Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Knapp på TWC ladekabel låser ikke opp kabel etter lading

Startet av nitrone, onsdag 17. april 2019, klokken 14:26

« forrige - neste »

nitrone

Jeg har en Model 3P (på 2019.8.5) og TWC. Lading funker utmerket med 11kw/~70km/t på 3fas 400v TN 16A, men når jeg skal koble fra ladekabelen på morgenen for eksempel, virker det som at bilen er i dvale slik at det nytter ikke å trykke på knappen på ladekabelen for å låse den opp, da skjer det ingenting. Jeg må først åpne og lukke bakdøren slik at bilen våkner, da funker det å trykke på knappen på ladekabelen for å låse den opp og ta den ut.

Mener bestemt at det ikke var slik de første ukene, da trykket jeg bare knappen på morgenen og kabelen ble låst opp uten å måtte åpne døren først. Har hatt et par-tre software-oppdateringer siden. Kan det være bug i disse som har introdusert problemet?

Er det noen andre her som har samme «problemet» eller husker jeg feil og at det bare skal være slik? Ingen big issue men litt merkelig synes jeg..

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

nitrone

Godt tips, jeg mener jo jeg har det, men har kanskje ikke holdt den lenge nok..? Skal forsøke når jeg kommer hjem fra ferie!

Handyman

Sitat fra: nitrone på onsdag 17. april 2019, klokken 14:26
Jeg har en Model 3P (på 2019.8.5) og TWC. Lading funker utmerket med 11kw/~70km/t på 3fas 400v TN 16A, men når jeg skal koble fra ladekabelen på morgenen for eksempel, virker det som at bilen er i dvale slik at det nytter ikke å trykke på knappen på ladekabelen for å låse den opp, da skjer det ingenting. Jeg må først åpne og lukke bakdøren slik at bilen våkner, da funker det å trykke på knappen på ladekabelen for å låse den opp og ta den ut.

Mener bestemt at det ikke var slik de første ukene, da trykket jeg bare knappen på morgenen og kabelen ble låst opp uten å måtte åpne døren først. Har hatt et par-tre software-oppdateringer siden. Kan det være bug i disse som har introdusert problemet?

Er det noen andre her som har samme «problemet» eller husker jeg feil og at det bare skal være slik? Ingen big issue men litt merkelig synes jeg..
Samme erfaring her. Har oppdatert fra 5.25 til 8.3 til 8.4. I starten fungerte det bestandig.
Husker ikke helt når problemene oppstod, men tror ikke det var samtidig med en oppdatering. Det mener jeg at jeg hadde lagt merke til.
...og ja... jeg har prøvd mange metoder for å prøve å finne ut av det, uten å lykkes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Slettet profil

Du får bare ut ledningen hvis bilen er ulåst, eller hvis du i app har trykket på Open Charge Port. Dette er for å sikre at ikke fremmede løser ut ledningen og stikker av med den.

Handyman

Sitat fra: Teslamats på torsdag 18. april 2019, klokken 22:45
Du får bare ut ledningen hvis bilen er ulåst, eller hvis du i app har trykket på Open Charge Port. Dette er for å sikre at ikke fremmede løser ut ledningen og stikker av med den.
Tidligere holdt det at jeg hadde mobilen i lomma da jeg trykket på knappen. Uten mobilen skjedde ingenting.
Nå skjer det ingenting selv om mobilen er i lomma, og jeg må først opne en dør.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Taffelman

Akkurat dette med å løse ut ladekabel, er der Tesla ha feilet totalt med Model 3.

På vår Model X er det bare å holde inne baklukeknappen på keyfob mens du går mot bilen, så avsluttes lading og kabelen løses ut i løpet av 1-2 sekunder.

På vår Model 3 så må den store klomsete Samsung S9 ut av lommen, låseskjermen må deretter låses opp med enten fingeravtrykk (hvis rett hånd er ledig) eller pin kode med en hånd mens man bærer pc veske i den andre hånden, deretter må den samme hånden fikle frem og åpne Tesla appen, sveipe til riktig bil og vente alt fra 5 til 30 sekunder på å vokne opp bilen, deretter må man fikle i morgensolen, som gjør skjermen nær uleselig  med å navigere inn på ladesiden for igjen fikle med å avslutte lading før knappen for å løse ut ladekabel blir tilgjengelig.

Tesla har gjort mye bra for å gjøre UX mer strømlinjeformet opp gjennom årene, men her har de bommet totalt.

X75D
TM3 LR AWD

olekvi

Sitat fra: Taffelman på torsdag 18. april 2019, klokken 23:26
Akkurat dette med å løse ut ladekabel, er der Tesla ha feilet totalt med Model 3.


Jeg opplever det ikke slik.

Jeg har mobilen i lomma, går bort til bilen og trykker på knappen på ladekabelen.  Kabelen frigjøres.  Null stress!
'19 TM3P

RuneW

Sitat fra: Taffelman på torsdag 18. april 2019, klokken 23:26
På vår Model 3 så må den store klomsete Samsung S9 ut av lommen, låseskjermen må deretter låses opp med enten fingeravtrykk (hvis rett hånd er ledig) eller pin kode med en hånd mens man bærer pc veske i den andre hånden, deretter må den samme hånden fikle frem og åpne Tesla appen, sveipe til riktig bil og vente alt fra 5 til 30 sekunder på å vokne opp bilen, deretter må man fikle i morgensolen, som gjør skjermen nær uleselig  med å navigere inn på ladesiden for igjen fikle med å avslutte lading før knappen for å løse ut ladekabel blir tilgjengelig.

Hvis bare det å låse opp en telefon er en såpass stor utfordring for deg så hadde jeg sterkt vurdert å lukke opp bakdøra og dra ut kabelen isteden for det dramaet beskrevet over...  ;D

Når det er sagt så burde det holde med å ha tlf i lomma. Tesla kunne gjerne ha hatt en setting der kabelen kunne fjernes uavhengig av om bilen er låst eller ikke. Det er tross alt en del av oss som gjør den "daglige" ladingen i egen garasje.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Toalmar

Sitat fra: Taffelman på torsdag 18. april 2019, klokken 23:26
På vår Model 3 så må den store klomsete Samsung S9 ut av lommen, låseskjermen må deretter låses opp med enten fingeravtrykk (hvis rett hånd er ledig) eller pin kode med en hånd mens man bærer pc veske i den andre hånden, deretter må den samme hånden fikle frem og åpne Tesla appen, sveipe til riktig bil og vente alt fra 5 til 30 sekunder på å vokne opp bilen, deretter må man fikle i morgensolen, som gjør skjermen nær uleselig  med å navigere inn på ladesiden for igjen fikle med å avslutte lading før knappen for å løse ut ladekabel blir tilgjengelig.
Hva med å åpne bakdøren først, legge pc vesken inn der så har du 2 hender ledig i istedenfor 1. da kan du bare trykke på knappen og alt løser seg.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Handyman

Sitat fra: olekvi på fredag 19. april 2019, klokken 01:39
Sitat fra: Taffelman på torsdag 18. april 2019, klokken 23:26
Akkurat dette med å løse ut ladekabel, er der Tesla ha feilet totalt med Model 3.


Jeg opplever det ikke slik.

Jeg har mobilen i lomma, går bort til bilen og trykker på knappen på ladekabelen.  Kabelen frigjøres.  Null stress!
Slik funket det hos meg tidligere, hvilken versjon er du på?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olekvi

'19 TM3P

Tom

Sitat fra: olekvi på fredag 19. april 2019, klokken 01:39
Sitat fra: Taffelman på torsdag 18. april 2019, klokken 23:26
Akkurat dette med å løse ut ladekabel, er der Tesla ha feilet totalt med Model 3.


Jeg opplever det ikke slik.

Jeg har mobilen i lomma, går bort til bilen og trykker på knappen på ladekabelen.  Kabelen frigjøres.  Null stress!
Det funker hos meg og vist bilen er våken,er den idvale så fungerer det ikke..
Bruker du appen og forvarmer feks. bilen om morgenen eller bilen din rett og slett ikke går i dvale(sentry mode feks.). Da vil bilen være våken og du kan gå rett bort og løse ut kablen uten problemer..

Autowinder

Sitat fra: Handyman på torsdag 18. april 2019, klokken 23:18
Sitat fra: Teslamats på torsdag 18. april 2019, klokken 22:45
Du får bare ut ledningen hvis bilen er ulåst, eller hvis du i app har trykket på Open Charge Port. Dette er for å sikre at ikke fremmede løser ut ledningen og stikker av med den.
Tidligere holdt det at jeg hadde mobilen i lomma da jeg trykket på knappen. Uten mobilen skjedde ingenting.
Nå skjer det ingenting selv om mobilen er i lomma, og jeg må først opne en dør.
Nå etter en refreshoppdatering til 2019.16.3.2 holder det at appen er åpnet på mobilen og nærmen jeg meg bilen og trykker og holder knappen inne på grepet, låser den opp ladekabelen  :+1:
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

helge89

Hvis ingenting skjer når jeg trykker inn knappen (selv med mobil i lomma), så trykker jeg lett inn på bakre dørhåndtak. Ikke nok til å åpne døra, men nok til at bilen våkner, da starter det å lyse på ladeporten og jeg kan trykke inn knappen og frigi kabelen.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA