model 3 priority my ass

Startet av hemi, torsdag 18. april 2019, klokken 01:12

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: Fornybarbil på søndag 21. april 2019, klokken 09:59
Hva med at dere oppfører dere som folk og tar redusert lading om det dukker opp en Model 3,hvis dere i første omgang har plassert dere på Model 3 Priority?

For noe tull. Du kan ikke forvente at folk som var før deg i køen skal flytte seg til en tregere lader.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

OhmPaPa

Sitat fra: Fornybarbil på søndag 21. april 2019, klokken 09:59
Hva med at dere oppfører dere som folk og tar redusert lading om det dukker opp en Model 3,hvis dere i første omgang har plassert dere på Model 3 Priority?

Det er ikke forbudt å lade på disse stolpene for oss andre. Og ladestolper akkurat som bensinpumper deles ut etter først til mølla-prinsippet.

Er det ledig stolpe uten CCS tar jeg den. Men jeg tar en med CCS hvis kun disse er ledige. Eller hvis jeg vil få redusert hastighet på de andre.

hemi

priority
/prʌɪˈɒrɪti/
noun
the fact or condition of being regarded or treated as more important than others.

Mener du virkelig ladefart/deling av lader skal gi deg rettighet her ellemelle?

Han skulle flytta seg når 1 var ledig, han skulle flyttet seg når 2,3 var ledige. Da hadde han også sluppet dele lader, og fått mere fart.  Og igjen mindre kø for alle

Restaurant ekvivalenten blir vel å ta ett bord som det står ikke er deg, når du allerede har fått ett annet, for så å lage  nummer ut av det når de det er til kommer.

Dette er jo egentlig ganske greit å løse i software, er det ledige S/X og fullt på de andre, bør ladingen skrus av og man få beskjed om å flytte seg.

Ellemelle

Det som gir rettigheter er at du kommer først. Kommer det en skrulling og banker på vinduet mitt og ber meg flytte til en annen lader med 1/3 av hastigheten, ville det vanket juling om jeg var av den voldelig typen.

Heldigvis for deg er jeg ikke det.

hemi

Mistenker du er en av de som står og skriker du var først når de har Priority boarding på fly og blir nektet av automaten/personell, for så å lage kø for de bak som kan gå igjennom og har betalt/har status hos flyselskapet.

Kan ikke forstå at noen skal gi folk juling når man gjør de oppmerksomme på slikt, noterer meg at du fortsatt ikke har lest/forstått at det var flere ladere ledig, så han kunne faktisk fått høyre hastighet da han stod delt.

Jeg er av typen som ikke er så redd for å si i fra når man åpenlyst gjør noe som ikke er tiltenkt/er dumt.

Jeg sliter med å forstå om du troller, evnt bare er så dum.

turfsurf

Sitat fra: hemi på søndag 21. april 2019, klokken 11:52

Mener du virkelig ladefart/deling av lader skal gi deg rettighet her ellemelle?

På generell basis:

Det er jo faktisk åpenbart (gitt at det ikke er komplett ledige ladepar selvfølgelig). Det er to scenarioer her hvis en Model 3 kommer til opptatt lader og ber en S/X eier flytte seg til tregere lader:

1. Han flytter seg ikke, og blir raskest mulig ferdig, og Model 3 eieren blir senere en optimalt ferdig.
2. Han flytter seg, og blir senere enn optimalt ferdig, og Model 3 eier blir så raskt som mulig ferdig.

Jeg kan bare ikke fatte at den som kom sist i køa skal være den som får optimal lading, men den som kom først skal bli forsinket av noen som kommer etterpå.

I det store og hele haddde det vært veldig fint å hatt en oversikt over hvor lenge de forskjellige bilene på SuC har igjen til de når landegrensen sin, og hvilke ladere man bør velge (basert på bil og tilgjengelig ladefart). Ett stort oversiktskart over SuC stasjon når man kjørte inn burde sprette opp på skjermen.

Mistenker at dette ikke er implementert grunnet for dårlig oppdatering av SuC status. "Live" status i bilen stemmer jo sjelden når man ruller inn på en SuC i dag.

Spesifikt her:
Akkurat i denne situasjonen virket det som det var ledige ladepar, og gitt det ikke var snakk om noen få minutter igjen til han med Xen var ferdig, så kunne han jo godt flyttet seg. Men ærlig talt, har jeg fem minutt igjen å lade, så flytter jeg meg ikke om det så står en kilometer lang Model 3 kø...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

Se litt på modeller og beregning av hvordan køer bygger seg opp, som tilfellet var her, ble den vesentlig, og 100% unødvendig, ene og alene fordi noen ikke kunne rygge en bil, du fikk da 4+ bak i model 3 køen, og 0 på SX køen sålenge vi var der.

Dette var relativt tidlig, en slik kø på utfartsdag vil forplante seg , du hadde en fordeling på ish  40% TM3 mot 60% S/X.

det var 8+4 ladere, men da man tar ut en CCS, blir det 9/3, så du har uproposjonal fordeling, det valget alene ved å ikke følge anbefalingen om priority vil få ringvirkninger.

Kømessig var det da 0 kø for SX og si 30-45  minutter og stigende for model 3. Med mengden biler, og da trolig også fler som gjør valg å benytte ladere vil køen for den ene typen bil fortsette stige. Mengden biler og trykk økte jo også utover dagen.

Kan bare rive ned klistrelappene, og sende mannen fra tesla hjem egentlig? evnt bygge ut ferdig.

OhmPaPa

Sitat fra: hemi på søndag 21. april 2019, klokken 13:49evnt bygge ut ferdig.

Det er løsningen. Og det kommer vel snart?

Vil tro det er mindretallet av Tesla-eiere som deltar på fora som disse. Så mange har ikke peiling på at det er to typer ladere. Har selv hjulpet en TM3 som koblet til klassisk kabel og trodde alt var vel. Så liten kjennskap til problemstillingen kombinert med at enkelte bilister kan ha en dårlig dag så vil problemer oppstå. Håper Tesla får oppdatert alle ladestolper før det blir youtube-videoer av dette.

Ellemelle

Sitat fra: hemi på søndag 21. april 2019, klokken 13:32
Jeg er av typen som ikke er så redd for å si i fra når man åpenlyst gjør noe som ikke er tiltenkt/er dumt.
Nettopp. Du er en av disse som legger seg opp i ting de ikke har noe med å gjøre.
Det er IKKE meningen at man skal bytte lader når man først er koblet til. Hva hvis denne personen var inne og spiste, skulle du gå inn på Jafs og skrike ut bilnummeret?

Du er en typisk trailersjåfør. Han som legger seg i venstrefeltet for å sperre trafikken for «snikere» 2 kilometer før flettingen til ett felt, fordi du er en som ikke er redd for å si i fra.
Jeg har opplevd fem ganger at noen har «sagt fra» til meg når det gjelder trafikale situasjoner, og felles for samtlige er at de har tatt feil. En annen ting de hadde til felles, er at de enkelt kunne kategoriseres som «skrullinger».

Motorwatt

Problemet vil nok bli redusert etterhvert når TM3 ikke lenger kan lade gratis  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: hemi på søndag 21. april 2019, klokken 13:49
Se litt på modeller og beregning av hvordan køer bygger seg opp, som tilfellet var her, ble den vesentlig, og 100% unødvendig, ene og alene fordi noen ikke kunne rygge en bil, du fikk da 4+ bak i model 3 køen, og 0 på SX køen sålenge vi var der.
Den en Xen kan da umulig ha forårsaket køen alene da det er 4 CCS stolper der. Greit nok, han tok opp 1/4 av kapasiteten, men hadde han flyttet seg så hadde det blitt 3 Model 3 i kø i stedet for 4. Spurte du foresten de i Model 3 som stod og ladet der om de hadde ladet ferdig snart, eller om de ladet mere enn nødvendig? De kan jo like godt være en del av problemet.

Men, la oss håpe Tesla blir ferdig med CCS utbygingen snart, det her blir det aldri enighet om...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Nå kunne jeg så klart sagt masse om prioritering og køkultur osv osv... Men det gjør jeg ikke.

Uansett hvordan det er eller ikke er med momentene over, dersom en Tesla ansatt som har som jobb å dirigere trafikken og sikre en optimal utnyttelse av lade-kapasiteten på en superlader kommer og ber deg om å flytte deg til en annen ladestolpe bør man ha en god grunn til å nekte. Og absolutt ingen grunn til å være aggressivt eller truende overfor denne representanten.
Model S 85D

jlan

Hvorfor kan de ikke gjøre som på passkontor og lignende? Trekk en kølapp og kjør til det nummeret du får tildelt.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

AndreasRingdal

Sitat fra: jlan på mandag 22. april 2019, klokken 21:52
Hvorfor kan de ikke gjøre som på passkontor og lignende? Trekk en kølapp og kjør til det nummeret du får tildelt.
Burde fint klare å få til noe slikt med geofencing og automatisk kølapp på skjermen...

Du er nummer 3 i køen.  Forventet ventetid er 6 minutter
=> Kjør frem til stolpe 6b.

Da kunne man også sett kø på skjermen før ankomst.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Fornybarbil

Hvis det er 4 ledige ladere til SX og du står på den eneste ledige Model 3 Priority hvor det så  kommer en Model 3 så flytter du deg sporenstreks og godtar eventuelt 5 minutter lenger ladetid.

Hvis ikke er du en del av problemet og burde få nekt på superlading. I mine øyne.

Jeg har møtt bare sympatiske S/Xeiere til nå, men jeg tror det er litt nytt for de fleste at de har fått et nytt familiemedlem. Pappa Elon burde lære de å dele.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA