Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

PSA vakuum pumpe

Startet av Tj, torsdag 15. november 2007, klokken 19:06

« forrige - neste »

Tj

Har vakuumpumpen i P106 motor med børster eller er den børsteløs?
Er litt urolig for slitasje, pumpen går hyppigere enn før...
Tj
P106, 77000km

Boogie

Er ikke sikker på om det er med eller uten børster, men har ikke hørt snakk om at motoren må byttes, så da er den kansje børsteløs. Pumpen derimot kan gå "tørr". Og det kan være at du kan få lekkasje i vakuum systemet.

Jeg hadde en bil hvor pumpen lagde ganske mye støy. Løsnet slangen ved bremseforsterkeren, og sprayet 5-56 inn i slangen mens pumpen gikk. Dette hjalp både på hvor ofte pumpen gikk, og på støynivået.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

#2
Problemet med at vakumpumpen går for ofte er funnet.  ;)

Slangene kan sprekke og lekke vakum, men oftest er der en hette over vakumføleren som aldres, og sprekker. Under denne hetten sitter det en justeringsskrue, og atmosfæretrykk lekker sakte gjennom hetten forbi skruen, og reduserer vakumet slik at pumpen må kjøre en ny vakumsyklus.

Jeg bytter denne hetten nå som en del av vannserviceprosedyren min. Tar 15 sec og et skrugjern for å vippe av den gamle hetten like over høyre drivaksel.

En enkel test er å ta tiden fra vakumpumpen stopper, til den starter igjen. I alvorlige tilfeller går der kun 15 sekunder. Er alt tett skal der gå mange minutter. Gir opp å måle etter 3-4 minutter.

Hetten koster 6-7 kroner Stk, men må kjøpes i store kvanta. Send en mail til Robortk@hotmail.com med adresse, så poster jeg en til dem som vil ha for en 50 lapp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tj

Takker for svar.  Jeg vet om problemet med den blå hetten på vakumbryteren som sprekker og lekker.
Jeg har "forsterket" hetten med en bit krympestrømpe og silikonlim for en tid siden og var da oppe i flere minutter mellom hver gang pumpen slo inn.
Regner med at det nå enten lekker i en slangekobling, eller i ventilene i pumpen.

Har tenkt på å spyle gjennom pumpen med en eller annen væske for å rense/ smøre ventilene men er skeptisk til 5-56 og lignenede og gummideler som membranen i pumpen. Kansje pumpen har bedre av et rensemiddel som ikke etterlater rester, kansje rent vann??
Tj
P106, 77000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA