sikkert derfor du ikke forstår hva fornuftige folk forsøker å forklare deg Knut Øst..

Elbiler fra 2009 var generasjon 1 biler med dårlig kvalitet. Første generasjon 2 elbiler kom med trillingene, og kort tid etter det Nissan Leaf. I 2013 kom Tesla Model S som fortsatt ingen av de etablerte bilprodusenter klarer å matche.

Marginalprodulsjon av diesel er oljesand og enda være kondensat fra kull. F.eks største punktutslipp i Sør-Afrika.
https://www.greenpeace.org/archive-norway/no/nyheter/blogg/kullvitner-dette-stedet-er-helvete-p-jord/blog/52993/
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

turfsurf

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 13:16
For en C220d har nok et lavere utslippstall i 2029 enn den har i dag. Det tar du ikke med i sammenligningen.
Så du tror en 10 år gammel dieselbil har lavere utslipp enn en ny? For det er det det er snakk om, elbiler produsert i dag vil automatisk få lavere utslipp etter hvert som kraftproduksjon blir renere, dieselbiler produsert i dag vil slippe ut mere om ti år.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA