Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil, avgifter og bruksfordeler.

Startet av Elbilforum admin, onsdag 17. april 2019, klokken 09:18

« forrige - neste »

Elbilforum admin

MODERATOR

Tallet på elbiler har hatt en utrolig vekst i Norge siden 2010.  Og veksten har bare tiltatt.
I 2012 ble det inngått et forlik på Stortinget som bl.a. frøs kjøpsavgiftene og bruksfordelene som hadde blitt elbilen til del de siste tjue årene.   Avgiftsletten skulle stå fram til 50.000 biler eller ut 2017.
Når avgiftslettene og bruksfordelene kom på plass er omtalt i denne artikkelen:  https://elbil.no/english/norwegian-ev-policy/

Det er de norske bilavgiftene som i stor utstrekning har muliggjort denne utviklingen.  Når elbilen er avgiftsfri, så ser vi at f.ex. en elbil og en bensinbil av samme type har en tilnærmet samme pris.  Og med bruksfordelene som en fører av en elbil er tildelt, så er folk villig til å prøve denne nye teknologien.

Vi kjenner alle til at det er skjøvet på disse fristene for når normalavgifter på elbilen kommer tilbake, da denne avgiftsletten kun er en introduksjon til elbil fra samfunnets side.  Ett av spørsmålene som da reiser seg er hva er normalavgift på elbiler? 

Stortinget har gjort et verbalvedtak i behandlingen av statsbudsjettet om dette.  Vedtaket sier at i den grad elbiler skal betale avgift, så skal de ligge på max 50% av det de andre bilene betaler.

Kjøpsfordlene ligger fast ut denne stortingsperioden, mens avgifter knyttet til bompenger bl.a. er alt blitt reintrodusert, men de følger Stortinget sin føring som er omtalt over.

Dersom vi mener at elbilen er med på å løse store samfunnsmessige utfordringer med hensyn til forurensing og støy.  Hvordan argumenterer vi overfor resten av samfunnet for at det skal fortsette å gi oss disse kjøps og bruksfordelene.  De samme argumentene vil også være gyldige med hensyn til hvorfor dagens bensin og diesel sjåfører bør velge elektrisk.
Og hvor lenge er det rimelig at disse introduksjonsgodene følger elbilen?

Tar dere debatten?

MVH
Moderator


turfsurf

Dette er vel janteloven som slår til. Og det er jo ikke snakk om å fjerne fordelene, kun moms på beløp over 600.000,-. Men det er jo heller ikke bra hvis man ikke samtidig gjør mere med avgiftene til "luksus hybridene" og rene fossiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa

Som eier av en slik `vanvittig luksusdoning så uttaler jeg meg om min situasjon.

Prisen på min bil var helt i smertegrensen. Men ville ha elbil. Og rimelige biler var for små.

Så hadde bilen hatt enda høyere pris hadde jeg fortsatt kjørt fossilt.

Og da en stor og tung fossil som forurenser mere enn mindre rimeligere fossiler.

Så hvorfor skal man gjøre det vanskeligere å få de mest forurensende fossilene bort fra veiene?

I en tenkt situasjon hvor dyre elbiler får økte avgifter mens store fossilbiler ikke får økning kan valget igjen bli fossilt. Men så dumme er vel ikke politikerene? Og håper at min Tesla Model X får bli skikkelig gammel før den er utslitt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA